Werkende moeders

Thanks allemaal voor de tips! Vooral snel zijn dus :wink: Ik ben sowieso een beetje het type dat beren op de weg ziet als het op babies aankomt… Dat helpt niet mee. Binnenkort maar eens kijken wat de mogelijkheden hier zijn

1 like

Zat net koffietijd te kijken en het ging over financiƫle onafhankelijkheid van de vrouw en Nederland valt wat dat betreft onderaan de lijst in Europa! 50% van de vrouwen zouden niet financieel onafhankelijk zijn (in relatie). Verder ging het over verschil in salarissen en uiteraard over dat het gemiddelde dat een moeder werkt maar 24 uur per week is wat resulteert in 40% minder pensioen later tov de man. Vond het best wel een eye-opener.

Schrijfster van het boek The Female Fix was er te gast. Vind het goed dat er hier aandacht voor is. Maar denk dat het weer zo’n item is wat erg keer voorbij komt.

7 likes

Ik vind met name dat pensioen ook heel goed dat dat nu steeds naar voren komt, want dat vergeten veel mensen. Heb daar zelf ook nooit zo over nagedacht tot een paar maanden terug. Nu bouw ik geen ā€œklassiekā€ pensioen op zoals wanneer je in loondienst bent, maar denk dat veel zich dat niet realiseren dat het ook daar invloed op heeft.

5 likes

Dit klinkt echt fantastisch voor kinderen die dit leuk vinden. Maar er is toch ook een groep kinderen voor wie dit te veel is na een hele dag school?

Als ik aan mijzelf denk, was ik echt op na een schooldag en wilde ik gewoon thuis in mijn eentje met een boekje op de bank. Het idee dat je dan nog uren met andere kinderen dingen moet ondernemen als workshops en andere georganiseerde activiteiten en dan ook nog volgens een schema dat door een ander bepaald wordt. Ik had dat niet getrokken. En ik had wel vriendinnetjes waar ik na school mee speelde hoor, maar zeker niet iedere dag, en dat was dan 1-op-1 thuis.

Maar goed, ik hield ook niet van schoolkamp, sportdag en in groepjes werken. En in mijn huidige baan vind ik alles wat niet direct mijn werk is,
maar er nou eenmaal wel bijhoort, verschrikkelijk en dingen met overnachting weiger ik categorisch. Ik ben dan zo geradbraakt dat ik niet meer functioneer. Laat me gewoon in een donker hoekje met mijn laptop mijn werk doen.

En ik snap dat je niet altijd een keuze hebt, maar voor introverte of prikkelgevoelige kinderen lijkt me dit echt zwaar. En het is vooral dat ik me afvraag hoe ik dat zelf zou aanpakken als ik een kind zou krijgen dat wat dat betreft op mij lijkt. Waarschijnlijk gastouder oid al zitten daar ook nadelen aan.

1 like

Het is niet zo dat je als kind gedwongen wordt om met alles mee te doen. Bij ons is het tussen 15.00 en 18.00 ook workshops, buiten spelen , naar de gymzaal voor activiteiten of je mag jezelf terug trekken in de rusthoek om onder een dekentje te liggen of om een boekje te lezen. Mijn zoontje is ook wat introvert en aard daar gewoon prima.

1 like

Haha dan had ik dus een totaal verkeerd beeld van volcontinu verplichte slopende activiteiten. Beeld bijgesteld, dank!

1 like

Haha idd het is geen dictatuur daar :sweat_smile:. Opvang is echt leuk. Krijg regelmatig foto’s in de app en soms ben ik best jaloers dat hij wel onder z’n dekentje mag liggen en ik niet.

8 likes

Dat je daar onder een dekentje mag liggen, stelt me gerust, want dat is soms alles wat een mens wil.

7 likes

Ik denk daar ook heel erg aan, want ik wou als kind ook altijd het liefst gewoon naar huis, vond de BSO echt vreselijk en heb ook echt jaren gehad waar ik elke dag huilend gebracht moest worden. Op zondag al buikpijn hebben want maandag moest ik weer, dat soort dingen.

Super jaloers op kinderen die na school thuis mochten spelen met hun ouders, ipv
alleen in het weekend. Ik hoop daarom ook echt dat mijn baby het wel fijn gaat vinden als hij wat ouder is.

