zowel mijn ouders als schoonouders wonen om de hoek en passen allemaal 1 dag per week op, maar alleen omdat ze dat zelf graag willen. Verder gaat mn dochter 1 dag naar kdv en 1 ochtend naar de peuterspeelzaal. Ik ben die ochtend zelf ook vrij van werk, echt luxe wel maar heb dit echt ff nodig haha
Ouders en schoonouders wonen relatief dicht in de buurt en passen 1 dag in de week op. Willen ze zelf graag, maar ontlast ons wel een hele hoop. Ze zijn allemaal met pensioen, dus redden ons vaak uit de brand als we toch wat schuiven met werkdagen.
We hebben ook geluk met een kdv waar vaak ook nog wel extra plek is. Vanochtend is zoon ook even extra naar de opvang, omdat m’n schoonouders niet konden oppassen. Ik snap ook wel als je wat meer terughoudend bent met vaste dagen voor opa’s en oma’s, maar in ons geval werkt het goed!
Mijn ouders en schoonouders passen beiden 1 nacht + dag om de 2 weken op, en daarbuiten ook nog regelmatig incidenteel (vaak ook met overnachting). Dit is wel meestal bij hen, maar ze komen kind dan vaak ophalen (luxe, I know!).
Ze doen dit omdat ze dat zelf graag willen, en wij vinden dit zelf ook heel fijn: ze houden rekening met onze opvoedvisie en gaan niet over grenzen zoals bij @Suikerklontje bv. Maar het is ook geen verplichting: ze maken duidelijk dat ze dit zelf heel fijn vinden maar ook dat het ok is als dit niet zo zou zijn. We hebben hier echt veel geluk mee.
Waarom wil je partner dit niet? Wil hij niet het gevoel hebben te profiteren of wil hij zijn schoonouders niet te vaak in huis, of klikt het niet? Het is ook belangrijk om te kijken naar wat jullie willen, en niet alleen naar je ouders hé (al is het uiteraard lastig om die druk te voelen).
Dat kan ik me nog herinneren van vroeger. Vlak voor de grote vakantie kreeg iedereen dan iets mee om schoon te maken. Mijn moeder had het liefste de duplo ofzo, want dat kon gewoon in een kussenhoes in de wasmachine haha.
Ja mijn ouders vinden het natuurlijk sowieso prima. Mijn partner wilt het niet omdat hij niet afhankelijk wilt zijn van anderen maar ook omdat zijn ouders verder wonen. En het dan voor mijn schoonmoeder oneerlijk is.
Mijn schoonmoeder heeft wel een vaste oppasdag maar we gaan haar natuurlijk niet vragen of ze straks 2 uurtjes de kids kan opvangen (ondanks ze dat wel zou doen) na school. Want ze heeft langere reistijd dan 2 uur of dan moet man haar weer in de avond naar huis brengen.
Mijn man is heel erg van het allemaal zelf willen doen zonder village.
Overigens, heb ook wat aanpassingen in het huishouden gemaakt. We doen nu de roomba elke avond aan, wasjes tijdens het werk en het is mij gelukt om tot nu toe 3x naar zumba te gaan. Heb nu gewoon 2 vaste avonden waarbij ik sport en houd mij daaraan. Met man ook goede afspraken daarover gemaakt. Merk wel dat het mij wat meer rust in mijn hoofd geeft.
Het is absoluut niet nodig nee, maar ik weet bijvoorbeeld van mijn schoonmoeder dat ze dat wel doet. Die kan als ze onze baby ziet en het kind geeft 1 piepje (wat baby’s gewoon wel eens doen) het niet laten om 100000 keer te zeggen ‘maarja jij kent ons ook niet zo goed als opa en oma X he’. Gelukkig is het geen direct uitgesproken verwijt richting ons ofzo (en snap ik ook totaal niet waarom ze dan niet zelf het initiatief nemen om onze kinderen extra te zien), maar mocht je een ouder hebben die daar wel toe in staat is dan zou ik daar ook niet zo enthousiast over zijn. (ook al ligt het probleem volledig bij die persoon)
Pff ja echt hou op hoor. Het is hier een terugkerend issue, mijn man zit er helaas ook midden in. Schoonmoeder kan daarin behoorlijk op zijn gevoel inspelen. Ja het is inderdaad zo dat mijn zoon mijn familie meer ziet, maar van zijn kan moeten wij alles faciliteren, ja gaan wij niet doen dus ook niet gek dat schoonmoeder hem minder ziet. Los van oppasdagen komt ze nooit langs maar moeten wel altijd daarheen gaan.
