Werkende moeders

@soleado

Ik denk dat het uiteindelijk wel goedkomt, ik neem bijv 1.5 maand langer verlof dmv volledig ouderschapsverlof in te zetten omdat ik eerder geen opvang heb.

Bij ons moet je bij aanmelden gelijk plaatsingsovereenkomst tekenen, dus dan zit je wel vast aan de dagen, kun je niet zomaar onderuit. Zonder tekenen kom je niet op de lijst. Dan kunnen ze ook gelijk bevestigen en heb je garantie op je dagen. Voor eerder/meer dagen kun je dan op wachtlijst, als t beschikbaar komt krijg je bericht en nieuw plaatsingsvoorstel.

Ze doen dit om te voorkomen dat iedereen aanmeldt en daarna weer afmeldt.

4 likes

Ah ja opzich ook logisch.

Dan zou ik gewoon nu al denken over wat je handig zou vinden met werk. Dan kan je zodra je de positieve test hebt je aanmelden. Niet wachten tot de vitaliteitsecho oid met 8-9wkn. Gewoon meteen aanmelden.

1 like

Wilde dit net ook typen. Anders kan iedereen wel 5 dagen aanmelden en rustig nadenken wat ze wel willen en een ander iemand in de stress laten. Lijkt me niet fijn.

@soleado dan kijken naar gastouders?
Ik vind niet dat opvang je kinderwens moet tegenhouden.
En misschien kan je partner nog minder werken ?

1 like

Ja ik heb met 8 weken aangemeld, en was bij 3 verschillende gaan kijken. Uiteindelijk gekozen voor degene die t beste voelde, was niet degene met als eerste plek maar er was er ook 1 daar kon onze baby pas 2 vd 3 dagen terecht als ie bijna 1 zou zijn, ook als we flexibel in dagen waren.

@Broodrooster
Ja ik vind t ook wel goed systeem, ik weet nu gewoon zeker dat ik plek heb en heb inmiddels ook voor de maand ervoor 1 dag gekregen al, mn ouders vangen ook een dag op (alleen ter overbrugging, 1 maand doen ze dit) en dan kan ik alvast starten met 2 dagen werken.

Uiteindelijk vindt het zijn weg wel @soleado

Ja misschien dat het bij ons te maken had met dat ik studeerde? Ik wist gewoon echt niet op dat moment hoe mijn universiteitsrooster er uit zou zien :’)… dat zei ik toen en toen zeiden ze: zetten we het voor 5 dagen meer en hebben we tzt contact over de definitieve dagen

1 like

Hier (Brabant) nemen de wachtlijsten juist weer wat af. Toen onze middelste werd geboren was er niet meteen alle dagen plek (zelfs niet net de voorrang die ze krijgt). Jaar erna was het helemaal lastig, veel vrienden van ons waar zelfs de 2e pas met 8 of 9 maanden voor het eerst kan of die naar hele andere dorpen ervoor omdat er gewoon nergens plek was in de regio. Onze derde (september) kan vanaf de wensdatum alle dagen terecht en hoor dat om me heen weer steeds meer.

En stel je bent morgen zwanger, dan heb je over ongeveer een jaar een plek nodig (uitgaande van nog ongeveer 3 maanden verlof na uitgerekende datum).

Eventueel kun je als jullie er echt voor willen gaan vast oriƫnteren, zodat je na de positieve test meteen in kan schrijven.

3 likes

Thanks allemaal voor de tips! Vooral snel zijn dus :wink: Ik ben sowieso een beetje het type dat beren op de weg ziet als het op babies aankomt… Dat helpt niet mee. Binnenkort maar eens kijken wat de mogelijkheden hier zijn

1 like

Zat net koffietijd te kijken en het ging over financiƫle onafhankelijkheid van de vrouw en Nederland valt wat dat betreft onderaan de lijst in Europa! 50% van de vrouwen zouden niet financieel onafhankelijk zijn (in relatie). Verder ging het over verschil in salarissen en uiteraard over dat het gemiddelde dat een moeder werkt maar 24 uur per week is wat resulteert in 40% minder pensioen later tov de man. Vond het best wel een eye-opener.

Schrijfster van het boek The Female Fix was er te gast. Vind het goed dat er hier aandacht voor is. Maar denk dat het weer zo’n item is wat erg keer voorbij komt.

7 likes

Ik vind met name dat pensioen ook heel goed dat dat nu steeds naar voren komt, want dat vergeten veel mensen. Heb daar zelf ook nooit zo over nagedacht tot een paar maanden terug. Nu bouw ik geen ā€œklassiekā€ pensioen op zoals wanneer je in loondienst bent, maar denk dat veel zich dat niet realiseren dat het ook daar invloed op heeft.

5 likes

Dit klinkt echt fantastisch voor kinderen die dit leuk vinden. Maar er is toch ook een groep kinderen voor wie dit te veel is na een hele dag school?

Als ik aan mijzelf denk, was ik echt op na een schooldag en wilde ik gewoon thuis in mijn eentje met een boekje op de bank. Het idee dat je dan nog uren met andere kinderen dingen moet ondernemen als workshops en andere georganiseerde activiteiten en dan ook nog volgens een schema dat door een ander bepaald wordt. Ik had dat niet getrokken. En ik had wel vriendinnetjes waar ik na school mee speelde hoor, maar zeker niet iedere dag, en dat was dan 1-op-1 thuis.

