Werkende moeders

Deze dame maakt als parttimer nog steeds 36 uur werkweek vol ( overigens word ik maar voor 32 uur betaald …) en in een dienstenblok is dat gemiddeld 65 uur per week. :face_with_hand_over_mouth:

Maar ik snap je punt heel goed dat je als vrouw/moeder zijnde eerder overweegt om te gaan minderen met je werk en daardoor er nooit een samenleving zal komen waarin juist de man minder gaat werken en dat dat als heel normaal gezien wordt en leidt tot betere mentaal load verdeling thuis.

1 like

Ik werk 32 uur en volg een master. Ben dus wel 40+ uur in touw. Heb nu een half jaar studieverlof omdat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof een vak heb vooruit gewerkt dus die heb ik al gehaald.
Vriend werkt 5 dagen, en kind gaat 3 dagen opvang en 1 dag oma en nu 1 dag bij mij. Vanaf september denk ik 4 dagen opvang of m’n vriend gaat z’n ouderschapsverlof inzetten als hij wil.
Voel me hier goed bij. Mijn vriend en ik vinden ons werk allebei leuk. Vind de dagen thuis met haar echt zwaar en ook redelijk saai.

3 likes

Ah het is niet mijn bedoeling om een ander een slecht gevoel te geven door het zo te verwoorden. Misschien had ik het anders moeten zeggen, sorry als het echt heel stom overkomt!
Heel eerlijk: een dag op mijn werk vind ik eigenlijk rustiger dan een dag thuis met kinderen. Dus misschien is fulltime werken in de praktijk wel mentaal beter vol te houden dan ik van te voren had gedacht (tenminste als de kinderen gewoon naar de opvang kunnen en niet om de haverklap thuis zijn door ziekte :expressionless:). Alleen in ons geval werden de opvang kosten dan echt zo hoog :sob: dat we beiden een dag hebben ingeleverd daarvoor.

En ik zie het dus ook zo: als ze weer groter zijn, dan is er weer meer rust en ruimte voor mij zodat ik weer lekker meer kan werken want ik vind mijn werk super leuk en ik laad er ook echt van op (maar okee misschien ligt dat punt dan voor mij iets verder in de toekomst dan de basisschool leeftijd en was mijn beeld iets te rooskleurig daarin​:sweat_smile:). En dan is het financieel ook makkelijker omdat BSO dan minder kost dan hele dag kinderopvang (of heb ik dit ook weer te rooskleurig in mijn hoofd :see_no_evil:).

Ik denk ook dat je het als moeder nooit goed kan doen. Dat buitenstaanders denken: oh werk jij zoveel? Of: nou nou wat een luxe poes, zo weinig werken. Wat je ook doet, anderen zullen er altijd wel een mening over hebben.

1 like

Voor dat ik een kind had wilde ik al 4 dagen werken. Komst van kind maakte het voor mij makkelijker om de keuze te maken.
Lijkt ook wel meer begrip, dag niet werken ivm kinderen dan ‘alleen’ thuis te zijn.

Twijfel om bij de komst van 2e, 3 dagen te werken maar weet niet welke dag dan vrij. En idee dat ik op werk zelfde werk moet doen in 3 dagen ipv 4.zonder extra betaald te worden.
Door corona is thuiswerken wel meer geaccepteerd en houd ik het wel vol.
Ga denk ik af en toe middag of dag vrij nemen als ze opvang hebben.

Man werkt door zijn papa dag wel vaak i2 a 4 avonden en weekend 1dag bij ivm eigen bedrijf. Dus zorg komt dan ook in weekend op mij terecht, dat maakt wel zwaar soms. Moet hiervoor meer gebruik maken van opa en oma.

Vaak denk ik blij morgen weer werken en op werk, blij morgen vrij.

7 likes

Ohhh zo, nou die irritatie begrijp ik wel en heb ik zelf ook hoor, ondanks dat ik zelf ook terug ben gegaan naar 3 dagen. Ik doe er wel een cursus/opleiding naast nog.
In mijn geval vind ik een dag thuis met de tweeling minder zwaar dan een werkdag dus dat zegt ook vooral iets over mijn werk (-weg-) en maakte voor mij de keuze om minder te gaan werken makkelijker. Maar als ik een leukere, minder zware baan vind hoop ik ooit wel weer meer te gaan werken.
En ja het blijft ook voor mij een irritatiepunt dat dit de norm is in de maatschappij en ik kan ook niet uitsluiten dat ik daar helemaal niet door ben beïnvloed en daar erger ik me zelf ook aan.

Edit: btw niemand heeft hier gezegd ‘en mn man fulltime natuurlijk’… Denk dat we allemaal worstelen met die ongelijkheid in meer of mindere mate, tenminste de vrouwen hier op het forum.