2 likes

Weet even niet in welk topic ik deze vraag het beste kan stellen, dus ik doe hem hier. Tot welke leeftijd zouden jullie je kinderen van basisschool laten wisselen i.v.m. een verhuizing? Ik merk dat ik hier zelf een beetje mee struggle en zoek naar wat ervaringsverhalen.

Ik voel me niet helemaal thuis op de plek waar wij nu wonen. De kids vinden het hier prima, maar kennen natuurlijk ook niets anders. Het liefst wil verhuizen naar een andere woonplaats. Dit betekent dat onze kinderen van school moeten wisselen.

Wie heeft dit gedaan met eigen kids of heeft dit zelf als kind meegemaakt? Mijn gevoel zegt dat kinderen tot de leeftijd van 8 jaar zich makkelijk ergens anders zouden kunnen settelen. Als ze ouder zijn misschien ook wel, maar ik neig er zelf naar vanaf groep 7 niet meer doen i.v.m. middelbare schooltijd die nadert in zelfde omgeving met vrienden, sportclubjes etc.

De plaats waar we heen willen verhuizen is overigens een nabijgelegen dorp, maar net niet zo dichtbij dat je de afstand dagelijks zou fietsen.

1 like

Persoonlijk denk ik ook dat wisselen in groep 7 of 8 slecht kan uitpakken. Kind moet wennen en kan van invloed hebben op de prestatie. Het is nou eenmaal zou dat die jaren bepalend zijn voor je vervolgopleiding. Zou denk ik tot groep 5 wel okƩ lijken en dan proberen om in de zomervakantie te switchen, zodat je kind meteen met de groep ksh meedraaien ipv halverwege het jaar.

1 like

Dit is wel belangrijke context. Als je een kleine school gaat is de kans ook groter dat alle vriendschappen al in beton gegoten zitten en je daar als nieuweling echt moeite kan hebben om leuk contact te maken. Ligt ook weer aan of een schuchter of open kindje hebt etc.

1 like

Ik ben als kind in groep 7 verhuisd. Ergste was dat ik twee weken groep 7 had op mijn oude school en toen verhuisden. Ik wou dat mijn ouders me heen en weer hadden gereden. We verhuisden 7 km verderop naar een ander dorp. Vond t een vrij cruciale leeftijd en wordt maar vrienden met kinderen die al jaaaren bij elkaar in de klas zitten en altijd met elkaar spelen. Ik merk nu bijvoorbeeld met mijn zoon (bijna 7) dat de vaste vriendjes een beetje beginnen te komen.

1 like

Ik heb groep 3 door omstandigheden (niets ergs overigens) op drie verschillende basisscholen gedaan. Vond het elke keer niet leuk om weg te moeten, maar was ook weer binnen no-time gewend. En ik heb prima leren lezen en schrijven ondanks dat overal een andere methode werd gebruikt.

Ik weet dat mijn ouders in groep 7 overwogen naar een andere wijk te verhuizen. Nog de gedachte alleen al was dramatisch. Dus jonger is wel beter denk ik. Denk dat het omslagpunt zo rond groep 6 ligt.

2 likes

Ik heb een hele goede ervaring met een Utrechtse psycholoog (ontwikkeling centraal). Zelf niet op een ouderschapsvraagstuk, maar daar heeft die praktijk wel expertise in (postpartum centrum nl) geven ze coaching in. Je zou daar eens kunnen kijken.

1 like

Ik ga dit topic vanavond nog goed doorlezen maar toch even om nieuwe reacties te krijgen….

Hoe regelen jullie alles qua huishouden en tijd voor jezelf? Ik merk dat ik het nu toch wel zwaar begin te vinden. Ik werk nu 4x9 en ben dan woensdag vrij. Dus vaak probeer ik woensdag ook nog wat grote klussen voor het huishouden te doen maar volgens mijn man moet ik het gewoon een beetje laten. Maar merk dat woensdag echt zo een net niet dag is, ik gebruik het en om tijd te hebben met mijn zoontje maar ook veel in huis te doen en ook om te rusten. Eigenlijk wil ik ook sporten oppakken maar ben gewoon gesloopt om 20.00 uur.

Note, mijn man let nu fulltime op de kleine maar vanaf december gaat hij ook 40u werken. K. Gaat dan wel 2 dagen naar de opvang (nu niet). Volgens mijn man wordt het ook wat makkelijker als hij naar de opvang gaat omdat dan niemand fulltime overdag ook de hele dag op hem moet letten.

