Mijn schoonmoeder gaat oppassen, bij haar thuis.
Ik heb mijn baby wel eens opgepakt en vervoerd. Wij gebruikte een slaapzak (van Prenatal) met opening voor de riempjes van de autostoel. Soms bleef ze slapen en anders sliep ze verder na een klein flesje
Leuk om te lezen hoe iedereen sporten combineert met werken en het gezinsleven. Wij werken beide 4 dagen (ong 32/36u), en ook vaak ās avonds nog een vergadering (ik) of iets met overnachting (man). Eerlijk: ik vind het nog best lastig om alles te combineren, vooral omdat we beide sportief zijn en pre-kind vier Ć vijf keer per week konden en gingen sporten, dus ik had de lat best hoog liggen . De avonden worden inmiddels al iets soepeler maar de afgelopen periode waren ze intensief, kind vaak wakker, tig keer weer naar boven en naast het wiegje blijven zitten, clusterende baby
of om 21.30 met een slapend kind op de borst op de bank eindigen, dat werk. Ik had vooraf heel mooi bedacht dat ik wel meer op de tacx kon gaan trainen als mijn man weg was en de kleine sliep, maar dat viel dus tegen. Nu gaat het avondritueel makkelijker en merk ik ook dat ik wat meer zin krijg om nog wat te doen als de kleine slaapt, maar alsnog is sporten een sluitpost op de begroting.
Wij werken allebei 40 uur, kind gaat 5 dagen naar school/opvang. We hebben geen schoonmaakhulp, zijn allebei eigenlijk behoorlijk van het poetsen dus dit gaat zonder moeite vooral tussendoor. Het scheelt wel enorm dat we allebei thuiswerken, vriend gaat ongeveer 1 dag per week naar kantoor, ik alleen als ik reis voor werk. Dus even snel de was aanzetten, een doekje over de wc halen etc is zo gedaan. 's Avonds brengt een van ons kind naar bed terwijl de ander de keuken opruimt en stofzuigt. Badkamer schoonmaken en andere grote klussen doen we in het weekend. Als mijn vriend weg is voor werk probeer ik het zo goed mogelijk bij te houden maar meestal wordt er dan minder gepoetst en gesport, lukt me gewoon niet en dat is prima.
Ik sport normaal gesproken ongeveer 3 keer per week, mijn vriend 5 of 6 keer. De sportschool is letterlijk om de hoek en ik ga zelf meestal twee keer per week tijdens de lunchpauze en dan nog 1 keer in het weekend. Hij sport vaker, maar ik ga weer vaker wat doen met vriendinnen. Dus zo blijft het redelijk in balans.
Wij hebben regelmatig de kinderen savonds nog opgehaald ergens soms werden ze dan wakker. Soms niet en was het zo overleggen. Toevallig heb ik het laatst nog gedaan omdat er beiden savonds weg waren en schoonouders nog een feestje hadden, dus logeren kon niet (doen ze sinds deze zomer af en toe)
Wat wel handig is vind ik:
- daar vast douchen/pyjama aan/tanden poetsen etc
- als ze een slaapzak dragen zo een met een gat voor de maxicosi/autostoel of met dubbele rits zodat die slaapzak niet uit hoeft
- als er nog een late voeding is proberen of het lukt deze zo te schuiven dat die thuis gegeven kan worden voor het weer in bed leggen
En ik weet niet hoever je schoonmoeder woont, maar als logeren voor jullie of haar nog geen optie is eventueel vragen of zij vast naar jullie wil gaan en daar in bed leggen?
Ik ga vaak op mijn 2 thuiswerkdagen tussen de middag sporten. En dan nog een avond of in het weekend.
Verder hebben we de luxe van een hulp die elke week komt en dan ook een deel van de was doet en opruimt.
Wat ik zelf lastig vind is tijd maken om te koken op dagen dat zowel mijn man als ik op kantoor zijn. Als we de kinderen na 18.30 eten geven zijn ze te moe van een dag op de opvang en is het dik vet drama. We proberen in het weekend wel vooruit te koken maar dat lukt niet altijd, waardoor we vaak in dezelfde snelle gerechten vervallen.
