Werkende moeders

Tegen die tijd gaan ze ook zelfstandig naar school en komen zelfstandig terug, dus alleen thuis na school gaat prima. Of ze gaan lekker mee met vrienden. Als ik alle pubers naast onze basisschool zie rondhangen na lestijd is er in elk geval geen haast om op tijd thuis te zijn.

Vakanties loop je ook tegenaan op basisschool toch als je geen 5 dagen BSO hebt en doorlopend in alle vakanties?

1 like

Ah, ok duidelijk betreft de uren na school: dat kan een brugklasser dus (in de regel) prima aan. Fijn om te weten! (ook thnx alle anderen die hebben gereageerd).

Vakanties kan je dan idd ook misschien wel samen met andere ouders opvangen: dat ze de ene dag daar hangen en lunchen, en de andere dag bij jou. Zie het anders al helemaal voor me dat mijn dochter alle vakanties elke dag luncht met enkel frikandelbroodjes en niet van de tv/ipad weg te slaan is hehe.

@Anna88 wij werken allebei 4 dagen, en hebben 3 dagen BSO, die ook in de vakanties doorgaat (dan hele dagen), dus wat dat betreft zijn we daarin wel gecoverd. Tijdens de vakanties is ze dan net als op schoolweken ‘gewoon’ 2 dagen thuis met een van ons en 3 dagen weg (school/BSO). We kunnen ook dan wel een dagje extra vrij nemen in die vakanties, als de vakantieBSO niet bevalt.

Maar op de middelbare valt BSO natuurlijk helemaal weg, dus ik vroeg me af wat je dan in die vakantieweken doet
 want we kunnen ze niet eens allemaal vrij nemen van werk als we zouden willen (beide 20 vakantiedagen met 32 uur werken = 5 weken).

Ik kon dat niet aan en was ook nog erg jong, dus ik ging naar een huiswerkinstituut. Als ik daaraan terugdenk had de plek waar ik heen ging weinig te maken met ouders die per see willen dat hun kind vwo haalt (hoor iig vaak dat vooroordeel) en meer met ouders die het gebruikten als een bso voor pubers.

3 likes

Ik breek even in, maar zeker in steden is er in schoolvakanties voor jonge tieners ook vaak georganiseerd aanbod. Jongerenwerk, buurthuizen, culturele centra, sportclubs draaien vaak extra en breed toegankelijk programma voor hooguit een paar euro.

7 likes

Ik heb zoooooo heerlijk veel Sims gespeeld en snacks gegeten en lekkere lunch dingen gehaald in (zomer) vakanties. Kon daar echt heel erg van genieten als tiener en geloof echt niet dat ik daar slechter van ben geworden. Van wat ik kan herinneren had ik met m’n zus een paar kleine taken op een dag of in een week als m’n ouders veel moesten werken en dat deden we dan en de rest van de tijd was gewoon heerlijk voor ons op de manier hoe wij dat wilden indelen. Ook na school: afspraak was wel dat we eerst ons huiswerk deden en dan moesten we maar kijken wat we deden. Wij waren daarin wel ‘lieve’ kinderen die dat ook gewoon netjes deden want we wilden onze vrijheid niet verpesten haha. Ging ook wel een dagje winkelen in een ander dorp met m’n (iets oudere) zus of ergens een broodje eten in de vakantie. Lekker met de fiets of de bus.

7 likes

Bijna alle 12-jarigen die ik ken zijn gewoon alleen thuis, veel met vrienden hangen, wat georganiseerde dingen doen. Volgens mij gaat ook niemand van (bijna) 12 nog naar de BSO, van wat ik zie is het echt max 10 ofzo. Maar misschien gaan sommigen alleen in de vakantie.

2 likes

Jaaa simsen en rollercoasteren! En niemand die zei dat je te veel op de computer zat!

4 likes

Als 12/13/14 jarige ging ik in de zomervakantie aan het werk. Hup op de fiets naar de boer en tulpenbollen pellen. Ik wilde geld verdienen om merkkleding te kunnen betalen haha. Daarna als 16 jarige in de supermarkt.

Nu zelf moeder en bij ons gaan ze vanaf groep 7 of 8 niet meer naar de bso, als oefenstap qua vrijheid van de middelbare. Daarnaast wordt er een soort lokaal kinderkamp georganiseerd voor de jonge pubers.

3 likes

Hoe ging dat dan toen je zelf die leeftijd had? Was er altijd een ouder thuis?

1 like

Ja, mijn moeder heeft heel lang niet gewerkt en daarna alleen ochtenden. Dus ik ken het niet vanuit mijn jeugd. Zij was “altijd” thuis.

1 like

Mijn 13jarige is gewoon alleen thuis. Hij spreekt af met vrienden, speelt 30 potjes Fortnite, eet frikandelbroodjes of bakt iets voor zichzelf en vindt het allemaal vooral heel relaxed.

