Werkende moeders

Dit opiniestuk
Maakt me zo boos. (Het volgende stukje is dan ook een beetje een rant)

De context is het debat over de kinderopvang in België. De kwaliteit is ondermaats en de bevoegde minister stelde voor dat ouders hun ouderschapsverlof binnen de eerste drie jaar zouden opnemen om zo de kinderopvang te ontlasten (nu mogelijk tot 12). Twee wetenschappers suggereren nu dat dit wel een goed idee zou zijn, omdat baby’s achterlaten in de opvang tijdens de eerste 1000 dagen nefast zou zijn voor hun ontwikkeling (het zou leiden tot moeders die niet kunnen zorgen)

Maar het hele artikel spreekt alleen maar over moeders. Ik geloof absoluut dat hechting belangrijk is, maar er zijn meestal 2 ouders (soms zelfs 2 vaders). En wat met mantelzorgers? Grootouders, tantes, nonkels, vrienden? Is het idee echt dat alleen een moeder voor een kind kan en moet zorgen? Wat met verplicht vaderschapsverlof bvb? Waarom kunnen werkende grootouders geen grootouderverlof opnemen?

Ze geven aan dat er wel wat meer moet veranderen, maar dat de situatie nu eigenlijk is dat kinderen maar mee moeten in de situatie die moeders (en vader) creëren. Maar nergens worden echt serieuze voorstellen gelanceerd (vrouwen behouden 80procent van hun loon, en hun pensioenrechten dat is zowat hun enige concrete voorstel). Terwijl, ik zie ouders juist op heel veel gebieden doorgaan, ten koste van hun kinderen én van zichzelf juist omdat er weinig andere opties zijn. Zo wil ik helemaal geen ouderschapsverlof opnemen, maar ik wil gewoon kortere werkdagen, zodat ik mijn kind op tijd van school kan halen, en het thuis nog wat op adem kan komen na school, maar daar is bvb geen draagvlak voor (Gelukkig kwam Corona en kan ik sindsdien heel veel flexibel thuiswerken). Maar ik zie ook heel wat kinderloze mensen die moeite hebben om een full time baan vol te houden, dus daar zit gewoon in de samenleving iets fout, ipv bij ouders die graag terug gaan werken.

Ik word hier om veel redenen boos van, omdat het voor mij heel persoonlijk is. Ik heb mijn kind zonder schuldgevoel op 3 maanden naar de opvang gedaan. Ik was heel blij om terug op mijn werk te zijn (oké, die eerste ochtend heb ik gehuild), ondanks verschillende opmerkingen. Maar niemand die zei: he, waarom neemt je vriend zij. Ouderschapsverlof nu niet op? (Dat doet hij trouwens binnenkort wel, als er een tweede komt). Het opiniestuk laat het uitschijnen alsof het haast onmogelijk is dat vrouwen hun werk graag doen, en dat alle ambitie ten koste gaan van hun kinderen, maar ik ben een betere moeder door mijn werk en een betere werknemer door mijn kind. Bovendien, kinderen en zwangerschap hebben nu al een nadelig effect op de werkkansen van moeders, veel minder op die van vaders. Dus als vader en moeder dan uiteen gaan en moeder met een karig loon (want amper kans gehad om promotie te maken de voorbije jaren) overblijft én de belangrijkste zorgouder voor het kind wordt (want vader is nooit alleen met zijn kinderen geweest en heeft geen tijd om ze doordeweeks naar school te brengen, laat staan dat hij weet hoe hij het haar van de jongste moet vlechten), dan lijkt dat mij voor kinderen toch ook nadelig. Ik trek het nu op flessen, maar deze situaties komen nog steeds veel te veel voor. We moeten beide ouders dwingen om hun verantwoordelijkheid op te nemen, niet opnieuw alles bij moeders leggen.

Ondertussen ben ik nu weer 8 maanden zwanger, en ik kijk er naar uit om terug niet meer zwanger te zijn, en weer goed te kunnen werken. Zwanger zijn is voor mij echt een beproeving, twee keer heb ik enorm veel last gehad van misselijkheid en vermoeidheid. Ik wil terug mezelf zijn, en intellectueel uitgedaagd worden. En niet zoals nu, alles net genoeg doen, ipv echt tevreden te zijn. Daarnaast wil ik ook heel graag moederen over twee kinderen, maar moederschap is maar een deel van mijn identiteit. Als het mijn hele identiteit zou worden, zou ik ongelukkig worden. Het opiniestuk benadrukt dat pre- en postnatale stress bij moeders nadelig is, om ze vervolgens met een levensgroot schuldgevoel op te zadelen als ze het ook maar wagen om voor zichzelf te kiezen. Want he, de samenleving legt moeders nu al totaal geen druk op.

