Ja, vooral de antillen lijkt me echt lastig. Dat je sowieso op je 17e/18e alleen naar een ander land moet waar je de taal vaak ook niet super spreekt en 9 uur vliegen ver!
Ik was als 18-jarige net op kamers wonende soms echt zo onzeker en bang, maar ik kon nog in de weekenden naar mijn ouders toe of als het even echt niet ging, kon ik ook doordeweeks een keer mee eten. Lijkt me heel lastig als je die mogelijkheden dan niet hebt. Maar ze zitten natuurlijk wel allemaal in hetzelfde pakket dus hebben veel steun aan elkaar, meer dan Nederlandse studenten.
Het lijkt me echt ook heel raar om op een eiland te wonen. Heb een aantal antilliaanse vrienden die opgegroeid zijn daar maar echt niet meer terug willen. Was pas op curacao en de eerste week dacht ik: wauw, welke idioot wil liever in Nederland wonen dan hier! Maar daarna kwam een beetje het besef dat het eiland toch wel erg klein is, en dat er niet zo veel te doen is als je daar al je hele leven woont versus drie weken op vakantie. Denk dat ik het niet zou kunnen. Ik geloof dat ik me enorm opgesloten zou gaan voelen. In Nederland kan je bij wijze van spreken zo de trein pakken naar het buitenland, op zo’n eiland kan je praktisch niet weg.