Werkende moeders

Ik heb geluk dat mn man zelfstandige is. Hij brengt meestal en ik haal. Vorige week deed ik het en was half uur later op werk, alsnog wel 9uur.

Nadeel is dat hij in de avond en weekend nog werkt.
Na het eten, wast ie wat af en als baby al slaapt dan gaat hij.

Het werk is hier wel redelijk flexibel met kinderen. Ook omdat ze in dat betreft van oude stempel zijn en vrouwen dan eerder kinderen opvangen :smiling_face_with_tear:
Mn manager zei zelf, jij kan beter vrij nemen waarschijnlijk want kost meer geld als je man dat doet. En dat is zo, en ik heb nog veel verlof staan.

Maar vind soms wel lastig de balans te vinden want tijd voor sporten heb ik niet. Moe en geen motivatie. Kan dan om 21u eindelijk zitten.

Hier zet ik strak de wekker 06:45 uur, meestal slapen de kids dan nog en dan de routine beginnen (fles maken etc) en dan zou het moeten lukken.
Je kunt zelfs nog kleding klaarleggen de avond van tevoren. Ik zet ook alles klaar wat meegenomen moet worden (werktas, spullen voor kdv etc).

3 likes

Ik heb trouwens een collega die van wat verder weg komt en die staat 4 dag per week om 7u met de kids bij de opvang/voor schoolse. Echt, respect. Dan moet je er toch rond 5.30 uit. :cold_face:
Echt mijn nachtmerrie, heb daar oprecht ontzag voor dat zij dat gewoon doet :sweat_smile:.

Ik vanochtend om 6:15, hoeft gelukkig niet vaak maar was wel :sparkles:intens :sparkles:

4 likes

Pff heftig :sweat_smile:! Slaapt je kind dan daar door ofzo? Die wordt ook praktisch midden in de nacht anders wakker haha. Lijkt me ook pittig om op zo’n opvang te werken trouwens :cold_face:

Vond het ook wel spannend met baby en schoolgaand kind het in de ochtend te regelen. Ik vertrek al 7 uur naar m’n werk. Soms 7.30. Man brengt de kids naar school en gaat dan naar werk. We leggen de avond ervoor alles al klaar. Alle kleding van beide kids liggen klaar, tassen zijn op eten na al nagelopen, jassen en schoenen liggen klaar. Dus vooral heel goed voorbereiden haha. Baby wordt half zes wakker dan maak ik flesje en geef dat. Meestal valt ze daarna weer in slaap, en ik sta dan op om om te kleden. Om 7 uur wordt m’n man en zoontje wakker en gaan zij ook omkleden enzo. Ondertussen gaat zoontje aan het ontbijt en kleed m’n man de baby ook aan. 8.10 gaan ze weg lopend naar school en opvang. Is best strak geregeld allemaal.

2 likes

Dat thuiswerken komt bij ons echt door corona, als we allebei fulltime op kantoor zouden werken zou het allemaal veel lastiger rond te breien zijn.

Ik leg altijd 's avonds de kleren voor mezelf en kind klaar, de tas voor school, de jas/schoenen (check de weersvoorspellingen ook altijd even). Mijn vriend is net om half acht vertrokken met kind, ik zit al achter mijn computer. Omdat ik zo vroeg begin vandaag, kan ik ook op tijd weer ophalen. Als ik alleen met kind ben merk ik dat ik alles veel strakker regel en nog meer voorbereid, anders lukt het echt niet. Wat ook scheelt is dat ze hier op de kleuterschool ontbijten.

Ik heb een kennis hier, ze is alleenstaande moeder en werkt in het ziekenhuis. De dagdiensten beginnen standaard om 7 uur. Zij staat elke dag met haar kind om 6:15 voor de deur van school/opvang, staat om 5:30 op. Dat lijkt me echt heel zwaar.

2 likes

Ik sta ook rond 07.00 bij de opvang. Nu lukt dat prima, maar het is wel iets waar ik tegenop zie als de tweede er straks is.
Ik sta om 6 uur op, is meer omdat ik echt tijd nodig heb op wakker te worden, ik ga koffie drinken, eten en brood smeren voor mezelf voor werk. Mijn man maakt rond 06.30 onze dochter klaar en ik ga dan ook naar boven om aan te kleden. Opvang is 7 minuten rijden, dus dat is geen probleem. Dochter ontbijt op de opvang.

Zodra baby ongeveer 6 maand is gaat onze dochter naar de basisschool, dan wordt het lastiger want dat is een andere locatie. Denk dat man, die veel thuiswerkt, dan dochter naar school brengt en ik baby naar de opvang.

Maar dat op tijd klaarmaken van iedereen… dat wordt een dingetješŸ˜… Helemaal als ik Geen momentje meer voor mezelf (lees: koffie) heb.

Te lang verhaal dit :rofl:

1 like

Leuk (en interessant) om te lezen hoe iedereen alles regelt rondom opvang etc. Maar ook grote verschillen! Als je veel thuiswerkt, op tijd je kind kan ophalen, geen reistijd hebt en tussendoor een keer een was aanzet, dan scheelt dat al best veel tijd t.o.v. naar kantoor moeten + reistijd+laat thuis.

