60 is ook wel de meest extreme eis en volgens mij was het Erasmus een uitzondering. Maar volgensmij kon je daar weer dingen wegstrepen of zo door hoge voldoendes te halen voor bepaalde vakken. (Dit had ik ooit gelezen toen ik nog op de UU zat: ( https://www.dub.uu.nl/nl/achtergrond/rector-erasmus-universiteit-waarom-onvoldoendes-wegstrepen-niet-erg ). Maar 50 of 45 punten zoals veel instellingen eisen is wel redelijk haalbaar imo.
Het is enerzijds natuurlijk wel balen als je niet een master kan doen aan je geliefde universiteit en het is natuurlijk veel geregel om nog te gaan switchen van universiteit. Volgen mij heeft de overheid wel verplicht dat er altijd elders in het land masters moeten zijn waar je kan instromen zonder extra eisen. Maar ik denk dat het voor sommige studenten ook wel goed is om een keer gewisseld te hebben van universiteit. Studenten zijn vaak het ene of het andere uiterste: Op jezelf wonen in een andere studiestad ver van je oorspronkelijke woonplaats, een semester in het buitenland, vrijwilligerswerk in het buitenland etc versus enorme huismussen die je moeilijk uit hun comfortzone krijgt.
Als ze een minimaal cijfergemiddelde als eis gaan stellen zouden ze die wel goed moeten relateren aan wat de gemiddelde student heeft gehaald wat betreft de bachelor die toegang verschaft tot die master. Als het gemiddelde een 7.3 of zo is zou ik een 6.4 een vrij lage eis vinden imo. Maar het is sowieso heel moeilijk om iedereen tevreden te stellen. Studenten zijn een volk van uitersten.