Werkende moeders

Ik zat laatst toevallig in de buurt van mijn vriend toen hij in een call zat en een collega gaf aan van nee vrijdag is niet zo handig want om de vrijdag ben ik er niet.
Dus die man die het voorstelde van: waarom niet?? (Terwijl hij weet waarom niet). Dus de collega zo: papadag!
Die man: ja jemig krijgen we dat gezeik weer… oké welke dag dan?
En al die andere collega’s in die call beetje lachen…

Later sprak ik mijn vriend daar op aan van waarom doen jullie zo over papadag? Wie is die man?
Zei die zo jaaa das Harold niemand let op hem hoor, we laten hem gewoon dat zeggen en lachen voor nep om zijn grapjes maar met de collega’s onder elkaar vindt iedereen het gewoon normaal en de laag boven Harold ook.

In sommige bedrijven heb je op semi-leidinggevende posities nog van die suffe mannen van een jaar of 60 die altijd zo flauw moeten doen en grapjes moeten maken over “hun tijd” en afgeven op anderen die minder werken maar volgens mij is dat oprecht jaloezie of pure starheid.

3 likes

Zo suf dat al die mannen dan voor nep meelachen ipv er wat van te zeggen. Kom op hee, man up want zo verandert er toch ook nooit wat. Die man is snel genoeg uitgeluld als er wat van gezegd wordt en iedereen daar achter staat.

2 likes

Ik heb ik het idee dat mannen in een groep elkaar niet snel corrigeren, “dan is het al snel van ach doe niet moeilijk was toch maar een grapje”

Ja precies, jammer is dat want de verandering moet mi voornamelijk vanuit hen komen voor t grootste effect

1 like

Oe goed om te lezen, ik ga vanaf januari 32 uur werken en wij zijn nu ook nog maar aan het “proberen”. Ik was een beetje bang dat ik het zou jinxen door vooraf al 32 uur te gaan werken, maar jij hebt dat dus ook zo gedaan?

Ah ja ik snap het. Mijn vriend heeft een dochtertje dus inderdaad ook nu dat zij er im de week is, is het wel fijn om meer tijd om handen te hebben naast het werken dus het is voor mij ook inderdaad niet alleen met het oog daarop

Dit is zo irritant. Ik werk vier dagen en heb al van diverse (uiteraard mannelijke) collega’s gehoord dat ze vinden dat ik teveel werk en denken dat ik er binnenkort aan onderdoor zal gaan. Mijn vriend werkt gewoon vijf dagen en niemand vindt dat teveel of denkt dat hij het niet aankan.

2 likes

Pfff, dat mensen hier meteen zo’n mening over hebben he. Ik vind dat ook heel bijzonder. Ik werk ook 32 uur (verdeeld over 5 dagen) en ben daar juist super tevreden mee.

@senM Wat bedoel je precies met jinxen? :slight_smile:

2 likes

Lief dat je het vraagt, het is vooral mijn angst dat ik niet zwanger kan raken. Dus dat ik het zwanger raken nu aan het jinxen ben omdat ik nu al een voorschot neem op minder werken

2 likes

Heel lief van je, dank je wel. Ik ben heel erg gekukkig voor jou dat je nu fijn zwanger bent❤️

1 like

Neee joh. Sorry, ik wil niet neerbuigend overkomen over bijgeloof. Maar ik geloof er zelf helemaal niet in. Maar jinxen kun je dit niet. Zwanger worden ligt aan jouw lijf (of aan dat van je man) en of je nu meer of minder gaat werken heeft daar geen enkele invloed op. Doe het alsjeblieft als je dat wilt en geniet van je vrije tijd :heart:

5 likes

Ugh echt zo irritant. Als we nou eens allemaal doen wat we zelf willen. Of dat nou 5 dagen werken is, 3 of 4 dagen. Who cares, als het maar echt je eigen keuze is. Zouden we niet beter kunnen strijden voor keuzevrijheid ipv dit.

3 likes

Echt inderdaad. Twee dingen:

• Ten eerste, niet iedereen heeft die luxe om dat te bepalen want er zijn gewoon bills to pay
• Ten tweede, als je die mensen uithoort (of soms hier hoort) is thuis blijven met de kinderen ook niet zaligmakend want die kunnen je ook gillend gek maken. Laten we niet doen alsof het super chill de hele dag koffie drinken en yoga doen is met kids thuis.

