Werkende moeders

Ik wil zeker ook geen carriere maken, ben niet echt ambitieus. Maar met wat ik doe ( payroll bij sociaal secretariaat) kan ik min.4 dagen werken. Ik zou inderdaad eens gaan zoeken naar een job met minder uren. Ik denk ook echt dat mijn zoon deugd zou hebben van hem iets meer te kunnen opvangen.
Nu moet hij dagelijks in de opvang blijven ( school is ook al om 15u30) gedaan.
Ik vind het alleen zo lastig om een andere job te zoeken geen idee wat en hoe. En op dit moment hebben mijn man ik en gezamenlijk een deftig inkomen en ben mss ook angstig om dat op te geven.
In welke sector werk jij als je dat wil delen?

3 likes

ik begrijp dat je dit zegt maar is mijn geval niet zo. We verdelen de verantwoordelijkheden en dergelijke al vrij goed. We voeren/halen elk dagelijks 1 van de kinderen ook s’avonds en s’morgens zorgen we beiden voor de kinderen. Ik denk wel dat ik er meer "last van heb en dat mijn man dat meer naast zich neer kan leggen.
Wij hebben gewoon ook niet echt “makkelijke” kinderen. Ze vragen heel veel aandacht en vooral mijn zoon is heel aanhankelijk. Dus eigenlijk als ze wakker zijn kunnen we bv weinig huishouden doen.
Mss ligt dat ook aan ons hoor maar ik heb sowieso dus echt moeite om die dingen goed te verdelen en organiseren.

4 likes

Hier is ook alles 50/50. Niet elk gezin waar de vrouw minder werkt is afhankelijk van haar. Mijn man doet 90% van de ochtenspits, opstaan met kindjes, boterhammen maken, kindjes wegvoeren naar school. Hij doet ook nog eens alle nachten ( ook geen doorslapers hier ). Dus je moet daar niet automatisch van uitgaan hoor.

5 likes

Dit is wel heel erg herkenbaar. Kinderen zijn dezelfde leeftijd (3,5 jaar en 5,5 maand) en de oudste moet twee keer per week naar therapie. Het blijft een heen en weer gevlieg.
Weet ook totaal niet hoe ik het moet doen als de oudste naar school gaat qua planning.
Mijn man doet overigens ook veel, alleen de nachten doe ik altijd.

1 like

Ik merk dit ook met mijn werk. Moet per see op kantoor zijn op een dag dat ik eigenlijk vrij ben en dan “kan je best even je ouders bellen om op te passen”. :triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post:

Alle grootouders hebben aangegeven dat ze geen vaste oppasdag willen en best willen inspringen maar dat ook niet altijd zomaar kan, omdat ze zelf ook nog een leven hebben (en terecht).

3 likes

Ik merk ook steeds meer dat mensen aan mij vragen wat we gaan doen qua opvang en het dan inderdaad raar vinden dat opa’s en oma’s niet komen oppassen. Mijn eigen ouders wonen op een uur rijden en mijn schoonouders op bijna twee uur. Ik wil dat niet eens van ze vragen voor elke week en als ze het zouden aanbieden dan zou ik me er ook niet lekker bij voelen. Ik ben inmiddels gewend aan de ‘wacht maar tot je kind er is’ in combinatie met mijn eigen werkdagen, maar nu gaan mensen dit ook zeggen over opa’s en oma’s. Alsof die ineens een vaste oppasdag zouden willen als het kind er is. Ze hebben ook nog hun eigen leven, werk etc. Heel bijzonder dit.

2 likes

Heb je helemaal gelijk in! Ik denk dat als ze dichtbij wonen mensen nog sneller geneigd zijn om het raar te vinden. De afstand is toch ook snel al een reden en een excuus om er verder niet over na te hoeven denken. Los van het feit dat ze hun eigen leven hebben, moet je ook nog maar willen dat ze een rol spelen in de opvoeding van je kind.

