Nee hoor. Is gewoon meer een optelsom van wat dingen die me opvielen. Maar goed, misschien ben ik te achterdochtig.
Ik dacht het ook al!
Maar komt dit ook niet omdat je nu je ouder bent ook gewoon een bredere interesse gaat ontwikkelen? Ik werk zelf in het onderwijs en zie dat ik en mijn collega’s echt wel hun best doen om de stof leuk te maken… Maar de meeste leerlingen hebben op hun 15e/16e ook gewoon geen interesse in WO2 of vulkanen of gedichten van Shakespeare analyseren. Die willen lekker zo snel mogelijk weer naar huis om met vrienden te appen en te instagrammen.
Verschilt natuurlijk ook wel per kind hoor, maar ik zie dit over het algemeen wel zo en herken het ook bij mezelf!
Ik vind het niet aan ons op gebande mensen op te sporen, mocht ze het al zijn. Lijkt mij de taak van de mods.
Ik vind het echt onnodig om mensen te “exposen” of te speculeren zo in het openbaar. Voel je je dan goed over jezelf, of superslim ofzo?
Al ga je naakt
Natuurlijk
Maar het onderwijs van vroeger was inderdaad ook wel heel erg gericht op onthouden/reproduceren. Men is nu veel meer bezig met ook de hogere ordes van leren aan te pakken in het onderwijs, dat is in elk geval wel mijn ervaring. Wij werken bijvoorbeeld heel erg vanuit de theorie van Bloom die werkt met de volgende taxonomie:
Wat jij beschrijft zijn slechts de eerste twee/drie lagen van de piramide, terwijl je als docent ook moet zorgen dat de andere lagen aangesproken worden. Als je dat doet wordt het onderwijs ook veel leuker, want leerlingen gaan veel meer zelf aan de slag met de stof die ze aangeboden krijgen. Autonomie is dan ook 1 van de 3 peilers waarin een goed leerklimaat ontstaat (relatie en competentie zijn de andere 2).
Voor mijn vak zou de onderste laag slechts het stampen van woorden en zinnen zijn en de bovenste het schrijven van een verhaal waarin de geleerde woorden verwerkt moeten worden, dan wordt het al veel uitdagender en leuker.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook zeker aan de docenten kan liggen hoor, onderwijs is uiteindelijk ook iets wat je samen doet: leerling, ouder en docent. Maar ik kan de gekste dingen bedenken en er zijn dan nog genoeg leerlingen die het simpelweg niks boeit. Dat hoeft dan niet te betekenen dat ze over 10 jaar niet ineens wel die interesse ontwikkelen.
Oh en op je edit: jammer dat je precies dat eruit pakt want ik zeg letterlijk onderaan mijn bericht dat het hartstikke verschilt per kind maar dat dit is wat ik zelf zie over het algemeen… Dus dat het bij jou dan anders is kan heel goed kloppen en ontken ik ook nergens? Onderwijs in Nederland verschilt per niveau. Vwo is van 12 tot 18, havo 12 tot 17 en vmbo 12 tot 16. Ik geef zelf op dit moment les op havo/vwo zowel boven- als onderbouw.
Ik droeg paar jaar geleden standaard felle nagellak, was echt iets van ‘oh zij en d’r nagellak’. Maar een jaar geen nagellak opgehad. Draag ook al een jaar standaard lippenstift en vind dat vaak lelijk combineren. Maar ik dacht nou wel weer leuk misschien. Ik zocht eigenlijk een zacht kleurtje maar die heb ik dus helemaal niet blijkt. Nu heb ik er eentje opgedaan die in mijn ogen wel wat zachter was dan de rest, maar hij is super fel. Zo lelijk. En dit gaat vloeken met elke lippenstift die ik in mijn bezit heb. Maar om het er nu weer helemaal af te halen? Misschien mijn handen niet in de buurt van mijn gezicht doen
Het raarste vind ik nog dat je smaak zo snel kan veranderen, vorig jaar vond ik felle nagels echt de shit.
Ben jij quantum
Yes ik kan eindelijk weer fatsoenlijk door een topic scrollen. Eindelijk is mijn nieuwe muis binnengekomen en hij matcht echt zo mooi met mijn muismat.
Mijn hond is een beetje ziek en vind het zo zielig. Ze ligt buiten in de schaduw super schattig te slapen. Ik vind het zieliger dan zij denk ik
Het lastige van lesgeven is dan ook dat je te maken hebt met 30 individuen die allemaal op een andere manier (willen) leren en je hen allemaal binnen de 50 minuten die je over het algemeen hebt moet bedienen. Zijn er in België geen verschillende niveaus binnen het onderwijs? Want dan wordt het dus alleen nog maar lastiger omdat niet alleen de leerstijlen maar ook nog eens de niveaus heel erg verschillen binnen een groep. Dan snap ik heel goed dat een docent de hogere ordes niet altijd aan kan spreken omdat je dan waarschijnlijk een heel groot gedeelte van de groep niet meer bereikt. Ik heb zelf vmbo gedaan (het laagste niveau) en heb daardoor ook een heel grote basis qua analyseren gemist omdat die ordes bijna niet aangesproken worden (toen in elk geval). Daardoor moest ik op de uni echt heel erg wennen aan de manier van denken.
