Wat je van ver haalt is lekker (producten uit het buitenland)

Dan zit je sowieso goed! :smile:

4 likes

Zijn er meer van dit soort streekproducten die je echt geprobeerd moet hebben? Het lijkt me leuk om hier tips te droppen.

Ik heb naar aanleiding van het programma De Bakfiets (van Rudolph van Veen, op 24kitchen) al een lijst gemaakt van alles wat ik nog wil proberen aan Nederlandse streekproducten (en dan specifiek brood, cake, koek en banket). Zo had ik nog nooit gehoord van Urkse opgespoten cake, dat wil ik echt gaan proeven. In zijn programma komen allemaal producten aan bod die lang niet bij elke Nederlander bekend zijn.

Mijn geboortedorp (Spakenburg) is ook in het programma geweest en ik zou met name Spakenburgs Hart en Spakenburgse Jan Hagels aanraden.

Hart is een ongare grote koek, versierd met glazuur en in stukken gesneden. Bij verjaardagen staat dat standaard op tafel in Spakenburg.

Jan Hagel is niet verwant aan de knapperige Jan Hagel koekjes, maar is ook weer een ongare koek met o.a. kaneel en die wordt in lange repen gesneden.
Spakenburg staat bekend om de ongare baksels, Spakenburgers houden van smeuïg. :sweat_smile: En het klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar dat is het wel, beide soorten koek zijn heerlijk.
Mijn favoriete bakkers zijn Klaas Hartog en Wouter van Geurten. Het Stoepje heeft bovenstaande koek ook soms op markten verspreid door Nederland, maar dan smaakt het minder vers. Je proeft dat dat fabriekswerk is, terwijl Klaas Hartog en Wouter van Geurten het op kleinere schaal en met meer liefde bakken.

10 likes

Wat er in Franeker weer opnieuw is geïntroduceerd is dit; De Franeker Loskop | Franeker Ster van de Elfsteden

Erg lekker!

3 likes

Kijk dat kende ik niet! Die gaat op de lijst voor als ik Friesland bezoek. :heart: Klinkt heerlijk, dank je wel!

3 likes

Nog niet geprobeerd, maar wel op de lijst gezet n.a.v. een post van een influencer die ze erg lekker vond. :sweat_smile:
Er is nog zoveel lekkers te proberen in Nederland. :heart:

1 like

Daar weet ik als ex-Spakenburgse alles van. :sweat_smile: Op zondag zit daar alles dicht.

Wat ik trouwens ook zo tof vind is dat je aan de vorm van bepaalde baksels kan herkennen welke bakker het gebakken heeft.
Zo zijn er koeken gevuld met amandelspijs. Van Geurten noemt die Spakenburgse Keekjes, Hartog noemt ze gevulde cakejes. Het product is hetzelfde maar de vorm verschilt.

Klaas Hartog.

En die van Van Geurten.

In mijn jeugd stonden op zondag de keekjes van Van Geurten op tafel, en al tientallen jaren wordt dezelfde mal gebruikt. Die persoonlijke signatuur vind ik prachtig.

6 likes

Drabbelkoeken uit Sneek. Heb dat daar een keer gegeten en dat is zo lekker!

4 likes

Niet echt een streek en ken je wss al, maar in Utrecht deze: https://banketbakkerijtheoblom.nl/specialiteiten/

Nergens zulke lekkere spritsen als daar en domtorentjes zijn mn faves altijd

7 likes

@FrauHelga ik wou ook haantje pik zeggen! Wel alleen rond Pasen te koop

4 likes

Ja! Nooit gegeten maar ik heb kortgeleden het ijzer voor ijzerkoekjes besteld, inclusief boekje met geschiedenis en een uitsteker.
Ik durf het alleen nog niet te gebruiken, want ik heb nu nog een gasfornuis en ga eind dit jaar over op inductie. Van gas kunnen pannen en platen krom trekken en ik ben bang dat ie dan straks niet meer goed contact maakt op de inductieplaat.
Vlaardingse IJsmoppen zijn trouwens ook nog een leuke lekkernij met interessante geschiedenis.

2 likes

Ja het stoepje verkoopt dat! Ik heb al wel een aantal keren gehad dat het uitverkocht is, maar ze hebben dat eigenlijk standaard begreep ik. Bij mij op de markt dan.

@FrauHelga de appeltaart van Cees Holtkamp en zijn kroketten ook dacht ik. Oh en je hebt ook veel lokale sterke drank. Peulvruchten ook trouwens. Friese woudbonen bijv. Ik ken ook nog wel een slagerij in de provincie Groningen met de allerlekkerste Groningse metworst. Dezelfde plek heeft ook een bakkerij met de lekkerste roggebrood. Meidera aardbeien en de likeur en alles wat ze maken is ook leuk om eens heen te gaan. Is een begrip in de omgeving. Of bedoel je alleen gebak? Dan is op Vlieland nog monchoutaart met cranberry een aanrader.

5 likes

Mijn interesse ligt vooral bij gebak, maar alle fijne tips voor unieke streekproducten mogen hier gedeeld worden. :relaxed:

1 like

Nu ik dit allemaal lees droom ik echt van een forummeet ergens in het midden waar iedereen zo een specialiteit mee neemt.

Al is de echte droom misschien dat iedereen het gewoon naar mijn huis komt brengen, hoef ik niet te reizen en mijn sociale handicap te showcasen.

27 likes

Alleen heeft Den Haag niets speciaals volgens mij😓

3 likes

Wat is Haagse bluf 🫥 ik weet alleen het winkelgebied hahahaha.

Vergeet de Haagse Kakker niet. Soort krentenbrood met kaneel en een soort spijs geloof ik. Even opgewarmd met boter heeeel lekker.

6 likes

Love Greggs :pleading_face: vooral de cheese & onion bake. Ik wou dat we in NL Greggs hadden in plaats van Bakker Bart :smiling_face_with_tear:

4 likes

Iemand hier toevallig tips voor lekkere dingen uit Bosnië?

1 like

Heb je interesse in zoete dingen? :grin:

2 likes

Er is vaak wel lekkere chips die anders is dan hier, zoetigheid uit een ‘slasticarna’, als je vlees eet: suho meso, de jam is vaak ook lekker

3 likes