Werkende moeders

Ik hoor het al, deze verantwoordelijkheid dump ik op mijn man.

1 like

Jaa uiteraard zijn zulke buitenactiviteiten erg belangrijk!! maar ik vind bijv de hoeveelheid info en gevraagde hulp best veel

Meerijden en meegaan naar activiteiten
Spullen meenemen voor het knutselen
Helpen met versieren van de klas bij thema’s of helpen met activiteiten bij verschillende thema’s
Helpen met taken op schoolniveau: heb je groene vingers help met de plantjes… kan je goed overweg met een naaimachine? Help met naaien van dit en dit

• voorleesouder zijn ( ben ik toevallig)

Man en ik proberen toch mee te doen als het ons lukt, ivm ouderbetrokkenheid enz… maar het is wel veel bijhoudwerk al die berichten die binnen komen via de app🤣

2 likes

Kijk er al naar uit :flushed:
Vergeet nu al de kdv leidsters ook te trakteren als mn kind jarig is.

9 likes

Eerlijk gezegd vind ik de activiteiten begeleiden op zich best leuk hoor. Maar wij werken allebei 4,5 dag en we moeten dus wel uren opnemen voor het meehelpen. Inclusief reistijd ben je zo een halve dag kwijt als je een uurtje wil helpen. Ik werk tegenwoordig wel steeds meer thuis dus dan is het makkelijker om dan heen en weer naar school te rijden, maar dat kan natuurlijk niet iedereen.

2 likes

Hoe doen jullie dat dan met de basisschool? Allemaal bso?
Want ik had stiekem de gedachte van ok dan komen ze half 3 thuis dus dan vermaken ze zichzelf wel terwijl we nog even 2 uurtjes thuis werken……maar is dat realistisch?

1 like

Ik denk dat dit wel een beetje van beide is, als ik kijk naar toen ik voor de klas stond.
Er moest bij ons altijd iemand meegaan naar zwemles want ik kon niet in 2 kleedkamers tegelijk toezicht houden (was vanuit school opgelegd). Iedere ouder moest dus 1 keer. Maar we hadden geen commissies voor ouders, schoolreis, kinderboekenweek enzo organiseerden de leerkrachten. En ik ondernam ook gewoon niet zoveel uitjes naar de kinderboerderij oid omdat ik wist dat het veel gedoe was om ouders te regelen en het altijd dezelfde waren die meegingen.
Met sinterklaas was het wel surprises met gedicht, en met schoolontbijt in pyjama naar school. En einde vh jaar helpen met schoonmaken van speelgoed.
Denk dat dit ook wel the bare minimum is die aan ouders gevraagd wordt.

Edit : en idd vrije school is echt absurd veel ouderparticipatie. Zou ik echt geen zin in hebben (en heel hoog schoolgeld)

1 like

Maar is het een probleem als het altijd dezelfde ouders zijn die zich aanmelden? Kan me voorstellen dat elk gezin een eigen ritme heeft en sommige ouders niet of minder werken waardoor ze makkelijker op school kunnen participeren? En het misschien ook oprecht leuk vinden? Of kwamen die dan met een lang gezicht opdraven met het idee van ‘niemand doet het anders’?

1 like

Hm met de leuke uitjes is 't niet zo erg. oh heb schoolreis niet genoemd in m’n rijtje die moet er wel bij. Maar met dus bv die schoolreis wilden dan opeens wel andere ouders mee, maar dan gaf ik altijd eerste keuze aan de al meer betrokken ouders die ook het speelgoed echoonmaakten oid.
Met bijvoorbeeld het meelopen naar zwemmen voelde ik me wel wat bezwaard dat het veel dezelfde moeder was en dat ik haar ook steeds vroeg als ik weer een gat had. Maar misschien vond zij dat wel helemaal niet erg inderdaad.
Edit : maarr de leerlingen vonden het ook heel leuk als het hun ouder was die mee ging (groep 3/4). Dus dat is ook wel iets om mee te nemen.

4 likes

Ja logisch dat je met leuke uitjes de voorkeur geeft aan ouders die vaker helpen! Vind het interessant om te lezen, het hele schoolleven is mij nog volkomen nieuw. Zat ook te denken om met mijn zoontje te gaan kijken bij de vrije school maar als ik hier lees dat de ouderparticipatie heel hoog is denk ik ‘laat maar”. Lijkt mij oprecht wel leuk om af en toe te helpen maar we werken allebei 36 uur per week… dus dan denk ik hoe ga ik dat doen.

