Ja al is dit dus nóg makkelijker want hoef je niet te koken, maarja oja wel opwarmen en daar hield je niet van .
Of iig de opties bij Marley spoon kiezen die snel klaar zijn
Ja al is dit dus nóg makkelijker want hoef je niet te koken, maarja oja wel opwarmen en daar hield je niet van .
Of iig de opties bij Marley spoon kiezen die snel klaar zijn
Waarschijnlijk bedoelen we daarmee hetzelfde, want ik zou ook niet naar vast oppassen willen kijken als iets dat dan maar meteen afgevinkt kan worden als ‘dan hebben de kinderen opa en oma weer gezien’.
Overigens vind ik het ook wel moeilijk als ik op het schoolplein sta en zie hoeveel opa’s en oma’s hun kleinkinderen opwachten. Maar dat zit hem meer in het verdriet dat mijn ouders daar te oud voor zijn en te veel kampen met fysieke problemen. Dan word ik geconfronteerd met het feit dat mijn ouders toch echt ouder zijn dan die van leeftijdsgenoten, gelukkig woon ik dichtbij en kan ik vaak bij ze langsgaan. Anyways, heel offtopic ja. Dacht dat dit wjekw of tips en aanraders was ![]()
Ik herken dit zo! Bij mij zit er bijna zeven jaar tussen en dat is echt een groot verschil op deze leeftijd, best confronterend. Mijn oudste liet ik zonder problemen achter maar bij mijn jongste heb ik er echt een ander gevoel bij. En ik merk dat ze het pittige karakter van mijn oudste ook gewoon niet meer zo goed aankunnen.
Zijn er hier ook ouders die geen bso afnemen? Hoe gaat dat bij jullie? Wij zijn dat van plan maar ga ineens twijfelen of het wel haalbaar is, door alle negativiteit erover van mensen om me heen. Man werkt voor zichzelf dus heeft wat flexibiliteit qua uren en vakantie en ik kan van IKB extra uren kopen.
Wij hebben geen bso. Er is geen continurooster, dus tot 15.00 op school. Die uurtjes lossen we op door hem zelf op te halen en dan wat thuiswerken en/of wat uren in de avond te maken. Hij ging hiervoor 2 dagen naar de opvang, dus dat zijn ook de dagen die we dan in de vakantie moeten opvangen. Dit lossen we op met opa’s en oma’s en af en toe zelf vrije dagen opnemen.
Moet wel zeggen dat we vorig jaar wel even een oepsmoment hadden, omdat we nog deels voor de zomervakantie op vakantie gingen (zoon was 4) en toen 5 weken moesten opvangen. Maar dit jaar zijn dit al wat minder weken en is dat wat mij betreft goed te doen.
Wij nemen geen bso af. Mijn man werkt onregelmatig dus kan bijna altijd op tijd op het schoolplein staan. Verder hebben wij fantastische buren die ons veel uithelpen en verder geeft mijn leidinggevende mij veel vrijheid met wat later beginnen of wat eerder weggaan maar dat komt dus niet zo vaak voor ivm werktijden van mijn man en vangnet dat we hebben met de buren. Binnenkort start ook het kind van andere buren op dezelfde school dus wordt het vangnet weer wat groter. In vakanties logeren de kinderen af en toe wat extra bij opa en oma.
Wij hebben ook geen bso. Door de weeks is het prima. Vakanties vind ik wat lastiger. Vooral de zomervakantie
Herkenbaar voor mij, jouw verhaal. Al wonen mn ouders ook niet vlakbij trouwens. Ouders van man (zijn vader is ook al 80, maar wel fit) wonen op 2 uur rijden en passen wel wekelijks op bij zn zusje, niet bij ons, en mijn ouders zijn te oud en hebben gezondheidsproblemen.