Ik ben het niet oneens met de wetenschap waarop ze hun opinie staven, ik ben ten slotte geen psycholoog of socioloog, maar de momshaming die erop volgt is verschrikkelijk. En ook een gemiste kans. Ze hadden er ook een opiniestuk van kunnen maken waarin gepleit werd om ouders (ipv moeders) beter te ondersteunen, niet alleen in de eerste 1000 dagen, maar gedurende de hele kindertijd.

Oja, ik vind mezelf eigenlijk best een goede moeder. Misschien waren mijn verwachtingen erg laag, maar ik vind dat ik het beter die dan ik ooit van mezelf had verwacht. En mijn kind heeft geen hechtingsstoornis, denk ik…

18 likes

Ik erger me ook te pletter aan dit artikel.

Ik deel jouw mening ! En nog paar andere ergernissen van mij ;

Wij hebben ons ouderschapsverlof nodig om al die school vakanties te overbruggen. Maandag start er weer eentje van 2 weken, en binnen een paar maand een van 9 weken. Hoe verwachten die ministers dat wij onze kinderen daar opvangen ? 1 maandje ouderschapsverlof nemen wij, elk jaar apart, zodat we onze kinderen niet op 5 verschillende kampjes moeten sturen. Dat lijkt me voor sommige kinderen ook verschikkelijk stressvol.

En ik erger me eigenlijk ook aan hoe negatief er wordt gesproken over de crèches. Het lijkt nu alsof alle crèches slecht zijn maar dat is niet zo. Onze kinderen zijn naar een hele goeie crèche geweest, met veel liefde en knuffels. Ik liet hun daar elke ochtend met een gerust hart achter. En ik ben er zeker van dat het hun goed heeft bijgedragen tot hun ontwikkeling.

En wat een belachelijke oplossing ook, onze creches zijn slecht, hou ze dan gewoon maar thuis, dat is de oplossing… je houd ook maar 900€ ofzo over, kan me voorstellen dat dit voor vele gezinnen geen maanden aan een stuk houdbaar is.

5 likes

Ja, hier is de vakanties overbruggen ook helemaal niet simpel. Voorlopig heb ik daar nog geen ouderschapsverlof voor ingezet, maar daar houd ik het ook voor achter de hand. En ik herinner me dat ik het in de lagere school best moeilijk vond om naar de naschoolse opvang te gaan, icm met huiswerk en hobby’s, dus dan wil ik er ook zijn voor mijn kind.

Een crèche zou echt een heel fijne plek moeten zijn, voor kinderen, ouders en werknemers. ‘the village’ om je kind mee op te voeden. Ook een plaats waar kinderen sociaal leren zijn. Het opiniestuk legt alle lasten bij moeders, maar een gelukkige moeder (ouder!) Voedt haar kind niet alleen op, die heeft een heel team rond zich, incl. Professionals die mee de ontwikkeling van het kind in de gaten houden. De crèche zou daar de ideale plaats voor moeten zijn. Maar dan moet je natuurlijk wel bereid zijn om daar in te investeren. Dat is niet de schuld van individuele ouders, noch van ouders die graag kind en werk combineren, wel van een overheid (en de kiezers die die overheid in he zadel helpen).

1 like

Ik ben het volledig met jullie eens, kan het alleen niet zo goed verwoorden.
Volledig ouderschapsverlof opnemen is zelf maar €750/ maand dus dat lijkt me inderdaad voor veel ouders geen optie.
En met het huidige schoolsysteem heb ik mijn ouderschapsverlof ook nodig om er daar af en toe te kunnen zijn voor mijn kind ( de woensdagnamiddag), zelf nog niet eens voor al die vakanties.
Ik struggle ook meer en meer met hoe de maatschappij totaal niet ingericht is of helpende naar een werkende ouder. Het is gewoon ons probleem en zie maar dat je het oplost. En ik kan momenteel omwille van gezondheidsredenen minder op mijn partner leunen en dan bedenk ik me ook steeds wtf voor alleenstaande ouders is alles nog 1000x lastiger, zwaarder.

Op insta heeft @lecoermarabassee( zoeits ) hier heel interessante stories over en kan het ook veel beter uitleggen dan ik.

2 likes

Woon je ook in België?

Ik weet dat het niet voor iedereen een optie is maar ik ben part time een job gaan zoeken. Ik dacht dat het me nooit zou lukken, want iedereen werkt in mijn sector full time. Maar het is me toch wonder bij wonder gelukt.