Oh en de weken dat mijn man in het buitenland is voor werk (max 1 week achterelkaar gelukkig) vind ik ook echt zwaar. Dik vet respect voor moeders die alles in hun eentje draaiende houden!
@Peyton oh handig, dat van die slaapzakken kende ik niet! Ga ik voor kijken.
Dank je voor de bruikbare tips. Dat van die late voeding had ik ook over nagedacht en zou moeten lukken.
Ik ben eigenlijk wel verbaasd over de reacties. Als ik het zo lees lijkt het iedereen heel makkelijk en soepel af te gaan, terwijl ik de combinatie van het huishouden/werken/sporten best een puzzel elke keer vindt. Waarbij wat ik soms zou willen niet overeenkomt met de energie/tijd die ik ervoor heb. Ik zou heel graag een netjes, schoon, strak huis willen, maar de realiteit is toch dagelijks overal troepjes en een soms een vieze vloer.
Zowel mijn vriend als ik werken beide 4 dagen en wij krijgen 1 keer per 2 weken een huishoudelijke hulp, maar helaas zegt ze ook regelmatig af. Dus de rest van het schoonmaken doen we zelf, bijv. 's avonds stofzuigen. Ik merk zelf dat ik weinig ruimte heb om ook eens in de zoveel tijd even goed op te ruimen en spullen uit te zoeken. Het huis redelijks schoon houden lukt wel, maar die extra dingen kosten mij echt veel tijd en energie. Ik heb ook gewoon dat ik wil relaxen als mijn kind slaapt of als het weekend is. Dan wil ik niet alleen maar schoonmaken. Mijn tijd is al kostbaar denk ik dan!
Wij krijgen wel echt nul hulp van anderen betreft opvoeding of oppassen ivm ver weg wonen, dus wellicht maakt dat nog verschil in ābelastbaarheidā
Same, het lijkt de meesten idd best makkelijk af te gaan. Vooral dat sporten! Mij lukt dat gewoon echt niet. En mn huis tja dat is gewoon op het oog netjes maar dweilen ofzo doe ik echt eens per 2 maanden ofzo, de badkamer ehh zo goed als nooit, de wc wel regelmatig en stofzuigen ook en een doekje over het aanrecht ook, maar verderā¦
Ik ben ook onder de indruk van al dat sporten hoor! Zonder onze hulp zou het hier snel verslonzen vrees ik. Heb nu al het gevoel dat ik constant aan het wassen en opruimen ben, laat staan dat ik echt de badkamer zou moeten schoonmaken.
Ja dit deden wij ook altijd, vind dat nu met twee kinderen ook wennen dat dat niet lukt omdat we er ieder eentje naar bed brengen.
Zijn nu wel extra gemotiveerd om onze peuter eindelijk eens te leren opruimen
Vond ik ook hahah en wij zijn beide regelmatig een paar dagen alleen met ons kind, ik doe nu al het schoonmaken gewoon meteen. Dus na het eten afruimen, in vaatwasser en doekje over de tafel etc. Mijn kind krijgt dan ook een doekje en āhelptā lekker mee
Ja met twee(ling) is dat dus kut want je bent allebei constant bezig en daarna gesloopt. Wij doen iidd wel als ze in bad zitten dat de ander dan opruimt, maarja dat is 10 min ofzo en daarnaast gaan ze maar 2x per week in bad
Het wil denk ik echt niet zeggen dat het makkelijk gaat hoor. Althans, bij ons niet. Ik zit er ook vaak genoeg doorheen of baal dat de weekenden niet echt weekenden zijn omdat er dan ook nog vanalles moet. Maar sporten geeft me energie en ik vind het belangrijk. Er blijven dan weer genoeg andere dingen liggen, ik denk dat het altijd een kwestie is van bepaalde dingen wel en andere dingen niet kunnen doen als je werkt en kleine kinderen hebt en ook zelf nog iets van een leven wil hebben
Tuurlijk, snap ik. Het ligt denk ik ook meer aan mijzelf en mijn gebrek aan energie en veel lichamelijke klachten waardoor op bank/bed ploffen vaak wint van andere dingen
Wij ruimen eigenlijk altijd alles op voor de kinderen naar bed gaan. Zij moeten dan hun eigen speelgoed opruimen en wij doen de keuken/ eettafel opruimen/ schoonmaken en de rest van de kamer even netjes maken.
