Ik heb me ook aangemeld, nav de oproep van die jongen uit België. Je moet wangslijm op sturen en als dan blijkt dat je een match bent (die kans is heeeeeel klein) laten ze je weten of je inderdaad een bloeddonor zult zijn of een beenmergdonor. Je kunt dan nog altijd aangeven dat je niet wilt doneren.
Ah wat fijn om te lezen! En dat je hopelijk echt op je plek zit daar, gun het je zo <3
Hmmm plakjes stokbrood dippen in hummus of heks’nkaas. Prima avondeten idd haha. Maar vaak als ik dat doe dan eet ik dat over de hele dag omdat ik dan een dag heb dat ik weinig trek heb. Ik denk dat ik dat morgen weer ga doen want lange dag en weinig tijd om eten te fiksen en vaak toch weinig eetlust op woensdag.
Ik bestel alleen maar bij webshops die de pakketjes weer bij me thuis komen ophalen :’)
Maar beenmerg halen ze dan uit je bloed toch of op welke manier doneer je dat andera?
Nice thanks Lentex, weet meteen wat ik morgen ga halen voor boodschappen en eten.
Dit staat op de site:
Soms is het voor een patiënt beter om stamcellen direct uit het merg te krijgen. De behandelend arts van de patiënt maakt die keuze voor de behandelmethode. Stamcellen doneren uit het beenmerg doet geen pijn, de donatie is altijd onder algehele narcose.
Ingewikkeld is de afname niet. In de ochtend word je verwacht op de afdeling en word je onder narcose gebracht.
Met een dikke naald worden de stamcellen uit de achterste rand van het bekken gehaald. Dat is het bot dat men kan voelen aan de bovenzijde van de billen. Het bekken is rijk aan beenmerg. Het is een groot en stevig bot, waaruit zonder problemen wat beenmerg kan worden weggenomen. Bij een beenmergdonatie wordt ongeveer 4% van de totale hoeveelheid beenmerg afgenomen.
Daarna ga je naar de uitslaapkamer en in de middag komt de arts bij je langs om te kijken of alles goed gaat en je weer naar huis mag.
Je kan van de donatie nog wel een beurs gevoel hebben of pijn aan de spieren onder in de rug. Deze klachten verdwijnen meestal binnen 14 dagen. Ook kun je tijdelijk wat sneller moe zijn na inspanning. Omdat het beenmerg in het bekken sterk doorbloed is, wordt met de afname van beenmerg ook relatief veel bloed opgezogen, tot wel een liter. Daardoor kan lichte bloedarmoede ontstaan. Het lichaam herstelt het tekort snel en na enkele weken is de bloedarmoede verdwenen.
Gaat deze dame nu de wasmachine nog aanzetten?
- Ja
- Nee
- Doe normaal en ga een serie kijken en droge worst vreten
0 stemmers
(Over een half uurtje sluit deze poll)
Ah oké, dat is wel meteen een stuk heftiger dan via bloed idd.
Maar goed dat het kan sowieso.
Ik heb toen ook meerdere keren achter elkaar ontstekingen gehad en toen zeiden ze bij mij ook ja we halen ze eruit. Kun je het niet gewoon aankaarten? Ik vond het wel een hel trouwens.
Wat @HvO suggereert: tech21. Absoluut idiootproof. Verkleurt wel een beetje als je een witte pakt en gore zweetjakkers hebt zoals ik bijv hahahaha. Maar verder top hoesje
Shit door jullie moet ik zo naar beneden lopen met de was.
Lang verhaal…
Psychische problemen…
moeder van een peuter van 2
Zit niet lekker in mijn vel, al 15 jaar niet…
Loop in therapie maar dat vind ik super eng
Voel me waardeloos en stom
Knuffel voor jou
Ik ben zelf niet bang voor de medische wereld, mijn ouders werken er al sinds hun 18e in. Daarnaast heeft mijn vader een nier gedoneerd gekregen van mijn moeder, nu 5 jaar geleden. Ik ben wel heel bang voor alle mensen die niet geholpen kunnen worden omdat ze iets nodig hebben dat een ander ze wel kan geven. Een collegaatje van mij die 22 is heeft een lever die minder dan 20% werkt en in Nederland durven ze haar niet meer te opereren mocht er een leverdonor komen. Ze staat nu op de wachtlijst in België maar haar einde nadert want al haar andere organen worden nu aangetast. Ik vind het verschrikkelijk dat zij alleen een koude donatie kan krijgen want anders had ik het meteen gedaan.
Lief! Dank jullie wel
Holy moly die 2 homo’s bij First dates nu op tv! wauwieee is even het zappen waard hoor!
Oh jeetje, wat heftig.
Nee ik ben ook niet per se bang voor narcose enzo (niet meer).
Toch maar eens uitzoeken of ik dit ook kan worden binnenkort. Als je er dan iemand mee kunt helpen, met zoiets kleins eigenlijk he
Natuurlijk zullen er mensen zijn die snel op hun teentjes getrapt zijn, dat zal ik niet ontkennen. Behalve mensen die snel op hun teentjes getrapt zijn, is er echter ook nog een groep gevoeligere mensen. Mensen die zich oprecht rot voelen als meerdere mensen (!) zich negatief uitlaten over hetzelfde (!) bericht dat diegene geplaatst heeft. In het echte leven is het ook niet leuk als iemand je op straat fel over iets aanspreekt, maar er is mee te dealen. Als je dat in dezelfde straat door meerdere mensen gebeurt, kan dat best heel rot overkomen. Zeker als je weet dat al die mensen die je aanspraken weten dat je daar door anderen al op aangesproken bent.
Over het algemeen is het gemakkelijker voor mensen die fel reageren om meer op hun woorden te letten (want dat is een praktische handeling) dan voor gevoelerige mensen om nare opmerkingen naast zich neer te leggen (want dat is een gevoelskwestie). Ik zeg niet dat de gevoeligere medemens met handschoenen aangepakt moet worden (want zo gaat het in het echte leven ook niet) maar wel dat de fellere medemens na kan denken over hoé en hoevaak iets gezegd wordt. Aan de gevoeligere medemens is het vervolgens de taak om te proberen dingen langs zich heen te laten gaan (al is dat best lastig als meerdere mensen kritiek op je uiten).
Natuurlijk kan er geen ideale sfeer op een forum zijn, maar aangezien de sfeer op dit forum beter begon dan hoe deze de laatste tijd vaker is denk ik dat dit wel goed is om bij stil te staan. Juist omdat dit forum nog niet zo lang bestaat en iedereen (!) nu nog kan proberen zijn eigen handelen te verbeteren.
Ik ben bet helemaal met je eens!