Wat je even kwijt wilt #8

Ik snap dat als je voor een functie in een kledingwinkel solliciteert dat je dan wel een beetje dezelfde kledingstijl moet hebben, maar dat zie je toch niet op een pasfoto? Tenminste, ik neem aan dat je geen foto van top tot teen in een CV propt. Dus dat zie je dan wel tijdens een gesprek. Sorry, ik zie gewoon geen enkele reden waarvoor het zinnig is om een foto toe te voegen in een CV.

@Evi-lena Verspilde moeite? Ik vind het wel knap van je dat je (of denkt dat anderen) van een pasfoto kunt beoordelen of iemand bij een organisatie past.

5 likes

En het liefst ook nog anoniem. Niet alleen op basis van foto maar ook op naam kan je gediscrimineerd worden.

7 likes

Dit is waarom ik mensen haat.

15 likes

Haha precies dit. Te veel moeite en heeft geen zin

3 likes

@Xiomara ik heb al mijn reacties verwijderd ivm anonimiteit maar wat ik dus wilde zeggen is:
Nee, waar ik werk is een foto op je cv niet relevant, want het maakt niet uit hoe je eruit ziet en daar word je ook niet op beoordeeld. Maar een foto is wel fijn want dat maakt het gemakkelijker om mensen uit elkaar te houden (als er meerdere mensen hebben gesolliciteerd).

1 like

Ik heb een blauwe plek op mijn lip?!

1 like

Dat is toch totaal niet wat @Evi-lena zegt? Misschien lees ik het verkeerd maar volgens mij haalt zij alleen het punt aan dat werkgevers je toch wel op je uiterlijk beoordelen, zij het in een gesprek of al op je cv, ze zegt toch niet dat lelijke mensen niet hoeven te solliciteren?

1 like

Het gaat bij een sollicitatie volgens mij helemaal niet om lelijk of mooi maar om uitstraling en representativiteit.

Ik zou echt nooit de foto van mijn cv halen want ik heb het idee dat je dan minder snel uitgenodigd wordt omdat ze minder goed een beeld van je kunnen vormen. Ik denk dat een foto alleen in je nadeel werkt als je op de foto een sigaret aan het roken bent of een mega vermoeide uitstraling hebt of een paar stukken spinazie tussen je tanden hebt zitten.

4 likes

aah ik heb straks een date, die zou eerst morgenmiddag plaats vinden maar nu opeens vanavond en ik moet dus m’n hele muil nu gaan verbouwen en gelukkig heb ik nog een panty gevonden

en m’n sletpakket is ready to go
edit: o ik heb ook niet gedoucht en ik ruik naar frikandel maar oke

15 likes

Oh en je woonadres.

Je had in een bepaald mindfullnesboek serieus zo’n opdracht met chocolade dat je op je tong moest smelten en ook iets met nootjes. :’)

1 like

Dat bovenste ja.
Ik heb helaas een aantal keer meegemaakt dat iemand niet werd beoordeeld op haar kennis en achtergrond maar dat degene die er over ging al na 1 uur had gezien dat zij qua houding en uitstraling niet bij het bedrijf zou passen. Ik sta er zeker niet achter, maar het gebeurd

Goede reden om te stoppen, lijkt me :stuck_out_tongue:

Als jij bijv. solliciteert op een buitendienst functie/accountmanager, en je hebt een hele ingetogen houding en geen enthousiaste uitstraling, kan dat toch meespelen in de beoordeling?

Als jij solliciteert als receptioniste zul je een bepaalde verzorgdheid en representativiteit moeten uitstralen. Je bent het eerste gezicht van een bedrijf. Als je dan met vet haar, make-up onder je ogen en afgebladderde nagels binnen stapt- kun je nog zo vriendelijk en klantgericht zijn, het past niet bij de functie.

Vind het vreemd dat dit vreemd gevonden wordt eigenlijk :sweat_smile:

4 likes

Ja, gelukkig zie jij het zo en zo zie ik het ook, maar er zijn een hoop mensen die dat helaas toch niet zo zien. En ook, zie voorbeeld van @Mgg

kan het discriminatie in de hand werken. Had hij een Hollandse (achter)naam gehad, maar met foto bij zijn cv (zonder wit-Hollands uiterlijk) zou haar voorbeeld ook actueel zijn.
En dat heeft dus ook niks te maken met hoe verzorgd je erbij loopt.

3 likes

Vind dat een pasfoto vaak een een redelijk juister verwachting schept wat dat betreft hoor.

Haha dacht je dat ik bedoelde dat je moet stoppen met afluisteren? Bedoelde dat dat gezeur een goede reden is voor haar om te stoppen met roken.

Ja, een groot probleem maar de oplossing daarvoor lijkt me niet het weg laten van foto’s en het anonimiseren van cv’s. Dan gebeurt de discriminatie wel tijdens of na het gesprek.

Wat dan wel de oplossing is weet ik ook niet.
Ik herken dit helaas inderdaad vanuit mijn eigen omgeving, dat het als allochtoon veel lastiger is om bijvoorbeeld een stage te krijgen.

Ben ik het niet mee eens. Tijdens zon gesprek kan je toch juist laten zien dat vooroordelen niet kloppen.

7 likes

Ohhh zo haha. Lekker vergezocht ook hahaha