Lukt mij zelfs in mijn eentje met 3 kinderen, mijn oudste zijn wel echt gedrild wat betreft opruimen, ik zet dan het opruim liedje op via YouTube en ze gaan als een gek door het huis.
Wel echt respect voor iedereen die nog zoveel sport naast werken. Ik ben in de avond wel echt kapot altijd.
Heb je een link naar dat opruimliedje? Dat klinkt namelijk als iets wat hier kan werken. Onze oudste is heel wisselend. Kan heel goed opruimen, maar niet als ze moet. Tenzij ze denkt bedtijd ermee te kunnen rekken.
As we speak zit ik de baby te voeden en ligt het hele gras bezaaid met puzzels, waarvan ik zei dat ze ze niet mee naar buiten mocht nemen. Maarja mama is even bezig dus laten we het lekker toch doen. (Mn man is even weg). Heb (niet zo pedagogisch verantwoord) gedreigd dat als ze ze nu niet allemaal sorteert en opruimt ik ze allemaal in de prullenbak gooi en nu is ze ze boos kijkend aan het sorteren in de juiste dozen
Sporten heb ik sinds haar geboorte niet meer gedaan wel veel dingen lopend doen en af en toe yoga. Heb de hoop dat straks als de jongste ook eerder op bed ligt weer op te pakken. Altijd veel hardgelopen dus wil dat dan weer op gaan bouwen als ze alledrie op bed liggen. Kan ik gewoon de babyfoons bij mn man zetten dus valt qua plannen dan ook te overzien voor ons beiden.
Dit is het liedje Opruimlied lange versie - YouTube
Haha komt mij heel bekend voor hoor! Vooral inderdaad als jij iets aan het doen bent, bijvoorbeeld voeden.
Hier ligt nu ook van alles bezaait over de grond hoor, maar voor bedtijd moet alles opgeruimd zijn. Met uitzondering van een mooie treinbaan oid. Hoop dat het liedje gaat helpen! Hier vinden ze het helemaal leuk.
Herkenbaar verhaal. Ik vind het ook heel lastig, ben vaak ook dood op als ik thuis kom en vind het al een prestatie als ik gekookt heb en op dagelijkse basis de ābasisā opgeruimd en schoon kan houden.
Mijn man werkt 5 dagen en ik werk er 4 of 5, waarvan altijd minimaal 1 weekenddag maar meestal 2. Dan mis je ook gewoon tijd samen om even goed door te pakken. We hebben ook geen hulp van familie of een schoonmaakster. Daar denk ik wel vaak over na maar de stap zetten doe ik dan weer niet. Met 4 kinderen voelt het ook een beetje als dweilen met de kraan openā¦
Het gaat niet altijd makkelijk hoor! Zeker als mijn vriend weg is voor werk vind ik het vaak heel pittig (echt zoveel respect voor alleenstaande ouders!).
Wij hebben geen hulp hier, we wonen in een ander land dan familie dus oppassen en dergelijke zit er niet in. Huishoudelijke hulp hebben we ook niet.
Wat het bij ons te doen maakt is denk ik het feit dat we maar 1 kind hebben. En dat we allebei thuiswerken, dus geen reistijd en heel veel kan tussen de bedrijven door (was draaien, vaatwasser uitruimen, snel een boodschap doen want supermarkt zit om de hoek). En we hebben heel flexibele werkgevers die niet eisen dat je op bepaalde uren werkt, maar die je veel vrijheid geven. Bovendien is het normaal dat je je kind vroeg ophaalt, in ons geval 16:30 en dan is ze al een van de laatsten die er nog is. Om kwart over zes thuiskomen met een uitgehongerd en moe kind terwijl je nog moet beginnen met koken komt bij ons niet voor. Ik denk dat dit soort dingen echt heel erg veel schelen.