Ik wilde juist meer gaan werken als m’n zoontje naar de basisschool gaat. Maar als ik dit zo lees kan ik daar beter vanaf zien
Mee eens ! Ik merk nu veel minder tijd te hebben dan toen ze baby / klein waren. Geen dutjes, activiteiten, zoals andere al zeggen, je moet er toch wel dichtop zitten wat er op school gebeurd…
Ik ben Belg maar ben net minder gaan werken toen ze gestart zijn op school. De creche is tot 18u en je weet dat ze er goed zitten. Maar onze school stopt om 15u en dan zitten ze in de nabewaking en dat wil ik dus niet, dus ik stop om 14u55 ipv de 17u30 toen ze naar de creche gingen.
Ik merk dat ik echt een beetje nerveus word van jullie berichten. Ik heb nog geen kinderen maar dat staat over 1 a 2 jaar wel op de planning. Ik heb alleen ook een drukke baan (ook per week wel 2 tot 4 avonden weg van huis) die ik heel erg leuk vind en best wel flinke ambities. Ik zou dat toch echt niet willen opgeven, tegelijkertijd weet ik dat mijn vriend ontzettend graag vader zou willen worden. Zijn hier ook verhalen van mensen die het wel goed kunnen combineren?
Hangt ook af van je werk…
Mijn collega (IB’er) is Bijv wel van 24 naar 32 gegaan sinds de jongste ok op school zit en die 4e dag verspreid ze over 2 ochtenden. Daardoor niet extra opvang nodig en wel een dag erbij
Ligt denk ik ook aan je werk en hoe je dat in kan delen. Ik werk nu 3 dagen, dan hebben we opvang en (als er plek is tenminste ) ook bso straks. Als alle kinderen naar school gaan straks hebben wij ze dus niet alleen mijn 3 werkdagen “onder de pannen” maar ook woensdag- en vrijdagochtend en na de onderbouw vrijdag tot 14.30u, dan zou ik dus die uren kunnen werken.
@anon55799045 er zijn meer opties dan dat (alleen) jij minder gaat werken toch? Je partner? Flexibele opvang? @Karl_Lagerfeld jullie hebben bv een 24-7 opvang toch?
Je vriend kan mss minder werken zodat jij voor je carrière kan gaan ?
Ohh ondanks mijn “negatieve” ervaringen zijn wij beide echt wel ambitieus. Bedoelde meer te zeggen dat ik niet ermee eens ben dat een schoolgaand kind makkelijker is. Mijn ervaring daarin is echt anders. Man werkt fulltime en ik werk op papier 32 uur maar in praktijk is dat in een normale week (4x9 uur + administratie in de avonden … we krijgen die extra uren niet uitbetaald) en in m’n meest drukke week zoals nu met avond- en nachtweken is dat 7x9 uur per week en dan 14 diensten achter elkaar (maar dat is 1x per 3 maanden). Persoonlijk zou ik niet 2 tot 4 x per week weg kunnen zijn in de avond en dat kunnen combineren met kids. Verder mee eens dat meer werken afhankelijk is van je type werk en waar je dat kunt uitoefenen. Thuis werken maakt je wel flexibeler dan op locatie.
Ik was voor kinderen ook 4 avonden per week weg. Gaf sport les in de avonden en sportte zelf 2-3x.
Dat vind ik met kinderen echt niet ideaal. Want destijds was m’n man dan dezelfde 4 avonden weg en had je nog 3 avonden samen. Als hij nu ook 3 avonden van huis zou zijn en ik ook 3-4, dan leven we volledig langs elkaar heen… (edit: want tegelijk kan dan niet meer, tenzij je 3-4 avonden oppas ofzo hebt. Maar daar zit ook een prijskaartje aan, maar vind ik ook best pittig voor de kinderen. Na 11u kdv ook nog een oppas)
Speelt ook mee dat onze kinderen moeilijke slapers zijn, en in je eentje het bed ritueel doen echt pittig is…
Overdag werken vind ik “makkelijker”, beide 4 dagen, waardoor we maar 3 dagen opvang nodig hebben, en in 4 dagen is veel ambitie nodig mijnsinziens
Jazeker kan dat! Mijn man en ik hebben beiden een eigen bedrijf in de medische sector. Wat voor ons werkt is echt een goede en gelijkwaardige verdeling en prioriteiten (dus gezin (en elkaar) en werk en minder de sociale dingen eromheen).
Dit vond ik wel een inspirerend boek
Ik werk nu sinds baby 24 uur, maar merk dat ik mn 40 urige werkweek in 3 dagen kan proppen. Dus ik heb vandaag besloten om die 24 uur om te zetten naar 32 en als ik mn eigen schuldgevoel kan lozen worden dat er 36 of 40. Mijn baby is nog baby, dus opvang en obv 5 maand ervaring.
