Ja, als je ziek bent is het iets anders. Maar zo’n excuus is gewoon een beetje flut. Iedereen heeft toch wel eens dat ie slecht slaapt, daar zeg je toch je afspraken/werk niet voor af
In mijn ogen vind zo iemand het dan blijkbaar niet belangrijk genoeg.
Mijn oma gaat binnenkort overlijden en aangezien ze helemaal op is kan ik daar wel mee dealen. Maar het breekt echt mijn hart als ik mijn stokoude opaatje zie huilen en hij straks alleen achterblijft.
Ja daar heb je ook gelijk in hoor. Ik denk dat het ook van het soort afspraak afhangt. Ik vind het zelf niet leuk om bijv. thee te gaan drinken bij een vriendin die helemaal gesloopt is of met haar uit te gaan terwijl ze na een uurtje weer vertrekt. Dat is gewoon niet gezellig. Dus dan mag ze van mij best afzeggen.
Die chick zegt toch aan de lopende band af? Als iemand een keer iets afzegt, ja kan toch. Maar hier zou ik geen energie meer in steken.
Denk wel dat een feestje waar meerdere mensen naartoe gaan iets anders is dan een 1-op-1-afspraak met iemand die vaker afzegt.
Afijn hangt allemaal van de situatie af denk ik. Denk dat niemand zwart-wit zou zeggen: je moet altijd naar elke sociale activiteit toe; geen smoesjes.
En het ligt ook aan de manier waarop; een “sorry, dat ik nu weer afzeg, ik voel me echt niet lekker en had veel zin, maar het lukt me gewoon niet. Vind je het goed om volgende week te gaan?” Is anders dan; ja ik sliep slecht en ik had er ook wel zin in
Ja ik zou dat niet zo snel stemmen denk ik. Ik vind het echt belangrijk om je aan afspraken te houden en als je op je tandvlees loopt, dan heeft dat een andere oorzaak dan die ene afspraak met een vriendin/moet je je leven misschien evalueren.
Als een vriendin mij zou afzeggen en het op die manier zou uitleggen zou ik er overigens best begrip voor hebben, maar het ligt er ook aan hoe vaak zoiets gebeurt. Op een gegeven moment denk je ook: ok spreek dan niet af.
Goed misschien moet dit in het opbiechttopic maar ik vind dat mensen best vaak nogal slappe excuses hebben om dingen af te zeggen/iets niet te doen. (Ik vind mensen soms echt zwak maar ik probeer dat niet te veel te uitten want ik weet dat dat geen fraaie eigenschap is.) Als je een beetje goed plant kun je er veel. En dat zeg ik als iemand die niet per se energie krijgt van sociale activiteiten.
Maar sorry ik zit nu heel dit gesprek te kapen en dat was niet de bedoeling.
Ja ik zie het! Ik gebruik zelf in zo’n situatie dus ‘kras’ ofzoiets.
@Evi-lena Begrijp goed dat je ervan baalt. Heb je haar er weleens op aangesproken? Misschien zit er meer achter.
Heb van een andere vriendin wel eens gehoord dat ze met een vriendin die steeds afzegt ( door oa. vermoeidheid, sociale angsten…) alleen nog doordeweeks afspreekt, wanneer het voor haar ook niet erg zou zijn alleen op de bank te Netflixen. Die vriendin waardeert het zeer dat ze toch nog steeds gevraagd wordt, en het contact niet doodbloed, en mijn vriendin vind het ok dat er vaker afgezegd wordt.
Waarom vind je dat zo belangrijk? Omdat er een soort betrouwbaarheid bij hoort? Vind je afspraken nakomen dan ook belangrijker dan bijvoorbeeld ‘je hart volgen’? En waarom denk je dat je veel excuses zo slap vindt?
Ik vind het heel interessant want ik denk niet echt zo en ik heb veel mensen in mijn omgeving die nog veel ‘intuïtiever’ leven dan ik met mijn ‘als-ik-echt-niet-wil-kom-ik-niet’-instelling (krijg soms dingen te horen als: “sorry, ik ga nu pas van huis, ik zat zo lekker in bad van mijn koffie te genieten”).
Vind het altijd leuk om andere meningen te lezen hier, zijn soms perspectieven die niet eens bij me opkomen, dus ben benieuwd wat jij hier allemaal bij voelt en zo.