Ik ben gewoon benieuwd hoe vaak sporten jullie en hoe laat ga je dan? Heb beetje het idee dat ik echt aan het aanmodderen ben nu.

4 likes

Ik start vanaf volgende week met een nieuwe baan waar ik ook 4x9 werk en vermoed alle dagen op kantoor (nu is dat anders).

Huishoudelijk hebben wij een schoonmaakster 1x per 2 weken.

Qua sporten doe ik het nu tussen naar de opvang brengen/halen en werk in. En in de avond als ze slaapt, mijn man ja dan gewoon thuis. Ik ben aan trainen voor een marathon en met de sportschool erbij sport ik 5x per week, maar dat wordt vanaf volgende week nog wel even een uitdaging.

3 likes

Ik heb dezelfde situatie als jou (4x 8 uur, maar 1.5 uur reistijd per dag). Mijn man en ik sporten 3x per week en beide 2x op doordeweekse avonden. Over het algemeen eten we na het werk allemaal samen en brengen we E. naar bed. Vervolgens gaat een van de twee sporten. In het weekend ga ik vaak hardlopen in de ochtend maar dan ben ik maar even van huis.
Het nadeel is wel dat we elkaar hierdoor (voor mijn gevoel) niet veel zien doordeweeks. Dus we hebben, lekker saai, een vaste avond gepland om samen te zijn.

Edit: schoonmaken doe ik ā€˜on the fly’ en soms wel in de avonden als E. in bed ligt en mijn man sporten is. En mijn man als ik sport. Grotere dingen pakken we samen op in het weekend tijdens dutjes.

2 likes

Ik werk ook 4 x 9 en eigenlijk tussendoor ook nog wel (avonden/weekenden/op mijn vrije dag is geen uitzondering). Mijn partner werkt fulltime, waarvan hij ook wekelijks wel minstens 1 avond + nacht weg is.

Ik sport op vaste dagen en tijden, waarvan 1 keer onder (thuis)werktijd en andere 2 keer doordeweeks in de avond en in het weekend rond het middaguur. Ik sport met een trainer + groepje, dus daardoor is het altijd vast ritme en mijn partner probeert dan thuis te zijn. Als hij weg is, regelt hij opvang voor de kinderen. Wij hebben de mazzel dat mijn schoonouders vlakbij wonen en mijn schoonmoeder het geen probleem vindt om in de avond even paar uur op te passen. Wat dan wel scheelt is dat is pas sport na bedtijd van de kinderen, dus het hele avondritueel doe ik al.

Qua huishouden laat ik het heel erg los. Bij ons gaan de kinderen in ieder geval woensdagavond en zondagavond in bad en dat regel ik en op dat moment gaat mijn partner het hele huis stofzuigen. Tussendoor doen wij allebei ook dingen; hij vaak de badkamer en wc’s en ik meestal tussendoor stofzuigen en wat kleinere klusjes.

Wij werken regelmatig thuis en dan doen we tussendoor allebei wel een paar wasjes, zodat dat niet onnodig achterstand oploopt.

Voor ons werkt dit; betekent dat wij soms wel ff paar uur achter elkaar gaan schoonmaken/wassen/vouwen etc., maar meestal zijn die vaste momenten wel genoeg. Qua sporten ben ik van begin af aan duidelijk geweest dat ik dit wilde blijven doen en die momenten staan ook vast, dus daardoor ga ik ook altijd (ook al heb ik geen zin) en weet mijn partner dat ik dan ga.

En die kinderen regelen we allebei; ze gaan 3 dagen per week naar de opvang en de vrijdag komt er een oma bij ons thuis oppassen. Wij kijken per dag wat er geregeld moet worden en wie daarvoor tijd heeft. Ik doe het meeste denkwerk en wij voeren het samen uit. AH laten we zoveel mogelijk bezorgen, maar we wonen er vlakbij dus komen er ook meerdere keren per week. Soms ook een fijn uitje met 1 van de kids of juist ff alleen.

6 likes

Heeft iemand ervaring met je kind in de avond ophalen bij de oppas? Mijn partner en ik werken beiden onregelmatig. Bij mijn avonddienst zou het er op neer komen dat ik mijn kind rond 22:00 kan ophalen. Ik denk dat het voor veel onrust zorgt, maar wil mijn baby niet laten overnachten bij de oppas. Hoe doen anderen dit?

2 likes