Werkende moeders

Ik vraag me ook af hoeveel meer vrouwen hier fulltime zouden werken als ze de Deense werktijden hadden. Een stuk middag met m’n kind lijkt me zo fijn en minder zwaar dan in één keer die hele dag. Maar daar wordt mijn baas echt niet blij van, terwijl hij wel vrij flexibel is.
En zelfs als het kan mag ik m’n kind niet eens voor half vijf ophalen van de opvang haha.

8 likes

Bergamot legt je uit waarom dit topic geen plek voor haar is. Een dag later zeg je niet te begrijpen waarom niet. Ze heeft het je uitgelegd en daarna begint iemand met wat ‘natuurlijk’ is. Daar reageren mensen ook op met uitleg waarom dat zo’n giftige toevoeging is aan dit topic. Lees dit topic goed. Het boeit mij persoonlijk geen hol wat je wel en niet denkt over fulltime werken. Als Bergamot dat zou doen zou ze waarschijnlijk niet FT kunnen werken want iedereen en zn moeder heeft daar al een oordeel over. Ik zie alleen dat je niet lijkt te begrijpen waarom dit topic overduidelijk niet voor iedereen werkt en daar heb ik vooral een mening over.

5 likes

Maar het gaat helemaal niet om jou en hoe jij je niet begrepen voelt? Het is een algemene opmerking naar iedereen. Fijn dat jij full time werkende mama’s bewondert, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat in dit topic waar het over werkende moeders en hun sores gaat er NAAST aandacht voor de combinatie part time/mama, OOK meer aandacht mag zijn voor full time werkende mama’s zonder oordeel vanuit de rest. En zelfs al bedoelen mensen het niet slecht, uit oa dat voorbeeld van Suikerklontje blijkt maar weer hoe onbewust verweven het zit in ons taalgebruik hoe ‘raar’ of ‘onnatuurlijk’ dat FT werkende moeders zijn. Oordelen dus.
En zoals al eerder gezegd, niet passend in een topic dat zich wil richten naar alle andere werkende moeders.

Het gaat niet over de intentie van de posts, maar over de impact ervan.

6 likes

Sowieso sinds ik zelf moeder ben realiseer ik me veel beter hoeveel oordelen er je kant op komen. Vaak onbedoeld omdat het inderdaad zo verwezen zit in cultuur, gewoontes, wat mensen kennen etc. En betrap mezelf er ook net zo goed op. Ben echt wel genuanceerder geworden sinds ik zelf moeder ben, maar regelmatig heb ik ook dat ik dingen lees en me dan realiseer dat ik onbewust ook bepaalde oordelen heb/iets toch niet handig verwoord.

Is ook heel erg lastig natuurlijk omdat het zo met alles verweven zit, maar daarom vind ik zo’n discussie als dit hierover ook heel goed. Je gaat er daardoor weer anders naar kijken vind ik en het kan echt een eye-opener zijn. En bv de bijdrages hoe het in andere landen geregeld is en daar dus wel prima werkt.

Eigenlijk te idioot voor worden trouwens he, dat door het merendeel (in zn algemeniteit) het als onnatuurlijk wordt gezien om als moeder ft te werken, maar als man is dat wel prima. Terwijl als de man net zoveel voor het kind zorgt als de vrouw de hechting e.d. inderdaad precies hetzelfde is. Daar zat een mooie aflevering over in de series Babies op Netflix geloof ik (@Ovenschaal ?).

6 likes

@Ovenschaal even aparte post, want iets ander onderwerp. Hoe zit het eigenlijk als de kinderen naar school gaan bij jullie? Gaan ze dan daarna naar een soort bso of is school bv ook tot 15.15u ofzo?

Want hier is bv nu alleen nog maar continurooster in ons dorp. Terwijl wat jij zegt tot 15.30u werken en dan nog paar uur met je kind voor het naar bed gaat ook super fijn en waardevol is. Maar ophalen bij opvang kan pas vanaf 16.30u idd (bso weet ik niet).

Ja vond dat echt heel mooi uitgelicht! Is voor de baby bij een volledige 50-50 verdeling dan zowel vader als moeder primary care taker?

Nog zon walgelijke opmerking in het kader van gelijke verdeling; als je ergens bent zonder partner en kids “oooh past papa op” :nauseated_face: toch typisch he, dat papa oppast maar mama niet.

3 likes

Maar dat woord ‘onnatuurlijk’ (ik weet niet meer wie het zei) werd niet gebruikt om FT werkende moeders aan te duiden? Er werd gezefd dat het ‘niet onnatuuurlijk’ is om als moeder bij je jonge kind te willen zijn. En dat is toch ook zo. Wordt totaal uit zn verband gerukt nu.

1 like

Het werd gebruikt om een zwart-wit statement te maken: het is toch niet onnatuurlijk om als moeder bij je jonge kind te willen te zijn. Ergo, is het dan onnatuurlijk om dat gevoel niet te hebben?