Ik stop elke dag om 15u en het geeft me wel voldoening dat mijn kind niet in de nabewaking moet. Wat ik hiermee wil bereiken is dat de meeste ouders denken “nee dat lukt echt niet” maar ga eens solliciteren of vraag na op je huidige job.

Hetgeen waar ik echt problemen mee heb is al die vakanties. Ik vraag me oprecht af waarom er dat zoveel moeten zijn. En het argument “voor de kinderen” klopt gewoon niet want de kindjes moeten van hier naar dat op kamp etc… dat lijkt me net meer vermoeiend dan school.

Ik ga hier waarschijnlijk wel commentaar op krijgen, ja de man kan ook minder gaan werken, ja het zou niet de bedoeling moeten zijn dat je minder moet gaan werken etc. Maar het is nu zo, in mijn geval, in mijn situatie. Dus alstublieft doe maar niet met de opmerkingen.

2 likes

Ik woon idd ook in België. En minder werken is op mijn huidige job niet bespreekbaar ( enkele collega’s zijn hierdoor vertrokken). Ik werk wel 4/5e om de woensdagnamiddag op te vangen.
Hoeveel uur werk je nu dan? En in welke sector zit je?
Op zich zou ik mss wel willen veranderen van werk maar ik heb fantastische collega’s en heel bang om dat kwijt te raken en ik zou ook financieel niet veel achteruit mogen zeker met dat mijn partner momenteel nog niet kan werken en dus op een ziekte uitkering staat.
En inderdaad bij ons zeggen de leerkracht ook goh ik merk dat het nodig is dat het vakantie is de kinderen worden moe. En dan denk ik jah dat maakt niet uit voor onze kinderen want die moeten dan naar kamp en dat is mss nog vermoeiender.
Ik kan zo jaloers zijn op mensen die werken in het onderwijs, echt dat lijkt me zo een pak minder zorgen als je niet al die vakanties moet invullen. Mijn kind haat ook echt om naar een kampje te gaan en om in de opvang te blijven. Maar onze school stopt om 15u30 en het is onmogelijk voor mij om er dan al te staan.

2 likes

Ik werk 24u, onze school stopt zelfs om 15u.

Ik werk in IT. Maar je moet het inderdaad wel aankunnen financieel… ( IT is goed betaalde sector ) als je nog eens geldzorgen er bij hebt. Dan wordt het ineens wel heel zwaar. Mijn kindjes vinden nabewaking ook echt niet leuk.

Ik zie veel ouders rondom mij echt sukkelen met school, oververmoeide kinderen ( want nabewaking is gewoon maar buiten op de speelplaats ) savonds doorwerken want school is vroeg gedaan. En dan denk ik dat de creche echt niet het probleem is, want daar liet ik mijn kinderen gerust tot 17u zitten ( of later ) zonder schuldgevoel.

1 like

Wat zijn dat voor bizarre taferelen in België zeg. Hier is naschoolse opvang echt niet zo. Ik breng m’n zoontje met een goed hart daar naartoe en hij vind het geweldig.

2 likes

België is inderdaad vaak voor naschoolse opvang aangewezen op wat toezicht op de speelplaats. Weinig activiteitenaanbod en kinderen zitten (vaak) af te wachten tot ouders hen komen halen. Als de school dan stopt om 16u en ouders pas tegen 18u de kinderen halen, is dat heel vermoeiend voor kinderen en niet fijn. Ik probeer ook zo veel als mogelijk beroep te doen op de grootouders zodat mijn dochter niet moet blijven in de opvang. Ik geraak er zelf ook niet op tijd.

3 likes

Ja ik laat mijn dochter met een veel geruster hart tot 17u of 1730 op de creche dan mijn zoontje op school.
De opvang is inderdaad gewoon buiten spelen of binnen in de polyvalente ruimte waar wel wat speelgoed beschikbaar is. Meestal ligt er dan ergens een peutertje te slapen en mijn zoontje zit inderdaad ook gewoon soms te wachten tot ik er ben.

Ik vind het echt een heel moeilijke puzzel werk en kinderen combineren.
En grootouders moeten we al genoeg inschakelen bij vakanties/ ziekte en die zien het ook niet zitten om iedere dag mijn kind(eren) van school/ creche te halen. Jammergenoeg.

