Ja, wij doen dat nu! Voor mijn zoontje vind ik het fijn dat hij een extra dagje kan afspreken of dat we samen iets leuks kunnen doen, helemaal als zwemles straks ook nog begint. Voor mezelf vind ik het wel enorm veel gehaast en dat vind ik wel een groot nadeel. Ik moet om 12.00 uur al op school zijn namelijk. Voor nu weegt het voordeel net wat zwaarder, dus ik houd het voorlopig wel zo!
Hoe flexibel is het, als je een keus hebt gemaakt? Als het in noodgevallen wel anders kan, lijkt dit me wel ideaal. Maar bij bijvoorbeeld ziekte, activiteiten op school en vakanties weer minder.
Ik kijk er naar uit om als de jongste naar school is weer een dag tot 14:15 voor mezelf te hebben, dus ik blijf lekker 4 dagen werken. Vind het ook niet te doen om dan in vakanties die ochtenden vrij te moeten nemen omdat we geen BSO hebben.
Zou je niet in de vakanties wel 32 in 4 kunnen werken? Dan hoef je maar 1 dag iets extra te regelen zegmaar.
Niet qua opvang maar ook over het werk: het ligt ook aan je soort werk denk ik of het handig is om 2x 4 te werken ipv 1x 8.
Qua privé vind ik een halve dag werken heerlijk, lekker de middag vrij, maar zelf merk ik met een ochtend werken dat je er soms net lekker in zit en dan is je werkdag alweer voorbij. Resultaat dat je er de volgende dag weer in moet duiken. Of je wilt iets toch nog afmaken en je werkt die 2 halve dagen toch langer dan de bedoeling eigenlijk was omdat morgen er opnieuw in duiken alleen maar onhandig zou zijn en dubbel werk.
En ook het vraagstuk of je veel samenwerkt met je collega’s. Of hoe denk je over flexibel zijn mbt bereikbaarheid in de middag? Ik heb ook collega’s die alleen de ochtend werken (en dan ook vroeg beginnen om vroeg klaar te zijn) en met projecten is dat regelmatig onhandig. Dan hebben we een tijd window van 4 uur voor overleg/samen iets oppakken en als de rest gewoon om 9 uur begint en degene met de halve dag is maar tot 11:30 bereikbaar, dat werkt onhandig. En in de middag komen de vragen etc op het adres van degene die wel de volledige dag werkt. En ook al is die collega wel bereikbaar in de middag, dat doe je liever ook niet.
Als je op locatie werkt, heb je ook de reistijd x 2 wat afhankelijk van de afstand van je vrije tijd afgaat.
Met een bepaald soort werk lijkt het me wel ideaal: zonder veel samenwerking ofzo en dichtbij huis. Een 4 uurs dienst in plaats van een 8 uurs dienst draaien, heerlijk.
Ik heb trouwens een collega die geen BSO afneemt maar haar kinderen zijn wel thuis. Dat lijkt me alleen financieel een voordeel :’) Als je kind zelfstandig kan spelen lijkt dat me nog wel ideaal, maar in zijn geval was het continu ingrijpen en hopen dat ze de boel in de woonkamer niet afbraken :’)
Ik doe dit en ben er heel blij mee. Gaat wel ten koste van het huishouden maar dat boeit me niet zo veel. Is hier begonnen omdat onze oudste echt niet aan de bso kon wennen. In vakanties is het soms wel irritant maar mijn werk is heel flexibel. Ik neem vaak 1 vrij en vraag voor de andere dag familie of onze oppas (meisje van 16, voor haar juist lekker om in de vakantie wat meer te kunnen verdienen). Heeel soms werk ik thuis en plant ze voor de tv maar dat werkt eigenlijk niet.
Ik heb erover gedacht het ook zo aan te pakken. Maar ik ga waarschijnlijk kiezen voor een hele andere aanpak. Ik blijf gewoon 32 uur in 4 dagen werken. En dan de dag waarop ik normaal gesproken vrij ben pak ik ook nog 2 - 4 uur wat dan tijd voor tijd wordt.
Ik merk dat de hoeveelheid vakantiedagen op de basisschool en mijn eigen vakantiedagen totaal niet matchen. Met 2 - 4 uur per dag op mijn ‘vrije’ dagen kan ik heel wat vrije dagen bij sprokkelen. Die kan ik dan inzetten tijdens de vakantieperiodes.
