Wat je even kwijt wilt #11

Culturele dilemma’s waar scholen mee te maken kunnen krijgen

Samenvatting
  1. Wat doe je als school/leerkracht als een leerling uit zijn/haar geloofs- of levensbeschouwelijke overtuiging niet deelneemt aan bepaalde lessen, zoals lichamelijke opvoeding, biologie, zwemles?
  2. Hoe ga je als school/leerkracht om met klachten en protest van ouders tegen het geven van seksuele voorlichting of het onderwijzen over de theorie van Darwin?
  3. Wat doe je als school/leerkracht als leerlingen niet mee mogen op excursie of studiereis?
  4. Wat zijn de schoolregels omtrent het dragen van keppeltjes, tulbanden en hoofddoekjes in/voor
    de klas?
  5. Hoe ga je als school om met het vieren van Nederlandse feestdagen als Sinterklaas en Kerst? In
    hoeverre wordt rekening gehouden met feestdagen uit andere culturen (zoals het suikerfeest)?
  6. Hoe ga je om met het verzoek om een gebedsruimte in te richten op school?
  7. Hoe ga je om met leerlingen/ouders/docenten die op school de eigen (niet Nederlandse) taal
    gebruiken?
  8. Wat doe je als school/leerkracht als een leerling/ouder/leerkracht vanwege zijn/haar geloofs- of
    levensbeschouwelijke overtuiging geen handen wil schudden met personen van de andere sekse?
  9. Wat doe je als leerkracht als ouders een kind meenemen als tolk tijdens de ouderavond omdat zij
    zelf de Nederlandse taal onvoldoende beheersen?
  10. Hoe ga je als school/leerkracht om met verlofaanvragen van medewerkers of leerlingen voor
    bijzondere gelegenheden als bruiloften, overlijden (in andere culturen duren deze
    aangelegenheden soms meerdere dagen)?
  11. Hoe ga je als school/leerkracht om met leerlingen/ouders/collega’s die homoseksualiteit niet accepteren?

Een aantal voorbeelden van culturele dilemma’s van deze bron, een onderzoek,: http://www.buro-balans.nl/wp-content/uploads/2016/06/A-Cult-dilemmas-ih-onderwijs-SBO-hfst.4.pdf

Hopelijk heb je er wat aan!:blush:

3 likes

Ik heb 2 weken geleden een kleed gekocht bij de kwantum maar nu zitten er een paar draadjes los waardoor je de witte onderkant ziet (het is zo’n geverfd kleed). Ik vind het echt zo stom, twijfel of ik een mailtje moet sturen, de plekjes zijn niet heel groot maar vind het zo stom dat de stof gewoon loslaat?

Je kunt altijd mailen. Bedenk dan vooraf wat je met je mailtje wilt bereiken.

1 like

Ik heb opeens ontzettend veel trek in appeltaart?:drooling_face:

Misschien iets fysieks? Je moet in ligsteun blijven staan tot je zoveel vragen goed hebt beantwoord.

Ik wil inmiddels erg graag meedoen aan deze quiz :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

ja leuk, een feestje is toch niet compleet zonder milgram experiment?

huhhhh heftig?

5 likes

Het is niet zo dat een ander je die schokjes geeft he. Dan zou je geen 5 sec krijgen.

1 like

vast, maar dan werkt mijn grapje niet meer.

3 likes

Of dat ze een voetbal moeten hooghouden tijdens het beantwoorden van de vragen.

1 like

Geen ervaring maar Zag wel goed verschil bij iemand die dat had gedaan! Wel prijzig zeg, ze was 250 euro kwijt :o Wel beter voor je tanden waarschijnlijk dan via een kliniek, maar toch.

1 like

Ik heb mn dr Martens aan de binnenkant helemaal kapotgelopen, zou ik daarmee naar de schoenmaker kunnen?

Hahaha doe

1 like

Ja, probeer moed te houden en misschien linksom of rechtsom komt het allemaal wel alsnog goed, op een andere manier of ander tijdstip dan je had gedacht!

Over 3 weken weer rijexamen. #zinin

3 likes

Ik zou even langsgaan misschien kan hij iets aan de binnenkant naaien of iet vervangen.

Ik heb vakantie en vind het héél fijn maar ik merk dat ik echt mega to do lijstjes voor mezelf opstel met dingen die ik moet doen van mezelf (schoonmaken, wasjes draaien, glas wegbrengen, etc.) dat ik me eigenlijk ook heel onrustig voel maar het lukt me niet goed om het niet te doen/te ontspannen want ik voel me gelijk super onzinnig en rot als ik niks productiefs doe…

Dit dus! Helemaal mee eens. En ook al had ik vroeger geen probleem mee, ik kijk er nu dus zo tegenaan. Maar als ik zeg dat ik het niet wil vieren of iig niet met een leugen zoals het eigenlijk is in het begin. Dan ben ik een beetje raar :thinking:

Zoveel kinderen die nu al nerveus zijn, niet kunnen slapen, gespannen zijn. Cadeautjes moeten uitzoeken voor het lijstje om aan de sint mee te geven. My lord. Nee het hoeft echt niet.

2 likes

Ik schrok net van deze foto van Kylie Jenner. Hoe oud is ze ook alweer? What the hell.

1 like

Nog geen 20 dacht ik?

En dan al Marijke Helwegen :sob:

1 like