Walkers prawn cocktail chips
Niet uit het buitenland, maar voor mij wel van ver: Afgelopen week was ik in Drenthe en ik vind het altijd leuk om streekproducten te proberen uit de provincie die ik bezoek.
Hoog op de verlanglijst stonden Drentse Kontjes. Ik had er nog nooit van gehoord voor ik ging googelen, maar ik was meteen geïnteresseerd door de grappige naam en de beschrijving van het gebakje.
Bij Bakker Berghuis zijn ze te koop. Ik bezocht het filiaal in Beilen. Er zijn ook minikontjes te koop, en ik geloof zelfs een kontjesvlaai. Het gebak bestaat uit een krokant bladerdeegschelpje, gevuld met o.a. perzik, slagroom (op smaak gebracht met perziklikeur), en versierd met marsepein.
Ik heb begrepen dat ze ook naar wens versierd kunnen worden voor geboortes en feestjes.
Mijn verwachtingen waren hooggespannen en het Drentse Kontje maakt ze allemaal waar. Ze zijn fris, zoet, romig, fruitig maar toch ook licht. De gewone grootte vond ik niet te machtig of zo. De texturen zijn ook fijn, knapperig door het bladerdeeg, zacht door de room, en een tikkie plakkerig door de marsepein bovenop. Heerlijk. De perziklikeur die door de room zit maakt het extra bijzonder.
Behalve deze gebakjes heeft Bakker Berghuis ook Drentse Turfgebakjes. Chocoladegebak met een laag chocolade er overheen. Niet superbijzonder, maar wel heel lekker om te proberen.
Ze hadden toen ik er was twee varianten; met een laag chocola er op en met een laag caramel. Ik kocht van beide twee exemplaren om te delen met familieleden en eenmaal in het vakantiehuisje deden we de turfjes doormidden zodat iedereen alle smaken kon proberen.
Die met caramel is minder hoog gebakken (ik weet niet of dit bewust is gedaan). Het is smeuïger dan die met chocolade, en de caramellaag is ook net wat specialer van smaak dus het is wel duidelijk welke mijn favoriet was. Die mening deelden mijn familieleden trouwens.
Verder kocht ik Drentse meiden; een soort koeken, en een zomercake met aardbeien. Omdat die beiden langer houdbaar zijn heb ik die nog even bewaard voor thuis. Die proef ik later nog.
Wat mij verder opviel in de winkel is de vriendelijkheid waarmee ik geholpen werd, de liefde voor het vak (de verkoopster vertelde trots hoe het Drentse Kontje een bedenksel was van hun oma) en de prijzen; die vielen mij mee. Voor bovenstaande lekkernijen betaalde ik 26€.
In de winkel zijn ook nog chocolaatjes, dropjes, bier etc uit de streek te koop, maar ik kwam vooral voor het gebak.
Drenthe staat overigens ook nog bekend om de vele koeken, en dan bedoel ik niet de koeken uit een koekjestrommel maar meer koek om te snijden zoals ontbijtkoek. Ik ben daar zelf niet zo gek op dus die heb ik niet gekocht, maar voor de liefhebber zijn daar nog heel veel varianten van te vinden.
Ja ik ben echt een te grote ransbak om dit niet vies te lezen
Hahaha sorry daar ben ik te vanilla voor.
Zodra wij twee de topposters jaren op rij waren was het lot van dit forum bezegeld tbh
Oeh ik heb ook nog oranjekoek gekocht! Weliswaar uit de supermarkt, maar toch heel lekker (haha mijn autocorrect maakte hier ‘Lemmer’ van, hoe toepasselijk). Ik ga de bakker die je noemt op de lijst zetten want eigenlijk wil ik gewoon de beste bakkers in elke provincie bezocht hebben.
Oh wat geweldig!! Dit wist ik niet. Sowieso leuke werken op haar website te bekijken.
De bonbons die ze daar verkopen zijn ook een aanrader! Je kunt er leuk op het terras zitten. Zeker ook de suikerlatten proberen.
Jij zou echt een bak blog oid moeten beginnen, ik vind jouw reviews over bakgoederen en boeken en bakwaren en bak benodigdheden echt heerlijk om te lezen. Bloggen is dood enzo en je hebt vast wel betere dingen te doen maar ik ben echt blij dat je dit soort dingen op het forum deelt
Had deze chipsen gekocht in Griekenland. Die garnalen cocktail kun je laten liggen, smaakte gewoon naar bolognese. Die groene vond ik wel lekker. Een keer wat anders! Maar niet zo heeeel bijzonder.
In Griekenland moet je alleen maar oregano chips eten!
De beste chips die er bestaat (en de ‘standaard’ chips in Griekenland zoals dat in Nederland paprika is) en het wordt bijna alleen maar daar verkocht
Ohja die heb ik ook gehad maar geen foto van!!! Heerlijk was die inderdaad smaakte zo lekker ~buitenlands~
Echt een goede voor dit topic
chipsen
De lays feta is ook lekker!
-Wispa
-Boost
-Marmite
-Sticky Toffee Pudding van Marks & Spencer of dit gewoon ergens in een restaurant bestellen.
-7 days croissant cocoa & coconut (vies lekker)
-Iets van koekjes omdat Engeland (shortbread, jaffa cakes of hobnobs ofzo)
-Een pasty van Greggs
Als je van cider houdt:
-Rekorderlig strawberry lime
-Brothers coconut lime
-Brothers toffee apple
Ik moest wel diep nadenken, ik heb er een paar jaar gewoond maar het eten was niet echt een hoogtepunt
love dat babyhandje
@Nefertiti De meeste producten die nu genoemd zijn mogen volgens mij prima in een koffer met je ruimbagage, maar misschien wel goed ook even te kijken naar de Brexit regels voordat ze je halve koffer leegtrekken. Aan alcohol zit volgens mij wel een limiet en producten met verse room en dingen als kaas en vleeswaren/andere dierlijke producten zijn ook ingewikkeld volgens mij…
Qua aanraders wil ik Wispa Gold nog noemen. Beetje zoals onze bros maar dan met karamel (en zoetere chocola, want Cadburry).
Dank! Ben vooral van plan de snoeptips op te volgen haha, dus zal wel meevallen. Heb ook maar een klein deel van de koffer tot mijn beschikking.
Wat leuk om te lezen! Mijn oma haalt altijd kontjes bij Berghuis (in de Drentse volksmond: Berghuus) Ik ken ze als Beiler kontjes.