Werkende moeders

Je werkt nog 3 dagen. Dat is toch prima? Zo blijf je een basis behouden om in nood het evt uit te breiden. En missc ben je wel met die 3 dagen financieel onafhankelijk.

3 likes

Misschien wel naĆÆef ja. Ik denk dat veel vrouwen daar niet bij stilstaan ondanks dat je leest dat er zoveel stekken uit elkaar gaan waarbij meestal de vrouwelijke partner de Sjaak is. Maar je werkt nog 3 of 4 dagen, dan heb je wel mogelijkheden om uit te breiden, je kunt je werkervaring gebruiken voor iets anders. Dus daar zou ik mij niet druk om maken hoor.

Als je volledig een thuisblijf moeder bent (zonder bv een apart potje waarin je geld vrij legt voor jezelf voor het geval… of flink veel spaargeld wat op voorhand goed geregeld is of je runt al een zaakje vanuit huis) dan is de kans om financieel onafhankelijk te zijn wel erg klein. En juist die komen in zwaar weer terecht op het moment dat men uit elkaar gaat. Tegenwoordig kom je met werkervaring al lastig aan werk, laat staan met een gat in je cv.

6 likes

Maar ben je dan financieel onafhankelijk als niet niet werkt ? Niet altijd toch.

Ik heb bewust de keuze gemaakt om het eerste jaar bij mijn kinderen thuis te blijven. Stel nu dat ik met mijn man uit elkaar zou gaan. Dan is ons huis, spaargeld etc… de helft van mij en zou ik toch wel een tijdje verder kunnen hoor.

Ik zou dan wel moeten gaan werken, maar dat lukt dan toch ook gewoon ?

Nu lijkt het zo dat elke vrouw die kiest om thuis te blijven voor de kinderen een 0 is op gebied van geld, en zwarte sneeuw gaat zien als ze uit elkaar gaan.

1 like

Ik denk dat het ligt aan de afspraken die je met elkaar hebt gemaakt. Hebben jullie bijvoorbeeld vastgelegd dat alles 50/50 is, of ben je getrouwd ofzo? Dan is het weer een ander verhaal. Dan alleen een gat op je CV/carierre maar van een jaar is dat nog wel te overzien.

Ik hoor veel van vriendinnen dan de mannen de hypotheek betalen want hoofdkostwinner en de vrouwen bijvoorbeeld de boodschappen. Dan bouwt de man dus alles op, en vrouw kost t alleen maar geld. Vind ik niet zo goed over nagedacht. Of dat je denkt dat je samen alles betaald maar wanneer je uit elkaar gaat nergens recht op hebt, het is dan zijn verdiende geld.

1 like

@Popje dan heb je het toch goed geregeld? Die voorbereiden heb ik boven ook aangehaald als je als ervoor kiest thuis te blijven regel het dan ook goed. Helaas ben jij daar een uitzondering in. Heel veel vrouwen die het het echt niet zo goed als jou hebben geregeld. Die blijven financieel afhankelijk.

Tja of je meteen kunt gaan werken is denk ik niet waar. In heel veel sectoren is het zelf met werkervaring en zonder gat in de cv al lastig om aan een baan te komen. En voor wat simpele banen ben je meestal te oud of te duur.

7 likes

Dan heb ik denk ik 2 keer geluk gehad want hier geen problemen. Misschien ben ik dan een succesverhaal.

Mij leek het vanzelfsprekend om het zo te regelen. Wens het iedereen toe.

Denk idd dat je een uitzondering bent.

Dat klopt ook wel. Maar echt snel werk vinden in je sector wat je graag wilt is wel utopie.

2 likes

I know ik vind het ook naief. Dan zeggen ze; ja wij gaan er echt niet vanuit dat we uit elkaar gaan jullie wel? En; wij vinden dit zo fijn geregeld dus tjaa.

1 like

Als je op dit moment van elkaar houdt moet je juist op dit moment vastleggen dat dingen eerlijk gaan mochten jullie uit elkaar gaan. Wij zijn ook al bezig met welke afspraken we in het samenlevingscontract gaan vastleggen over een paar maanden. Belangrijke dingen.

