Werkende moeders

Nee hoor hier lukt dat ook niet.
Wij hebben ook wel het om en om principe met naar bed brengen, maar “naar bed brengen” is hier gemakkelijk tot 21/22 bezig zijn. En zeker als de een écht de boel op stelten zet, heb je die 2e toch nodig om er überhaupt 1 op bed te krijgen.
Daarna ga je niet meer naar de sportschool (althans, ik niet haha).

Ik sport 1 dag, en ben dan rond 22u thuis en geef 1 avond nog les en ben dan ook rond 22u thuis. Als mijn man ook nog eens 2 avonden zou gaan sporen, leven we echt langs elkaar heen, dat is een periode geweest maar vonden dat echt niet fijn. Wanneer spreek je elkaar dan nog :crazy_face:.

Hier is het meestal op za of zo ochtend dat m’n man het op z’n heupen krijgt en in een keer het hele huis door wervelwind. En ik doe op vrijdag (thuis dag) alle was, althans: wassen/drogen en dan ‘s avonds met z’n tweeën vouwen en ruimen we alles op.
Maar echt een kast uitpluizen ofzo, zo maar een avond weg, dat lukt hier ook niet hoor.

2 likes

Wow. 40 uur werken en 4 keer sporten is hier wel een utopie. Respect!

Hier werk ik gemiddeld 30 uur, vriend 35. Ik sport twee keer, meestal één keer onder werktijd en één keer in het weekend. Daarnaast beide twee keer per maand opleidingsavond en beide 1 a 2 keer per week savonds naar vrienden. Elke week een schoonmaker.

Kinderen zijn hier wel wat ouder, beide basisschool en de oudste gaat pas om 9 uur naar bed. Minder zorgtaken, maar meer geregel (zwemles, sport, vriendjes, huiswerk) en niet meer alles in bed om 7 uur.

Ik vind het vaak op het tandvlees. Het lukt allemaal net maar ben vaak gevloerd en tijd voor elkaar is schaars ( en als die er is, wil ik vooral onder een dekentje op de bank)

2 likes

Hoe sporten jullie onder werktijd haha? Dan maak je ‘s avonds nog wat uurtjes ofzo? Dan denk ik aan een kantoor baan oid?

Haha goed punt. Hier ZZPer, deel zelf mn week in en het is kantoorwerk.

4 likes

Jaa precies, dus dan “onder kdv tijd”, maar vervolgens werk je een andere keer die uren.
Onder werktijd klonk voor mij als zo’n super baas die (ze schijnen te bestaan), iedereen 3u doorbetaald laat sporten in een sportschool in het pand. Ik dacht effe: wow dit is de derde keer dat ik dit nu lees, gebeurd dat zo veel :scream:

2 likes

Haha ja ik doe het ipv lunchpauze en ik werk dan meestal 's avonds nog even

3 likes

Denk niet zo heel regulier nee! Ik werk er wel minder uren door maar dat vind ik zelf de moeite makkelijk waard en nog meer uren weg bij mn kinderen zie ik niet zo zitten dus dan maar minder omzet. Maar das wat lastiger in loondienst en/of in niet-kantoor functies

2 likes

Ik werk thuis vaak wat efficiënter dan op kantoor en heb dan een langere pauze waarin ik een uurtje naar de sportschool ga. Lunchen doe ik dan achter mijn computer.

2 likes

Ik heb naar kantoor minstens 45 minuten reistijd, dus als ik thuis werk heb ik anderhalf uur op een dag vrij te besteden :wink: en ik beheer mijn eigen agenda, dus mn secretaresse weet wanneer ik sport. En in mijn werk moet ik vooral omzet draaien, ook wel genoeg uren maar dat lukt wel op zo’n dag

5 likes

Herkenbaar ! Wij komen ook nauwelijks toe aan sporten. Mijn werk kan ook absoluut niet thuis gedaan worden, waardoor ik gebonden ben aan reistijd en meestal dus langere dagen. Hierdoor blijft er maar weinig tijd per etmaal over om te besteden aan je kind, partner, huishouden en sporten. En zoals iemand anders kon al zei. Ik wil niet langs elkaar leven, maar met met elkaar. Dat houdt bij ons in dat we proberen gezamenlijk te eten en beide 1 kind tegelijk naar bed brengen. Uurtjes erna zijn nog maar 2 uur voordat het weer tijd word om zelf te slapen. Knap dat de meeste wel alles kunnen combineren, maar hier lukt dat zeker niet haha.

7 likes

Ik heb twee uur langer opvang zodat ik na mijn werk kan sporten, daardoor lukt het wel 4-5 keer per week. Maar ik begin wel al om 7:00 dus dan heb ik wat meer tijd voor haar bedtijd… als ik pas om 17:00 klaar zou zijn zou ik het ook echt lastig vinden.

3 likes

Even een disclaimer nav mijn eerdere post. Wellicht te rooskleurig geschetst. Mijn ouders hebben E. een paar uur geleden opgehaald zodat ik (op mijn ‘mama’dag) het huis eens grondig kan poetsen…

2 likes

Een puzzel is het zeker, maar ik vind het gepuzzel wel waard, als het resultaat is dat ik ook mijn eigen tijd heb om te sporten/af te spreken met vrienden etc.
Hier staat dan dus wel tegenover dat mijn huis niet nestjes, strak en schoon is haha

En wat voor mij echt heel veel scheelt (en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan): ik kan heel goed accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan. Dus ik ben heel makkelijk met bijv het huishouden “achja dan maar even veel stof op de trap, geen tijd” en dus ook “oeps geen eten in huis, dan haal/bestel ik snel wat” of dus met mijn kinderen om 18:00 vanuit het kdv door naar de ap voor een makkelijke maaltijd (dit zorgde voor nogal wat ophef in een ander topic, omdat ik dan dus mijn kinderen - als ze mega hangry zijn en krijsen - een rijstwafel in de supermarkt geef, voor het afrekenen).

