Werkende moeders

De containers moeten vaker aan de weg dan dat kinderen nieuwe schoenen nodig hebben?

4 likes

Weet zelf als moeder ook niet eens welke maat ze hebben haha. Moet elke keer weer kijken en even opmeten :joy:

2 likes

Ik denk niet dat hier iemand je daar het precieze advies over kan geven. Iedereen ervaart het werken na een bevalling anders. Genoeg vrouwen die staan te springen om full-time te gaan werken en dat gaat gewoon ook prima.

Ik werk gemiddeld ook 4 lange dagen (en soms ook weekenden, is meer dan fulltime tov kantoorbaan) en dat gaat gewoon goed. Het enige waar ik dit keer last van had was wat vergeetachtigheid. Natuurlijk blijft het gemis wel, het is tenslotte je kind. Maar zelf vind ik de kwaliteit (dus hoe je de tijd dat je hebt met je kind doorbrengt) belangrijker dan kwantiteit (1 extra dag?). Ik ben zelf een leukere mamma als ik 4 dagen kan werken.

Wellicht kan je partner wat minder werken om de tijden wat meer te verdelen? Of werkt die ook al parttime?

7 likes

Ik had dit ook (werk 36 uur in 4 dagen) en heb dit opgelost door 2 dagen per week thuis te werken als mijn dochter met haar papa of opa/oma thuis was. Dan kon ik live voeden i.p.v. kolven en zag ik haar ook met lunch. Maar dat thuiswerken is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk.

Doe wat goed voor je voelt! Soms is het ook even wennen, want je komt van een situatie waarin je fulltime met je baby was. Maar kan ook dat dat gevoel blijft en dat je iets moet aanpassen.

3 likes

Mocht je nog ouderschapsverlof hebben, is dat misschien een optie om daar nog wat van in te zetten om het op te bouwen, al is het de eerste paar weken iets later beginnen/eerder naar huis? Ik vond in een keer weer 32 uur werken ook best wennen. Ik heb nu helemaal niet het idee dat ik mijn kinderen (te) weinig zie, de ochtend en avond zijn zorgintensieve momenten (voeden, wassen, aankleden, in/uit bed halen etc), waardoor je voor en na een werkdag veel interactie hebt. Je baby voor het eerst naar de opvang brengen vond ik ook best een ding, maar bij mij was dat vooral de eerste keer zo, was dat een drempel waar ik over moest. Succes en ook vast veel werkplezier!

3 likes

Ik denk dat je het gewoon moet proberen en vanuit daar een keuze kan maken.

Ik ben bij mijn eerste ook na een maand of 9 pas buiten deur gaan werken. Werkte wel een paar uurtjes pw thuis. Ik werkte 32 uur maar heb de eerste maanden maar 6 uur per dag gewerkt omdat ik borstvoedingsverlof (?) gebruikte om sneller naar huis te kunnen. Ik woonde dichtbij en redde dat net zonder te gaan lekken. Maar ik vond het persoonlijk te veel. Dus ben van 4 naar 3 dagen gedaan en voor mij voelt dat als de ideale balans.

2 likes

Wat de anderen ook zeggen: kijk wat goed voelt voor JOU. Prima als anderen fulltime werken of niet werken of alles er tussenin, maar uiteindelijk moet je ook gewoon kijken naar wat jij wil. En wat je nu besluit kan altijd nog veranderen. Toen mijn kinderen naar school gingen ben ik wat meer gaan werken, en nu de baby er is weer wat minder.

Ook vond ik werken icm 2 jonge kinderen onder de 4 veel zwaarder dan toen ze 4+ waren. Toen ze jong waren was ikzelf vaak ook gewoon moe (tropenjaren; jonge kinderen, regelmatig ziek, gebroken nachten etc). Toen trok ik meer dan 3 dagen werken echt niet. Toen ze groter werden, meer zelf konden en we ook vrijwel altijden konden doorslapen merkte ik dat ik zelf ook meer energie had en ruimte in mn hoofd om te werken.

7 likes

@Feather een paar weken geleden postte ik iets vergelijkbaars en hoewel ik nog niet weer begonnen ben, ben ik uiteindelijk (onder andere aan de hand van de adviezen hier) op deze gedachte uitgekomen. Ik ga ook naar 32 ipv 36 door langdurig steeds een beetje ouderschapsverlof in te gaan zetten maar ik overweeg momenteel om in het eerste jaar van mijn kind meer verlof op te nemen en later wellicht structureel naar 32 te gaan.

Wat je schrijft is heel herkenbaar, ik werkte altijd veel en graag en nu ben ik wat meer “meh” erover, al merkte ik toen ik laatst alvast een klein werkdingetje ging regelen en m’n mailbox bekeek dat het werkvuurtje ook weer opflakkerde. Ik zie er ook wel tegenop om weer aan het werk te gaan, maar ook omdat de combinatie van werk en zorg me zwaar lijkt. Ik begin over anderhalve week weer dus we gaan het meemaken - wanneer ga jij weer aan de slag?