Ja het is echt echt niet simpel… ik vang af en toe wel eens een kindje mee op na school. En in de grote vakantie heb ik afgesproken om kindjes op te vangen van vriendjes, en omgekeerd…

3 likes

Ik probeer dus goede artikelen te vinden over gratis kinderopvang vanaf 2025 maar dat is nog lastig :joy: weet iemand wanneer ze de knoop willen doorhakken? Lijkt me namelijk pas in 2024 dat ze er iets over kunnen zeggen

Hoe zien jullie het voor je met de grote tekorten in de kinderopvang? Ik woon zelf in een middelgrote stad in de Randstad en het schijnt hier haast onmogelijk te zijn om opvang te krijgen. Opa en oma die bijspringen zijn eigenlijk geen optie.

Ik wil graag vier dagen werken als ik een kindje zou krijgen, en mijn vriend 5 (en dan in het begin neemt hij een dag per week ouderschapsverlof op). Echter houden die ellenlange wachtlijsten me echt tegen om serieus aan kinderen te beginnen… Ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

1 like

Gewoon meteen bij positieve test aanmelden bij kdv. En dan voor 5 dagen. Je kan altijd dan als je 3-4 manden bent en meer zekerheid hebt en met je werkgevers overlegd hebt de 3 definitieve dagen doorgeven (als je beide 4 werkt heb je 3 dagen opvang nodig).

Mocht je niet meteen met 3mnd terecht kunnen, zou je misschien zelf of je partner nog tijdelijk 1 dag extra ouderschapsverlof kunnen opnemen.

3 likes

@soleado

Ik denk dat het uiteindelijk wel goedkomt, ik neem bijv 1.5 maand langer verlof dmv volledig ouderschapsverlof in te zetten omdat ik eerder geen opvang heb.

Bij ons moet je bij aanmelden gelijk plaatsingsovereenkomst tekenen, dus dan zit je wel vast aan de dagen, kun je niet zomaar onderuit. Zonder tekenen kom je niet op de lijst. Dan kunnen ze ook gelijk bevestigen en heb je garantie op je dagen. Voor eerder/meer dagen kun je dan op wachtlijst, als t beschikbaar komt krijg je bericht en nieuw plaatsingsvoorstel.

Ze doen dit om te voorkomen dat iedereen aanmeldt en daarna weer afmeldt.

4 likes

Ah ja opzich ook logisch.

Dan zou ik gewoon nu al denken over wat je handig zou vinden met werk. Dan kan je zodra je de positieve test hebt je aanmelden. Niet wachten tot de vitaliteitsecho oid met 8-9wkn. Gewoon meteen aanmelden.

1 like

Wilde dit net ook typen. Anders kan iedereen wel 5 dagen aanmelden en rustig nadenken wat ze wel willen en een ander iemand in de stress laten. Lijkt me niet fijn.

@soleado dan kijken naar gastouders?
Ik vind niet dat opvang je kinderwens moet tegenhouden.
En misschien kan je partner nog minder werken ?

1 like

Ja ik heb met 8 weken aangemeld, en was bij 3 verschillende gaan kijken. Uiteindelijk gekozen voor degene die t beste voelde, was niet degene met als eerste plek maar er was er ook 1 daar kon onze baby pas 2 vd 3 dagen terecht als ie bijna 1 zou zijn, ook als we flexibel in dagen waren.

@Broodrooster
Ja ik vind t ook wel goed systeem, ik weet nu gewoon zeker dat ik plek heb en heb inmiddels ook voor de maand ervoor 1 dag gekregen al, mn ouders vangen ook een dag op (alleen ter overbrugging, 1 maand doen ze dit) en dan kan ik alvast starten met 2 dagen werken.

Uiteindelijk vindt het zijn weg wel @soleado

Ja misschien dat het bij ons te maken had met dat ik studeerde? Ik wist gewoon echt niet op dat moment hoe mijn universiteitsrooster er uit zou zien :’)… dat zei ik toen en toen zeiden ze: zetten we het voor 5 dagen meer en hebben we tzt contact over de definitieve dagen

1 like

Hier (Brabant) nemen de wachtlijsten juist weer wat af. Toen onze middelste werd geboren was er niet meteen alle dagen plek (zelfs niet net de voorrang die ze krijgt). Jaar erna was het helemaal lastig, veel vrienden van ons waar zelfs de 2e pas met 8 of 9 maanden voor het eerst kan of die naar hele andere dorpen ervoor omdat er gewoon nergens plek was in de regio. Onze derde (september) kan vanaf de wensdatum alle dagen terecht en hoor dat om me heen weer steeds meer.

En stel je bent morgen zwanger, dan heb je over ongeveer een jaar een plek nodig (uitgaande van nog ongeveer 3 maanden verlof na uitgerekende datum).

Eventueel kun je als jullie er echt voor willen gaan vast oriënteren, zodat je na de positieve test meteen in kan schrijven.

3 likes