En op de dagen dat mijn vriend in het buitenland zit, dan leg ik de lat laag. Niet teveel (sociale) afspraken of voor jezelf bedenken wat je allemaal moet doen.

Ik denk echt dat het meest belangrijk is dat je zelf tevreden kan zijn met hoe je huishouden is ingericht. En als dat dus is dat je misschien 1 keer per week sport in plaats van 2, dan is dat zo. Of als dat betekent dat je je ene kind misschien niet altijd naar bed kan brengen, dan is dat jammer, maar dan is het zo. Vraag niet teveel van jezelf, dan hoef je je daar ook niet rot om te voelen als het niet lukt

12 likes

Ja fijn om even te relativeren hoor! Net met mijn man ook over te veel mensen willen met mij afspreken op mijn enige vrije doordeweekse dag. Nou zijn het niet eens per se mensen waarvan ik zoiets heb jaaaaa daar wil ik graag mee afspreken!! Toevallig ook allemaal vrouwen van vrienden/familie van mijn man. Dus hij zei nu ook gewoon niet doen als jij liever wilt rusten of wat met kind wilt doen moet je dat gewoon doen.

Vind het super irritant dat andere moeders die dag maar als mijn sociale dag zien om met andere kids en moeders te interacten. Merkte dat ik daar ook echt vermoeid van werd.

2 likes

Ik reageer even in het algemeen gezien de vele reacties. Ik vind het vooral goed, ook voor anderen, dat het niet altijd zo makkelijk gaat zoals er hiervoor even geschetst werd. Zo krijgen we een realistischer beeld, 4x per week sporten kan, maar dan wordt er op andere dingen bezuinigd qua tijd. Dat is prima en zo zie je dat iedereen gewoon andere waarden heeft van wat hij belangrijk vindt in z’n tijdsindeling.
Ik lees ook wel veel mensen waarbij ze best vroeg werken zodat ze s middags kunnen sporten of iets aan het huishouden kunnen doen. Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dat voor een deel van de mensen ook geldt. Dat maakt voor mij het wel logischer hoe mensen hun tijd indelen en ruimte hebben voor bepaalde dingen. Ik kan dat helaas niet ivm m’n werk.

8 likes

Neeee, omijngod. Dit is echt mijn nachtmerrie. Wat enorm klote zeg.

1 like

Woensdag begin ik weer met werken na de geboorte van ons tweede kind. Ben een beetje bang voor de ochtendspits: hoe krijg ik mezelf gedoucht en gemakeupt (haar wassen doe ik maar 2x per week dus snelle douche/make-up vind ik wel belangrijk) en twee kinderen aangekleed, gevoed, haren netjes etc op de opvang om 8u?

Hoe doen jullie dit? Tips?

Op dagen dat ik naar kantoor ga zet ik de wekker eerder zodat ik klaar ben als de kinderen wakker worden. Als ik thuiswerk douche en make-up ik terwijl mijn man de kinderen wegbrengt

3 likes

Ik merkte idd toen mijn man nog thuis werkte door Corona dingen veel soepeler liepen… nu zijn we alle twee weer veel dagen echt van huis… ik meestal 4dgn 7.30-17.30 (heb maar een kwartier reistijd en een Onderwijsbaan, dus wel alle vakanties vrij :sunglasses::partying_face:) en hij meestal wel 3 van de 4 van 6.30-18.30 (puur door veel op de weg zijn).
De robot stofzuiger scheelt hier echt een hoop, dat wel. Maar dan nog vind ik het al wonderbaarlijk als ik om 18.30 het eten en gezin aan tafel heb :rofl:
Laat staan dat ze om 19u in bed liggen :sweat_smile:.

Als we alle twee thuis zouden werken zou wel makkelijker zijn, maarja, daar hebben we allle twee het type baan nou eenmaal niet voor.

Werkten jullie voorheen ook al zoveel thuis? Of is dat een positieve Corona bijkomst :blush:?

Is je man thuis in de ochtend?
Op de dag dat m’n man thuis is doet hij vanzelfsprekend alles vd ochtend. Op zijn ene thuiswerkdag doet hij ook bijna alles. Want dan ben ik om 7.30 de deur uit en hij gaat dan pas 8.15 met ze weg. Ik kleed ze dan aan, terwijl hij doucht en dan neemt hij het over.

Op de 2 echte spits dagen (dan is hij om 6.30 al weg en moet ik dus nog beginnen haha), zorg ik dat niet hoef te douchen (avond van te voren), accepteer ik een staart ipv gestyled haar, en doe ik m’n make up terwijl zij een broodje eten voor de tv :sweat_smile::+1:t3:

Edit: en in geval van een baby: alles klaar leggen. Dan kan je zo hup alles aandoen. Indien fles: lukt dat al zelf? De een broodje de ander flesje? Of bij borst deed ik altijd in bed nog voeden en dan in de wipstoel in de badkamer erbij. Terwijl de ander broodje eet met filmpje.

3 likes