4 likes

Ik werk momenteel 32 uur sinds januari en we hebben nu voor sept een extra dagje opvang geregeld zodat ik naar 36 uur zou kunnen. Ik heb nog geen idee of dat goed voelt tegen die tijd, maar toen zei mijn manager “dan probeer je het even en als het niet fijn is, verander je het weer terug, geen man overboord!”.

Overigens kostte het wennen aan 4 dagen werken (ik kwam van 5) me ongeveer 1.5 maand. In de eerste week stortte ik op donderdagavond al in, maar door thuis werken slim te plannen kon ik dat rustig opbouwen :slight_smile:

3 likes

Zooooo herkenbaar dit! Heel veel succes volgende week, ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt uiteindelijk.

@Livre ik maak even een mental note van die 1.5 maand, voor het verwachtingsmanagement :smile:

8 likes

@Feather hoe ging het vandaag? :blush:

De laatste tijd merk ik dat ik echt een beetje neerslachtig ben en vaak op het punt sta dat ik moet huilen. Dat alles als teveel voelt en vooral dat ik gewoon geen tijd meer heb om op te laden. Ik sta altijd aan voor werk of voor de kinderen (man en ik verdelen dit wel 50/50)
Ik werkte een aantal maanden 3 dagen (na geboorte van kinderen) en daarna 4 dagen gaan werken. Ik vond 3 dagen werken voor mijn thuis situatie / mezelf heel fijn. Ik had wat tijd voor mezelf, wat rust. Maar voor mijn werk vond ik het niet zo fijn, want alles duurt dan veel langer / gaat veel langzamer. Ik had het gevoel dat ik op werk bijna niet vooruit kwam (misschien ook door de combinatie met slaaptekort en dat mijn brein echt nog niet hetzelfde werkte als voorheen).
Maar met 4 dagen werken, merk ik dus dat ik nu zo erg ‘uitgerekt’ wordt, dat ik er niet blij van wordt.
En ik vind mezelf wel echt vele malen belangrijker dan mijn werk, dus ik ga voorlopig 3 om 4 dagen werken. En als dat niet voldoende is dan ga ik wel weer naar 3 dagen werken.

Ik verdeel de zorg om de kinderen 50/50 met mijn man. Hij ervaart precies hetzelfde en gaat binnenkort ook naar 3 om 4 dagen werken.
Ik vind het gewoon echt zo zwaar om geen tijd voor mezelf te hebben. En ook bijna geen echte tijd samen met mijn man.

Ik denk dat het al anders zou zijn als de kinderen allebei goed zouden door slapen. Maar nu al tijdenlang slechte nachten en dat helpt ook niet echt mee.
Hopelijk geeft het wat verlichting als ik weer wat minder ga werken

5 likes

Ik heb dus zelf heel erg het idee dat we nu niet echt de ruimte hebben om dat te doen. We zijn beide 1 dag in de week thuis met de kinderen en het weekend doen we bewust samen als gezin. Omdat we vrij weinig tijd met zijn allen samen hebben. En omdat we het ook allebei best intens vinden om meer dan 1 dag in de week alleen voor de kinderen te zorgen :sweat_smile:
Dus als 1 van ons in het weekend ergens alleen heen gaat, dan is dat meer een uitzondering. En meestal regelen we dan ook dat er dan een opa en oma langs komen, zodat zij ook kunnen helpen. Mijn man heeft ook nog af en toe weekend dienst en dan zorg ik ook dat mijn/zijn ouders op zaterdag langs komen (want anders ben ik vrijdag + zaterdag en deel van de zondag alleen met de kinderen en dat vind ik best wel veel :sweat_smile:)

Soms als onze ouders langs komen dan gaan we ook even weg met zijn 2. Maar dat is ook niet zo vaak, omdat we zelf onze ouders ook niet super vaak zien ivm de afstand (op 2.5 uur rijden).
Laatst hebben ze wel een aantal nachten ook opgepast en aan gegeven dat ze dat vaker willen doen. Dus dat geeft ook wel wat lucht :smiling_face: dat vind ik wel super fijn.

Ik ben me er ook wel van bewust dat dit echt de tropenjaren zijn. Maar het is steeds een hele delicate balans om het allemaal goed vol te houden.

1 like

Jij hebt ook een tweeling toch? Ik kan mij voorstellen dat 2 dreumessen ook echt pittiger is dan 1. Ik ben naar 4 dagen werken gegaan en werd mij ook echt te veel i.c.m huishouden. Ook totaal geen tijd voor mijzelf. Nu ga ik weer naar 3,5 dag, en dat gaat mij hopelijk wel meer rust en ademruimte geven. Ook zodat het weekend meer weekend is Ipv schoonmaak weekend.

Ik ging nu dan weleens gewoon een uurtje in bad, youtube filmpjes erbij, kopje thee en niemand komt in de badkamer. Was praktisch in te regelen en dan toch even momentje voor mijzelf. Soms ook iets meer de boel de boel te laten en dan even een uurtje voor jezelf wat doen. Iets voor jezelf hoeft ook niet per se buitenshuis hĂš.