6 likes

Cute!

1 like

Mijn collega heeft twee zoons. De oudste gaat nu alleen naar thuis omdat hij in de brugklas zit. Hij belt altijd als hij naar huis vertrekt en dan maken ze ook afspraken. Dus wel of niet bij een vriendje afspreken, je voetbal kleren al klaar leggen, denk aan je huiswerk want je hebt training etc.

Hij heeft de luxe dat hij altijd kan opnemen maar het werkt prima om even in te checken. Hij gaat dan om half 5 naar huis. Dus effectief is zijn zoon 2-3 uurtjes alleen.
Is het hele jaar nog niet fout gegaan. Dus een extra incheck kan ook een optie zijn.

2 likes

Nou ik weet natuurlijk niet in hoeverre de tijden veranderd zijn, maar voor mij was er op dat moment geen oppas. Mijn vader bij wie ik toen woonde, die was rond 17:30 - 1800 thuis en tot die tijd redde ik mezelf gewoon.

Ik zie nu ook de andere reacties. Denk dat het dus wel goedkomt!

Ik hoop zelf hier in groep al 8 te stoppen met bso.

1 like

Hier een middelbare scholier en een basisschool kind. Wij hebben nooit bso gehad, dus ik ben alle middagen en vakanties thuis. Ik werk onder schooltijd.

De oudste is weleens een dagdeel alleen thuis, dat kan prima vanaf 12 a 13, inmiddels vol in de puberteit dus het is scherm + 15 tosti’s. Goed voor zijn zelfstandigheid, maar best taai om los te laten.

2 likes

Voor moeders die kolfden op werk: hoe was dat op jullie werk geregeld? Als ik het goed begrijp, heb je in principe (en als je het nodig hebt) recht op een kwart van je werktijd om te kolven, maar het lijkt me dat je taken dus ook moeten verminderen, anders moet je straks 8 uur werk in 6 uur doen of elke avond 2 uur overwerken. Mijn werkgever zegt dat er ‘geen compensatie is voor je kolftijd’ maar dat lijkt mij pertinent onjuist. Of begrijp ik de regeling verkeerd? Ik heb de arbeidstijdenwet zelf opgezocht maar de bewoording vind ik heel vaag en als ik het niet precies kan duiden vind ik het ook lastig om daarmee naar mijn baas te stappen.

2 likes

Ik werk in het onderwijs (hbo) en wij krijgen kolfuren (2 uur per dag). In de praktijk komt dat erop neer dat je minder werk in totaal krijgt, maar je kunt nog wel een lesdag hebben van 8 uur. Daar binnen moet je dan zelf tijd maken om te kolven (dus bv lange pauze tijdens een les, of eerder/later beginnen). Hoe je dat vormgeeft, daar ben je vrij in. Maar ja, de lesdoelen die je per les moet behalen verminderen niet, dus een les inkorten is vaak wel lastig.

Het is natuurlijk lastig bij sommige soorten werk. Als je achter de kassa staat zou je pauze nemen tijdens het kolven, maar hoe doe je dat bij een kantoorbaan waarbij je zelf je tijd kunt indelen? Ik heb gekolfd en met mijn leidinggevende had ik afgesproken dat ik mijn agenda blokte voor meetings en dat ik een min of meer concrete taak een tijdje niet deed. Uiteindelijk was ik best lang (gedeeltelijk) ziekgemeld dus kon ik meestal live thuis voeden ipv kolven. Dus dan kwam ik later op werk en ging eerder weg, dat is misschien wat makkelijker voor jou en je leidinggevende om die tijd al gedeeltelijk af te bakenen.
Nu ben ik zelf leidinggevende en heb twee kolvende mw gehad. Voor een had ik nog haar vervanger voor 0,2 fte aangehouden (maar dat is denk ik best uniek, we hadden eigenlijk te veel collega’s en zij werkte verder op dezelfde afdeling). Bij de andere hadden we afgesproken dat bepaalde langetermijnklussen gewoon niet gebeurden. Het kolven gaat voor en als de productie zou teruglopen zouden ze er meer tijd voor maken. Maar dat was uiteindelijk niet nodig.
Bij de FNV kun je hier best veel info over vinden! Borstvoeding en kolven op je werk - FNV

Je mag 1/4 van je werktijd kolven de eerste 9 maanden. En dat valt gewoon onder betaalde werkuren. Dus niet inhalen op een ander moment

4 likes

Ik heb inderdaad met mijn werkgever afgesproken dat ik minder taken had ivm kolven, maar dat is misschien wel een luxe.

Dat er geen compensatie voor zou zijn is inderdaad onzin, je hebt recht op 25% van je werktijd om te kolven - doorbetaald dus. Tot je baby 9 maanden is althans.

2 likes