Maar goed, ik hield ook niet van schoolkamp, sportdag en in groepjes werken. En in mijn huidige baan vind ik alles wat niet direct mijn werk is,
maar er nou eenmaal wel bijhoort, verschrikkelijk en dingen met overnachting weiger ik categorisch. Ik ben dan zo geradbraakt dat ik niet meer functioneer. Laat me gewoon in een donker hoekje met mijn laptop mijn werk doen.

En ik snap dat je niet altijd een keuze hebt, maar voor introverte of prikkelgevoelige kinderen lijkt me dit echt zwaar. En het is vooral dat ik me afvraag hoe ik dat zelf zou aanpakken als ik een kind zou krijgen dat wat dat betreft op mij lijkt. Waarschijnlijk gastouder oid al zitten daar ook nadelen aan.

1 like

Het is niet zo dat je als kind gedwongen wordt om met alles mee te doen. Bij ons is het tussen 15.00 en 18.00 ook workshops, buiten spelen , naar de gymzaal voor activiteiten of je mag jezelf terug trekken in de rusthoek om onder een dekentje te liggen of om een boekje te lezen. Mijn zoontje is ook wat introvert en aard daar gewoon prima.

1 like

Haha dan had ik dus een totaal verkeerd beeld van volcontinu verplichte slopende activiteiten. Beeld bijgesteld, dank!

1 like

Haha idd het is geen dictatuur daar :sweat_smile:. Opvang is echt leuk. Krijg regelmatig foto’s in de app en soms ben ik best jaloers dat hij wel onder z’n dekentje mag liggen en ik niet.

8 likes

Dat je daar onder een dekentje mag liggen, stelt me gerust, want dat is soms alles wat een mens wil.

7 likes

Ik denk daar ook heel erg aan, want ik wou als kind ook altijd het liefst gewoon naar huis, vond de BSO echt vreselijk en heb ook echt jaren gehad waar ik elke dag huilend gebracht moest worden. Op zondag al buikpijn hebben want maandag moest ik weer, dat soort dingen.

Super jaloers op kinderen die na school thuis mochten spelen met hun ouders, ipv
alleen in het weekend. Ik hoop daarom ook echt dat mijn baby het wel fijn gaat vinden als hij wat ouder is.

2 likes

Weet even niet in welk topic ik deze vraag het beste kan stellen, dus ik doe hem hier. Tot welke leeftijd zouden jullie je kinderen van basisschool laten wisselen i.v.m. een verhuizing? Ik merk dat ik hier zelf een beetje mee struggle en zoek naar wat ervaringsverhalen.

Ik voel me niet helemaal thuis op de plek waar wij nu wonen. De kids vinden het hier prima, maar kennen natuurlijk ook niets anders. Het liefst wil verhuizen naar een andere woonplaats. Dit betekent dat onze kinderen van school moeten wisselen.

Wie heeft dit gedaan met eigen kids of heeft dit zelf als kind meegemaakt? Mijn gevoel zegt dat kinderen tot de leeftijd van 8 jaar zich makkelijk ergens anders zouden kunnen settelen. Als ze ouder zijn misschien ook wel, maar ik neig er zelf naar vanaf groep 7 niet meer doen i.v.m. middelbare schooltijd die nadert in zelfde omgeving met vrienden, sportclubjes etc.

De plaats waar we heen willen verhuizen is overigens een nabijgelegen dorp, maar net niet zo dichtbij dat je de afstand dagelijks zou fietsen.

1 like

Persoonlijk denk ik ook dat wisselen in groep 7 of 8 slecht kan uitpakken. Kind moet wennen en kan van invloed hebben op de prestatie. Het is nou eenmaal zou dat die jaren bepalend zijn voor je vervolgopleiding. Zou denk ik tot groep 5 wel okƩ lijken en dan proberen om in de zomervakantie te switchen, zodat je kind meteen met de groep ksh meedraaien ipv halverwege het jaar.

1 like

Dit is wel belangrijke context. Als je een kleine school gaat is de kans ook groter dat alle vriendschappen al in beton gegoten zitten en je daar als nieuweling echt moeite kan hebben om leuk contact te maken. Ligt ook weer aan of een schuchter of open kindje hebt etc.

1 like

Ik ben als kind in groep 7 verhuisd. Ergste was dat ik twee weken groep 7 had op mijn oude school en toen verhuisden. Ik wou dat mijn ouders me heen en weer hadden gereden. We verhuisden 7 km verderop naar een ander dorp. Vond t een vrij cruciale leeftijd en wordt maar vrienden met kinderen die al jaaaren bij elkaar in de klas zitten en altijd met elkaar spelen. Ik merk nu bijvoorbeeld met mijn zoon (bijna 7) dat de vaste vriendjes een beetje beginnen te komen.

1 like

Ik heb groep 3 door omstandigheden (niets ergs overigens) op drie verschillende basisscholen gedaan. Vond het elke keer niet leuk om weg te moeten, maar was ook weer binnen no-time gewend. En ik heb prima leren lezen en schrijven ondanks dat overal een andere methode werd gebruikt.

Ik weet dat mijn ouders in groep 7 overwogen naar een andere wijk te verhuizen. Nog de gedachte alleen al was dramatisch. Dus jonger is wel beter denk ik. Denk dat het omslagpunt zo rond groep 6 ligt.

2 likes