1 like

Denk ook aan de opvang tijdens de vakanties hè. Zonder bso zit je anders 12 weken per jaar met een kind thuis. Je kunt wel een pakket nemen met alleen vakantieopvang, maar daar zijn de wachttijden hier helemaaaaal krankzinnig lang voor omdat alle kinderen die wel ‘reguliere’ bso hebben daarbij voorrang krijgen

3 likes

Op de vrije school wordt er inderdaad veel verwacht van ouders. Kinderen van een vriendin van mij zitten daarop, je moet zelf cadeaus knutselen, dan moet er weer soep gemaakt worden, nu weer iets maken van een knol (?) helemaal als je meerdere kinderen hebt en beide werkt lijkt mij dat niet te doen.

@Kusjessoldaat op de school van mijn kind mogen ook geen ouders mee naar binnen, je geeft je kind bij de deur af. Nu is er ook een praat verbod met de juf haha, of ja sommige ouders gingen hele verhalen ophangen bij de deur waardoor er een hele rij ontstond.
Verder wordt er ook niet veel hulp gevraagd, alleen soms doosjes sparen of dopjes ofzo.

3 likes

BSO op de werkdagen. En dat is ook omdat ik haat om tegen mijn kind te zeggen ‘Ja nu even niet want mama moet werken’. Op mijn werkdagen kan ik alle aandacht aan mijn werk geven zonder schuldgevoel omdat er een kind iets van mij wil. En doen ze leuke dingen op de BSO. En op de dagen dat ik ze uit school haal kan ik alle aandacht aan mijn kinderen geven zonder dat werk in mn nek hijgt. En is er ook gelegenheid om vriendjes uit te nodigen bij ons thuis.

En wat @Zitzak zegt: vakantie BSO! Dan heb je nooit stress om hoe je schoolvakanties moet opvangen (want dat zijn er best veel)

@Bospaadje wat vrije school betreft: wij hebben ook bij Vrije School gekeken, en wat bij ons een ook bijkomend nadeel was, was dat de vrije school in de kleuterklas al behoorlijk vroeg uit was, dacht 12:45 oid. Alleen de BSO die aan de Vrije School gekoppeld was kon al zo vroeg de kinderen opvangen. Maar die BSO zat helemaal vol. Alle andere BSO’s uit de omgeving waren nog niet open op die tijd en daar konden onze kinderen dan dus niet terecht.

En inderdaad al die dingen die je moet doen: zelf een lampion van een uitgeholde pompoen maken voor Sint Maarten, zelf een sinterklaascadeautje maken (dus niet alleen de surprise maar ook zelf een cadeau maken) allerlei vieringen, iets koken of bakken. En de financiele bijdrage was 450 euro per jaar per kind. Bij de reguliere basisschool van mijn kinderen is dat 30 euro…

3 likes

IMO is het ook helemaal niet gek om iets van betrokkenheid van ouders te vragen. Persoonlijk vind ik het ook leuk om enigszins inzicht te hebben in wat mijn kinderen op school beleven en ga ik per kind 1x per jaar mee op een uitstapje. Je kunt daar wellicht als ouder(s) ook rekening mee houden (indien mogelijk, 1001 disclaimers) dat je per jaar 1 vrije dag per ouder opneemt om aan school te besteden.

1 like

Ik werk ook 40uur pw en heb een baby van 8 maanden en een peuter van 3. Ik heb wel wekelijks hulp in de huishouding, en sporten staat op een laag pitje.
Ik werk op vrijdagen thuis en in de praktijk is dat ook altijd wel een flexibele, relaxe dag waarbij ik ze op tijd ophaal.

Mijn man werkt minder en doet ook echt meer thuis qua uitvoerende taken, maar de mentale last van het vooruitdenken, plannen en regelen ligt echt veel bij mij. Echt geen onwil van hem maar mijn hoofd is nou eenmaal áltijd bezig.
Maar moeten we er door de week 's nachts uit voor een kind dan doet hij dat. :slightly_smiling_face:

2 likes

En ook even benieuwd voor degene wiens ouders of schoonouders in de buurt wonen in hoeverre zijn zij betrokken bij het opvangen van de kinderen?

