Je vergeet dat het huishouden ook keurig op orde moet zijn! (En dat de vrouw daar verantwoordelijk voor is.)
Ik denk dat mijn bericht ander overkwam dan ik bedoelde
Ik heb helemaal niets tegen de peuterspeelzaal, in tegendeel! Ik bedoelde ermee dat die types die om het hardst roepen dat âJe toch geen kinderen hebt om ze bij vreemden te brengenâ, het vaak nog net aan acceptabel vinden dat ze vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal gaan. Maar owee als je ze meer/vaker bij de opvang brengt.
Van welke mensen krijg je dat commentaar dan? Ik heb werkelijk nog nooit commentaar gehad op onze opvangkeuzes
Peuterspeelzaal en opvang zijn niet met elkaar te vergelijken, het dient beide een ander doel.
Ik snap niet wat die eerste duizend dagen ĂŒberhaupt met de opvang te maken hebben?
Ik weet niet of je het over de campagne hebt maar dat gaat meer over signaleringen, informatie voor de conceptie, tijdens de zwangerschap, etc. Dus niet of je al dan niet je kind naar de opvang stuurt.
Ah, ja ik snap wat je zegt.
Mijn neefje en nichtje gaan alleen naar opaâs en omaâs, en dus de peuterspeelzaal. Maar mijn zus praat totaal niet zo over mijn opvang bijvoorbeeld.
Maar zij hebben ook gewoon zoiets van fijn dat het zo te regelen is met grootouders, en zodra het anders moet doen we het anders. En dat zie ik bij andere vrienden ook die grootouders laten oppassen. Dat ze het vooral financieel wel chill vinden.
(wat het ook is maar ohh mân vader benoemt ieder klein ding dat niet goed gaat en dan soms echt alsof mân kind er ook maar iets aan kan doen. Terwijl de gastouder zo lekker kan camoufleren. Ik vind allebei echt voordelen hebben)
Wat is dan het verschil in deze âdoelenâ?
Nee en mijn kind gaat dus wel naar de opvang toe.
âKan je je voorstellen als klein kind dat je 4 jaar lang praktisch alleen bij moeder/ouders/familie bent geweest en dat je dan de dag na je 4de verjaardag op school wordt gebrachtâ
Oké het ging me dus om dit, en die smiley erachter. Maar lees je post nu nog eens en je zegt wel duidelijk dat het jou allemaal niks lijkt. Wat ook prima is want daarom heb je ws je kind ook naar de opvang gedaan (of misschien ook niet, you do you).
Vooral van stellen uit mijn man zijn vriendengroep. Echt bijna iedere keer weer als ter sprake komt dat wij beiden op woensdag vrij zijn en de kinderen 3 dagen naar de opvang gaan. En soms zijn het gewoon geĂŻnteresseerde vragen, dat zou ik dus niet zo zeer onder commentaar scharen. Maar de âoh wat zielig dat ze 3 dagen naar de opvang gaan terwijl ze ook 2 zouden kunnen gaan dat is toch meer dan genoegâ ânou ik zou die van ons nooit zo veel laten gaanâ of âoh wat zonde van het geldâ horen wij regelmatig. En mijn man ook van collegaâs trouwens, maar dat zijn wat oudere collegaâs waarbij de vrouw stopte met werken / alles opving dus die zijn denk ik gewoon niet anders gewend,
Wij zijn in de vriendengroep echt de uitzondering. Enige waarvan de kinderen 3 dagen naar een opvang gaan. Ik heb tijdens mijn zwangerschap vd oudste ook wel eens het idee gehad me te moeten verdedigen mbt onze keuze, maar denk dat dat meer aan mezelf/hormonen lag dan aan dingen die mensen vroegen of zeiden.
Misschien komt die opmerking van Bergamot wel voort uit het feit dat er in het begin werd gesproken over het commentaar dat (met name) vrouwen krijgen wanneer hun kinderen 3 dagen (of soms meer) dagen naar de kinderopvang gaan en dat er daarna meteen geluiden komen als âja, maar andersom krijgen wij ook genoeg commentaar dat wij onze kinderen thuis houdenâ.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik werd hier alweer behoorlijk giftig van. Laten we alsjeblieft niet doen alsof het hetzelfde verhaal is, want eerlijk waar, de sociale norm is nog steeds dat je als vrouw maximaal 24 uur per week werkt, je man 40 uur per week maakt (maar liever 60 want dan werkt ie pas echt hard) en dat je kinderen niet naar de kinderopvang gaan, want âje hebt toch geen kinderen genomen om ze dan bij vreemden te dumpenâ en âander mis je de volledige ontwikkeling van je kind, zoals zân eerste woordje, eerste stapje, enz.â De vrouwen die hun leven anders inrichten krijgen hier zoveel commentaar op, volgens mij zijn daar nu genoeg voorbeelden van gegeven en voor mij voelen opmerkingen als dat het andersom ook geldt als een soort bagatelliseren van het schuldgevoel dat je als vrouw wordt aangepraat.