1 like

Mijn schoonouders wonen op loopafstand maar willen ook geen vaste oppasdag. Wij wilden dat ook niet, dus geen verkeerde verwachtingen wederzijds gelukkig. Het is best wel een toezegging vind ik ook, want ze kunnen dan niet ineens meer doen wat ze willen zonder overleg want ouders moeten inmers gewoon werken op die oppasdag.

Ik vind het ook wel bizar hoeveel mensen er altijd vanuit gaan dat oma of opa wel bij kunnen/willen/mogen springen? Ook toen de baby zo ziek was laatst. Huh hoezo heb je al die dagen bijna niet gewerkt, kon oma niet bijspringen? Nou los van dat oma ook gewoon een baan heeft, zag ik vannacht mijn kind blauw aanlopen en ga ik die niet bij iemand anders dan mezelf of mijn man laten?

7 likes

Mijn moeder paste tot voor kort elke week een dag op omdat ze dat heel graag wilde. Inmiddels gaat dat niet meer omdat haar gezondheid te hard achteruit gaat. Mijn zoontje gaat daarom vanaf mei drie dagen naar de opvang. En het is echt bizar hoeveel commentaar ik (uiteraard alleen ik) daarop krijg! Waarom ga ik niet gewoon drie dagen werken ipv vier? Of schoonmoeder kan toch wel een extra dagje oppassen? Want het is zo zielig voor zoontje om drie dagen ‘gedumpt’ te worden. Nou als hij ergens graag is dan is het wel de opvang. Krijg hem altijd met moeite mee naar huis. Mensen moeten zich echt lekker met hun eigen leven bemoeien.

4 likes

Een aantal vrienden van mijn vriend. Maarja bij eentje woont de moeder praktisch bij hun in huis dus daar had ik al niks van verwacht. De andere hebben niet eens kinderen maar zijn wel van mening dat je als moeder voor je kinderen moet zorgen ipv werken. Uiteraard niet van toepassing op vaders.
Oh en laatst wat boomer collega’s toen het over opvang ging want hun vrouw was vroeger gewoon thuis voor de kinderen.

Onze kinderen gaan vanaf het begin 3 dagen naar de opvang en ik heb daar nog nooit zoveel commentaar op gehad als het afgelopen jaar. Reden: mijn man neemt sinds afgelopen jaar op woensdag ouderschapsverlof op. En dat is ook mijn vrije dag. Nou daar vinden mensen dus ook wat van. Dat we onze kinderen 3 dagen naar de opvang sturen terwijl ik makkelijk op woensdag zou kunnen werken en dan op 1 vd andere dagen vrij kan zijn? Schandalig en zo zielig dat ze daar 3 dagen heen moeten. Ondertussen willen ze vaak einde vd dag niet eens mee naar huis.

Terwijl het echt zo fijn is dat we ook een gezamenlijke doordeweekse vrije dag hebben. Weekenden vullen zich al zo vlug en hoe fijn om dan die tijd samen te hebben. En als ik iets voor mezelf overdag wil doen plan ik dat dus vaak op woensdag, want dan is mn man gewoon bij de kinderen en dat scheelt me een hoop geregel.

En natuurlijk is het hartstikke luxe dat we ervoor kunnen kiezen om samen dezelfde dag vrij te zijn Dat beseffen we ons heel goed, als de opvang bv meer in tarief was gestegen hadden we dit jaar een andere keuze gemaakt en voor een dag minder opvang gegaan. Maar het commentaar dat we dezelfde doordeweekse dag vrij zijn :face_with_spiral_eyes:

15 likes

Ik krijg met 2 dagen al commentaar. Kreeg ookal commentaar dat ik bso zoek want na school zou ik gewoon thuis moeten zijn.
Ik heb ook werk en dat is nodig ook mbt inkomen.

1 like

Nog eentje in die categorie: “Oh past papa op vandaag?” :smiling_face_with_tear:

Op de een of andere manier hoort een vader dat nou nooit he als hij aan het werk is of iets zonder kinderen doet.

@Lichtknopje en al zou het niet nodig zijn qua inkomen… sommige vrouwen willen ook gewoon werken. Omdat ze het leuk vinden, er voldoening uithalen of wat voor reden dan ook. Vinden mensen ook lastig merk ik (niet dat ik alleen werk voor de leuk).

