Wat je even kwijt wilt #6

Ik zit weer voor het eerst na de vakantie in de collegezaal. Vriendin van me is gestopt met de opleiding dus ik voel me alleen

1 like

Ik zit nog niet zo lang op dit forum en ik moet zo wennen nog aan de layout

2 likes

Moet je dan niet een hypotheek afsluiten in de jaren voordat je begint met aflossen? Ligt er volgens mij namelijk ook aan bij welke bank zit, er zijn banken die om een prinsscreen van je DUO-pagina vragen. En je moet sowieso bankafschriften laten zien toch? Dus dan zien ze dat je aan het aflossen bent.
Mijn vriend wordt ZZP’er dus hij moet sowieso drie jaar wachten voordat hij met een stabiel inkomen een hypotheek kan afsluiten en dan ben ik al aan het aflossen :frowning:

Ik heb scriptieproblemen maar dan als begeleider :’) bij ons zijn de begeleiders niet de mensen die ook nakijken en ik ben zo onzeker of wat ik mijn student allemaal laat doen/schrijven wel voldoende is voor de daadwerkelijke hoogleraren die straks een cijfer gaan geven. Straks moet ie het herkansen en is dat eigenlijk mijn schuld :((((

1 like

Ik probeer jullie hbo/uni systeem te snappen haha maar ik kom er niet aan uit :stuck_out_tongue:
Bij mijn uni zit het zo:
Stel dat je aan een bachelor begint, moet je in je 1ste jaar minstens de helft van de studiepunten (dus 60/2 = 30) verworven hebben om het volgende academiejaar verder te mogen zonder bindende voorwaarde én al vakken van je 2de jaar op te nemen.
Dus, als je onder de 30 studiepunten verworven hebt, krijg je een bindende voorwaarde en kan je het volgende academiejaar enkel je 1stejaars vakken opnieuw doen en geen 2dejaars vakken opnemen.
De bindende voorwaarde houdt in dat, als je het eerste jaar niet voor minstens 50 % geslaagd bent, je het volgende academiejaar voor minstens 75% van de opgenomen studiepunten moet slagen. Als je daaraan niet kan voldoen, moet je de opleiding stoppen.

Nu, als ik bovenstaande discussie lees, is dat veel soepeler hier dan bij jullie? Van wat ik begrjip moet je 50 van de 60 studiepunten halen om verder te mogen doen?
Da’s echt wel stresserend zeg.

In mijn geval, na mijn 1ste jaar was ik voor 48 studiepunten geslaagd (1 groot vak van 8 stp en 1 vak van 4 stp niet gehaald). Maar ik mocht gewoon verder doen, alleen word je dan een GIT-student genoemd (aangezien ik bijna alle vakken van het 2de opnam en nog de 2 vakken van het 1ste jaar). Maar zoiets bestaat dus niet in NL?

Er zitten volgens mij echt zoveel verschillen in onze opleidingen! Als ik het goed voor heb, hebben jullie ook minder contacturen dan? Velen van jullie werken er nog zoveel naast, bij mij is dat echt onmogelijk. Ik had afgelopen semester vaak dagen waar ik van 8u30-17u30 of 19u op de uni zat, van maandag-vrijdag. Dan is werken ernaast toch vrij moeilijk? Ik was ook uitgeput na zo’n week, dat ik het weekend even nodig had om op te laden en te studeren. Ik werkte ongv 2 zaterdagen per maand. Maar goed, ik heb de financiële druk niet om mijn studie te betalen omdat het hier in BE vrij normaal is dat de ouders dat betalen (waar ik ook enorm enorm dankbaar voor ben), ik heb dan ook vrijwel geen studieschuld als ik afstudeer. Het lijkt me heel rot om dat nog als extra last te hebben, dus ik heb veel respect voor iedereen hier die zo hard werkt om zijn studie te betalen.

Wat ik me ook afvraag, wat krijg je als ‘extra’s’ als je aangeeft te lijden aan psychische problemen/andere problemen? Moet je dan minder studiepunten halen?
Hier kan je eventueel een ‘bijzonder statuut’ krijgen, maar dat houdt eigenlijk niet veel in.

Ik vind het echt heel interessant om de verschillen tussen BE en NL te zien qua school! Misschien is er animo voor een topic?