2 likes

Ik herken uit elk verhaal wel iets. Mijn man en ik werken allebei 32 uur in 4 dagen. Babes gaat 2 dagen naar de opvang en de laatste dag naar de oma’s. Wat ik heel fijn vind is dat we de zorg nu echt goed kunnen verdelen. Ook alle bezoekjes aan de huisarts / consultatiebureau, ik heb nooit het idee dat ik het in mijn eentje moet rooien.

Maar wat hierboven werd gezegd: als ik aan het werk ben wil ik (soms) thuis zijn en soms ook andersom. Mochten we nog een kindje krijgen dan wil ik het eerste jaar minder werken om op adem te komen. Misschien dat ik dan vrij neem op een dag dat de oudste naar de opvang is, lijkt mij fijn. Mocht er geen tweede komen, dan wil ik alsnog wel ergens ouderschapsverlof gaan opnemen :sweat_smile:

Uiteindelijk denk ik dat ik lekker vier dagen blijf werken, zeker met thuiswerken vind ik het goed te doen.

4 likes

Ik moet nu gaan nadenken hoe ik straks na mijn verlof (eerste kind) mijn uren het beste kan indelen. Ik ben wel benieuwd of jullie nog tips hebben.

Ik werk nu 40 uur (36 uur betaald + 4 uur verlof opbouwen) in 4x9 en 1x4. Hier heb ik in de pandemie voor gekozen omdat ik gillend gek werd van 5 hele dagen achter mijn scherm thuis werken.

Ik wil minimaal 36 uur blijven werken omdat ik dat ivm financiële onafhankelijkheid en carrièrekansen belangrijk vind (en ik krijg energie van werken). Op kantoor gaan wij waarschijnlijk 50/50 thuis werken. De baby zou 3 dagen naar de opvang gaan en 1 dag naar mijn schoonmoeder. Partner heeft ivm reizen niet echt een vaste thuiswerk of vrije dag.

3 opties:

• Ik zou bijvoorbeeld 4 x 9 uur kunnen gaan werken, en op mijn vrije vrijdag uren kunnen inhalen als ik de 9 uur niet zou halen (wat ik nog wel eens heb gehoord). Nadeel hiervan is dat ik dan geen 4 uur verlof per week opbouw.

• Ik zou mijn huidige schema van 4x9 en 1x4 kunnen aanhouden. Voordeel: ik bouw 4 uur verlof op. Nadeel daarvan is dat ik een halve dag werk met baby en hoe haalbaar is dat?

• Of 5x8, maar dan werk ik ook één dag met een baby thuis of we moeten extra kinderopvang aanvragen. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik een halve dag vrij ook wel lekker vind qua flexibiliteit.

Zo heel verhaal, wat zouden jullie doen? @anon50301661 jij hebt hier ervaring mee zei je ;).

1 like

Ik heb van te voren thuis kunnen werken met baby echt heel erg overschat. Lukte mij alleen echt geconcentreerd als ze sliep en dat waren de eerste 4-5 maanden overdag hazenslaapjes + toen ze ouder werd en bv in de lockdown sliep ze dan op de dagen dat ik wilde werken niet 2x2u maar 2x45min ofzo. En op andere momenten dat ze wakker was ging ze dan alleen maar aanme trekken en doen.

Dus met die eigen ervaring zou ik eerder gaan voor iets langere dagen dan een vaste dag thuis werken met baby thuis.

5 likes

Thuis werken terwijl je ook voor een baby moet zorgen, lijkt me echt niet fijn. Ik kan het in elk geval niet, ik heb het vandaag geprobeerd. Zit je net ergens geconcentreerd in, en dan wordt baby wakker of is het weer tijd voor een fles etc… Als je een super relaxte baby hebt die goed slaapt en heel voorspelbaar is dan kan het misschien wel. Maar je werkt dan wel steeds versnipperd over de dag heen en dat lijkt me vooral niet zo prettig.

Nog een variant op de opties die je hierboven hebt staan: 36 uur werken op 32 uur salaris. Dan bouw je wel die extra vrije uren op. Is wel 4 uur minder salaris natuurlijk, maar wel nog steeds fulltime en 4 dagen werken.

4 likes

Klein vraagje: waarvoor zijn die verlofuren?

