@Ishq @itakepictures mijn ouders wonen beiden op ruim 1,5u rijden en zien de kinderendus ook minder vaak. Blij dat zij er niet zo’n wedstrijd van maken. Schoonmoeder doet dat wel meer heb ik het idee, als ze ze een week niet heeft gezien staat ze hier onverwacht zeg maar want ze heeft zo al zó lang niet gezien. En als mijn ouders in het weekend wat met de kinderen doen (en dat weet ze dan toevallig omdat ze dan bv heeft gevraagd kan ik zaterdagmiddag wat met ze doen), weten we al dat zij dan de volgende dag onverwacht langskomt met een smoesje “kan ik X of Y lenen?” “Ik fietste langs op weg naar de winkel” (is niet waar overigens, wij wonen niet op de kortste route) etc.
Bij ons gaf ze toen ik zwanger was ook aan niet een vaste oppasdag te willen (hebben we haar ook nooit gevraagd verder), maar als haar dochter een kind krijgt zegt ze nu tegen ons dat wel te gaan doen. Dochter woont op ruim uur rijden en als ze daar nu heen gaan vind ze dat allemaal erg ver rijden en ze is helemaal niet zwanger ofzo, dus ben benieuwd. Het verschil: mijn ouders passen ook niet vast op en wonen ver weg en zij ziet onze kinderen dus meer dan mijn ouders. De ouders van partner van haar dochter wonen vlakbij en passen nu vast op op hun kleinkind. Wij denken stiekem dat ze het nu zegt omdat ze bang is dat het kind andere opa en oma anders beter kent ofzo.
De band die je opbouwt heeft naar mijn mening niks met kwantiteit wel met kwaliteit te maken. Er echt met aandacht voor ze zijn als je ze ziet. En hoe wij erover praten doet ook veel. Hebben best wel wat problemen met schoonouders die onze grenzen niet goed respecteren en dat bespreken we heel bewust niet waar de kinderen bij zijn. Dan praten we altijd positief over ze (of over mijn ouders, die hebben ook af en toe hun nukken hoor). Onze meiden zijn net zo enthousiast als ze mijn vader de inrit op zien rijden als wanneer ze opa die ze bijna dagelijks kort zien (hij parkeert zijn vrachtwagen bij ons) de inrit op zien rijden in ieder geval. En voelen zich ook bij allemaal op hun gemak.