Wat je van ver haalt is lekker (producten uit het buitenland)

Als je ook naar Tokyo gaat, ik heb bij een bekend winkeltje als souvenir voor mensen eetstokjes gehaald. Ze hebben goedkope tot heel dure, en je kan bijv ook een naam laten graveren. Ik heb daar toen een een paar voor mensen gekocht met op het ene stokje hun naam en op het andere stokje hun naam in Japanse letters, viel erg in de smaak.

Kan nog wel even de winkel opzoeken als jullie daar komen. Verder vind ik de losse thee daar een aanrader (maar ook van andere plekken) en ze hebben bijv ook goede matcha. Ook een seasonal versie (ik heb die van fall, maar er is nu ook een speciale spring matcha). Ippodo is best een dure winkel, heb ook heerlijke thee op andere plekken gehaald.

En Japanse kitkats doen het ook altijd goed als cadeau, bij Don Donki hebben ze echt veel smaken (en op het vliegveld vaak ook niet).

3 likes

In de shibuya sky tower heb je ook een heel leuk eetstokjes winkel, daar kijken ze echt naar de maat van je handen en wat het gewicht en lengte van de perfecte stokjes moeten zijn in allerlei kleuren en houtsoorten. En was niet eens zo duur, denk dat mijn stokjes 30€ waren ofzo?

2 likes

Ooo heel leuke tip, dankjewel!! Als je de naam hebt dan zet ik het meteen in google maps. Echt een handig formaat qua souvenir ook haha.
@Rozevarken wow wist niet eens dat het aan je hand gematcht kan worden! Wil ik oook! Gaat het eten dan ook beter ermee?

1 like

Ik was naar Natsuno in Ginza, https://ginzanatsuno.com/?srsltid=AfmBOopNm3rJRMg4KLT-tKVrhWUtmRA6UVwb3foR-IDdMLFb5p386wPD.

Daar kon de eigenaar inderdaad ook goed helpen qua lengte en gewicht, maar ook materiaal etc.

5 likes

Supermarktaankopen Oostenrijk

30 likes

Die baby stoli :heart_eyes:

2 likes

Jaaaa Bad Ischler kräutersalz!! Echt al jaren een stabiele factor in mijn keuken haha.

1 like

Welke limonademerken en limonadesmaken uit het buitenland (vooral België/Duitsland/Frankrijk), die je niet in Nederland hebt, zijn aanraders?

Passievrucht of passievrucht limoen
Perzik
kiwi
appel

Frankrijk: viooltjeslimonade.

2 likes

En als aanvulling wat ook erg lekker is vind ik zijn de instant limonades uit duitsland, ideaal voor bijvoorbeeld onderweg. Dit zijn zakjes met poeder wat gemixt moet worden met water

2 likes

Pulco sinaasappel-citroen

1 like

Niet perse niet in nl te verkrijgen, maar bij de toko’s: ruh-afza (een rode siroop mierzoet, maar als je het klein beetje in wat koude melk doet echt top!).

3 likes

Ik wil even mn Mexicaanse haul komen showen! Online besteld dus niet echt van ver maar denk dat het hier het beste past?

Epazote (de hoofdreden dat ik bestelde), Mexicaanse oregano en masa harina, en kleine zakjes Valentina zodat ik ze in al m’n tassen kan gooien. En om te proberen een koffie hot sauce en lolly’s die je zelf nog tot lolly moet vouwen

En ik heb ook m’n gedroogde peper stash weer aangevuld

33 likes

Die kleine zakjes Valentina zijn geweldig ik had er een paar meegenomen uit Mexico samen met mini Tajin, beide zijn ook ontzettend gewilde cadeautjes.

Ik realiseer me nu pas dat gedroogde epazote ook bestaat! Ik had al zaadjes meegenomen om het zelf te proberen te groeien, maar dit is veel praktischer.

2 likes

Omg mini tajin ook! Wat leuk

En ja ik heb (jammer genoeg) nog nooit verse epazote gebruikt dus weet niet hoe het vergelijkt maar ik red me altijd prima met gedroogde!

Hoe zou je de smaak van gedroogde Mexicaanse oregano omschrijven vergeleken met onze standaard oregano? Die zakjes lijken me helemaal top idd, en ik kan me nog niks voorstellen bij die lolly maar klinkt interessant haha. Ik kook echt nog te weinig met die gedroogde pepers om te weten welke ik moet halen en gebruiken wanneer dus ik houd even jou in de gaten in het ‘wat eet je vanavond’-topic.

4 likes

caribische oregano is vaak veel muntachtiger/frisser.

oh zie dat de mexicaanse oregano ook in familie van verbenasoorten zit, dat omschrijft het wel goed

3 likes

Hebben jullie nog tips voor Guatemala/Belize/Mexico wat ik terug moet meenemen? Ik ben daar nu en kan wel wat inspiratie gebruiken.

4 likes

Ja @instantramen omschrijft het eigenlijk precies goed! Het ruikt ook alsof je er lekkere thee mee zou kunnen zetten, inderdaad munt en verveine achtig

Die lolly’s laten ze hier goed zien:
https://www.tiktok.com/@kbtoyreviews/video/6939696365287001349

Die gedroogde pepers zit onderling best wel wat verschil in ja! De meeste hiervan zijn niet heel pittig en geven vooral echt smaak, en dan is guajillo bijvoorbeeld vrij fruitig, pasilla wat rozijnachtiger en mulato wat meer rokerig. Ik gebruik ze het meest voor chili, dan gebruik ik meestal een paar verschillende van de niet zo pittige, net waar ik die dag zin in heb, plus een paar arbols voor de spice. Maar er zijn ook veel andere mexicaanse gerechten waar ze ingaan natuurlijk, ik zal inderdaad wel even in wat eet je vanavond posten als ik ze gebruik!

2 likes