3 likes

Denk dat het aantal lesuren in Vlaanderen ook heel erg afhangt van de opleiding, ik had in mijn eerste jaar bv wel een zware maandag, maar dan had ik wel dinsdag en woensdag helemaal vrij. Nu in mijn master heb ik ook vrije dagen en maar acht uur les per week. Heb ook nog wel een zelfstudievak, maar vind het zo weinig les dat ik overweeg nog twee of drie vakken op te nemen via creditcontract!

Verder ook helemaal eens met hoe oneerlijk het is dat de meeste Belgische studenten kunnen afstuderen zonder een cent schulden, terwijl dat in Nederland eerder een uitzondering lijkt te zijn!

Edit: ik studeerde taal- en letterkunde

2 likes

Hm ja het zal sowieso wel afhankelijk zijn van opleiding. In mijn opleiding heb ik nog nooit een semester gehad met een vrije dag of een zelfstudievak.
Lijkt me zooooo chill om weinig contacturen te hebben :stuck_out_tongue: Nu ben ik zo overstelpt met al het werk dat ik heb voor al die vakken dat ik er vrij weinig naast kan doen en dat vind ik ook echt iets jammer. Maar goed, da’s iets anders natuurlijk.

Ja vooral het financiële verschil vind ik echt verbazingwekkend. Studenten zijn hier echt 100x afhankelijker van hun ouders dan in NL.

1 like

Mijn studie (geneeskunde in Amsterdam aan de Uva) was wel een uitzondering, want wij hadden geen bindend studie advies, dus bij mij hoefde je niet een x aantal punten te halen om door te mogen. Achteraf gezien zou dat waarschijnlijk wel een goed idee geweest zijn voor een aantal mensen, maar dat terzijde. We hadden overigens wel dat je alle punten van je eerste jaar moest hebben voordat je door mocht met je derde jaar.

Ik ben altijd keurig naar al mijn colleges gegaan en had eigenlijk altijd 9 -17 ongeveer wel colleges, werkgroepen, practica etc. Ik werkte in de bachelor op zaterdag bij mijn bijbaantje.
Tijdens de master (= coschappen en wetenschappelijke stage) heb ik naast de wetenschappelijke stage wel kunnen werken, want daar kon ik beter mijn tijd indelen en was toch alleen op werkdagen. Ik heb het tijdens de coschappen nog even volgehouden, maar toen ik op een gegeven moment coschap liep van ma - za, dan zondag bijbaantje, en dan ma- do voordat ik een compensatiedag kreeg, ben ik met mijn bijbaan gestopt. Naast de coschappen lukte me dat gewoon echt niet.

Maar ik geloof dat mijn studie wel een uitzondering was qua BSA en contacturen, en ik geloof ook nog eens dat ze het inmiddels helemaal op de schop gegooid hebben.

1 like

Er zijn geen landelijke afspraken voor. Het is maar net met wie je te maken hebt en wat de regels zijn van de universiteit. Het is niet zo dat ze kunnen zeggen nou Liesje heeft een depressie en haar oma verloren ze hoeft dit jaar maar 40 studiepunten te behalen om door te gaan. Als je op tijd meldt hoe en wat dan is het meestal zo dat de examencommisie zich aan het eind van het jaar zich erover buigt wat er gebeurt als je geen positief bindendstudieadvies (BSA) hebt. Dus je zit vaak wel lang in spanning. Vaak wordt er dan individueel iets afgesproken dat je het volgende jaar al die gemiste vakken doet + vakken van jaar 2.

1 like

En voor masters heb je volgens mij geen verplichting dat je minstens X aantal punten moet halen om door te mogen gaan naar jaar 2 (als je een 2-jarige master doet) of dat bij minder dan X aantal punten je moet stoppen met de master. Ik doe 2 jaar over een 1- jarige master en niemand heeft daar problemen mee.

1 like

Een familielid van mij heeft een jaar in België gestudeerd en zij vond studeren daar veel zwaarder omdat je maar 2 keer per jaar tentamens had en de herkansingen altijd kut uitvielen. Het was bij die opleiding veel normaler dat je het niet direct haalde waardoor je amper vakantiedagen had. In Nederland deed zij weer dezelfde studie maar had ze wel vaker gewoon een keer een dag vrij en verder wel volle studiedagen. En daar was het aantal studenten dat alles in 1 x haalde ook iets hoger.