Mijn ouders komen binnenkort vlakbij ons wonen, hartstikke fijn natuurlijk maar mijn zussen hebben dus altijd heel erg op ze geleund qua opvang echt meerdere dagen met overnachting, nu ook eentje met zwemlessen etc. Mijn man ziet dat dus totaal niet zitten en heeft liever gewoon incidenteel hen inschakelen. Maar vind het wel gewoon prima om gewoon heb op de koffie te laten komen wekelijks etc. Maar goed, doordat mijn ouders dat dus heel erg gewend zijn van mijn zussen merk ik ook dat ze er echt vanuit gaan dat het bij ons ook zo gaat zijn. Mijn zussen dringen daar ook echt vaak op aan en dan met de boodschap ja maar anders krijg je het niet geregeld en dat het eigenlijk zielig is om elke dag bso etc.

1 like

Het ligt er denk ik ook echt aan wat je ouders willen en wat ze kunnen. Onze ouders zijn allemaal met pensioen, mijn moeder vind 1 vaste dag per 2 weken oppassen heel leuk, mijn schoonouders vinden incidenteel oppassen prettig.

Ik moest persoonlijk even wennen aan het idee van de BSO (na een lange dag school nog naar de BSO leek me wat veel) maar mijn kinderen vinden het echt heel leuk. Er is superveel speelgoed en vriendjes uit hun klas om mee te spelen. En ja nja een lange dag school en BSO zijn ze moe maar als ik ze na school een keer naar opa en oma gaan zijn ze aan het eind van de dag net zo moe. Het is absoluut niet zielig

4 likes

Hier kind op de vrije school en er zijn idd wel wat meer verplichtingen om dingen voor je kind te maken/knutselen, maar die kunnen vaak buiten werktijd. Daarnaast wel veel oproepen voor ouders die in de klas komen helpen. Dat hoef je niet te doen, maar daardoor zijn het wel vaak dezelfde mensen (wat soms ook wel tot ergernis kan leiden). Opvallend hierbij is dat veel ouders wel relatief veel werken, maar het vaak de mensen zijn met de iets flexibelere banen die hun tijd zelf kunnen indelen, die inspringen. Het is idd misschien wel wat harder werken soms, maar daartegenover staat veel activiteiten voor de kinderen, redelijk wat zicht op wat ze doen in de klas en veel spelen en geen schermen, haha. @itakepictures eigen bijdrage is idd wel hoog, blijft vrijwillig maar wordt toch wel op gerekend door school. Dat vind ik ook wel echt een lastig/stom ding, ook ihkv gelijkheid

Over werk/zorg combi: ik werk ver weg met veel reistijd maar kan meestal wel wat later beginnen, mijn partner werkt in de buurt en haalt bv dan vaker op. Ik ga relatief vaak savonds ook weg, dus het lukt me om de meeste dingen te doen, maar actief sporten die ik bv niet en de ochtenden ben jk niet vooruit te branden dus dan doe ik alleen het hoogstnodige

3 likes

Mijn schoonouder wonen vlakbij en zijn geen vaste oppas. Wij willen dat niet om meerdere redenen, maar het is ook nogal een commitment: zij leveren er een stukje vrijheid voor in (heb het nu over oppassen op onze werkdagen) en belangrijkste onze visie qua opvoeden ligt nogal ver uit elkaar en zij respecteren onze grenzen slecht. Zijn juist de incidentele oppas. Schoonmoeder is bv vaak vrij op woensdag, dus toen ik het fysiek zwaar had einde zwangerschap ging ze dan vaak een paar uur iets met de meiden doen. Afgelopen weekend zijn de meiden een middag daar geweest zodat wij iets zonder ze konden doen een keer etc. En juist doordat ze niet vast oppassen voelen wij ons vrijer om ze voor dat soort dingen te vragen. Soms passen ze in een maand 4x op, soms 1x en soms niet (ze zien ze verder wel regelmatig los van wel/niet oppassen).

Vragen ze niet voor alles, soms springen ze ook wel een uurtje bij maar als het zo iets is hebben we meestal een oud buurmeisje als oppas.

3 likes

Ooh zou je willen aangeven welke? Mijn zusje is nog op zoek naar een plekje.
Als ik google vind ik het niet.

2 likes

Even een ander geluid over de vrije school van iemand die er een kind op heeft zitten: Ik vind het wel meevallen qua ouder participatie, het is prima te doen voor ons als werkend (part time en full time) stel.
Het zal zeker meer zijn dan op de meeste scholen maar er zijn altijd ouders die niet of weinig werken en zich als eerste aanmelden om te helpen in de klas tijdens jaarfeesten. :))

Uiteindelijk is het allemaal op vrijwillige basis (ook de ouderbijdrage), voor mij is het het allemaal dubbel en dwars waard als ik kijk naar het andere aanbod in basis scholen in mijn buurt en naar hoe fijn mijn dochter het heeft.

7 likes