Wij redden het prima, jongste heeft 3 dagen opvang en de oudste 2 dagen bso (op vrijdag haal ik haar op op mijn werkdag thuis), maar het voelt soms toch als een gemis als ik of man bij het ophalen tussen de oma’s en opa’s sta. Wij proberen idd ook gebruik te maken van hulp van vrienden, maar het is toch anders vind ik dan echt structurele hulp.
Wat voor negatieve verhalen doel je dan op?
Wij doen 1 dag bso en in de vakantie 2 dagen, moet zeggen dat ik dit nog moet regelen dus ik hoop dat dit gewoon kan zoals ik denk? Ze wordt bijna 4
Ma is mijn vriend thuis met andere dochter
Di ga ik eerder uit werk
Woe ben ik thuis
Do bso
Vr ben ik thuis
Kortom, ik regel mijn werk eromheen en vriend niet
maar ik ben ook degene die én overblijven én bso zo veel vind
Ja, de vakanties en alle studiedagen en vrije dagen dat ik die niet goed voorzie. Of dat ik iets over het hoofd zie wat ik nu nog niet doorheb. Zo kwam ik er ook achter dat de opvang stopt als ze 4 wordt (deze zomer) en niet als ze naar school gaat. De zomervakantie kwam dus al als verrassing haha.
Plan is nu: man werkt part-time, 5 dagen tijdens schooltijd en op de dagen dat ik werk ook de middagen (en zo nodig avonden/weekenden). Ik werk part-time hele dagen. Als man tijdelijk op mijn werkdagen ergens anders moet werken dan vangt oma/opa ze op van 14:15-17:00 en werk ik thuis.
In de vakanties neemt 1 van ons verlof op of allebei, en willen we de opa’s en oma’s vragen en haar voor het eerst laten logeren. Maar ik zoek nu ook pas uit hoevel weken schoolvakantie er eigenlijk zijn (12!).
dus heb het gewoon niet zo goed uitgedacht eigenlijk.
En dan heb je ook nog veel studiedagen en feestdagen. Niet alle feestdagen van school zijn volgens de meeste cao’s ook feestdagen waarop je zelf vrij bent. Denk aan een 5 mei of goede vrijdag.
En idd 12 weken vakantie maar nu de meivakantie is bij ons 2,5 week want ze plakken er dus een studiedag en een vrije dag (5 mei) achteraan. Zelf heb ik als basisverlof maar 4 weken, heb wel ikb uren en koop nog verlof bij maar daar red ik zeker geen 12 weken mee. En als je met partner verdeeld red je misschien wel 6 weken per persoon maar dan heb je altijd afzonderlijk vakantie, dat zou ik zelf dan ook niet wenselijk vinden.
Daarnaast vind ik het ook heerijk als ze in de vakantie naar de BSO gaan. Daar doen ze leuke dingen en ik zou gek worden van hele dagen met de kinderen. Heb af en toe ook wel tijd zonder hen nodig.
Waarom zou je liever geen BSO willen? Qua kosten of denk je dat je kind de BSO niet leuk vindt?
Hier ben ik het mee eens. Hier zijn het sowieso al 8 studiedagen. Valt gelukkig al wel deels op de standaard dagen dat m’n partner of ik vrij zijn (ma of woe). Maar 5 mei volgende week idd ook opvangen. Hier gaan ze normaliter alleen vrijdag naar de bso. Mijn schoonouders halen ze dinsdag uit school. Behalve in de vakantie, dan gaan ze 2 dagen naar de bso. Bso vinden ze hier ook super leuk, vooral de vakantiebso. Ze zien vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen en doen leuke dingen.
Ik zou het zelf niet prettig vinden om nooit als gezin gezamenlijk vakantie te hebben. En wellicht kunnen mensen het opvangen met grootouders oid maar die optie wilden en hadden wij niet.
Ik ben eigenlijk wel heel blij met bso omdat je vakantie juist kan bewaren voor echt vakantie. Wij hebben twee bso dagen/middagen terwijl we eigenlijk er drie nodig zouden hebben (de vrijdag, die neem ik dus wel vrij in de vakantie) en het geeft veel lucht vind ik dat dat er gewoon is zonder je dat je enorm moet puzzelen.
