Werkende moeders

Nee nee sommige vrouwen kiezen hier bewust voor!
Mijn man en ik keken beide raar toen mijn schoonzus vertelde niet meer te gaan werken nadat ze bevallen was en dus fulltime huisvrouw zou zijn want dan is ze er tenminste voor haar kind.

Wij zeiden beide van wat?! Dan heb je dus niks voor jezelf, geen baan, geen inkomen, geen iets dat je voor jezelf doet. Hoe ga je leven dan? Maar zij vond het echt prima om zo te leven en gaf ook aan dat ze dit altijd zo gewild heeft en dat haar man dit prima vindt. Bij dit soort vrouwen heb ik dus ook heel erg het idee dat ze zichzelf geen goede moeder vinden als ze al 2 dag per week werken en niet bij hun kind zijn, wat natuurlijk onzin is.
Want haar man baalt bijvoorbeeld soms wel dat er maar 1 inkomen is.

Natuurlijk is het jammer als je niet alle dagen bij je kind kan zijn, maar je leert ze ook andere dingen namelijk dat ze moeten leren om financieel onafhankelijk te zijn en iets voor zichzelf op te bouwen.

1 like

Ik val hier wat dat betreft af en toe ook van de ene verbazing in de andere. Van mijn “eigen” goede vriendinnen weet ik het wel, maar van onze vriendengroep (wat van oudsher de vriendengroep van mn man is, maar na bijna 12 jaar heb ik met veel ook een goede band opgebouwd) eigenlijk niet en als het er dan wel eens over gaat moet ik echt moeite doen om netjes te blijven. Denk namelijk dat het meer nut heeft om te zeggen dat wij het anders hebben geregeld en waarom dan ze compleet voor gek te verklaren dat ze het zo hebben geregeld. Merk wel dat nu er meer kinderen in de vriendengroep komen er ook zijn waar ze bv beiden 4 dagen gaan werken etc.Maar dus ook wel een aantal waar ik van weet dat het heel ouderwets is geregeld. Heb soms ook wel eens het idee dat het een soort taboe is, want dit zijn de dingen die je niet op feestjes hoort maar bv als je 1-op-1 vertelt hoeveel gedoe wij hebben gehad met onze nieuwe hypotheek (konden we financieel ruim aan, maar bedrijfswoning + tijdsdruk… kwam goed maar hoop grijze haren). Dan komen dus ineens de verhalen “huh hoezo staat het op jullie beiden namen?”.

2 likes

Denk idd dat veel vrouwen nog ontzettend naïef zijn hierin. als volwassen vrouw lijkt het mij eigen taak om eens goed uit te zoeken wanneer het eeuwige liefde ophoudt. We kunnen wel heel makkelijk zeggen dit komt ook door de mannen, maar we hebben toch zelf stel hersenen om na te denken? Ja ook in omgeving waarin het normaal is dat een vrouw ja amen zegt, er is overal toegang tot internet.

Zelf in mijn omgeving (Pakistaanse achtergrond) wordt er vanuit de moskee geattendeerd op de zwakkere positie van de vrouw. Daar wordt mee bedoeld regel je financiën. Denk erover na voordat je trouwt (bij ons is eerst trouwen dan samenwonen).

7 likes

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar dan mag je niet meer verdienen dan 40K per jaar èn niet meer dan iets van 35K aan spaargeld hebben… maar is die ton overwaarde dan geen spaargeld en daarmee klaar…?

Edit: of is dat alleen de huurtoeslag en kan je met elk vermogen en inkomen we sociale huur aanvragen :face_with_monocle:?

Ohja ik ook, al vanaf mn 18e. Ook mensen die dat heel vreemd vinden. Het leven geeft geen garanties en als je in een situatie terecht komt waarin je flink terugvalt in inkomen (samen of alleen) is het toch fijn dat ik/we dat achter de hand hebben. Ken verhalen zat van moeders met kinderen die hier in de regio geen urgentie krijgen, of die met urgentie nog 1,5 jaar verder zijn.

Je moet hier 1x per jaar inloggen om je inschrijving actief te houden, en zelfs met 10+ jaar inschrijftijd kom ik momenteel voor weinig in aanmerking. Een vriendin van mij was niet ingeschreven, stond met baby op straat dus sliep zolang bij haar ouders en de woningbouw zei doodleuk u krijgt geen urgentie, u kunt bij uw ouders wonen. Ben je 33 en heb je een kind. Zelfs de brief van de ouders dat ze haar na 3 maanden op straat zouden zetten haalde niks uit. Dus zeker dat ik ieder jaar netjes inlog.

@Fishing sociale huur zit wel een max aan qua inkomen iig. Vermogen weet ik niet. Als je flink spaargeld hebt uit overwaarde, dan zul je er wellicht niet voor in aanmerking komen (weet eigenlijk niet of als je die overwaarde bv jn een lijfrente stopt die je maandelijks iets laat uitkeren of dat meetelt of niet). Maar wie weet stort heel de huizenmarkt wel weer in over 2 jaar en is het weg overwaarde. Of raak je je baan kwijt, persoonlijk faillissement weet ik het wat allemaal.

4 likes

Ja en vergeet nooit in te loggen of dat bedrag te laten afschrijven want anders ben je je punten kwijt :scream::scream:

Echt goed opletten!

Een vriendin van me is dit overkomen omdat ze niet genoeg geld op haar rekening had tijdens het afschrijven en toen was ze alles kwijt :sob::sob:

Was bij won.ing.net.

Ja! Hoe meer info hoe beter!

1 like

Ooh ja dat is hier niet. Of enkele woningen maar nihil, heel nihil.

Sowieso en het is nooit te laat! Dus lekker doen!

Dat heb je dan maar weer :hugs:

2 likes

:muscle:t3:

2 likes

Ik ga me ook maar inschrijven. Dacht altijd, ga wel terug naar mn pa of ma maar dat is ook niet leuk op deze leeftijd met kind.

Mijn man staat altijd al ingeschreven.

3 likes

Vermogen geldt alleen voor huurtoeslag, maar dan kun je nog wel in aanmerking komen voor sociale huurwoningen. Alleen inkomensgrens. Ik zou me echt alllltijd ergens ingeschreven laten staan, zeker met de huidige woningmarkt

3 likes

Same here :joy::joy::joy:

2 likes

Ik heb een tijd geleden een serie gekeken over dit onderwerp.

Dirty John deel 2

Ik denk dat dit iedere vrouw hun nachtmerrie is.
Zou em zeker es kijken. :tired_face::tired_face:

2 likes

Ik voelde tijdens het kijken zoveel haat naar die man, ik werd er echt niet goed van.

3 likes

Ik ook.
Hij speelde zn rol goed :joy:
Snap wel waarom ze hem wilde vermoorden :zipper_mouth_face::dizzy_face:

2 likes

Ja jongens nu brand ik ook van nieuwsgierigheid :joy:

1 like

We hebben een berekening gemaakt en we werken nu allebei 4 dagen. Maar het kost ons gewoon geld dat ik 4 dagen werk. Dus nu wil ik 3,5 gaan doen en dan om de week een vrije dag. Maar ik vind het wel bizar eigenlijk dat dat zo werkt.

1 like

Soms krijg je meer terug bij bepaalde toeslagen als je minder verdiend, omdat je dan net in een andere schaal valt en houdt je dus netto meer over als je minder werkt/verdiend. Nibud heeft er een interessante tool voor. Werkzorgberekenaar of zoiets

2 likes