10 likes

Is wel vaak het beeld wat, voornamelijk mannen, erbij hebben. :sob: Al houden vrouwen dit ook in stand door niet eerlijk te zijn over hoe saai en zwaar het soms is. En dat je dat heb zin in hebt snap ik heel goed. Vind het leuk om hier mee te lezen. Al lijkt het mij ook wel pittig zoveel ballen in de lucht. Zo heeft alles wel voor een nadelen

2 likes

Ik heb er geeen ervaring mee, maar bedacht een paar praktische dingen, misschien kan je er wat mee :heart:

Je gaat een klap minder verdienen - maar ook minder kosten. Misschien geeft het lucht / ruimte als je het netto verschil uitrekend? Gaat je man Bijv ook weer naar 5 dagen dan? Als jij stopt met werken of minder gaat werken? Dat levert ook weer op natuurlijk.
Heb je nu Bijv 2 auto’s omdat je moet werken en kan er 1 dan weg? (Gewoon praktische dingen om over na te denken :kissing_heart:).

3 likes

Ik zou je zelf ook ziekmelding en dan via arbo-arts eeh plan opstellen tot re-integratie in bv een lagere functie of minder dagen? Zoals @Koda aangeeft in dat andere topic zijn er chronische zieken met kinderen aanwezig die ook proberen balans te zorgen tussen rust en werk. Misschien helpt dat.

3 likes

Ik heb zelf een soortgelijke ervaring, mijn oudste zoon is geboren met een zeldzaam syndroom en de eerste 2,5 jaar van zijn leven ben ik om die reden thuis gebleven. Wel ben ik uiteindelijk vanuit huis wat administratieve werkzaamheden gaan oppakken om toch iets te kunnen verdienen. In jouw geval, waarbij er dus een werkgever aanwezig is en het om jouw medische situatie gaat, zou ik zeker gaan voor (deels) ziekmelden i.p.v. uit eigen beweging ontslag nemen. De financiële consequenties hiervan zijn idd groot. Wel zou ik eens op papier gaan zetten hoe groot precies (al zie ik dat je dat advies al kreeg). Wij hebben ons leven destijds wel aardig aan weten te passen aan één inkomen (een auto, niet op vakantie, daar waar te besparen valt besparen). Je bent altijd welkom om een pb te sturen!

1 like

Heb je inderdaad mensen om je heen, familie, vrienden, buren die af en toe een tas boodschappen kunnen langs brengen? Of wat maaltijden kunnen maken die je in de vriezer gooit en je vriend dan eruit kan halen en opwarmen? Dit heb ik gedaan voor mijn schoonzus in haar kraamtijd, zij en haar man hadden het heel zwaar. We wonen op 1,5 uur rijden dus konden ook niet makkelijk even uurtje op de baby passen. Dus toen zijn we langsgegaan met 2 weken aan vers eten wat ik gekookt had en in de vriezer kon. Hoefde ze alleen een blok eruit te halen en op te warmen + pasta/rijst/stokbrood en dan hadden ze gezond eten zonder dat het veel tijd kostte. Dat soort dingen kunnen erg helpen! Scheelt vooral ook mentaal, niet na te hoeven denken (voor jou of je partner) wat er gekookt moet worden. Of de boodschappen daarvoor te halen enzo.

3 likes

Ik heb een vraag maar ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic zit (indien nee, sorry :pleading_face:). Vanaf welke leeftijd gingen jullie kindjes naar de kinderopvang? We hebben te horen gekregen dat ze plek hebben vanaf september, wanneer ons kindje bijna 4 maanden zal zijn. Nu het zo ‘concreet’ is, lijkt ons 4 maanden nog best wel vroeg? :pleading_face: Initieel hadden we ook gevraagd vanaf september, maar we hielden ook al rekening met oktober of november…

(Om op de vraag van het topic te antwoorden: Ik blijf 4/5 werken en zodra de baby naar de opvang gaat zal mijn vriend ook tijdelijk 4/5 werken mbv ouderschapsverlof).

1 like

Hoe wil je het anders oplossen als beide 4/5 werken? Wij werken 4 dagen (soms avond/nacht/weekenddiensten) en partner vast 5 dagen. Als we geen opvang afnemen dan is er niemand thuis om voor de kids te zorgen. Mijn baby nummer 2 gaat vanaf halverwege april naar de opvang zij is dan 3 maanden. Eerste twee weken beetje wennen en per 1 mei dan 2 dagen opvang en 2 dagen bij m’n schoonouders.

Bij m’n eerste hebben m’n schoonouders 4 dagen id week opgepast.

2 likes