Kinderopvang zegt het al, het is letterlijk de opvang van kinderen, al dan niet noodzakelijk. Psz is maar voor een paar uurtjes en ter voorbereiding op de basisschool. Een psz wordt meestal niet ingezet als opvang ivm bijvoorbeeld werk, maar ter voorbereiding op de basisschool of ter ondersteuning van de (sociaal emotionele) ontwikkeling.
Tja, mijn dochter gaat niet alleen naar de kinderopvang om opgevangen te worden⊠Ik zie dus niet zoveel verschil in het doel. Daarnaast zit ze met kinderen in een groep die twee keer in de week naar de peuterspeelzaal komen en volgen ze hetzelfde programma.
Ik zie zelf wel verschil in psz en kinderopvang, maar dat kan uiteraard verschillen per locatie/ organisatie.
Dat kan. Ik geef alleen aan dat ik het doel anders ervaar.
Je mag mij wel taggen in je opmerking. Vreemde reactie dit.
Edit: ik begrijp werkelijk niet dat er zo over elkaar gesproken moet worden. Waarom er een team âpsz oudersâ en een team âkinderopvang oudersâ moet zijn. Ik heb alleen aangegeven dat het doel anders is, wat ik zo ervaar en wat ook zo in de omschrijving staat. Ik zeg nergens dat het 1 beter is dan het ander. Ik ga er vanuit dat elke ouder het beste kiest voor zijn of haar kind. Wel opvang, geen opvang, wel of geen psz. Het lijkt wel een wedstrijd hier soms en het maar moeten bewijzen dat je het als ouder echt wel goed doet.
Misschien gebruik ik de verkeerde woorden, het lukt mij niet om mezelf duidelijk te maken zo op een forum. Ik bedoel ermee dat een psz niet altijd noodzakelijk is, maar vaak een keuze van ouders omdat ze denken dat het een goede voorbereiding op de basisschool is. De kinderen met een VVE indicatie niet meegenomen hierin, want dan is het vaak op aanraden en wel ânoodzakelijkâ.
Ik bedoel het helemaal niet verkeerd. Ik gaf alleen aan dat het doel anders is, zoals ik het ervaar. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, want nogmaals, elke keuze is goed, want een ouder weet wat het beste is voor zijn/ haar kind.
Tjah volgens mij is er altijd wel commentaar. Hebben grootouders een vaste oppasdag, zielig want wat doe jij je ouders aan zij hebben hun tijd al gehad. Terwijl er genoeg grootouders zijn die oprecht genieten van het oppassen. Gaat kind te weinig naar de opvang? Waarom niet meerdere dagen want mijn kind gaat ook x aantal dagen.
Accepteer gewoon dat het voor ieder gezin anders werkt en ieder kind heeft andere behoeften, dus dat jou constructie prima werkt voor je kind en je gezin good for you. Voor de ander werkt dat niet. Vind al die reacties hier een hoog moedermaffia gehalte hebben.
Gaat je kind naar een opvang of is dit wat je zelf hebt bedacht?
Heb je enig idee van de pedagogische leerplannen van kinderdagverblijven? Ik vind het echt raar dat je het kdv degradeert tot âde opvang van kinderenâ en de peuterspeelzaal omschrijft als een soort vooropleiding voor de basisschool.
Ja, daar heb ik zicht op. Ik heb hierboven ook al proberen uit te leggen wat ik met mijn bericht bedoel en dat ik het lastig vind om het zo op een forum juist uit te leggen. Nogmaals, ik geef aan wat ik ervaar en vind elke keuze die ouders maken goed. Het 1 is niet beter dan het andere.
Edit: ik krijg echt een naar gevoel bij deze hele discussie. Woorden worden verkeerd opgevat. Ik heb nu al een aantal keer aangegeven wat ik bedoel en wat ik heb ervaren.
Echt hoor, schiet mij maar lekâŠ