En eens met bovenstaande: ik werk nu vaak thuis met een kleuter en ondanks dat zij redelijk zelfstandig kan spelen lukt geconcentreerd werken totaal niet. Laat staan met een baby die niet voor zichzelf kan zorgen

2 likes

Ik ben (nog :crossed_fingers:) geen moeder, maar ik werk 36 uur in 4x9 en ben van plan dat te blijven doen als ik moeder mag worden. Kun je je ouderschapsverlof niet inzetten als je extra verlofuren nodig hebt (vooral fijn als je ouderschapsverlof deels betaald is)? Dat zie ik mijn collega’s veel doen. En bij mijn werkgever kan ik ook mijn IKB budget (vakantiegeld en dertiende maand) inzetten om extra verlofuren te kopen. Is dat misschien een optie?

4 likes

Ik zou ook voor 4x9 gaan, een halve dag met baby lijkt me veel te onrustig/stressvol. Ik had voorheen een baan voor 36 uur, werkte 40 uur dus bouwde altijd veel dagen op. Toen ik mijn dochter kreeg ben ik 4x9 gaan werken. Wel minder vakantieuren daardoor, maar aan de andere kant wel ouderschapsverlof waar ik af en toe een weekje vakantie van opnam. Gaf mij veel rust!

2 likes

Dank jullie wel! 4x9 lijkt me dan goed om mee te beginnen en dan zou ik het eventueel nog kunnen uitbreiden. Ik heb inderdaad recht op deels betaald ouderschapsverlof, daar moet ik me nog even in verdiepen hoe ik dat het handigst kan inzetten.
En zeker dat mijn partner de weken dat hij in NL is, thuis gaat werken en extra zorgtaken op zich neemt zodat het 50/50 is verdeeld! Speelt ook mee bij mijn keuze om minimaal 36 uur te blijven werken, hij niet minder uren dan ik ook niet :wink:

1 like

Is dat extra verlof opbouw erg belangrijk voor je? Of kan je ook evt bijkopen als je tekort hebt?

Als je nu al 4x9 bent gewend, haal je dat wel op een dag. Collega’s doen het bij mij ook.
Ik weet niet of je werk aan flexibel ouderschapsverlof doet? Dan hoef je niet structureel elke week 4 op te nemen.

Ik neem zelf 4 uur per week op en je kan dat heel lang uitsmeren. Als ik er 1 jaar werk krijg ik het ook nog deels vergoed.

1 like

Ja daar zit ik dus mee. Ik ben de enige Nederlander in een EMEA team waar verder alle vrouwen/moeders 40u werken. Daarom voel ik me er vrij bezwaard over. Dat en het financiële plaatje.

2 likes

Ooh ik ben nog zwanger, beetje onduidelijk, maar in juni ga ik met verlof en als ik minder ga werken wil ik dat van tevoren geregeld hebben op werk. Ook ivm kinderopvang. Het lijkt mij idd ook fijn om het weer rustig op te bouwen, maar wij betalen de vaste lasten naar draagkracht wat betekent dat ik een heel groot deel voor mijn rekening neem. Dus ik zou even moeten kijken of dat financieel haalbaar is.
Ik ben ook zeker niet tegen 5 dagen werken na mijn verlof. Hoe reageert jouw omgeving daarop? In mijn kring is het geen populaire keuze want “je wil toch tijd doorbrengen met je kind?”

2 likes

Omgekeerd lees ik dan zelf ook oordeel in jouw bericht over moeders die minder werken, terwijl hun partner wel full time werkt ( ook in je volgende berichtje ). Maar dat mag natuurlijk.

Waarom voel je je zo aangevallen? Het is toch niet gek of onnatuurlijk dat je als moeder bij je jonge kindje wilt zijn ?

Wat ik dus wil zeggen is, dat het allemaal toch gewoon oke is ?

1 like

Maar het is ook niet onnatuurlijk om wel te willen werken. Daar gaat het volgens mij om. Vrouwen worden in onze maatschappij altijd aangevallen op hun gevoel en dat het ‘natuurlijker’ is dat zij bij een baby blijven, terwijl mannen prima 5 dagen kunnen werken.

Ik kan niet voor @anon50301661 praten maar ik snap wel dat zij gefrustreerd raakt van de berichtjes hier, maar meer omdat die een weerslag zijn van onze hele maatschappij. En daarbij gaat het niet om al die individuele situaties, die waarschijnlijk op zichzelf allemaal prima geregeld zijn. Het gaat om een samenleving waarbij wordt gedacht: man: veel werken = prima of goed. Vrouw: veel werken = slechte moeder.

18 likes

Volledig akkoord mee hoor ! Het is inderdaad niet meer of minder onnatuurlijk… Maar ik vind haar berichtjes toch wel wat aanvallend naar moeders die er voor kiezen om wel thuis te blijven of minder werkt, en dan helemaal met een partner die wel full time werkt.

3 likes

Maar komt dat niet meer door jezelf, dat je het op jezelf betrekt?

2 likes