Werkende moeders

En hoe is het voor je kindje? Het lijkt me zo ‘rommelig’ als die elke dag van de week naar iemand anders moet luisteren. Is dat niet verwarrend?

We gaan denk wel het gesprek voeren met mijn schoonmoeder, ik verwacht dat ze er zelf wel over begint. Vind het heel lastig om dat nu te besluiten.

5 likes

Ik heb van mijn partner “geëist” dat hij ook minstens drie maanden verlof zou opnemen… zijn eerste reactie was dat het afhing op welk moment dit in het jaar zou zijn ivm werk (alsof ik m’n verlof kan plannen :roll_eyes:). Begin januari begon zijn verlof en moest hij voor het eerst alleen voor onze baby zorgen. Hij was gesloopt na een week haha.

Hij gaat terug naar drie dagen werken per week, en ik ga van 40 uur naar 38 uur, ook al verdient hij (als ondernemer) ongeveer twee keer zoveel als ik.

4 likes

Mijn zoontje vond het wel verwarrend ook op latere leeftijd als kleuter om elke dag ergens anders te zijn. We zijn daarom ook snel opgeschroefd naar 4 dagen KDV bij hem voor meer rust en regelmaat daarin.

1 like

Ik heb hier eerlijk gezegd niet zo over nagedacht. Hij is 1,5 en redelijk makkelijk, heb nu totaal niet het idee dat het verwarrend is.
De mensen die oppassen volgen ons ritme en als ze zelf iets verzinnen, dan merken ze het vanzelf als de dreumes het niet fijn vindt.

Verder is hij in principe maar 1 dag in de week op een andere plek (de opvang). Verder is hij thuis en heeft hij zijn eigen spulletjes. Mijn ervaring is (ook als ik naar m’n neefjes en nichtjes kijk) dat kinderen best goed onderscheid kunnen maken bij wie ze zijn en dat is en welke regels er zijn.

Maar goed ieder kindje is weer anders hoor. En als het op een moment niet meer werkt (voor kind of opa/oma) dan zoeken we een andere oplossing.
Het is ook moeilijk om te bepalen wat bij je kindje gaat passen.

2 likes

@JeMoeder ons zoontje van bijna 3 is ook op veel adresjes gedurende de week en dat gaat hier heel prima. Ik werk 32 uur en m’n partner 36. Allebei 4 uur minder dan voorheen. En ik deed er nog een opleiding bij afgelopen jaar, maar ben vrijdag afgestudeerd dus dat is nu gelukkig klaar.

Maandag: opvang
Dinsdag; opa en oma 1
Woensdag: bij mij (en gaan we er altijd wel op uit, of hij is dan de middag bij m’n zus als ik studie heb)
Donderdag: opa en oma 2
Vrijdag: opvang en bij z’n vader
En in het weekend is hij dan vaak nog wel bij m’n zus.

Ik merk dat mijn zoon heel flexibel is. Beetje kip-ei natuurlijk want weet niet of hij zo flexibel is omdat we hij wel ‘moet’ met dit schema, of dat we het op deze manier kunnen doen omdat zijn karakter flexibel is.

1 like

Is het juist niet fijn als het kindje daar een beetje (misschien noodgedwonen) flexibileit van leert?

1 like

Nou ja dat is dus helemaal mijn vraag. Uiteindelijk hangt dat denk ik ook van de persoonlijkheid van je kind af. En die van mij is op dit moment net zijn oogleden en geslachtsorganen aan het ontwikkelen, dus die persoonlijkheid ken ik nog niet :sweat_smile: Maar dit is wel iets wat je voor de geboorte eigenlijk al besloten en geregeld moet hebben, en daar voel ik me dus niet echt toe in staat als ik niet weet wat voor kindje we krijgen en hoe het is om moeder te zijn.
Vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen :blush:

3 likes

Dit is een goede reactie inderdaad, hier sluit ik me bij aan.

