Werkende moeders

Ja zoals jullie het omschrijven zo had ik het ook in mijn hoofd. Ik werk overigens ook in het onderwijs en er worden dus niet structureel lessen uitgeroosterd. Ik mag dan in mn tussenuren kolven (aardig zeg) dus het werk dat ik dan normaal doe (voorbereiden, nakijken, vergaderen) blijft dan liggen. Ik vind het allemaal prima als ze niet ‘structureel’ willen meewerken hoor maar dan ga ik zelf klassen tussenuren geven. Alleen wel heel flauw dat het dan zo moet gaan.

(Los van het feit dat de borstvoeding eerst maar eens moet lukken natuurlijk)

Oh dat is wel raar? Ook hbo toevallig?
Ik kreeg gewoon minder onderwijs en had mazzel met mijn rooster, altijd tijd om voor of na een les te kolven. Maar de kolfuren tellen gewoon als werkuren! Dus als je 2 uur per dag krijgt, kun je nog maar 6 uur werken en moet je takenpakket worden aangepast.
Ben jij de eerste vrouw waar hij mee te maken krijgt die zwanger is/gaat kolven?

Ik werk in het VO op een vrij kleine school. Het overkoepelende bestuur heeft ook een heel raar geformuleerd kolfbeleid, heel ‘grijs’ geformuleerd.

Er is ook geen kolfruimte, maar die wordt nu wel ingericht. Ik ben de eerste waarvan ik weet dat die mogelijk wil kolven, maar met mij zijn er nog 2 collega’s zwanger. Hun functies en ondersteuning in het lokaal zijn wel net anders dus zij kunnen iets makkelijker weglopen van de les, maar ik vind het inderdaad heel raar hoe er vanuit de directie wordt omgegaan met onze vraag over tijd/compensatie.

Mijn directe leidinggevende is overigens echt prima dus als ik klassen naar huis zou sturen zou ik daar denk ik geen problemen mee krijgen, maar echt een rare gang van zaken wel zo.

Ik heb 2 uur per dag minder caseload en kan dan kolven of eerder naar huis/later beginnen. Ik heb nu twee kolfblokken van drie kwartier in mijn agenda dicht gezet, dan red ik het vaak op een werkdag en ga ik een half uurtje eerder naar huis zodat ik weer live kan voeden.

Edit ik lees nu jouw reacties en je FTE moet naar beneden tot je baby 9 maanden is.

3 likes

Ik zou de website die Plum aanraadt even openen, daarin staat ook bv dat je naar het spreekuur van je bedrijfsarts kunt als er niet goed met je wordt meegedacht over kolven. En je kunt bij het FNV ook juridisch advies vragen.

Kost misschien nu even wat extra gedoe en snap dat je er geen zin in hebt nu je zwanger bent, maar ik denk wel dat het goed is om op je strepen te staan en alles goed te regelen. Ook voor eventuele collega’s die in de toekomst zwanger raken.

3 likes

Ja, misschien kunnen jullie het met alle zwangere collega’s nu goed regelden. Hopelijk is het meer onwetendheid dan onwil bij je manager/schoolbestuur.

3 likes

Dank allen! Ik had je link eerder niet gezien maar dank voor de info. Ik ga ermee aan de slag!

Edit: vind het overigens echt weer heel flauw dat je als zwangere weer telkens voor je rechten moet strijden, maar goed dat terzijde.

6 likes

Dat vind ik wel echt suf hoor, als ze daar geen rekening mee houden bij de planning. Ik werk ook in het hbo en als het zelf aanpassen (inderdaad later beginnen/langere pauze) te veel stress oplevert voor mij of als het niet lukt met minder lestijd, dan trek ik zelf gewoon aan de bel bij de planner. Dit klinkt ergens als luxe, maar het gaat toch om het eten van je kind. Ik merk als ik zo volgepland zit dat het echt lastiger is met ontspannen!

Ja is het ook! Ik had gelukkig zelf geen problemen met mijn rooster maar een collega wel. Die heeft ook echt om hulp gevraagd hierin aan de roosteraars (en ook aan haar teamleider) maar kreeg keer op keer te horen dat ze het zelf maar op moest lossen want “het kon echt niet anders”. Nu heeft zij ok wel een teamleider die liever lui dan moe is, ik heb een ander en ik denk dat ik bij problemen wel echt goed geholpen zou worden.

Je kunt je kolfrecht ook gebruiken door bijv iets later te beginnen of eerder weg te gaan. Ik hoef bijv 1x minder te kolven doordat ik 30-45min eerder weg ga of later kom. Want normaal voed ik mn baby rond 6.30 in bed voor ik opsta en als ik dan normaal om 8u op m’n werk zou zijn, moet ik rond 9u kolven. Nu ben ik “pas” 8.30/8.45 op m’n werk zodat ik rond 8.15 nog m’n baby kan voeden. Die blijft bij mn man thuis dus hoef ik niet daarna nog weg te brengen oid. En dan kolf ik pas tegen 11u.
Ik kolf zelf gewoon achter m’n bureau en terwijl ik m’n mail doe. Maar dat is mijn eigen keuze en m’n werkgever (ook onderwijs) heeft wel een ruimte. Maar ik kolf in 10min 1.5-2 voedingen, dus ik doe er voor m’n gevoel langer over om naar een andere ruimte te lopen, en weer terug dan effe blijven zitten waar ik al zit :rofl:

Maar misschien dat je in jouw geval met het eerste of laatste uit vrij roosteren ook wel wat wint?

