En dit is ook zo onderdeel van de kern van het probleem in de maatschappij. Wij zijn de enige in onze (inmiddels zeer kinderrijke) vriendengroep die onze kinderen 3 dagen in de week naar de opvang brengen en zeker in het begin heb ik zo vaak het gevoel gehad die keuze te moeten verdedigen. Doordat wij onze kinderen 3 dagen wegbrengen, geeft het mij de vrijheid om makkelijker een 4e dag te werken als dat nodig is in drukke periodes, omdat opa/oma graag af en toe oppassen. In ons geval zou die flexibiliteit weg vallen als ze al een vaste dag zouden hebben (plus nog andere redenen waarom wij er persoonlijk niet voor kiezen). Ik weet nu al bv dat ik vanaf eind april tot ongeveer mei een hele drukke werkperiode heb waarbij er veel dingen zijn die niet eerder kunnen. Op deze manier kan dat voor ons en kan ik die weken gewoon 40 uur of meer maken. Zonder dat mijn man alle dagen dat de kids niet naar de opvang gaan op hoeft te vangen (hij werkt ft in loondienst, heeft nu 1 dag in de week ouderschapsverlof dus 4 dagen en daarnaast eigen bedrijf). Maar goed onbedoeld zit ik me nu dus ook alweer een soort van te verdedigen voor de keuze die wij maken. En dan kom je weer bij de kern van het probleem, het is er zo ingeroest dat de vrouw minder gaat werken, dat het zielig is voor de kinderen als ze meerdere dagen naar de opvang gaan of als mama als ze straks naar school gaan niet net koekjes en thee klaar zit als de school uit is.
En als er al zo gedaan wordt over 3 dagen opvang, moet je je voorstellen wat moeders (in mijn ervaring zijn het meestal de moeders die het te horen krijgen namelijk) die hun kind meer dagen naar een opvang brengen te horen krijgen.
Ik snap het gevoel wel wat fulltime werkende moeders kunnen ervaren hier. En ik kan me ook heel goed vinden in wst @Ovenschaal zegt over langer verlof. Als ik naar mezelf kijk: In het begin wilde ik echt niet meer werken dan die 3 dagen, maar nu onze jongste een jaar is zou ik het veel minder vervelend vinden om een dag extra te gaan werken weer. Ik neem deze zwangerschap ook een paar weken extra verlof, maar die moet ik helaas uit eigen zak betalen (of eigenlijk WE betalen die uit eigen zak, want mijn man betaalt daar gewoon aan mee). Daarna ga ik in de basis weer 3 dagen werken, met uitschieters naar 4 of 5 dagen als het nodig is. Maar ik kan me prima voorstellen dat als de jongste dan weer een jaar is, ik uiteindelijk weer meer ga werken (en mijn man bv een dag minder).
Tldr; ik kan me prima voorstellen dat je fulltime wilt blijven werken en het idee van vrouwen werken parttime/zielig als je je kind meerdere dagen naar opvang brengt zit echt gigantisch vastgeroest in onze maatschappij.