Ik denk daar ook wel eens over na. Mijn werk is 30-40 minuten met de auto (gelukkig dan nooit file want ik hoef niet over de snelweg / een populaire weg) en ik heb nu alles geregeld rondom onze werkdagen en reistijden. Wat als ik toch een baan dichterbij huis wil of kan vinden en mijn vrije dag niet meer op dinsdag is? Dan moet ik ook iets regelen met opvang, opa&oma of ??
Dat is dan zo en dat lost zich ook wel weer op, daar ben ik van overtuigd. Dus wat je nu ook kiest, er kan altijd nog een mouw aan gepast worden als de situatie veranderd :relaxed:

4 likes

Je kunt het altijd wel veranderen. Dat is vervelend misschien, maar het kan echt wel. Dan maar minder of meer werken of meer opvang of wat dan ook.

Ik ken trouwens een stel dat dezelfde doordeweekse dag vrij is, lijkt me ook heel gezellig om het samen te doen.

2 likes

Voor ons was het al snel duidelijk. We willen absoluut geen afhankelijkheid van familie of zelfs van gastouders. Is beide zo kwetsbaar. Ziek is gelijk een probleem terwijl ze op het KDV altijd invallers kunnen en moeten regelen.

Ik werk iets meer dan mijn man (hij 32 en ik 34 uur). Kinderen gaan drie keer per week naar de opvang. Op maandag ben ik vrij en op vrijdag is hij vrij. Dan zijn de kinderen thuis.

Zo gaat het prima. :slight_smile:

2 likes

Hebben wij sinds januari inderdaad ook op woensdag en dat is zo fijn! Als je die mogelijkheid (financieel) hebt echt een aanrader, of in ieder geval af en toe een dag vrij nemen dat de andere ouder ook vrij is!

@JeMoeder als je nu nog twijfelt, zou ik inschrijven op opvang voor alle benodigde dagen. Dan kun je later in de zwangerschap besluiten of je al die dagen af gaat nemen of bv toch een opa/oma dag op laat passen. Als je dat op tijd doorgeeft (dus niet week voor de start, even informeren vaak hanteren ze een maand) is dat vaak geen probleem terwijl op een later moment er nog iets bij moeten regelen omdat opa/oma ineens andere plannen heeft vaak lastiger is ivm wachtlijsten.

3 likes

Ja dat argument van problemen bij ziekte als je voor oma of gastouder gaat had ik ook al bedacht. Aan de andere kant hebben wij beiden super flexibele werkgevers en werken we waarschijnlijk tegen die tijd ook beiden nog minimaal 2-3 dagen per week thuis.

Wat jullie doen klinkt trouwens ideaal. Dan zijn alle opvangdagen ook achter elkaar ipv dat de ene dag opvang is, andere dag met papa/mama en dan weer een dag opvang.

Beiden op dezelfde dag vrij nemen is natuurlijk ook super gezellig, maar ook wel een luxe want kost een extra dag opvang…

Zoveel opties :sweat_smile: gaat op de to do lijst om hier vast een knoop over door te hakken zodra we ons kleine nieuwtje wereldkundig hebben gemaakt.

3 likes

Ik ga als de baby geboren is 32 uur werken. Drie dagen opvang, 1 dag mn moeder en 1 dag ikzelf. Als ik in het weekend moet werken kan hij naar zn vader. Als de baby groter is en het co ouderschap goed loopt zorgt de vader van de baby voor opvang in zijn week. Behalve drie dagen opvang, dat blijft! Ben heel benieuwd hoe het gaat allemaal en mega blij dat ik blijf werken :joy:. Vind mn werk super leuk, en heb het ook nodig!

9 likes

Hier werkte we beiden al 32h voor de baby er was. Ik heb mijn vrije dag alleen verplaatst van vr naar ma. De overige 3 dagen gaat ze naar de opvang. Vind het superfijn dat we het zo gelijk hebben verdeeld.

In principe zou ik niet minder willen werken. Nadeel is dat ik ook 1.5-2h reistijd heb per werkdag en daardoor mijn kind vrijwel niet wakker zie (ben van 07:00 tot 18:00 weg).