1 like

Niet inhoudelijk, maar wow ā€˜zwarte sneeuw zien’ klinkt vet cool. Haha die uitdrukking kende ik nog niet!

Recht op het huis is toch op wiens naam het staat, als het op de naam van beide staat heb je er net zo goed recht op. Of je nou aan de hypotheek hebt betaalt of niet.

1 like

Dat je parttime werkt hoeft niet te zeggen dat je niet economisch zelfstandig bent toch?

Edit : laatmaar ik moet nog teveel bijlezen maar mn pagina wilde niet goed laden dus ik reageer later wel weer :joy::joy:

1 like

Het hangt ook af of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Als dat zo is en alleen de man betaalt de hypotheek en ze gaan uitelkaar heeft de vrouw dacht ik wel recht op het huis voor 50% maar ook 50% hypotheekschuld. Ook op evt overwaarde van de huis. Maar zeker weet ik het niet. En uiteraard ook 50% van alle schulden die er zijn, bv lease auto etc. Moet de vrouw ook meebetalen. Althans, dat dacht ik.

1 like

@anon13937616 huilen van ā€˜t lachen om dit!

2 likes

Er zijn helaas echt nog teveel naieve mensen…zoals @Tubing al zegt houden die mensen zooooveel van elkaar dat ze gewoon mondeling hebben afgesproken bij een eventuele breuk alles netjes te verdelen. En ja, die zijn echt zo ontzettend dom om daar in te geloven.

(Ik hou echt superveel van mijn vriend en hoop dat we eeuwig samen blijven. Maar met zoiets vertrouw ik niemand op zn woord. Dus alles ligt vast bij de notaris, mijn loon komt binnen op mijn eigen rekening en ik heb mijn eigen spaarrekening. Bij een breuk is het dan alsnog rompslomp en verdriet, maar ik heb wel mn moneys.)

3 likes

Same here! Veel dingen goed vastgelegd hier bij de notaris. Idd eigen rekeningen, maar ook bijvoorbeeld zelfs bepaalde erfstukken laten vastleggen. Die zijn niet eens zo veel waard maar hebben wel emotionele waarde. Ik heb bv zo’n antieke kist die van de opa van mijn opa is geweest. Stel dat we ooit uit elkaar zouden gaan zou ik echt niet willen dat hij daarmee aan de haal zou gaan.

Een bankstel ofzo zou me dan weer minder schelen.

Oh ja en de auto staat bv ook op mijn naam. :sunglasses: terwijl hij er meer aan betaald heeft :sunglasses: :sunglasses:

3 likes

Dit is voor mij de reden om juist wel evenveel te werken en te streven naar meer gelijkheid op de arbeidsvloer en betere, gelijkwaardigere verlof- en ouderschapsregelingen.

Ik wil niet dat mijn dochter opgroeit met de wetenschap dat het onvermijdelijk is voor haar als vrouw een stap terug te doen als er kinderen in het spel komen terwijl dat voor een man niet zo is.

6 likes

Maar ga je daar zelf dan niet aan onderdoor? Ik denk echt dat ik in een maand huilend opsta en ga slapen :sweat_smile:

1 like

Ja in het begin was dat hier ook. Maar na een paar weken hoeft er niet meer geboert, verschoond en gewiegd te worden :see_no_evil: (althans bij ons niet). Enkel gevoed… en dan komen die 3 nachtvoedingen toch bij mij, al 9mnd. En ik ga niet m’n man wakker maken om te vragen of hij wil kijken hoe ik voed :sweat_smile:.
En wij slapen samen volgens richtlijnen veilig samen slapen, wat dan toch betekend dat ze tot 2jr enkel langs mama’s kant ā€œmogenā€ liggen. En ik merk dat dat mijn nachten toch anders maakt dan die van hem (hoewel de peuter vaak tegen hem aan ligt trouwens, dat is zijn verantwoordelijkheid in de nacht).

En hij is wel verantwoordelijk voor uitkoken van de kolf, en schoonmaken en inpakken van de kolf tas enz. Maar dat is toch niet helemaal gelijk aan die missende volle nachten slaap haha

Edit: ik mag trouwens wel alle dagen zo lang als mogelijk uitslapen haha. 7.30 ipv 7u, en in t weekend een middag dutje doen :sunglasses:

1 like