Nu is het ook zo dat ze haar andere kleinkind bijna nooit ziet omdat schoondochter dat ook niet wilt. Dus speelt natuurlijk wel meer af. Maar schoonmoeder gaat dan altijd vergelijken oh weer Ishq der ouders… oh waarom ik niet, waarom hadden jullie mij niet gevraagd dan had ik vrij geregeld. Ja precies daarom, voor incidentele dingen vragen we ook liever mijn ouders want die zijn gepensioneerd, zij niet plus woont verder en moet naar huis gebracht worden. Maarja doordat zij dan opmerkingen maakt gaat man er ook in mee.
@Ishq @itakepictures mijn ouders wonen beiden op ruim 1,5u rijden en zien de kinderendus ook minder vaak. Blij dat zij er niet zo’n wedstrijd van maken. Schoonmoeder doet dat wel meer heb ik het idee, als ze ze een week niet heeft gezien staat ze hier onverwacht zeg maar want ze heeft zo al zó lang niet gezien. En als mijn ouders in het weekend wat met de kinderen doen (en dat weet ze dan toevallig omdat ze dan bv heeft gevraagd kan ik zaterdagmiddag wat met ze doen), weten we al dat zij dan de volgende dag onverwacht langskomt met een smoesje “kan ik X of Y lenen?” “Ik fietste langs op weg naar de winkel” (is niet waar overigens, wij wonen niet op de kortste route) etc.
Bij ons gaf ze toen ik zwanger was ook aan niet een vaste oppasdag te willen (hebben we haar ook nooit gevraagd verder), maar als haar dochter een kind krijgt zegt ze nu tegen ons dat wel te gaan doen. Dochter woont op ruim uur rijden en als ze daar nu heen gaan vind ze dat allemaal erg ver rijden en ze is helemaal niet zwanger ofzo, dus ben benieuwd. Het verschil: mijn ouders passen ook niet vast op en wonen ver weg en zij ziet onze kinderen dus meer dan mijn ouders. De ouders van partner van haar dochter wonen vlakbij en passen nu vast op op hun kleinkind. Wij denken stiekem dat ze het nu zegt omdat ze bang is dat het kind andere opa en oma anders beter kent ofzo.
De band die je opbouwt heeft naar mijn mening niks met kwantiteit wel met kwaliteit te maken. Er echt met aandacht voor ze zijn als je ze ziet. En hoe wij erover praten doet ook veel. Hebben best wel wat problemen met schoonouders die onze grenzen niet goed respecteren en dat bespreken we heel bewust niet waar de kinderen bij zijn. Dan praten we altijd positief over ze (of over mijn ouders, die hebben ook af en toe hun nukken hoor). Onze meiden zijn net zo enthousiast als ze mijn vader de inrit op zien rijden als wanneer ze opa die ze bijna dagelijks kort zien (hij parkeert zijn vrachtwagen bij ons) de inrit op zien rijden in ieder geval. En voelen zich ook bij allemaal op hun gemak.
He bah, klinkt heel vermoeiend en vervelend. Zal ook voor je man geen makkelijke positie zijn. Jammer dat dat dan invloed heeft naar jouw ouders toe.
Het is vaak al zo moeilijk om alle ballen in de lucht te houden, alle hulp die je dan kan krijgen is welkom.
Toen ik dichtbij mn ouders woonde, wilde mn moeder graag oppassen, ook met 2 uurtjes of even ophalen na school ofzo…
Nu we verhuisd zij vindt ze het sneu voor ons en zegt ze; jeezlouizz jeetje hoe doe je t in de vakantie met werk? Leg uit dat ik vakantie bso heb en dus geen probleem is met oppas en dan kijkt ze van ohja: dat kan ook nog inderdaad… maar goed mijn moeder komt uit een omgeving waarbij veel vriendinnen van haar altijd en veel oppassen en vindt het zielig voor ons omdat we veel ‘zelf’ moeten doen
Onderschat de kosten van de BSO niet
Schoolgeld 450,-?
lastig hoor!!