2 likes

Hoezo oneerlijk? Ik zie het meer als extra quality tijd voor de pappa.
Ik werk in de zorg met ook zulke onregelmatige diensten.
Partner vult dan al dat tijd op. Hij maakt lekker z’n eigen planning met de kleine. Lekker erop uit. Naar z’n moeder toe. Of play dates met neefjes nichtjes.

2 likes

Mijn man heeft elke 6 weken een dienstweek waarin hij het weekend werkt. Dus niet zo vaak, maar dan zorg ik in mijn eentje voor de baby’s. En vanwege zijn werk + reistijd is hij nu ook doordeweeks pas thuis als de baby’s al op bed liggen. Dus 4/5 avonden doe ik het avondritueel alleen. Dat vind ik soms wel even zwaar als ik moe ben, omdat het allemaal in relatief korte tijd moet omdat ze dan moe zijn. Maar hopelijk kunnen ze als ze wat ouder zijn iets later naar bed en dan kan het allemaal wat rustiger aan.

Ik heb voor mezelf ook gewoon een vrije dag geregeld dus dat trekt het voor mijn gevoel ook wel allemaal recht hahaha.
Van te voren dachten we allebei 4 dagen werken, maar toen ze er eenmaal waren en ik richting einde van verlof ging, wilde ik toch graag 3 dagen, ook vanwege die avonden + dat ik ze eigenlijk altijd van de opvang haal als er iets is omdat ik thuiswerk en makkelijker weg kan en iets makkelijker mijn werk kan verplaatsen.

Edit: dus als je vriend op een bepaald moment merkt dat hij geen tijd heeft voor zichzelf en daar wel behoefte aan heeft, kunnen jullie altijd nog samen kijken wat hij nodig heeft en hoe jullie dat kunnen oplossen. Van te voren is het ook lastig om dat allemaal te bedenken want je hebt geen idee hoe het gaat zijn.

Ik werk ook onregelmatige diensten en ik voel me daar ook vaak wel wat schuldig over naar mijn man. Nu heb ik bijvoorbeeld weer 3 avonddiensten achter elkaar en dan moet m’n man de spits doen met 2 kinderen in zijn eentje. En dan komend weekend weer werken dus dan is hij ook 2 dagen alleen met de kinderen. Hij vindt het ook niet altijd even leuk, maar het is nu eenmaal wat het is. Scheelt inderdaad wel dat hij vanaf 19:30 ‘vrij’ is, dan slapen ze altijd.
Ga misschien op den duur wel een baan met regelmatige uren zoeken.

1 like

Ik snap jouw redenering wel,… wat je bijvoorbeeld wel kan doen is er in het weekend zelf eens alleen op uit trekken zodat jouw partner ook eens zijn momentje alleen ( thuis ) heeft. Zit in ongeveer dezelfde situatie en zo lossen wij het op.

Herkenbaar! De avonden die ik vrij heb wil ik ook weleens met vriendinnen op stap of gaan sporten. Maarja dat zijn dan de enige avonden waarop mijn vriend dat ook kan haha. En als ik dan hoor dat mijn vriend een zware dienst had en dan een zware avond met baby en na nacht weinig slaap weer moest gaan werken, dan voel ik me wel schuldig om zelf wat leuks te gaan doen idd :sweat_smile: Ik ben mede daarom wel snel minder gaan werken.

1 like

Wij denken momenteel na over het wel of niet doorgaan voor een tweede kindje (mocht dat erin zitten). Ik werk 36 uur over vier dagen, mijn man onregelmatig - twee ochtenden, twee middagen/avonden, twee nachten, vier dagen vrij. Ik ben dus redelijk veel alleen in de avonden, nachten en delen van het weekend en mijn man ook als ik doordeweeks werk waar andere stellen die allebei werken onder kantoortijden alle avonden, nachten en weekenden met elkaar kunnen verdelen. Onze ouders wonen niet om de hoek en werken zelf ook nog dus kunnen we niet vaak een beroep op doen. Ik vroeg me af of er werkende moeders van twee kindjes zijn die in deze situatie zitten en die misschien hun ervaringen willen delen over hoe zwaar het valt? Kan ook per dm uiteraard.

1 like