Wat je even kwijt wilt #22

Binnenkort wil ik aan mijn tweede HBO opleiding gaan beginnen, maar nu blijkt dus dat je daarvoor ineens veel meer moet gaan betalen omdat je dan een ‘stapelaar’ bent en het instellingscollegegeld moet gaan betalen ipv het wettelijk collegegeld.

Ik ga me er niet door laten tegen houden want ik wil de opleiding wel echt graag doen. Maar dit is toch best raar? Voor mijn gevoel word ik ‘‘gestraft’’ omdat ik me in een andere richting wil aan verdiepen… Meer mensen die dit hebben gehad?

1 like

Ja dat is al jaren zo helaas. Echt jammerz met name aangezien het instellingsgeld 10 000 is ofzo? Geldt dit trouwens ook als je een WO opleiding zou doen ?

Echt ja? Ik had er nog nooit van gehoord, hoefde me er natuurlijk ook nooit in te verdiepen. Ja voor de opleiding die ik ga doen is het 7600 per jaar. Dus je zit dan na 4 jaar al gauw aan de 30.000 euro :dizzy_face: Wat ik zo lees geldt het ook voor WO opleidingen indd, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Dit is toen echt vaak in het nieuws geweest m.u.v een opleiding doen in de zorg/onderwijs voor de eerste keer. Is er geen soortgelijke opleiding /shortcut mogelijk dat je bijvoorbeeld een schakeljaar kan doen en naar de uni een master in die richting? Als je niet eerder een master heb gehaald is dat misschien nog wel een andere optie en iig goedkoper. Alleen als je een mbo-diploma gaat doen betaal je altijd het normale tarief.

1 like

Nee ik bedoelde dat als jij een ander niveau zou doen, dat het dan niet geldt?

U bedoelt zijn piertje…

Ik hoop dat hij zijn piertje gaat wegmoffelen.

4 likes

@anon66313343 woon je toevallig dicht bij de grens? Dan kan je natuurlijk in Belgie of Duitsland misschien veel goedkoper een opleiding doen (wel even checken of je daarmee ook in Nederland gewoon hetzelfde werk kan doen).

@MadameMignon @anon44204370 Ja dat met de zorg en onderwijs heb ik ook gelezen indd. Alleen is het bij mij dus andersom; Ik heb eerst hbo verpleegkunde afgerond (dus zorg) en wil nu pedagogiek gaan doen. En pedagogiek valt volgens mij niet onder onderwijs. Ik wil nog gaan navragen of het dan ook geldt (wss niet).
Ik heb nooit een (pre)master gedaan, maar zou dan ook niet zo goed weten welke dan in de richting van pedagogiek gaat en of je daar met hbo verpleegkunde dan aan kunt beginnen. Ik ga eens even op onderzoek uit. Oh en ik wil dan trouwens wel deeltijd, dat zal natuurlijk ook nog wel veel uitmaken…

En ik woon trouwens aan de grens van Duitsland dus niet echt dicht bij België helaas. Anders was dat best een goede optie geweest!

Nou ik begonnen met mijn eerste opleiding in 2012 er vanuitgaande dat ik alleen die opleiding zou doen en klaar zou zijn. Dus heb me er ook nooit in hoeven verdiepen… Ik snap het aan de ene kant ook wel, maar vind het indd wel zuur omdat je de eerste opleiding wel gewoon met succes hebt afgerond. Het is niet zo dat ik elk jaar maar aan een andere studie begin en deze niet afmaak.

Gewoon even 2 dingen gegoogled:

https://www.uu.nl/bachelors/pedagogische-wetenschappen/aansluitende-masters (en daar eens via bij masters bij pre-masters) kijken.

Soms zijn pre-masters wel parttime te doen en gewoon prima haalbaar met een 32 uur werken etc. Maar dat zijn allemaal dingen waar je gewoon even wat universiteiten moet contacteren.

En misschien zijn er in Duitsland ook wel opties in het Engelstalige opleidingen beschikbaar ?

1 like

Zo leuk! Ja ik werk op een kdv en meestal krijg ik chocolade inderdaad of iets van rituals. Soms ook een pakketje met een mok en iets van thee. Laat kreeg ik ook een pakketje met allemaal dingetjes van de hema

@anon66313343 Ik heb wel eens ergens gelezen en meegemaakt bij een studiegenoot dat als je je inschrijft bij de nieuwe opleiding voordat de oude is afgelopen je geen instellingsgeld betaalt. Miss de moeite waard om je in te verdiepen ?

Ja dit klopt indd, alleen heb ik de mijne al afgerond helaas… :disappointed_relieved:

Zal ik even langskomen met mijn nieuwe stoomreiniger? :smirk:

1 like

Komen vrienden eten en ik wou eigenlijk taco’s maken met cocktails, maar mijn moeder zat zo afkeurend te kijken dat ik me nu afvraag of het wel goed is.

Zou dan pulled chicken in adobo saus, zelfgemaakte salsa, zwarte bonendip en guac. Met wraps, tortilla chips, kaas, zure room etc. Moet nog een side dish bedenken (tips?) en dan wss met frozen mango Margeritha’s.

Of vinden mensen dat kut eten? Wil per se wel iets leuks doen. Kan ook een pastaatje met zelfgemaakte foccacia er naast doen maar voelt saaier ofzo.

Meh, haat dit zo. Vind koken zo leuk, maar wil dan per se iets extra lekkers neerzetten en voel me dan zo incompetent.

17 likes

Juist heel leuk! Beetje specialer maar toch nog lekker comfort food, en de combi met cocktails maakt dat ik in ieder geval aan wil schuiven haha

4 likes

Super leuk juist!

1 like

Nou, ik zou hier wel blij van worden hoor! Juist geweldig leuk dat je zo je best doet om er wel lekkers en speciaals van te maken.

3 likes

Mag ik ook komen als je dit gaat maken???

4 likes