5 likes

Heel eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of ik echt langer verlof had willen hebben. Ik was eigenlijk heel erg blij toen ze naar de opvang waren en ik kon gaan werken. Omg we hadden eindelijk rust hahahaha.
Tenminste, ik zie het verlof in DK dan voor me dat je fulltime thuis bent met kind. Of wordt het dan ook ingezet zoals ouderschapsverlof?
Ik zit nu zelf in de positie dat ik dubbel ouderschapsverlof heb en de helft ook nog betaald, dus dat stimuleert mij wel echt om het op te nemen hahaha. En als de helft dan bijna op is dan kan ik wel weer kijken of ik weer meer wil werken of niet. Dan moeten we de financiën en situatie gewoon weer opnieuw bekijken.

Ik heb trouwens het idee dat bijvoorbeeld het opnemen van geboorteverlof en ouderschapsverlof door de vader, wel veel gangbaarder is op werkplekken waar veel vrouwen werken (ik zie dit in elk geval op mijn eigen werk en op het werk van mijn man, waar dit gelukkig heel normaal is als een vader dit doet).
Bij mijn man werken veel collega’s met kinderen 3 om 4 (door inzet van ouderschapsverlof) en dat helpt denk ik wel erin mee, dat mijn man dat zelf ook wil. Daar ben ik heel blij mee want dan krijgt hij eindelijk ook een beetje tijd voor zichzelf
(na laaaaange periode van promotie en opleiding) en hebben we ook ongeveer dezelfde tijd met onze kinderen, dat vind ik zelf wel zo eerlijk.

2 likes

@Oprah

Ik vind dit ook lastig, juist omdat hier zoveel op 50/50 gehamerd wordt, maar dat kan niet altijd.
Zoals bij Oprah die alleen is maar ik heb een partner met een beroep waarbij hij 3 tot 5 dagen per week van huis is. Dan is er geen 50/50 mogelijk.

Hij heeft zoveel passie voor zijn werk en echt een specifiek beroep als chauffeur, met minder uren zou hij totaal ander werk krijgen (geen verre ritten, terwijl daar zijn passie ligt).

Ik vind het soms ook lastig om de discussies hier te lezen maar aan de andere kant hoef ik me niet te verantwoorden. Ik ga van 36 terug naar 24 uur en 3 dagen opvang dus. Als blijkt dat dit het niet is, bedenken we wat anders.

5 likes

Nee, dat is het niet

1 like

Interessante discussie hier.
Ik woon en werk in België en merk dat er bij ons ook een andere cultuur is dan bij jullie. Hier is het veel meer aanvaard dat een vrouw( moeder) ook fulltime werkt en dat het kind 5dagen/week naar de opvang gaat. Bij de meeste van mijn vrienden gaat het kind 5 dagen/week naar de opvang.
En de vrouwen werken hier meestal ofwel voltijds ofwel max. 4/5e. Wel hier ook voornamelijk de vrouw die minder gaat werken om de kinderen bv. de woensdagnamiddag te kunnen opvangen.

Ik merk bv ook op mijn werk waar veel vrouwen werken dat het ook hier veroordeeld wordt ( vnl door de oudere collega’s) als een man al zijn vaderschapsverlof wil opnemen, laat staan dat hij ouderschapsverlof wil opnemen.

Naast de lopende discussie wil ik nog even zeggen dat ik het zo’n lastige combi vindt het ouderschap + semi voltijds werken.
Mijn oudste kind z’n school is gedaan om 15u30 maar door mijn werk kan ik er dan nooit om dus hij moet min. tot 16u30/17u in de opvang blijven maar dat vindt hij zeer lang. En voor mij is dat eigenlijk net zeer vroeg stoppen op mijn werk. Dus het is nooit goed, niet voor mijn kind en niet voor mijn werk. Zeer frustrerend vind ik het. En mijn man kan tijdelijk door een ongeval niet om mijn kind dus het ophalen en dergelijk komt nu volledig op mij terecht.

3 likes

Voor iedereen nuttig om te weten:

Alle ouders, dus ook alle mannen, in dienstverband in Nederland hebben voor ieder kind recht op ouderschapsverlof. Dit is 26x het aantal uur dat je per week werkt en mag je inzetten tot je kind 8 jaar is. Het is onbetaald, tenzij anders afgesproken in je CAO. Je contracturen blijven gelijk.

Ouderschapsverlof mag alleen geweigerd worden bij zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Dan moet er overlegd worden of het op een ander manier ingedeeld kan worden.

‘Het kan niet’ is geen antwoord. Indien nodig kan de vakbond hierbij helpen.

10 likes

Dit verandert per 1 augustus. In het eerste levensjaar wordt een deel betaald.

3 likes

Ja dat ook nog! Dan krijg je 9 weken 50 procent betaald. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen in het eerste levensjaar van je kind.

Daarnaast is er ook nog partnerverlof, waarbij de partner tegen 70 procent salaris 5 weken verlof kan opnemen, zelf in te delen.

Belangrijk aan al deze regels: het mag niet zomaar geweigerd worden omdat het de werkgever niet uitkomt of gedoe oplevert. Je hebt hier recht op, net als dat je recht hebt op salaris, vakantiedagen en een gezonde werkplek. Het is geen gunst van een werkgever om dit wel of niet toe te kennen.

