Oooh, die Jan hagel kan ik echt achter elkaar eten, heeeerlijk!
@unwrittensmiles goeie tips, dankjewel! Nog een chips soort die je echt moet proeven of dat niet perse?
@Katie dat mag zeker! Het hoeft niet extreem zoet te zijn.
En qua drinken is daar nog iets bijzonders? Thee en/of koffie? Zoet/zuur in pot? Saus?
Als we dan toch bezig zijn met tips… heeft iemand tips voor Zweden? Kaneelbroodjes staan op nummer 1
Oooh ze zijn daar echt koning in chocolade, je hebt daar zulke lekkere bonbons. Weet alleen niet hoe ze heten. Maar ze staan ook bekend om van die bakken met schepsnoep en daar zitten dus ook van die verpakte bonbons tussen. Vind ik persoonlijk hemels.
Marabou chocolade
Bilar snoepjes
Kardemombroodjes
Punschrullar en chocoladebollen
Polarbröd
Dille chips
Ajvar voor op brood / dip
Pekmez (soort van) jam . Als je ook nog kajmak (soort van clotted cream) en brood van de bakker (fluffy wit brood) of Kifle kan vinden heb je een Bosnian/Farmers Afternoon Tea
Dorina (gepofde rijst chocolade)
Kiki (fruitella-achtige snoepjes)
Stokijsje met in het midden chocolade (volgens mij van ledo)
Mijn all time favoriet is Nuno smoki. Pinda flips met een subtiele smaak.
En wat iemand zei: er zijn vaak andere smaken van Milka, Kinder en Lays
Sommige hebben ook het Finse Karl Fazer chocolade, dat is ook legendarisch lekker.
Daarnaast Wasa kaneel knäckerbröd. Ideaal om mee naar huis te nemen en heerlijk met wat jam.
Trocadero frisdrank
Polly chocolaatjes (in een zakje)
Filmjölk. Zit tussen yoghurt en kefir in.
Je moet eigenlijk even maar een Hemmakväll om snoep te halen, is echt enorm Zweeds. Verder kaneelbroodjes natuurlijk, je hebt in de supermarkt ook een soort minikaneelbroodjes in een zak: Gifflar (lijkt niet echt op de echte kaneelbroodjes van de bakker maar ze zijn erg lekker)
Bij de bakker kan ik, naast kanelbullar en kardemombullar, ook dammsugare en mazarin aanraden!
Ze hebben hele andere chipssmaken, ik vind zelf ‘gräddfil & lök’ heerlijk.
Ze zijn dol op alles met drop (lakrits), je kunt dropijs halen bijvoorbeeld.
Zweedse chocolade vind ik persoonlijk echt veel en veel te zoet. Helaas voor mij overal eigenlijk alleen maar Marabou chocolade te krijgen (of althans, 80% van het chocoladeschap is Marabou). Maar je moet het natuurlijk zelf even testen
Räkost, soort smeerkaas met garnalen(smaak), zo lekker op brood met komkommer.
En idd heel veel lekkere chipssmaken (maar ik woon in Duitsland en hier is de chips over het algemeen echt bagger).
Gifflar hebben we hier trouwens ook in de supermarkt, die zijn idd erg lekker! En bij de ikea kun je die volgens mij sowieso ook krijgen, vast ook in NL
Thanks! Ik heb een lijstje gemaakt
Napolitanke, koekjes in verschillende smaken. Je hebt Chipsy en dan de smaak Tzatziki, die is echt mijn favo. En dan inderdaad Smoki, je hebt ook Plazma kocke en ik zou ook burek/sirnica proberen en naar een slasticarna gaan en daar verschillende taarten en koekjes proberen. Veel plezier en geniet ervan!
Chipsy
Hoe kan ik Chipsy vergeten?! Bij mijn Turkse groentewinkel verkopen ze de Ribena
@Marquez qua drinken heb je er Cockta - kruiden cola a la Karma Coke. En bij thee moest ik meteem aan Sipak of Rozenbottel thee denken.
Ik hoorde dat plazma ook chill is.
Alleen Janny from the Hyde vond het niet zo lekker toen Nina het gebruikte in haar taart bij HHB In het moment - Heel Holland Bakt
Maar gelukkig de rest van Bosnië wel dus dan is het vast de moeite
O ja Cockta ook natuurlijk, maar daar moet je echt van houden. Plazma is ook lekker, tegenwoordig heb je heel veel opties
Als je een goede Plazma taart maakt dan is het echt super lekker. Ik zie dat zij hem heeft gemaakt met fondant etc maar dat doen wij eigenlijk nooit
Pekmez en kajmak zijn ook Turkse producten die bij de Turkse winkels gewoon te koop zijn mocht je dat niet weten
Ik vind medena srca ook echt heel erg de moeite waard (maar dat kan je ook wel soms in NL kopen) en Eurocrem (good old memories wanneer mijn oma dit mee bracht na een vakantie daar). Vind eurocrem op crêpes met gemalen plasma keks echt goddelijk.
En plasma kocke . Doet me altijd denken aan een kijker bueno maar dan 62826x zo lekker. En inderdaad vergeet niet naar een (of meerdere) slasticarna te gaan. Mis zo een aanbad aan taarten/lekkernijen altijd in NL.