Werk (algemeen topic)

Naar aanleiding van het gesprek over IKB in wjekw:
Weet iemand of het voordeliger is het maandelijks uit te laten betalen of juist minder vaak? Of maakt het geen verschil?

1 like

Voor zover ik weet maakt dat niet uit, net wat je zelf fijn vindt.

3 likes

Maandelijks is voordeliger. Als je het bijvoorbeeld helemaal laat uitbetalen in december dan wordt het als een bijzondere beloning gezien en bij een maandelijkse betaling als loon.

Dus als je geen toeslagen hebt die gebaseerd zijn op je inkomen, dan kun je het beter per maand laten uitbetalen. Ik heb het zelf laten narekenen door P-direkt.

7 likes

Ja toch wel dus :open_mouth: Ik zorg er wel altijd voor dat ik een minimale uitkering IKB heb in december, maar de rest van het jaar laat ik het een beetje random uitbetalen. Ik kan online verder weinig over de gevolgen daarvan vinden, los van toeslagen

3 likes

Ik heb dit laatst dus ook uitgezocht en toen kwam ik op een artikel waaruit bleek dat het fiscaal niet uitmaakt. Misschien ligt het aan de hoogte van je loon? Geen idee, blijft zo vaag voor mijn gevoel.

Edit: volgens mij was de conclusie dat maandelijks uitbetalen in eerste instantie netto meer is maar dat het gelijk wordt getrokken bij je aangifte inkomstenbelasting🤔

2 likes

Ik dacht pas bij ultrahoog salaris (ik kan ultrahoog even niet definiëren), maar niet gefactcheckt

2 likes

Je merkt er het meeste van bij modaal en dat is nu bruto 3000 stond in de krant. Nou, dan heb ik nog wel tien salarisverhogingen te gaan

2 likes

Ze kijken toch naar je jaarinkomen? Hoezo zou dat wat uitmaken?

2 likes

Ik kreeg in p-direkt een melding dat het in de meeste gevallen financieel voordeliger is om het maandelijks uit te laten betalen. Volgens mij omdat er dan een ander percentage belasting geldt, maar ik heb er eigenlijk ook geen verstand van.

2 likes

Yes per maand is voordeliger! Wel jammer want ik vond het toch wat feestelijks hebben om in december ineens zo’n shitload aan geld erbij te krijgen haha

7 likes

Nee dit is niet waar

3 likes

Het ging er in dit topic eerder al over: Geld en Recht - Forum Feminarum (ik weet niet hoe ik een quote/verwijzing invoeg)

3 likes

Deze link verwijst naar 5 mogelijke topics haha. En ik probeerde te zoeken op IKB, maar er zijn kennelijk heel veel websites en gebruikers die ‘ikbenblablabla’ heten en waar over gesproken is :sweat_smile:

Zat er onder met mn dikke vingers :stuck_out_tongue:

4 likes

Maar wat ik daar de vorige keer niet aan snapte (en ik voel me echt een imbeciel nu terwijl ik toch niet achterlijk ben denk ik :smiling_face_with_tear:). Waarom is dat bijzonder tarief er dan? Want bij mij wordt in de voorheffing ook bijzonder tarief gebruikt, zoals logisch, maar ik krijg nooit iets terug? Ik heb overigens nul aftrekposten inkomen alleen in de eerste schaal. Dus ‘grote hoop’ boeit dan toch eigenlijk ook allemaal niet. Die voorheffing blijkt dan bij mij altijd juist dus dat bijzonder tarief. Of ik snap hier niet wat je bedoelt met de grote hoop :woman_shrugging:

Yes oke ik ga mn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Als jij 40.000 bruto per jaar verdient exclusief vakantiegeld en een dertiende maand, hangt daar een bepaalde hoogte van zowel je algemene heffingskortingen als arbeidskorting aan vast. (4.902 arbeidskorting en 2.014 algemene heffingskorting). Bij de maandelijkse loonbetaling wordt rekening gehouden met het percentage loonheffing en het stukje heffingskortingen wat bij dit basisinkomen hoort. Wanneer er dus in december een heel IKB wordt uitgekeerd van laten we zeggen €7.000 bruto, is je jaarinkomen in een klap €47.000 en heb je nog maar recht op € 4.446 arbeidskorting en € 1.587 algemene heffingskorting. Als hierop (die extra €7.000) dan hetzelfde percentage loonheffing op wordt ingehouden als op je reguliere maandelijkse loon, dan is er teveel korting in aanmerking genomen en dus te weinig belasting betaald. Door het tarief voor bijzondere beloningen toe te passen wordt het teveel aan verrekende heffingskorting gecorrigeerd. Wanneer de extra betaling van € 7.000 tegen hetzelfde tarief wordt verloond als de rest van je inkomen moet je bijbetalen op aangifte inkomstenbelasting (is de afrekening van het jaar).

Dus bij reguliere verloning van €40.000 en een bonus welke is verloond tegen bijzonder tarief van €7.000 ben je evenveel belasting verschuldigd als wanneer je €47.000 in 12 gelijke termijnen gedurende het jaar verdient.

Andersom heb je ook situaties dat wanneer je van € 15.000 naar bijvoorbeeld € 20.000 gaat door een bonus van € 5.000 het bijzonder tarief juist lager is dan het reguliere tarief, omdat je juist recht hebt op méér heffingskortingen bij dat hogere inkomen.

Hoe dat verloopt zie je in deze tabel:

Ik hoop dat het een beetje te volgen is zo!

15 likes

Heel duidelijk, thanks!

Dat verklaart waarom mijn aangifte altijd zo simpel is :tipping_hand_woman:. Het klopt in principe gewoon haha. Kan me voorstellen dat het anders is als je gedurende een jaar van baan switcht of uren of aftrekposten hebt maar ik ben ‘saai’ op dat gebied. Hoewel ik vorig jaar wel zelf pensioen heb gespaard dus voor het eerst sinds jaren een aftrekpost :grimacing:

2 likes

Yes klopt! Bij een heel jaar één werkgever die een juiste loonverwerking doet is je aangifte IB niet zo spannend.

Zodra er aftrekposten, ander inkomen of andere boxen bij komen kijken wordt het wat bewerkelijker.

Maar het is een hardnekkige mythe altijd over dat bijzondere tarief (en ook net te complex om even snel heeel kort en bondig uit te leggen, waardoor ik meestal geen zin heb om veel verder te gaan dan ‘het klopt niet’ haha)

Edit: en je bent zeker geen imbeciel dat je het niet begreep eerst hoor. Het is voor mij onderdeel van mijn werk, niet algemene kennis oid

7 likes

Omdat die aangifte zo vooraf ingevuld en basic is kijk ik letterlijk nooit naar het bedrag van de arbeidskorting etc. Dus had me totaal niet beseft dat het daar om draaide maar nu is het wel logisch hihi. Lief dat je de tijd nam om het uit te leggen :hugs:

5 likes

Dat maandelijks ikb uitbetalen voordeliger zou zijn is echt een hardnekkige mythe binnen de overheid, haha. Elk jaar komt dit vraagstuk wel weer terug en het helpt niet dat p-direkt er niet duidelijk in was toen IKB nieuw was. Maar inmiddels communiceren ze wel duidelijk dat het dus niét uitmaakt hoe je het laat uitbetalen.

2 likes