Ik werk drie dagen per week op kantoor; die dagen gaat de wekker rond 6.30. Ik geef in bed de ochtendvoeding, mijn man gaat ondertussen douchen en aankleden. Daarna kleedt hij onze dochter aan en kan ik me klaarmaken. Voorheen ging ik om 8.00 de deur uit, maar het is inmiddels zo druk op de weg dat ik liefst 7.45/7.50 in de auto wil zitten. Op kantoordagen zijn we allebei zo rond 17.45 thuis, soms later. Op dinsdag werk ik thuis en kunnen we wat rustiger aan doen, dat is wel lekker. Ik breng mijn dochter dan pas tegen 8.30 naar de opvang en wil haar het liefst tussen 16.30-17.00 al ophalen, de andere opvang-/oppasdagen zijn al lang genoeg. Verder zet ik 's avonds alle tassen enzo klaar (mijn werktas+tas met kolfspullen + lunch + tasje van m’n dochter + kleertjes). En ik at altijd yoghurt bij het ontbijt maar daar doe ik teringlang over, dus nu eet ik 's ochtends een boterham en tussen de middag yoghurt.

Wat bij ons in het huishouden scheelt is :sparkles:minimaliseren :sparkles: :sweat_smile:. Lege oppervlaktes zijn makkelijker schoon te houden dan een vensterbank met 100 vaasjes en als je niet extreem veel handdoeken hebt, kan de was zich ook niet enorm opstapelen.

13 likes

Beetje jaloers op thuiswerkers. Ik heb een kantoorbaan en word wel daar verwacht. En 2 uur reistijd… Daardoor gaat onze wekker om 06:00 en onze dochter wordt dan ook wakker. Ik vertrek uiterlijk 07:00 zodat ik om 08:00 begin met werken.Mijn man vertrekt dan van huis met onze dochter en brengt haar naar de opvang.

Ik haal haar rond 17:30 weer op. Dan gaan we snel naar huis en geef ik haar te eten. Rond 18:00 is mijn man ongeveer thuis. En om 19:00 ligt E. weer in bed.

2 likes

Echt respect voor jullie. Ik ben liever lui dan moe en als ik een vacature zie die me aanspreekt maar waarbij het betekent dat ik vroeg op moet staan dan laat ik ā€˜m schieten en blijf ik zitten waar ik zit ook al is het niet altijd even uitdagend meer :grimacing:

1 like

Zelfde hier, heb zo een baan nu maar haal er dan andere soort voldoening uit.

2 likes

Idd zoveel mogelijk voorbereiden: kleren klaar leggen, tasjes klaarmaken, m’n eigen boterhammen voor de volgende dag zijn in de avond meestal al gesmeerd. Ik sta op voordat de kinderen (meestal) wakker zijn. Soms zijn ze eerder wakker maar ik heb dan nog speling. Als ik werk is m’n vriend vrij of begint later zodat we de ochtenden samen doen. Als ik echt alleen ben, probeer ik klaar te maken voordat ze wakker zijn of ik douche megasnel terwijl de baby in bed ligt of beneden in de box. De peuter kan zichzelf dan meestal wel even vermaken. Opmaken doe ik ook tussen de bedrijven door.

3 likes

Dat heb ik ook!

Denk dat ik uit een andere baan wel meer voldoening kan halen en meer kan groeien.
Maar het feit dat ik volledig thuis werk en daardoor zelf elke dag op het schoolplein kan staan Ʃn zelden in de problemen kom als mijn kinderen ziek zijn geeft mij zoveel rust.

5 likes

Herkenbaar! Ik verveel me op dit moment echt in mijn baan. Maar het voelt wel een beetje als gouden kooi. En er komt nog eens bij dat we volgend jaar geen BSO hebben. Maar zou wel graag weer met plezier aan het werk willen zijn.

1 like

Dat snap ik! Ik probeer mezelf zoveel mogelijk voor te houden dat als ze straks allebei op school zitten en wat zelfstandiger zijn dat het wel wat makkelijker word om weer wat uitdagendere baan te hebben.

Vind het daarom ook echt moeilijk om de knoop door te hakken voor nog een kindje. De wens is echt enorm en word steeds sterker omdat mijn zoontje ook groter word. Maar ik weet ook dat op het moment dat ik een kindje krijg ik echt nergens meer behoefte aan heb en nog 2 jaar allemaal daarop gefocust ben. En ook al weet ik dat ik daar echt intens van geniet zie ik er ook wel een soort van tegen op ofzo.

3 likes

Helemaal mee eens. Ook alle groepsapps, communicatie van school (per klas verschillend) etc. bijhouden is niet niks. Ik sta op het punt weer te gaan werken met 3 kinderen (2, 4, 6 jaar) en vind het heel spannend of dit allemaal gaat lukken.

1 like

En @Coco Hier zoontje 6 jaar in groep 3 en dat ervaar ik echt niet als makkelijker. Juist in deze tijd met veel social media, veel competitie onderling wil ik er bovenop zitten. Hem aandacht geven bij z’n huiswerk. Zijn gedrag wat sturen, want ze leren heel veel op de schoolplein. En dan nog allerlei buitenschoolse activiteiten. Die er ook bij horen. Ik kan niet wachten om juist minder te gaan werken.

2 likes

Een jaartje.

3 likes

Nee daar ben ik ook bang voor! Opvang was zo overzichtelijk! Nu is het echt passen en meten met die achterlijke schooltijden in nl. En ik merk hier waar wij wonen waar de BSO schaars is dat het massaal te vrouwen zijn die minder gaan werken…

3 likes