Wat je even kwijt wilt #8

Het gaat bij een sollicitatie volgens mij helemaal niet om lelijk of mooi maar om uitstraling en representativiteit.

Ik zou echt nooit de foto van mijn cv halen want ik heb het idee dat je dan minder snel uitgenodigd wordt omdat ze minder goed een beeld van je kunnen vormen. Ik denk dat een foto alleen in je nadeel werkt als je op de foto een sigaret aan het roken bent of een mega vermoeide uitstraling hebt of een paar stukken spinazie tussen je tanden hebt zitten.

4 likes

aah ik heb straks een date, die zou eerst morgenmiddag plaats vinden maar nu opeens vanavond en ik moet dus m’n hele muil nu gaan verbouwen en gelukkig heb ik nog een panty gevonden

en m’n sletpakket is ready to go
edit: o ik heb ook niet gedoucht en ik ruik naar frikandel maar oke

15 likes

Oh en je woonadres.

Je had in een bepaald mindfullnesboek serieus zo’n opdracht met chocolade dat je op je tong moest smelten en ook iets met nootjes. :’)

1 like

Dat bovenste ja.
Ik heb helaas een aantal keer meegemaakt dat iemand niet werd beoordeeld op haar kennis en achtergrond maar dat degene die er over ging al na 1 uur had gezien dat zij qua houding en uitstraling niet bij het bedrijf zou passen. Ik sta er zeker niet achter, maar het gebeurd

Goede reden om te stoppen, lijkt me :stuck_out_tongue:

Als jij bijv. solliciteert op een buitendienst functie/accountmanager, en je hebt een hele ingetogen houding en geen enthousiaste uitstraling, kan dat toch meespelen in de beoordeling?

Als jij solliciteert als receptioniste zul je een bepaalde verzorgdheid en representativiteit moeten uitstralen. Je bent het eerste gezicht van een bedrijf. Als je dan met vet haar, make-up onder je ogen en afgebladderde nagels binnen stapt- kun je nog zo vriendelijk en klantgericht zijn, het past niet bij de functie.

Vind het vreemd dat dit vreemd gevonden wordt eigenlijk :sweat_smile:

4 likes

Ja, gelukkig zie jij het zo en zo zie ik het ook, maar er zijn een hoop mensen die dat helaas toch niet zo zien. En ook, zie voorbeeld van @Mgg

kan het discriminatie in de hand werken. Had hij een Hollandse (achter)naam gehad, maar met foto bij zijn cv (zonder wit-Hollands uiterlijk) zou haar voorbeeld ook actueel zijn.
En dat heeft dus ook niks te maken met hoe verzorgd je erbij loopt.

3 likes

Vind dat een pasfoto vaak een een redelijk juister verwachting schept wat dat betreft hoor.

Haha dacht je dat ik bedoelde dat je moet stoppen met afluisteren? Bedoelde dat dat gezeur een goede reden is voor haar om te stoppen met roken.

Ja, een groot probleem maar de oplossing daarvoor lijkt me niet het weg laten van foto’s en het anonimiseren van cv’s. Dan gebeurt de discriminatie wel tijdens of na het gesprek.

Wat dan wel de oplossing is weet ik ook niet.
Ik herken dit helaas inderdaad vanuit mijn eigen omgeving, dat het als allochtoon veel lastiger is om bijvoorbeeld een stage te krijgen.

Ben ik het niet mee eens. Tijdens zon gesprek kan je toch juist laten zien dat vooroordelen niet kloppen.

7 likes

Ohhh zo haha. Lekker vergezocht ook hahaha

Nee dat het geen echte oplossing is ben ik wel met je eens, want dit pakt het probleem nog niet aan. Maar ik denk wel dat het een tussenoplossing kan zijn voor in de tijd dat discriminatie nog niet structureel is aangepakt.

Daarbij denk ik dat je, als je op gesprek mag komen, daarmee al wel een stapje verder bent gekomen en je de kans hebt dat degenen die je misschien o.b.v. een foto wel hadden weggestuurd, je tijdens een gesprek ''toch wel leuk/slim/passend bij het bedrijf/watdanook vinden, terwijl ze je schriftelijke sollicitatie misschien hadden weggegooid.

1 like

Denk je dat echt, dat het zo werkt bij iemand die een sollicitant niet zou uitnodigen op basis van achternaam? Of huidskleur? Dat ze binnen 30 minuten denken: nou ja, ik had het niet bij het juiste eind hoor.

Ik denk, helaas, echt van niet.

1 like

Ja, dat denk ik wel. Omdat er ook een hoop mensen tussen zullen zitten die onbewust dat cv met de witte vrouw/man eruit hadden gepikt boven dat van het cv met een foto van iemand zonder oerHollands uiterlijk, zich niet bewust zijnde van het gegeven dat de witte kleur daarvoor de doorslag heeft gegeven. Voor de recruiters die bewust op afkomst sorteren uiteraard niet, maar er is zoveel onbewust racisme dat ik zeker denk dat het iig een kleine verbetering is

12 likes

Ik denk wel dat dat gebeurt wanneer er sprake is vsn onbewuste discriminatie. Een beetje hetzelfde als dat je niet langs een groepje hangjongeren zou durven en dat er eentje dan opeens heel beleefd zegt dat je iets hebt laten vallen. Ja laat maar trouwens ik kan dit soort dingen nooit helder uitleggen :joy:

4 likes

Ik had vandaag een klant aan de telefoon maar ze kon mij door de telefoon niet zo goed horen (voor haar leek mijn stem van heel ver weg te komen), maar goed ze wilde het gesprek toch proberen.
Ze verstond me niet toen ik de naam van een bepaalde software noemde, dus ik ging het spellen. Maar ook dan kwam de laatste letter niet goed over op de verbinding.
Uiteindelijk probeerden we te spellen met namen, maar ook daar viel de laatste letter/naam weg. Dit resulteerde in mij schreeuwend aan de telefoon ‘NEE ADAM, APPEL, AMSTERDAM, AMERSFOORT, ANNEKE, de A!’
Het duurde even, maar we kwamen er wel.

17 likes

Hahaha ja ik stiekem ook wel <3

1 like

Ik heb vroeger op alle CV-workshops enzo geleerd: ja, tegenwoordig moet je echt een foto doen zonder foto staat onprofessioneel, het maakt het af, het geeft ze een beeld bij je brief, zo onthouden ze je beter, zonder foto denken ze dat je iets te verbergen hebt, blablabla
Dit zijn allemaal argumenten die ik heb gehoord. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben!!! Als ik zelf in de positie ben dat ik sollicitaties beoordeel keur ik CV’s zonder foto niet af. En ik ben trouwens ook voor anoniem solliciteren.
Maar ik ben nu zelf sollicitant en ik vroeg me af wie een foto misschien wel als not done beschouwt, bij jullie organisaties, of bij jullie eigen sollicitaties, wat is jullie ervaring.

Mijn onderzoek via Google wijst vooral uit dat het nog altijd een actuele discussie is, maar sommige sites/artikelen schreven ook dat in Nederland (en ook de VS bijvoorbeeld) nu foto wordt afgeraden omdat organisaties niet willen worden beschuldigd van discriminatie.

Dus wat is wijsheid.