5 likes

Wat naar dat je je zo voelt! Onderschat inderdaad niet wat slaapgebrek met een mens doet. Vriendinnen van mij werden er echt heel neerslachtig van. Goed om even wat gas terug te nemen van werk. Zorgen dat het net jou goed gaat is belangrijker dan al het andere :kissing_heart:

1 like

Wat lief dat je ernaar vraagt :blush: M’n eerste dag was uiteindelijk pas vandaag en vond het heel chill en gekkig tegelijk. Mijn team was er niet dus dan begin je toch ‘alleen’ (wel met je 800 mails). Maar het voelde ook gelijk weer heel vertrouwd. Nav m’n vraag hier en reacties daarop ga ik beginnen met 28 uur en ben toch wel blij met dat vooruitzicht

Ik vond het wel lastig om te kolven. Zat de hele middag in gesprek en ik durfde dus niet te zeggen ‘joe, ik moet nu even kolven hoor’. Dus dat wordt wel iets om alert op te zijn.

Jij begint volgende week toch? Ben je er al klaar voor?

3 likes

Ah dat klinkt als best wel een goede eerste dag! En die 28 uur is ook fijn. Hoe ga je die uren verdelen als ik vragen mag? Ik heb een proefberekening voor zowel 24 uur als 28 uur uitstaan bij HR (met ouderschapsverlof dus niet voor altijd). Van vriendinnen hoor ik ook hoe lastig het is om die tijd om te kolven te nemen. Je hebt er recht op, hopelijk voelt het snel normaler om te doen!

Ik begin inderdaad volgende week weer. Ik verheug me ook echt niet op mijn inbox :sweat_smile: Daarnaast had ik een paar bijpraat-gesprekken deze week en sindsdien zie ik het echt helemaal niet meer zitten, mijn God. Er zijn veel wisselingen in mijn team geweest, er is iemand uitgevallen en er vertrekt binnenkort nog iemand. Ik kom terug in een relatief onbekend team en de werkdruk zal meteen wel weer full on zijn. Mijn leidinggevende heb ik al laten weten dat ik anders in mijn werk wil gaan staan (gewoon m’n uren werken ipv structureel overwerken en dat betekent ook dat ik niet meer alles 100% van m’n aandacht kan geven), nu mijn team nog.

Ik vind de combi werken en moeder zijn nog altijd echt lastig.
Ik heb nu een zoon van 5 en mijn dochter is bijna 2.5.
We hebben nog steeds onderbroken nachten dus dat helpt niet en mijn zoon gaat echt niet graag naar school dus dat is iedere morgen strijd en ik wil hem dan ook niet te lang op school laten dus ook lastig met werk.
Ik werk 4/5e wat op mijn werk het minimum is en ik merk echt dat het mij niet meer lukt.
Liefst van al zou ik gewoon een thuisblijfmoeder zijn. ( is financieel geen optie)
Nu is alles altijd haasten en doordoen en geen tijd voor.
Ik had echt gehoopt dat ik na een paar jaar meer mijn weg erin zou vinden maar het blijft voor mij dus wel lastig.
Ik ga waarschijnlijk wel binnenkort op zoek naar ander werk dus mogelijks gaat het dan iets beter geen idee.

7 likes

Heel herkenbaar dit. Ik zou ook het liefst thuisblijfmoeder willen zijn, maar kan ook financieel niet. Ik heb ook het gevoel dat ik altijd haast heb, nergens volledig tijd/aandacht voor heb, zowel niet voor mijn werk, want ik ben altijd moe van gebroken nachten en dan weer zieke kinderen etc., als voor mijn kinderen, want ik heb altijd haast om ze weg te brengen, op te halen, naar afspraken racen (mijn oudste heeft medische problemen, waardoor ze meerdere therapieën per week heeft en vaak ziekenhuisafspraken heeft) en bij hen ben ik vaak ook weer moe door intensieve baan met lange dagen. Ik zou niet eens weten wanneer ik daarnaast nog zou moeten sporten of huishouden kan bijhouden

Mijn kinderen zijn wel jonger, 3 jaar en 6 maanden, dus hoop dat het nog beter wordt
maar ik zit ook wel te denken om misschien een andere baan te gaan zoeken, met minder uren en minder verantwoordelijkheid, zodat alles misschien wat meer in balans komt en ik wat meer kan genieten van alles.

2 likes

Ik zat ook in deze situatie ( mijn zoon is 6, en gaat nog steeds niet graag naar school. Dus een enorm schuldgevoel iedere keer ). Ik heb ervoor gekozen een andere job te doen, ik werk nu 24u, verdeeld over 4 dagen. Ik ga niet meer voor mijn carriere, maar werk nog steeds in dezelfde sector, dus daarmee heb ik geluk. Ik kan er elke dag zijn als de bel gaat, en ik heb 1 vrije dag in de week. ( grootouders gaan hem 1 keer halen ).

Mijn loon is minder, maar dit valt eigenlijk best wel mee. Ik heb dit ook onderhandeld zo. ( ik werk in een goed betaalde sector, dus dat helpt wel ). Wij werken met de zakgeldmethode kwa bijdrage iedere maand, dus mijn man geeft nu meer loon af.

3 likes