Ik zou eens vragen bij de BSO, ze hebben bij ons ook echt een ‘chillroom’ waar de kindjes die het nodig hebben gewoon rustig een boekje kunnen lezen of zelfs ff een tukkie doen.
Mijn dochter sliep nog in de middag toen ze met school begon en zou 2 dagen naar de BSO gaan. Ik heb dit aangegeven bij de BSO en ze hebben het voor haar mogelijk gemaakt dat ze even kon liggen na school en sindsdien hebben ze op meerdere plekjes rustplekjes gemaakt (chillbankjes met knuffels/boekjes).
Mijn dochter wordt in september 5 en kan soms alsnog een powernapje doen! Ze vind de BSO trouwens helemaal te gek!
Zijn er hier meer moeders die fulltime (5 dagen) werken? En hoe combineren jullie dat met de zorg voor jullie kids?
Ik merk dat ik vanuit mijn omgeving best vaak opmerkingen krijg van mensen die niet begrijpen waarom ik zoveel werk. Maar ik denk dan: de kosten betalen zichzelf niet? En daarnaast vind ik werk ook gewoon leuk.
Gelukkig heb ik een flexibele baan die ik grotendeels vanuit huis kan doen. Ik ga 1-2 dagen naar kantoor en verder kan ik mijn tijd zelf indelen, wat het voor ons goed werkbaar maakt.
Mijn man werkt 4 dagen, opa en oma passen 1 dag op en de kinderen gaan 3 dagen naar de opvang. Eerder had ik zelf één dag vrij en werkte mijn man fulltime, maar omdat mijn inkomen hoger is, is het financieel gunstiger dat ik nu fulltime werk.
Dankzij mijn flexibiliteit kan ik nog steeds veel rondom de kinderen regelen, zoals brengen en halen van de opvang en afspraken bij het consultatiebureau. Maar ik merk toch dat het niet echt sociaal geaccepteerd is ofzo?
Dat het sociaal niet geaccepteerd is moet je proberen los te laten. Ik werk ook veel. Gemiddeld 4 volle dagen, incl 1x per week nachtdienst en 1x per 6 weken naast de 4 dagen ook dienst van vrijdagavond t/m maandagochtend. Dus best veel. Ik zorg voor quality time in de avond en vrije dagen.
Ja hier ongeveer hetzelfde. Man en ik werken allebei 36 uur en hebben drie dagen BSO. Wel allebei enige flexibiliteit en ik kan soms wat werk ‘s avonds inhalen. Ik vind het ook wel goed dat ik mijn kind meegeef dat werk leuk kan zijn. En hij vind het leuk om op mijn werk te kijken. Mensen die er iets van vinden zeg ik soms wel eens als grapje: Oja ik kan wel wat hulp gebruiken, ik zal hem morgen na school naar jou brengen, bedankt voor het aanbod. Mijn schoonzus vindt me een loedermoeder en heeft er ook vaker negatieve opmerkingen over gemaakt, en daar heb ik wel eens met geduld op doorgevraagd wat haar beeld is van mij en van moeders. En denk dat we gewoon heel fundamenteel anders in het leven staan dus ik kan het best goed naast mij neerleggen
Ik niet, maar sociaal gezien vind ik het stom dat het nog steeds uit maakt of het om de vader of moeder gaat. Heb namelijk nog nooit iemand gehoord over dat het gek is dat de vader fulltime blijft werken na het krijgen van kinderen. Is hier ook zo en iedereen vindt dat wel logisch mbt inkomsten/duur leven etc. Zie dus zelf geen verschil of de vader of moeder dat doet.
Dit!
Ja ik werk sinds kort weer 36 uur met 4 uur OSV, dus vier dagen voor nu. Binnen mensen wat van maar ik vind mijn werk gewoon heel erg leuk ![]()
Opvallend om te lezen. Hier in België lijkt de standaard net te zijn beide fulltime te werken (en fulltime is hier meestal 38 of 40u), eventueel één van beide ouders tijdelijk 4 dagen met ouderschapsverlof. Hier voelt het meer alsof mensen er iets van vinden als je maar 3 dagen zou werken. Ofwel is dat in mijn bubbel.
Ik vind het ook heftig om te combineren. Als je veel thuis kan werken is het wel te doen, maar hoe deden mensen dit pre-covid of als je beide in de zorg werkt ofzo…
Boeiend toch wat mensen er van vinden hoeveel jij wel of niet werkt?
Lekker zelf weten toch
gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt.
Ik werk normaliter 3 dagen maar nu 2. Neem een dag per week (onbetaald) ouderschapsverlof op.
Ze gaan dan naar de opvang en bso. ( ze zijn 5 en 3)
Partner werkt 36 u en is maandagen om de week vrij, zo hebben we een dag extra samen na t weekend.
Ik vind avonddienst toch wel zo stom soms. Wil gewoon lekker thuis mijn meisje naar bed kunnen brengen. Nog even lekker knuffelen voordat ze gaat slapen.
Ben vooral benieuwd hoe dat ooit gaat als we nog een kindje erbij hebben. Dat lijkt me nog zwaarder. Wellicht dat ik dan tijdelijk geen avonden meer draai
Ik werk fulltime. Ik ben ondernemer dus ik ben wel redelijk flexibel.
Onze dochter van bijna 6 gaat 4 dagen naar de BSO. Mijn man werkt fulltime in 4 dagen en doet 1 dag. Ik breng 4x per week, breng haar naar bed elke dag en ik doe zwemles. Mijn man doet de meeste mental load (tas voor mijn dochter inpakken als we weggaan bijv), hij kookt en hij doet boodschappen.
Ik heb me voorgenomen om mijn moederschap te doen zoals de meeste Nederlandse vaders het doen, en dat gaat wel goed tot nu toe.
En er heeft geloof ik nog nooit iemand iets stoms over gezegd dat ik fulltime werk als moeder.
Mijn dochter is nog geen 4 dus dit is nog lang niet aan de orde bij ons
. Maar hoe regelen tweeverdieners het met kinderen op de middelbare school? En dan vooral met de uurtjes na school dat er dan missch nog niemand thuis is (is dat ok voor een 12 jarige?) en hoe in godsnaam met al die vakanties? Ik heb 5 weken aan vakantiedagen per jaar en mijn man ook… Maar als je kind dan 12 weken vrij is… hoe regel je dat dan? Want dan komen we sowieso bij elkaar opgeteld al vakantiedagen te kort en zouden we nooit meer samen op vakantie kunnen gaan
Maar elke vakantie hele dagen alleen thuis voor een kind lijkt me ook niet echt een optie??? Gaat een kind dan naar zomerkamp ofzo ![]()
(hier geen hulp van familie, dus ben vooral benieuwd naar opties die er zijn buiten het familiaire netwerk)
Ik werk ook nu maar 3 dagen en vriend werkt fulltime. Net een nieuwe baan functie maar hij wil op termijn wel 1 dag in de week ouderschapsverlof op nemen zodat ik weer naar 4 kan.
Maar vind het wel even fijn/lekker hoor die 3 dagen, maar zie om me heen hier dat de Belgen vooral fulltime door blijven werken. Snap niet hoe ze het doen, maar ik vind het fijn zo. Van fulltime creche werden mijn kinderen niet zo blij (en de nachten waren vreselijk). Misschien heel Nederlands van me maar ik trek me er weinig van aan👌! Ik werk wel onregelmatig dus die toeslag is financieel wel fijn.
Bedoel je 12 weken in totaal vakantie? Want op de middelbare heb je ongeveer even lang en op dezelfde momenten vakantie als op de basisschool.
(Edit: in NL)
Mijn kind gaat na de zomer naar de middelbare en die zal dan inderdaad regelmatig na school alleen thuis zijn.
Sorry, ja ik bedoel 12 weken in totaal in het jaar. Dus zomervakantie + alle kortere vakanties gedurende het jaar samen. Ik woon ook in NL.
Hoe wil je dat gaan doen in die vakanties?
(ik heb nu geen kinderen van die leeftijd in mijn omgeving, dus kan helemaal niet zo goed inschatten hoe ‘oud’ ze dan zijn en of het idd heel normaal is om ze dan even alleen te kunnen laten. No shame naar iemand toe dus, ben gewoon benieuwd hoe het dan zal zijn tegen die tijd
)
Kan me herinneren dat ik soms ook al om 14u uit was ofzo, dus dan zat ik ook alleen tot mn ouders thuiskwamen rond 17u. Was geen probleem hoor. Kinderen van die leeftijd fietsen toch ook zelf naar huis ;).
Ik werk in het basisonderwijs en daar zie ik regelmatig dat kinderen vanaf groep 7 of 8 stoppen met bso en dan 's middags alleen thuis zijn. Ik denk dat dat vanaf de middelbare school sowieso wel kan. Hele dagen in de vakantie is een ander verhaal ja, daar heb ik ook even geen antwoord op
Edit: zelf was ik volgens mij wel vanaf die leeftijd alleen in vakanties, maar ik weet niet meer zeker of dat meteen vanaf de brugklas was
als puber waren dit mijn favoriete momenten! Lekker alleen thuis zijn 's middags, tv-kijken of keihard muziek draaien en even niemand die zegt dat je je troep op moet ruimen ![]()
Ik snapte het even niet, maar je bedoelt dus hoe je dat doet vanaf de middelbare omdat de bso dan stopt denk ik? Dus niet alleen het aantal vakanties haha sorry!
Ja, in mijn omgeving zijn die kinderen dan alleen thuis, ze zijn ook niet meer altijd op dezelfde dag uit etc. Denk dat het even wennen is maar dat ze die vrijheid echt wel goed aan kunnen. En ik vond dat vroeger echt leuk, even zelf naar de supermarkt voor snacks en tv kijken.
In de vakanties had ik bijbaantjes en sprak ik veel af met vrienden, die waren ook allemaal vrij