Ja er zit ook meer achter. Ze heeft fi bro my al gi en er staat heel veel spanning op haar lichaam. Ze had gister een teamdag en was daarvan van half 7 tot half 7 van huis en wetende dat ze vandaag weer moet werken (4 dagen werken is eigenlijk te veel voor haar maar ze wilde perse deze baan) krijgt ze dit soort lichamelijke reacties. Ik heb haar inderdaad echt al naar 10000 verschillende dingen meegevraagd maar ze blijf me afzeggen. Ondertussen heeft ze verder bijna geen vriendinnen meer en daar struggelt ze ook weer mee.
Ik wil even kwijt dat mijn opleiding echt donkeyballs suckt. Hoe kan alles zo kut geregeld zijn, ze zouden het niet erger kunnen doen als ze het allemaal expres zouden doen.
Pff lastig maar ik ga mijn best doen:
Ik vind het belangrijk omdat ik niet zo veel vrije tijd heb (vind ik) en ik afspraken met vriendinnen vaak lang van te voren maak. Als zij dan bijv. op de zelfde dag afzeggen dan kan ik dat niet meer vullen met een andere afspraak want iedereen die ik ken heeft dan al wat te doen. Op zich vind ik een avondje voor mezelf op zo’n moment dan ook best chill, maar niet als het vaak gebeurt.
Daarnaast vind ik het ook een soort beschoftheid/fatsoen. Als ik met iemand heb afgesproken en diegene zegt: ‘ik ben nog niet vertrokken want ik zit nog lekker in bad’ dan heb ik het idee dat diegene onzorgvuldig met mijn vrije tijd om gaat. Ik voel me dan niet gewaardeerd.
‘Ik ben moe’ vind ik vaak een slap excuus omdat je je eigen leven plant en ik snap dat iedereen super veel belangrijke dingen heeft, maar tijd met vriendinnen is ook belangrijk en dat moet je niet ‘minder’ behandelen dan bijvoorbeeld werk. Op je werk zet je je er ook overheen.
Daarnaast gaat niemand dood van een avondje jezelf eroverheen zetten. Als dat structureel moet, dan moet je misschien minder vaak/ander soort afspraken maken.
*bij spontane plannen vind ik het een stuk minder erg maar die heb ik niet zo vaak omdat ik dus vaak ver van te voren mijn agenda al vol heb. Dat vinden vriendinnen dan weer heel irritant aan mij, dat ik nooit op vr avond kan als ze me op vr middag appen.
Nee dat heb ik niet aanstaan. Vind het wel heel vreemd.
Er kwam een oude stoomlocomotief langs en ik vind dat zo fascinerend. Zou liever terug de geschiedenis in willen als er een tijdmachine was dan naar de toekomst
Eet iemand hier wel eens van die banaan ei pannekoekjes? Zou ik die kunnen bewaren en op kunnen warmen de volgende dag/dagen? Zou ik chill vinden als mealprep haha maar weet niet goed of dat kan … banaan, ei en eiwitpoeder.
Zolang het goed doorgebakken is kun je het 2-3 dagen in de koelkast bewaren. (Sommige mensen vinden langer ook nog ok maar 2-3 dagen is altijd safe.)
Omdat mijn opleiding dus donkeyballs sucks ben ik nu een halve hetze begonnen om een extra inlevermoment te krijgen (om redenen). Maar ik ben dus echt brutaal en boos aan het mailen met de opleidingsmanager. Aan de ene kant beetje eng, aan de andere kant ‘brutalen hebben de halve wereld’. Hij heeft me uitgenodigd voor een gesprek en heb net terug gemaild dat het te veel gedoe is voor me om naar DH te gaan en als er onduidelijkheden bestaan over mijn verzoek, ik deze graag per email toelicht.
Sowieso vond ik hem aanmatigend omdat hij terug mailde dat hij me uitnodigde voor een gesprek om er eens ‘rustig over te praten’. Alsof ik een of ander hysterisch wijf ben dat even een kopje thee nodig heeft.
Echt een lastige situatie. Voor haar heel vervelend, maar voor jou natuurlijk ook. Misschien toch nog een keer praten en jouw kant van het verhaal ook nog een keer toelichten? Ze doet het natuurlijk zelf (ook door zo veel te werken, wat ze blijkbaar niet aankan), maar ze struggelt er wel echt mee.