8 likes

Ugh die 70% is me echt een doorn in het oog. Voor sommige mensen kan dat prima maar dit werkt ongelijkheid natuurlijk in de hand.

13 likes

Ja heel jammer is dat. We gaan met heel kleine stapjes vooruit helaas.
Het kan ook gespreid opgenomen worden, bijv. 1 dag per week over een half jaar. Dan scheelt het per maand iets minder.

4 likes

Maar helaas is het kan niet bij veel bedrijven wel een antwoord. Of ze staan het wel toe, maar straffen je vervolgens op een andere manier af door bv minder salarisverhoging dan de rest of geen bonus. Zo hebben forumleden het bv meegemaakt.

Mijn vader heeft een eigen bedrijf en 1 van de mannen neemt 1 dag per week ouderschapsverlof op en heeft het afgelopen jaar aantal keer een langere periode zorgverlof opgenomen ivm ziekte vrouw/kinderen. Nu doet mijn vader daar niet (meer*)moeilijk over verder, maar aan het einde van ieder jaar krijgt het personeel een bonus. Die bonus is bij iedereen een x-percentage van het maandloon. Personeel bespreekt blijkbaar onderling de hoogte van hun salaris/bonus. Prima, maar heeft dit jaar echt 2 collega’s aan zijn bureau gehad die het oneerlijk vonden dat man in kwestie een hogere bonus dan hun heeft gehad. Want is er minder geweest afgelopen jaar en hun bonus was lager. Daarbij vergeten ze even dat man in kwestie al 15+ jaar bij bedrijf werkt, een bak ervaring en kennis heeft die zij niet hebben en wel degelijk minder bonus heeft gehad dan toen hij wel 5 dagen werkte. Toch vinden ze het oneerlijk, want naast zijn vaste vrije dag is hij meerdere malen een langere periode afwezig geweest. De klagende collega’s zijn trouwens een man en vrouw… nu trekt mijn vader zich daar weinig van aan verder, maar zo’n soort persoon zal je leidinggevende maar zijn en je dus op die manier straffen voor het feit dat je verlof op neemt waar je recht op hebt om voor je gezin te zorgen…. En dat gebeurt dus helaas echt regelmatig. Om te janken.

Daarentegen werkt mijn man in een echt mannenbedrijf en werd hem toen ik zwanger was van de oudste gevraagd welke dag hij ouderschapsverlof wilde en heeft hij meerdere malen moeten aangeven dat in eerste instantie niet op te willen nemen. Dus het kan ook echt wel anders hoor, maar als ik naar toch wel regelmatige verhalen hier op het forum kijk waarbij werkgever moeilijk doet over verlof man of in onze eigen sociale kring, is dat anders eerder de uitzondering dan de norm helaas.

*meer want heb jaren geleden de nodige discussies met hem gevoerd erover toen dit voor het eerst ging spelen. Terwijl hij toen mijn zusje die nu 15 is nog niet naar school ging zelf iedere maandag vrij was :sweat_smile:

1 like

In veel situaties kan de vakbond helpen. Je hebt helaas nog veel starre en ouderwetse bedrijven die niet meedenken en dan ook nog roddelende werknemers erbij maakt het zeker niet makkelijker. Om te janken…

Juist daarom is jet zo belangrijk te weten dat iedereen recht op heeft, want zo wordt het helaas door die partijen vaak niet behandeld.

En positief: juist in deze tijd van arbeidstekorten krijgen ook veel bedrijven behoefte aan tevreden personeel dat minder werkt, dan aan personeel dat naar de concurrent gaat.

Nog een edit: je kunt ook hulp vragen hoe dit gesprek aan te gaan. Als je (geldt ook voor mannen) zelf een voorstel maakt hoe het werk in te richten in de nieuwe indeling en welke taken overgenomen moeten worden, is het voor een werkgever soms makkelijker om hierover na te denken dan alleen de boodschap ‘ik ga minder werken’. Geen garantie op succes maar het kan wel helpen om de relatie.

3 likes

Nou ja ik had liever bijv beide 32 uur gewerkt, maar heb me erbij neergelegd.
Ik vind t ook nogal wat dat hij een andere baan zou moeten zoeken, terwijl hij juist zoveel passie heeft.

En natuurlijk kan hij naar minder uur, maar consequentie is wel dat zijn baan inhoudelijk veranderd en die van mij niet.

1 like

Ik heb dit gezegd en inderdaad volledig uit de context getrokken. Klopt wat je zegt. Ze moeten het best nog eventjes opnieuw lezen.

Nog steeds blijft mijn vraag, hebben jullie mannen al eens de moeite gedaan om minder te werken ? Een nieuwe job gezocht of in de huidige functie ? Want we kunnen hier zo vaak over discussiëren, maar het blijft wel hetzelfde als niemand er iets aan doet natuurlijk.

En “het wordt niet aanvaard” is natuurlijk omdat er zo weinig mannen de moeite doen.

1 like