Jammer wel dat je vriend het liefst zonder “village” allemaal wil regelen, zou juist gebruik maken van alle hulp die wordt geboden.
Er staan op dit moment klassen met een onderwijs assistent omdat we geen leerkrachten kunnen krijgen … er staan SO klassen (die recht hebben op 1lk en 1 of 2 onderwijsassistnen), in hun eentje. En er is elke week wel 1 dag een klas thuis…
Nah, we hebben niet genoeg leerkrachten/onderwijs personeel … helaas.
Maar ik weet niet hoe dit in andere landen is trouwens? Doen ze daar minder of andere uitjes? Waardoor je dat wel 1 op 27 aan kan? Idk, interessante vraag wel.
@Wonderland bruto 11000 hoop ik ?
Ik heb hier nog helemaal niks over de vrijwillige ouder bijdrage gehoord ? Wanneer komt dat in een schooljaar
?
Leuk artikel over moeder zijn van Michelle Obama
Toch vind ik de basisschooltijd wel makkelijker. Enige nadeel is wel de vakanties maar verder zijn ze wel 5 dagen, bij ons 3 hele en 2 halve, onder de pannen.
Ben de afgelopen jaren denk ik 30 keer gebeld dat ik ze van de opvang moest halen want “ziek” en ben door school nog nooit gebeld. En vind de “avondroutine” ook veel chiller gaan. Vond de ochtend ook de ook veel zwaarder met 2 kinderen die ik moest voeden, aankleden etc. Terwijl ze nu ook wel zelf kunnen eten en de oudste ook zich ook zelf kan aankleden enzo. Dus ondanks dat ik nu eerst naar school moet en daarna naar de opvang ervaar ik de ochtende wel chiller ofzo.
Als mijn zoontje over 2 jaar ook naar school gaat zou ik makkelijk woensdag en vrijdag ook nog een paar uurtjes kunnen werken.
Mijn schoonouders wonen dichtbij en zijn allebei gepensioneerd. Toen we nog maar 1 kind hadden, pasten ze 2 dagen pw op. Was HEEL fijn want scheelde ons kdv (hij ging daarnaast 2 dagen pw naar kdv), maar mijn schoonouders zijn niet heel makkelijk. Flexibiliteit kennen ze niet en nieuwe, onverwachtse en ongeplande situaties zijn heel eng en eigenlijk bij voorbaat onmogelijk. Dus ja toen er een baby kwam, was dat even schakelen, want dat is een aaneenschakeling van ongeplande events. En als ze oppassen dan is het ook echt oppassen, dus er gebeurt thuis niets extra’s, zoals koken/wasje oid. Maar dat begrijp ik prima hoor, alleen was het toch fijn geweest als het kon haha
Nu we 2 kinderen hebben en ze al bijna 4 jaar oppassen, is het wel beter. Ze passen nu 1 a 2 keer per maand op en daardoor kunnen we tussendoor af en toe een beroep op ze doen. Overzichten is nog steeds liever niet (want = nieuw en spannend) en dat is vooral jammer, want mijn moeder wil dit eigenlijk altijd wel doen, maar woont verder weg.
Mijn moeder wilde graag een oppasdag en die vertrouw ik blind. Dus past 1x op per week. Mijn ouders zijn heel betrokken maar voordat we kinderen hadden ook al.
Mijn schoonouders minder. Schoonmoeder wilt wel oppassen maar er is geen vertrouwen (heel verhaal). Ze raakt ook snel in de stress.
En mn schoonmoeder gaat over grenzen dus als ik zou zeggen geen x zou ze alsnog x doen.
Schoonvader helemaal niet, die wilt het ook niet. (Ze zijn gescheiden).
Allemaal wonen ze in de buurt maar het hangt er vanaf hoe je zelf doet en band vooraf was.
Heb mn schoonmoeder wel echt duidelijk moeten maken want ze veranderde in soort granzilla (mijn poging tot oma versie van bridezilla te maken)
Zijn er meer werkende mama’s die net als ik een grafhekel hebben aan sporten, maar het toch doen? Ik vond sporten altijd al een uitdaging en nu er een kleine is al helemaal omdat ik het sporten meer moet plannen, af en toe ziek ben of de baby is ziek of mijn vriend en ik vaak ook heel moe ben. Hoe vinden jullie toch motivatie om te gaan? En wanneer gaan jullie?