Collegegeld en het vinden van een kamer voor een beetje fatsoenlijk bedrag is in België ook zo verschillend. Ik weet dat sommige studiegenoten van mij daarom maar hun MA in België hebben gehaald. Zelf lijkt het mij daar weer niks omdat er meer hierarchie is dan hier. :stuck_out_tongue:

1 like

Zo irritant inderdaad! Vooral als net de film begint en mensen dan eten gaan bestellen. REALLY? :face_with_monocle:

1 like

Ach ja je kunt het altijd proberen! Wel leuk dat je zoiets anders durft te doen

Ja dat is inderdaad wel waar, het is hier best normaal om herexamens te hebben (die heb ik zelf ook altijd) maar dat maakt het wel kut. Want ik heb dus idd amper rust/vakantie.
Ik ga dat nu zelf oplossen door 1 van mijn masterjaren in 2 jaar te doen zodat ik meer vrije tijd heb. Maar het is wel kut omdat mijn opleiding al 6 jaar is, en het nu 7 wordt.

Zijn kamers in NL niet duurder? Als ik sommige bedragen soms zie voorbijkomen… :o Hier heb je voor 350 eu wel al 14m² of meer. Ik heb zelf voor dat bedrag een kamer van 20m².
En wat bedoel je precies met hierarchie hier?

1 like

Een grotere afstand tussen de docent/hoogleraar en de student. Kamers zijn hier veel schaarsers, veel duurder en vaak de voorzieningen ook slechter. (Minder vaak bijvoorbeeld een eigen douche + toilet en bijvoorbeeld een keuken maar hoeven te delen met 1 ander persoon.) Je betaal al veel eerder 450 - 550 euro in Amsterdam, Utrecht etc… Maar een Belgische student mag maar 50 dagen of zo toch werken (of tegenwoordig iets meer)?

1 like

Als je je bindend studieadvies niet haalt, moet je van de opleiding af en mag je er de komende drie jaar niet opnieuw aan beginnen.

Dus als je een BSA van 50 punten hebt, en je haalt er 45, moet je stoppen.

Verder hangt het aantal uren erg af van je richting. Ik doe biomedische wetenschappen en had ook vaak periodes dagelijks van 9 tot 5 les, of 9 tot 7. Maar soms ook rsutiger hoor, nu maar twee dagen 9 tot half 4 en drie van 9 tot 1. Al moet je 's middags gewoon je opdrachten maken en aan projecten werken, ik heb niet her idee dat deze periodes lichter zijn dan anderen, maar wel flexibeler, je kan wat meer je eigen tijd indelen en dat is soms wel echt fijner voor je gevoel.
Maar ja, werken dan 's avonds of in het weekend? Ik werkte ook wel veel in de zomer zodat het in het studiejaar iets rustiger was.

1 like

Ohhh soms heb ik van die uitzichtloze klusjes op werk waarvan ik denk “als dit voorbij is dan ontkurk ik de champagne”. Het gaat zo moeizaam en ik heb zoveel afhankelijkheden die maar niet opschieten :tired_face:

Hmm denk dat het afhankelijk is van opleiding en of het uni/hoge school is.
Hangt ook af hoe de ouders er tegenover staan. Er zijn wel veel ouders die enorm veel druk op hun kind leggen hoor.
In mijn vriendenkring zijn er velen die wel elke zomer enkele herexamens hebben.
Ik heb elk jaar wel ongeveer 6 herexamens, maar voor de meeste slaag ik dan ook wel. Mijn ouders weten dat ook wel, daarom is het ook ok voor hen denk ik.

1 like

@fysicus in NL is het vaak wel een totaal bedrag voor de kamer. In BE is er de huurprijs en daar komen nog eens servicekosten bovenop. Was voor mij ook nieuw toen ik in België ging studeren

1 like

Servicekosten?
Bedoel je water, elektriciteit en gas?

Want anders weet ik niet over welke service kosten je het hebt :stuck_out_tongue:
Mijn kamer is gelukkig wel 350 incl alle kosten!