1 like

Kolf je op werk tijdens elke gemiste voeding nog of minder vaak? Ik kolf ook zo veel/snel en overweeg daarom om maar 1 keer ipv 2-3 keer te gaan kolven en dan eerder naar huis om live te voeden. Of de baby later naar de opvang als dat past met de ochtendvoeding(en). Alleen moet ik dan ook gelijk de peuter meenemen van de opvang natuurlijk, als ik de baby haal. Denk niet dat die braaf op het schoolplein achterblijft. Is jouw baby altijd thuis met je man of hoe doe jij dat met de andere kinderen?

@Plum hoe gaat dat met kolven en een gedeeltelijke ziekmelding? Gaat je kolfrecht dan over 1/4e van de uren die je reïntegreert of plande je het kolven daarbuiten dus in eigen tijd?

1 like

Ja wij hebben door ouderschapsverlof (&vakanfie) in te zetten de eerste 11mnd geen opvang nodig. Dus de dagen dat ik werk is mijn man thuis en andersom.

Ik kolf wel 2x op werk omdat m’n borsten dat anders niet trekken. dus kom vaak met 4 voedingen thuis en dan heeft hij er 3 gehad…

En de andere kinderen: wij hebben de opvang destijds opgezegd omdat we dus 13mnd niks nodig hadden door mijn zwangerschapsverlof en daarna ook zijn ouderschapsverlof. Dus ze zijn vier alle dagen thuis (of deels op schools e oudste 2)

2 likes

De officiële regels weet ik niet, maar bij mij rekende ik inderdaad op 1/4e van de uren die ik werkte. In de praktijk kolfde ik niet altijd in die uren, omdat ik live voeden fijner vond en mijn kind toch niet uit de fles dronk. Toen ik weer wat meer ging werken was het kolven meer om mijn productie op gang te houden en dan paste ik het in wanneer het lukte/blokte ik mijn agenda. Ook na de officiële 9 maanden met kolfrecht, toen werkte ik wel weer 6 uur per dag geloof ik en liep mijn productie terug. Maar had een goede werkgever met een begripvolle manager, dus ik kon dat goed inpassen en we hadden een fijne kolfruimte. Ik voedde live ook niet precies iedere x uur, dus voelde bij kolven ook die druk niet.

1 like

Ik had die 2 uur meestal niet nodig trouwens, dus het kan ook meevallen. Ik vond het ‘reintegreren’ wel pittig, ik startte met wat minder uur + verlof om op te bouwen, maar had wel mijn volledig takenpakket, dus dat leverde alleen maar heel veel stress op. Dat zou ik niet weer zo accepteren.

1 like

Zijn er hier ouders van naar school gaande kids, die standaard 1 of meerdere ochtenden werken en daarmee BSO ‘uitsparen’?

Onze dochter gaat na de zomervakantie naar school, en ik zit er aan te denken om 2 ochtenden te werken ipv 1 volle dag vrij. (Beide opties dus 32 uur werk). Ik zit er alleen mee dat je dan in de schoolvakanties natuurlijk extra vrij moet nemen omdat dan de school niet doorgaat. (wij hebben wel BSO in de schoolvakantie, maar alleen voor de dagen dat ze dan normaal ook gaat).

Benieuwd of andere ouders dit ook zo doen en of er voor-/nadelen zijn waar ik echt aan moet denken bij het maken van de keuze.

Ben wel benieuwd naar de reactie. Ik denk over hetzelfde na omdat ik het leuk vind dan een extra middag met de kinderen te hebben, en ze dan kunnen afspreken (vinden ze zelf heeeel leuk), maar ben ook bang dat ik de ochtend voor mezelf ga missen!

1 like

Ja, precies. Het lijkt mij ook vooral heel gezellig om een extra middag met mijn dochter te hebben. En misschien ook wel gewoon lekker om 5 dagen aan het werk te zijn? Al zijn het dan wel 2 ochtenden.
En misschien ook wel net iets minder dagen haasten: na volle werkdag kind ophalen van BSO, koken, eten… Dan ben ik 2 dagen al om 12:30 klaar en kan ik rustig aandoen voor kind opgehaald wordt van school…

Maar ik heb het gevoel dat ik de puzzel niet helemaal overzie, ook omdat ik in mijn omgeving geen mensen ken die dit ook zo doen.

Grootste nadeel is dat je dan in de totaal 12 weken vakantie vrij moet nemen. Dus dan ben je al 12 dagen vakantiedagen kwijt (1 dag per week). Of minder als je met partner verdeelt.

Kans is dat klasgenootjes ook op de bso zitten en dan kan ze daar gewoon meespelen na school.

Oh en in mijn geval wordt vaak om hulp van ouders gevraagd. Dat kan dan niet als je altijd tijdens schooltijd werkt. Dit is natuurlijk geen must verder. Maar merk dat mijn zoontje het heel leuk vindt als ik wel eens op school met iets help (wat voor mij ook niet altijd gaat, want heb nog een peuter dan thuis op mijn vrije dag)

3 likes

Ligt misschien aan je werk maar toen ik bijv op kantoor werkte werden alle vergaderingen in de ochtend gepland, dan mis je misschien een deel dat je echt zelf kunt werken.

2 likes

Mijn man gaat dit doen, en dan in de vakanties 1 dag vrij ipv 2 middagen. Ik werk minder uur dus neem dan in de vakanties 2 vakantieuren op en dan kan ik m’n werk in 3 dagen doen.
Maar m’n man bouwt veel vrij op ivm onregelmatige diensten. Ik heb 4 weken vakantie per jaar dus zou niet al 2 weken aan vakantiedagen kunnen en willen missen denk ik. Alhoewel ik ook eraan werk om m’n mindset rondom bijkopen te veranderen.

2 likes