Is er iemand die dat ook zo doet?
Wow, wat veel reacties! Super fijn, en ook echt een aantal dingen waar ik nog helemaal niet aan gedacht had qua afweging. Food for thought ![]()
Ik heb dit een tijdje gedaan omdat de wachtlijst van de bso lang was. Opzich ging het wel, maar ik merkte dat ik voor mn gevoel veel meer met werk bezig was omdat ik vaak dingen snel moest afronden omdat ik op tijd moest stoppen. En regelmatig stond ik dan voor niks op het schoolplein omdat ze ergens wilde gaan spelen.
Maar het was ook wel fijn om er te kunnen zijn na school!
Ik niet maar mijn man wel. Die sprokkelt overuren en daarmee neemt hij 1 dag per week op ipv onbetaald ouderschapsverlof zegmaar.
Kan je niet extra bso aanvragen in de vakanties? Bij mijn bso kan dat geloof ik wel.
Mocht je nog niet alle ouderschapsverlof opgebruik hebben, kan je dat ook inzetten tot je kind 8 is en kan je dus bv meer vrij nemen in schoolvakanties.
Ik vind die 2 a 4 uur bij sprokkelen wel slim. 2 uur op zich op een dag niet veel maar zo een dag in de maand.
Ik moet helaas bij mijn werk overuren contractueel laten vastleggen. Niks flexibel aan. Ik ga straks 4x9 werken werken want betaald ouderschapsverlof is op.
Denk dat dat al veel gaat zijn maar minder uur gaat me teveel geld kosten en moet denk ik soms op mn vrije dag al uren gaan inhalen.
Mijn man doet dit. Hij werkt in de praktijk 40 uur ipv 36 (dat is bij hem fulltime) en het is ideaal die extra uren vrij die hij zo opspaart. Hij is er heel blij mee en zou niet anders willen. Nu kan hij zelf kiezen wanneer hij vrij is ipv elke week een (halve) dag terwijl het eigenlijk schijtweer is en je er weinig aan hebt. Ik zelf heb door mijn baan al veel vakantie dus voor ons kind is het niet nodig maar toch leuk als je samen wat meer vakantie kan hebben.
Mijn collega doet dit op twee werkdagen! Ze vindt het zelf heel erg relaxed en vindt het fijn dat ze op die manier effectief meer bij haar kinderen kan zijn.
Even een ander geluid dan wat ik hier veel lees: ik vind het juist lekker de ochtend voor mezelf 1 dag per week, laad daar echt enorm van op. Als het nodig is kan ik iets voor werk doen, maar het is nooit gehaast om op tijd op school te zijn. En ik kan die dag helpen op school als het nodig is, dat vind ik ook leuk om te kunnen doen.
Nog niet, want mijn zoon is bijna 3, maar als hij naar school gaat dan wil ik ook ipv nu een hele vrijdag vrij dit wisselen. Ik werk nu 32 uur en ga dan de ene week 2 ochtenden werken en de andere week maar één
Indeling qua dagen weet ik nog niet precies, want ligt eraan of de oma’s dan ook nog kunnen/willen oppassen (zijn dan ook 70+), maar zou dan worden
Ma-di-wo 8 uur + do-vr 5 uur = 34 uur
Ma-di-wo 8 uur + do 6 uur = 30 uur
Afhankelijk van oma’s sowieso 1 dag BSO, misschien meer en in de vakanties die ochtenden thuiswerken met kinderen (afwisselen met m’n man).
Mijn werk is erg flexibel, maar dit lijkt me heel fijn, want dan heb ik om de vrijdag een hele ochtend voor mezelf
Ik vind dit ook echt heerlijk. Snap dat het voor iedereen anders is, en ik word hier echt een gelukkiger mens van.
Ik heb op woensdag de kinderen en ik heb nu (heel luxe) de hele vrijdag voor mezelf, kan daar echt naar uitkijken (2 kinderen naar opvang)!
Straks als mijn oudste naar school gaat heb ik de woensdagochtend met jongste en vrijdagmiddag met oudste alleen, daar kijk ik ook naar uit want dan heb ik met allebei quality time
Dat klinkt ook fijn! Hoe heb je dat straks geregeld op woensdag dan, dat je beide kinderen een dagdeel alleen hebt op woensdag?