Daarnaast qua avonden ben ik regelmatig vanuit werk of privé dingen savonds van huis. Die avonden is mn man thuis, anders worden oma’s ingeschakeld waar het kan. We werken met een eigen systeem in een gezamenlijke agenda waar we beide in noteren wie / wat. In goed overleg en met wat spelregels maar verder : wie eerste komt, wie t eerste maalt en de ander is thuis of regelt oppas. Dit gaat (tot op heden) goed. Mn man werkt in ploegen, dus avonden alleen zijn hier niet onbekend. Verder ben ik kritischer in mn sociale cirkel en voor wie ik tijd wil maken / leuk genoeg vind om oppas te regelen. Daarnaast ben ik ook kritischer in welk werk etentje / event / borrel ik bijwoon (zit ook wel op een punt waarin me dat niet kwalijk wordt genomen maar gewaardeerd dus dat scheelt). Kwaliteit boven kwantiteit is mn nieuwe motto op allerlei vlakken. Een baby kost gewoon veel tijd ~ ook als je 50/50 zorg deelt ~ veel tijd dus je zult die ergens vandaan moeten halen (of zorg uitbesteden).
Los van de tekorten: Ik zit nog lang niet in hoe vso/bso tijd, maar je hebt toch dan aanzienlijk minder uren nodig. Dus mogelijk minder vergoeding, maar het totaal bedrag is daardoor toch alsnog veel lager?
Of het punt is dat het systeem het niet aantrekkelijk maakt, dan 10% eens
Huh wat bedoel je met “zijn hier ook verhalen van mensen die het wel goed kunnen combineren?”
Wat vind je dat iedereen hier verkeerd doet dan?
Je kan hier bij de kennismaking al naar vragen (ook voor anderen). De school die wij op 't oog hebben heeft heel weinig ouderparticipatie en ook relatief weinig oudercontact (vanaf groep 2 al geen ouders meer in de klas).
Partner haalt niet zo veel plezier uit samen zijn met baby “ je kunt er nog niks mee, dus ja wel logisch dat je dan minder graag OPPAST. 0-4 is toch meer voor de moeders hè”
Ik zeg dat ik meer wil werken “OMG en je baby dan?!? Mis je die niet. Gaat ie dan nog meer naar de opvang” met hele afkeurende blikken alsof ik m mishandel.
Ik zou geen grote verwachtingen hebben van de bijdrage van ouders op school. Als je nergens zin of tijd voor hebt hoef je ook niets te doen. Maar als je het leuk vind om mee te gaan op het begeleiden van een schoolreisje of naar de boerderij oid of een keer wil voorlezen in de klas met kinderboekenweek, dan kun je je daarvoor inschrijven.
Maar stuur je kind dan niet naar een Vrije School. Want daar is de ouderparticipatie echt heel hoog (tot zelf cadeautjes maken aan toe)
Schrok ik in het begin ook van. Het word ingedeeld in VSO en NSO opvang. En dan ook keuze tussen vakantiedagen ook of niet meenemen in het contract.
Nou ik vind dat oprecht een goede vraag en ik denk eerlijk gezegd dat als ik een man in de jaren 50 was geweest, dat ik er dan veel minder lang over na had hoeven denken of ik wel kinderen zou willen.
En mijn vriend is 100% bereid om minimaal de helft van de zorgtaken op zich te nemen en waarschijnlijk meer dan dat, maar ook hij heeft een baan waar hij veel plezier uithaalt en die hij wil blijven doen.
@Yzile mijn opmerking was helemaal niet bedoeld als dat jullie iets fout zouden doen hoor, ik raakte er gewoon zelf door in twijfelmodus omdat het door wat verhalen hier bijna onmogelijk leek om beiden (bijna) fulltime te werken met schoolgaande kinderen.
Maar fijn om ook wat voorbeelden te lezen van mensen die dat wel zo doen!
Mijn kinderen gaan naar een reguliere basisschool maar ik word echt gek van de berichtjes met de vraag of we iets willen doen. Ook op een heerlijk verwijtende toon. Denk aan: alleen de moeder van X heeft zich nog ingeschreven. Ik troost me maar met de gedachte dat de juf het (hopelijk) ook vreselijk vindt om te vragen
Ik vind de schooldagen ook anders dan de kdv/psz dagen… dochter geeft sneller aan dat ze moe is en wil na school vaak gewoon naar huis om thuis te spelen (en tv te kijken) dat maakt het soms ooj lastig om echt iets in te plannen of voel me schuldig.om een extra dag bso omdat ze liever thuis speelt.
Ik snap je hoor, maar aan de andere kant… ik vind de uitjes naar het bos, de bibliotheek, de zorgboerderij, het verzorgingstehuis en de kerk, HAVA middagen, lees groepjes ook wel heel zinvol. Het onderwijs heeft mega tekorten en dus ook niet echt een blik onderwijs assistenten die ze open kunnen trekken… dus om dat soort dingen te kunnen doen ben je toch wel afhankelijk van ouders (lees: vaders en moeders), die dat willen doen. Toch?
Edit: en niet iedere school heeft dat op loop en/of groep-3-fiets afstand natuurlijk🙃