Ik! De jongste heeft wel gewoon 3 volle dagen kdv/oma. Maar de oudste twee die haal ik gewoon zelf op om 14:30. We hebben wel continue rooster dus hoef geen pauze met ze te houden. Ik vind het helemaal top en heb er ook geen problemen mee. Ik heb wel flexibel werk moet ik eerlijk zeggen en probeer het allemaal grootendeels voor dat ik ze uit school haal af te hebben zodat ik neit zoveel stress heb. Ik werk ook wel eens 's avonds ipv 's middags als ik toch kies om na school met ze naar de speeltuin te gaan ofzo. Werkt hier prima hoor.
Edit: vakanties zijn soms inderdaad wel een nadeel. Zoals nu had ik vrij veel deadlines in mei vakantie. Maar dan werk ik vaak 's ochtends en 's avonds en ga ik 's middags wat met ze doen. En als ik geluk heb spelen ze zelf buiten met de buurtkindjes. En als ik echt nood heb laat ik ze een nachtje logeren bij mij moeder.
Onze dochter wordt ook midden juni 4 jaar, maar gaat pas na de zomervakantie naar school. Wij hebben verlengde KDV kunnen aanvragen tot dat moment, dus nog heel de zomervakantie. Misschien kan dat bij jou ook?
Wat betreft BSO in vakanties is het qua kosten ook slim om even te vergelijken hoeveel het contract met/zonder vakanties kosten. Bij ons waren we netto bijna net zo duur uit met vakantie als zonder, omdat bij ons het tarief zonder vakantie hoger is. Dat gaf bij ons de doorslag, want ze kan altijd en dan kunnen we haar afmelden als ze niet komt. Als je het niet afneemt is bijboeken lastiger.
Ik vind het ook heerlijk dat mijn zoon in de schoolvakanties gewoon naar de bso gaat. Voor hem om een soort ritme te houden en hem sowieso al met z’n vrienden te laten spelen (anders vraagt hij elke dag of we met iemand gaan afspreken
), maar ook dat ‘t gewoon geregeld is. Wij hadden bijna niet eens door dat er nu twee weken vakantie was ![]()
Wij moeten door het hele jaar heen ‘gewoon’ bso afnemen, omdat we beiden 4 dagen werken en opa’s/oma’s niet in de buurt wonen. Afgelopen 2 weken was ze voor het eerst in de vakantie op de bso en ze vond het zó leuk. Ze wilde op een vrije dag weer
na school merk ik dat de bso soms nog wel echt veel voor haar is, dus ze gaat niet altijd met heel veel zin (om vervolgens om 17:45 op te halen en te horen: nu al!! Je bent te vroeg). Dus ook nog even vanuit mij een positieve bso ervaring en zeker vakanties. Merk dat het echt anders is dan de opvang. Gewoon echt de hele dag spelen met allemaal speelgoed voor ‘grote’ kinderen, en opende opvang (bij ons iig) was er veel meer en een ritme en dingen moeten (wat ik voor een kdv juist ook weer goed vind)
Bedankt voor alle reacties! We gaan het nog even goed bespreken maar ik sluit nu niet uit dat we het alsnog gaan doen na de verhalen van enthousiaste kinderen.
Waarom we het niet zouden doen is in eerste instantie geld inderdaad, maar ook omdat we het een beetje ‘zielig’ ofzo vonden, zo’n lange dag na school nog BSO. Onze dochter is nu vaak enorm overprikkeld vsn vermoeidheid na een dag opvang. En als het niet hóeft tja dan leek thuis met ons het fijnst. We komen ook uit traditionele gezinnen met thuisblijfmoeders waar we zelf geen BSO kenden van vroeger.
@kaasvlinder goeie, gaan we maandag direct proberen!