Wat je even kwijt wilt #11

Haha? Als ik dit zou krijgen zou ik me serieus afvragen of dit een grap is. Lijkt echt een dooie plant.

8 likes

Zelf vind ik het bezopen om een traditie in ere te houden als een ontzettend grote groep mensen zich daar erg vervelend bij voelt. ‘Maar het is onze traditie’ gaat daarin echt niet op vind ik, verandering hoort bij ontwikkeling toch. Daarnaast denkt het overgrote deel van de mensen dat piet zwart was door de schoorsteen, en roetveegpiet is in die zin een veel plausibeler alternatief.
Daarnaast is het naar de rest van de wereld toe ook geen houdbare traditie, bijv de VN heeft zich er al negatief over uitgesproken. Als reactie komt dan vaak weer dat de VN/rest vd wereld zich niet te bemoeien heeft met onze interne zaken, maar dat vind ik ook geen geldig argument omdat wij in andere issues exact hetzelfde doen (bemoeien of ingrijpen dus) en het dan ineens wel legitiem vinden en beledigd zijn als anderen niet aan ‘onze’ ideeen en idealen voldoen. Beetje meten met twee maten dus.

9 likes

Mijn mooie nieuwe bank is vanochtend bezorgd :heart_eyes: en nu ben ik er natuurlijk niet van af te slaan :sweat_smile:

8 likes

Ja dat is deco dat zijn geen plantjes!

1 like

Mignon heeft op instagram iets gezegd over dat die meningen wss komen doordat wij zo weinig hebben geleerd over onze slavernij verleden.

En eigenlijk weten we natuurlijk al heel lang dat zwarte piet racistisch is maar het is ook ewn traditie om dat goed te praten.

1 like

Water geven groente bij doen en opeten.

5 likes

Haha was wel leuk geweest! Volgens mij is het niet heel raar zoiets te krijgen maar het moet maar net je ding zijn :woman_shrugging:

Mijn leven is nog nooit zo weird, chaotisch en spannend geweest als nu.

7 likes

Ik zit nu thuis de intocht te kijken en vind het toch wel een beetje jammer dat ik er niet bij ben.

Werk

Ik werk op de Zaanse Schans

4 likes

Dat zou heel goed kunnen! Ik heb er als kind nooit over nagedacht om eerlijk te zijn en heb piet ook nooit in negatieve zin als de donkere hulp van sint gezien. Ik vond piet altijd heel cool😁 Misschien als ik meer had geweten over ons slavernij verleden dat ik het veel eerder als een rare traditie had gezien.

Bij mij is het besef pas gekomen met de hele discussie en ik vind het oprecht heel erg dat er zo’n grote groep mensen is die zich vervelend voelen bij zo’n leuk feest (sinterklaas is echt een van mn lievelingsfeesten). Nog altijd denk ik dat de kleur van zwarte piet bij een hele grote groep toeschouwers geen negatieve connotatie gaf (of geeft) aan mensen met dezelfde huidskleur als piet (welke dat ook was/is/wordt) in het algemeen, maar de herkomst van de traditie is natuurlijk gewoon problematisch en zou niet op deze manier ‘gevierd’ moeten worden (vind ik).

Wat ik wel oprecht jammer vind is dat het zo’n ding is geworden, wat in mijn ogen de sinterklaastijd best een beetje verpest. Hopelijk wordt er binnenkort een centrale beslissing genomen of komen de partijen op een andere manier dichter bij elkaar en kan iedereen aan de nieuwe kleur van Piet wennen, en is het feest weer gewoon leuk en positief zonder protesten ed over een aantal jaar. Maarja, zo zie ik het en ik snap ook best dat andere mensen het anders zien, alleen het is jammer dat het twee van die felle kampen zijn geworden die amper met elkaar in gesprek willen en/of kunnen.

6 likes

Zouden jullie deze foto uit kunnen leggen aan iemand buiten Nederland?

14 likes

https://www.ad.nl/dossier-intocht-sinterklaas/hevige-confrontatie-bij-sinterklaasintocht-meerdere-aanhoudingen~a1af168b/

Nee

1 like

Sneu dat het zo ver moet komen. Al ben ik er niet eens verbaasd over. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste gewonden gaan vallen.

Gezellig kinder feestje. Ik ga mn schoen zetten.

2 likes

Ik vind het zo dubbel en moeilijk om dit soort berichten te lezen. Ik ben helemaal anti zwarte piet en steun hun boodschap volledig en vind dat er te weinig platform wordt geboden om deze boodschap te mogen verkondigen ( zie de redenen waarom de demonstranten niet naar hun aangewezen plaats zijn gegaan). Maar juist door dit soort confrontaties worden pro-pieten weer zo gevoed in hun idee dat demonstranten agressief en gevaarlijk zijn. Terwijl dit juist wordt uitgedaagd. Zo ontzettend frustrerend.

7 likes

Ik gister ook omg kreeg het al koud toen ik er naar keek

Ik wil vanavond naar Glow Eindhoven gaan (nog nooit geweest) en wil van te voren graag ergens wat eten, aangezien Glow toch tot 12u vannacht open is. Iemand tips waar je lekker kan eten in Eindhoven? Hoeft niet bijzonder te zijn, maar gewoon goed en lekker eten.

1 like

Ik vraag mij altijd af waarom we het verhaal niet aanpassen naar roetvegen, de pieten andere soorten haar geven. En ze echt de kleur zwart geven als roetvegen inplaatst de diep bruine kleur. Kinderen boeit het echt niet of ze zwarte piet of roetveegpiet zeggen. Zorg dat Dieuwertje blok het verkoopt op het sintjournaal en er is nergens een probleem en niks verpest voor die kids

9 likes

Helemaal mee eens :slight_smile: