Werkende moeders

Hier ook geen vaste oppas. Mijn ouders kunnen dat beide qua gezondheid niet. De ouders van mijn ex passen wel af en toe op, een dagje of een weekend, en gelukkig lijkt het er vooralsnog op dat ze dat ook nog voor mij willen doen (nu we dus uit elkaar zijn).
Ik vind het soms ook wel pittig, vooral als je hoort dat mensen voor ad hoc afspraken even makkelijk hun ouders kunnen bellen, ik heb best redelijk wat ad hoc afspraken op dit moment in mijn leven en zit dan dus altijd te neuzelen met afspraken onder (thuis)werktijd of dan dus toch mijn vader maar vragen maar dan laat ik ze nooit met een gerust hart achter (er gaat ook altijd wel iets mis, gelukkig niks heel ergs maar bijvoorbeeld plots kind met hoge koorts en mij dan niet bellen, luiers achterstevoren, maaltijden/flessen/slaapjes vergeten, gewoon dat je denkt hoe zal ik ze nu weer aantreffen en misschien ben ik dan een zeikerd maar ik laat ze dan toch met een ander gevoel achter).

2 likes

Ik snap dat het qua hulp vervelend is en dat herken ik wel, maar het verbaast me wel dat veel mensen schijnen te denken dat oppassen gelijk staat aan quality time/een goede band hebben.

Mijn ouders en schoonouders passen ook niet structureel op, maar dat zegt niks over de band die ze met mijn kinderen hebben en ze zien ze alsnog vrijwel wekelijks.

5 likes

Maar @ellebel heeft het nergens over quality time of een goede band. Enkel over dat het geld bespaart en efficiĂ«nter is. Zo zou ik ĂŒberhaupt al niet naar de relatie tussen grootouders en mijn kinderen willen kijken.

5 likes

Mijn schoonouders passen wekelijks een dag op. De kinderen vinden het heerlijk en zij vinden het heel leuk maar ik vind de dagen dat ze naar de opvang gaan echt veeeeeel chiller, haha.

2 likes

Daar ben ik wel benieuwd naar, wat maakt de opvangdagen chiller?

1 like

In het kader van dit topic, werkende moeders, gaat me het inderdaad vooral om het geld dat ik kwijt ben aan het kdv en om de praktische kant van het halen en brengen rond de werkdag.

Collega’s hebben 1 of 2 dagen hulp van grootouders en ik geregeld: zij hoeven veel minder van hun salaris aan het kdv te besteden en minder te stressen. Ze komen thuis met hun kind al thuis en vaak zelfs een bordje eten dat voor ze klaarstaat.

Niet chic om hier jaloers op te zijn, ik weet het, en ik weet dat er ook veel nadelen zijn aan oppassende grootouders. Dus goed om te lezen hoe anderen hierover denken, ook om het te kunnen relativeren.

Met de band zit het gelukkig helemaal goed hoor. Mijn dochter (3) vraagt wel om de paar dagen of ze morgen naar oma en opa gaat, dus ik denk dat ze een vaste dag heerlijk zou vinden, maar we zorgen er met z’n allen voor dat we elkaar vaak genoeg zien. (Maar dat kost dus wel wat extra moeite.)

6 likes

Ik denk misschien dat het over het stukje gaat dat je zonder vaste oppas momenten meer moeite moet doen om evenveel contact momenten te hebben. Dat snap ik wel, want als je naast 3 dagen opvang en zwemles en voetbal en de verjaardagen in het weekend de wens hebt dat je kinderen beide opa’s en oma’s elke week zien is dat best een opgave denk ik :sweat_smile:
Dat is “makkelijker” als ze elke week oppassen. Dan is dat automatisch elke week gecoverd

4 likes

Ze houden niet van vroeg opstaan en moeten 50min rijden. Ze komen pas om 8:45. We brengen de oudste dus eerst naar school en dan wachten op hen en dan kun je pas aan het werk (thuis) of naar kantoor. Koken bij ons thuis vinden ze altijd heel moeilijk om een of andere reden dus een van ons moet ook om 17:30 wel weer thuis zijn om te koken. Geen probleem verder hoor want ze hebben het heerlijk samen. Het scheelt wel geld maar ook weer niet zoveel. De dagen dat ik ze gewoon kan brengen en halen tussen 7:30 en 18:30 en thuiswerken in een leeg huis vind ik veel relaxter.

2 likes

Ja dat is wel echt zo. Dit is wel veel chiller dan wanneer ze een paar keer per maand op visite zouden komen of vice versa :sweat_smile:

3 likes

Haha, ik heb ook een dag dat de grootouders (drie partijen om en om) oppassen maar ook hier is het vaak meer gedoe dan een opvang/bso dag. Ze zijn allemaal duidelijk vier jaar ouder dan toen ze op mijn oudste pasten en dat ze hem nu halverwege de dag van school moeten halen maakt dingen ook ingewikkeld, ook omdat ze allemaal het liefst bij hun eigen huis oppassen. Omdat we zo blij waren met de band die zij met onze zoon opbouwden bĂșiten ons om (en ook zeker omdat het geld bespaart) willen we het nu ook blijven doen met onze jongste, maar soms twijfelen we of het niet teveel wordt voor iedereen (inclusief onszelf).

Ik ben sinds deze week weer volledig aan het werk na 14 maanden burnout en het is zo wennen in ons gezin. Ik ben 2 avonden pas om 18.20 thuis en dan moet er nog gekookt worden, ze ligt ook de hele tijd veels te laat op bed. En ik heb ook nooit zin om te koken. Ik heb op werkdagen ook helemaal geen honger, dus dat is echt onhandig.
Gelukkig gaan we volgende week op vakantie en over een maand gaat ze naar school. Dus nog genoeg kansen om weer even een ritme te zoeken.

1 like

Is het een optie om voor die dagen al iets klaar te hebben, bijvoorbeeld een portie ingevroren pastasaus? Dan hoef je het alleen op te warmen en pasta te koken. Maar misschien doe je zoiets al! Ik kan me iig goed voorstellen dat het weer wennen is.

5 likes

Ik zou de dagen ervoor extra koken en dan maar 2 dagen hetzelfde eten, in het geval van laat thuiskomen. Ik doe dat zelf ook!

Nee ik vind eten dat opgewarmd is echt een vies idee. Ik weet dat het dat niet is maar de realiteit is dat het eten ervan me dan zo tegen staat dat ik niet mee eet. Hetzelfde met het eten van restjes helaas @Applepie. Op een goede dag lukt beide me wel, maar na een werkdag ben ik te “vol” om ook nog met een maaltijd te moeten dealen die niet precies is zoals ik het wil.
In de ideale wereld kookt m’n man 1 avond en eten we de andere avond bij m’n ouders. Maar ik heb m’n man nog niet overtuigd om de avond dat we bij m’n ouders eten om te wisselen (ik denk dat dat wel komt als die het ongemak wat meer ervaart).

Haha dat is wel problematisch dan. En dingen als soep of diepvriespizza?

Wij eten praktisch altijd hetzelfde op twee dagen in de week want dan heb ik ook maar een kwartiertje. Ene keer gebakken aardappel, vega worstjes of schnitzel en sperziebonen of spinazie. En voor de andere dag linzensoep uit de vriezer met stokbrood, ik maak één keer in de zoveel tijd een grote pan soep. En soms quesedillas met zwarte bonen en paprika die ik al een dag eerder heb gesneden. Anders overleef ik die dagen echt niet en ik wil nog wel een beetje gezond eten.

Als je wil dat het nog een beetje vers smaakt kun je ook enchiladas of lasagne of een ander ovengerecht maken en dan hoef je het alleen nog in de oven te zetten?

1 like

Oh wat lastig zeg. Aangezien opgewarmd eten geen optie is, hoe sta je tegenover AGV? Ik ben ‘s avonds vaak laat thuis en alleen met de kinderen, dan kook ik vaak (diepvries) doperwten/sperziebonen en maak ik een vegaburger of schnitzel uit de airfryer samen met frietjes. Dat is in 10 minuten klaar terwijl de airfryer het werk doet en mijn kinderen eten dat het allerliefste

3 likes

Ja ik vind soep geen maaltijd want ik ben na 1 kom er altijd wel klaar mee. AVG is wel favoriet dus ik denk dat we die gewoon weer vaker gaan eten,ook met van die voorgesneden zakjes groenten @PamHalpert
Ik hoefde trouwens ook niet per se advies, het is gewoon weer even zoeken. Maar we hebben het eerder gerealiseerd dus het lukt vast wel weer.
Oh hoe smaken diepvries sperziebonen trouwens? Het leek me echt vies maar gewone sperziebonen vind ik wel lekker.

Ik vind diepvries sperziebonen lekkerder dan verse, zeker de bio variant. Wat meer haricot verts achtig

3 likes

En Marleenkookt? Wel duur maar ik hoor er wel positieve dingen over
 zit er zelf ook aan te denken. In de oven/magnetron en klaar.

En anders gewoon 1 van die 2 dagen friet oid halen en de andere dag je man iets (simpels) vers laten maken?

1 like

We hebben de laatste tijd wel een paar keer marley spoon gedaan, ook na m’n vakantie komt er weer een box binnen zodat ik niet hoef na te denken over boodschappen.