Bovendien komt er ook nog eens bij dat in de leeftijd waarop kinderen op het VO zitten de pre-frontale cortex nog vol op in ontwikkeling is. Ik ben zeker geen neuroloog, maar ik heb wel geleerd dat prioriteiten stellen en oorzaak/gevolg dan nog heel lastig is om op orde te hebben. Daardoor is er vaak ook nog niet zo’n besef van waarom school en leren belangrijk is en hebben leukere dingen sneller voorrang. De ontwikkelingen die dan gaande zijn in je hersenen zijn ook een reden van de puberteit: je hebt best veel verantwoordelijkheden al op die leeftijd maar je hersenen zijn er nog niet altijd klaar voor om de juiste beslissingen te maken en dat botst dan. Ik denk dat kinderen daardoor ook sneller denken van ‘oh saai, waarom moet ik dit doen?’ Of, wat ik ook nog wel eens hoor: ‘de docent is niet leuk dus ik ga ook echt niet leren voor dat vak, hoor!’
Ik erger me zeker niet aan je, vind het zelf ook een interessante discussie zeker omdat het nou eenmaal te maken heeft met mijn vak. Maar je geeft aan dat je het kort door de bocht vindt terwijl ik daaronder alles juist nuanceer, vandaar no hard feelings.
Dat zal er zeker ook wel mee te maken hebben, maar ik ben al altijd heel leergierig geweest en in veel geïnteresseerd, alleen werd dat bij ons op de middelbare school totaal niet gestimuleerd. Braaf ja-knikken en feitjes van buiten leren, terwijl ik juist enthousiast word van verbanden leggen en inzicht krijgen. Ik was een atypische puber , maar ik heb in het middelbaar de Decamerone gelezen, wij leerden in onze vrije tijd Shakespeare-fragmenten van buiten, hadden discussies over reïncarnatie en Lilith (Adam’s eerste vrouw, voor Eva), haha. Ik ging op zich graag naar school, maar de leerstof was gewoon heel vaak niet boeiend gegeven. Rijtjes stampen, ja, en daar heb ik een hekel aan. En als er dan eens iets “vernieuwends” gedaan werd (projecten o.i.d., wij hadden bijvoorbeeld een project waarbij we de remweg moesten onderzoeken), dan was het in groep en daar heb ik zo mogelijk een nog grotere hekel aan, haha.
Ik geloof best dat er scholen en leerkrachten zijn die daar beter in zijn en dat het nu misschien ook al geëvolueerd is, maar dat was op mijn middelbare school niet het geval. Ik heb een paar (3) hele goeie leerkrachten gehad en die hebben een hele grote invloed gehad op mijn leven (puur door hun manier van lesgeven, dus niet omdat we buiten de lesuren persoonlijker contact hadden o.i.d.), maar over de rest van mijn onderwijs en hoe het onderwijs in het algemeen ingericht werd/wordt, heb ik hele andere ideeën.
Vanavond weer naar huis vliegen maar gelukkig is het in NL ook lekker dus is de overgang niet zo groot
En salaris en vakantiegeld is binnen oleeeee
Wat jij beschrijft klinkt inderdaad heel saai en zeker niet uitdagend, jammer! Ik merk wel dat veel oudere collega’s totaal niet open staan voor vernieuwing en dat die het liefst gewoon zo simpel mogelijk doen wat er gedaan moet worden (= eindtermen bereiken voor de examens). Dat is echt zo jammer, want onderwijs en docenten kunnen inderdaad best een grote invloed hebben op je leven na de middelbare school.
Oh en even iets totaal anders… Ik ben toevallig bezig aan een essay over Milton’s Paradise Lost enneee had Adam een vrouw voor Eva?!?
Dit weet ik ook sinds kort, dankzij Lucifer
Nou, die oude Milton en de Bijbel praten daar niet over hoor haha. Ga het ff opzoeken, misschien kan ik er wel wat mee. Ben een heel feministisch stuk aan het schrijven over hoe Milton Eva geen ware persoonlijkheid geeft en dat ze is onderworpen aan de patriarchy, dus als het nu ook nog zo is dat Adam eigenlijk van twee walletjes at dan kan ik helemaal los.
En vervolgens ging Eva van het verboden fruit eten terwijl haar dat nadrukkelijk verboden was.
Die dekselse vrouwen.