6 likes

Dat is zeker zo. Ze gaan er vaak vanuit dat de vrouw inkomen voor erbij is ofzo. We verdienen ongeveer evenveel. Dat beseffen ze ook vaak niet. Alsof mijn man alles betaald.

Mn werk nu heb ik haat /liefde verhouding maar helemaal niet werken vind ik niks.

3 likes

Ik had gister ook weer zo een kut opmerkint van mijn schoonmoeder. Ik gaf aan dat ik het wel spannend vond straks om 3 kindjes te hebben en dat te combineren met werk en huishouden. En dan gelijk JIIIIJ KIEST ERVOOR (om te werken).

Terwijl ik het nooit echt als optie heb gezien om te stoppen. Maarja volgens haar is het een keuze want we kunnen leven met 1 inkomen, schraal maar oke. :sweat_smile:

6 likes

Wauw ik mag me echt gelukkig prijzen dat niemand (in mijn gezicht tenminste…) zo bizar doet dat mijn kinderen 3 dagen naar de opvang gaan.

Waarom zijn mensen eigenlijk zo negatief over de kinderopvang? Ze doen daar vaak leukere dingen dan ik met ze doe, allemaal ander gaaf speelgoed, vriendje om mee te spelen, een awesome buitenspeelplek.

Sorry maar ik word al moe van de gedachte van al die knutselprojecten die ze daar doen (iglo maken van plastic bekertjes anyone?).

En zelfs als mijn (schoon)ouders een dag zouden doen, want dat vindt de maatschappij blijkbaar minder erg, dan zouden ze daar echt niet zo’n leuke dag hebben als op de opvang.

Het kost klauwen met geld maar ik geef het er graag aan uit.

31 likes

Het vaakst gehoorde argument: je ‘neemt’ (dit woord haat ik al) geen kinderen om ze vervolgens bij anderen te dumpen.

Mijn comeback is altijd vragen hoe dit anders is dan de basisschool en daar hebben ze eigenlijk nooit een fatsoenlijk antwoord op.

23 likes

Nou een paar uurtjes peuteropvang per week tussen de 2 en 4 jaar mag nog nèt.

2 likes

Maar het is toch ook chill als het wel zo kan? Scheelt ook nog eens bakken met geld.
@Keroppi wat doe je ook neerbuigend over kinderen die naar de peuterspeelzaal gaan? Daar is toch niks mis mee? Alleen maar fijn dat dat er is.

Ik snap echt niet waarom werkende moeders hier de opvangkeuzes van andere werkende ouders zo afvallen. Het komt nota bene voort uit een post van iemand die de opmerkingen van anderen zo vervelend vond.

18 likes

Pff wat een herkenbare berichten allemaal, zit me kapot te ergeren aan alle bemoeienis en opmerkingen :smiling_face_with_tear:. Hier 3 dagen opvang, vanaf maand 4 al geloof ik. Dit is jaar 3. Bevalt prima. Hier inderdaad niet de luxe van opa en oma etc. Zo werkt het gewoon niet altijd. Die wonen ook niet super dichtbij en ze hebben geen eens een auto. M’n schoonvader woont in een verzorgingstehuis :sweat_smile:. Dus ja, 3 dagen kdv it is. Ons kind heeft daar de tijd van zn leven als ik hem mag geloven, gaat er met plezier naartoe en heeft er al beste vriendinnetjes en vriendjes, te leuk. En beide 32+ uur werken is nodig omdat we de kapot dure particuliere huur anders niet kunnen betalen en de andere 86 dure vaste lasten.

Ben nu al een jaar 100% ziekgemeld en de 3 kdv dagen zijn gewoon blijven staan (want: ben niet voor de lol ziek thuis natuurlijk :sweat_smile:). Maar omg de opmerkingen die je dan krijgt. De ‘eerste 1000 dagen zijn het belangrijkst in de ontwikkeling van een kind’ zorgt bij mij nog steeds soms voor een schuldgevoel. Haat aan die opmerking. En aan alle voornoemde opmerkingen hierboven van anderen.

7 likes