Werkende moeders

Ja, dat snap ik ook. Maar @Planten probeert al berichten lang uit te leggen hoe ze het bedoelt, en ik snap dus waar haar gedachte vandaan komt. In praktijk is het gewoon niet overal hetzelfde.

6 likes

Wil geen olie op het vuur gooien maar voorschool is toch hetzelfde als psz of niet?

Hier is dat wel los vd kinderopvang volgens mij.

1 like

Nee hoor, dat is op veel plaatsen zo. Je ziet ook vaak dat ze deel uitmaken van de basisschool. Maakt voor de kwaliteitseisen die de wet eraan stelt niet uit.

2 likes

Dank je, ja ik ging twijfelen. Al die verschillende namen

Pfff ik voel zoveel mom-guilt over de eerste dagen dat mijn kindje naar de opvang gaat. Mijn verlof eindigt op 1 februari en die eerste twee dagen (do-vrij) is er een jaarlijks congres waar ik heen ga. Het is tweedaags met hotel overnachting want in Maastricht. Carriùretechnisch belangrijk dat ik daar dit jaar naar toe ga (en niet volgend jaar bijv), en het is heel leuk en best fijn begin van werken na verlof, maar man o man wat voel ik me schuldig dat ik er ‘niet ben’ als mijn kindje voor het eerst naar de opvang gaat. Dat ik hem ‘s avonds niet kan knuffelen om er van bij te komen en hem de troost en comfort van de borstvoeding kan geven wanneer hij het (misschien?) het hardst nodig heeft. Mijn man is er gewoon wel uiteraard en die zorgt heel goed voor hem, maar waarom voel ik me zo verrot hierover bah

6 likes

Zijn hier mensen die nav het krijgen van kinderen twijfelen om een baan dichter bij huis te zoeken? Ik heb een baan die ik 80% leuk vind maar ook stressvol is, goed carriĂšre potentieel en voorwaarden zijn beter dan in mijn eigen omgeving. Maar ik word gek van files en de ns :melting_face: en ondanks dat ik zelf mag bepalen hoeveel ik thuis werk merk ik dat zichtbaarheid op kantoor wel belangrijk is.

En ik zou dus niet minder willen werken, het gaat me vooral om de reistijd en flexibiliteit als er iets is met mijn kind (op dagen dat mn partner het niet op kan pakken - hij neemt trouwens meer vrije dagen op dan ik om voor ons kind te zorgen dus het is niet dat ik de load daarvan meer draag dan hij). Maar ik twijfel zo omdat het qua geld en groeipotentieel allemaal minder is in mijn woonregio. Dat weet ik omdat ik al een tijd vacatures in de gaten houd en wel eens koffie heb gedronken met recruitment mensen. Ik weet gewoon niet goed of het loont om mijn “goede” baan los te laten voor de benefits van dichter bij huis zijn

3 likes

Denk dat het een hele persoonlijke overweging is. Voor mij weegt reistijd nergens tegenop, wij hebben (beide) altijd dichtbij huis gewerkt. Sinds de jongste naar school is werkt mijn partner wel verder weg (2.5 reizen) een deel van de week en dat is nu prima, maar moest er niet aan denken toen ze kleiner waren.

1 like

Ik heb een veelzijdige functie die ik op deze manier nooit ergens anders ga vinden. Dat weerhoudt me tot nu toe iets dichterbij te zoeke. Ikwerk nu veel thuis en mis daardoor toch wel veel wat op kantoor gebeurt en de connectie met collega’s.

Ik werk ook niet heel ver (20-25 min rijden zonder files), maar bij elkaar ben je toch best wat reistijd kwijt. Als ik makkelijker een soortgelijke baan in de buurt zou vinden, zou ik overstappen. Maar ik zou niet voor een lager salaris gaan.

Ik heb bewust een baan gezocht (studeerde af toen ik al 2 kinderen had) op Max 15min. Ik zou meer kunnen verdienen als ik verder weg ga, maar dat zou ik nu niet willen. Ik heb ontzettend veel plezier in m’n werk, een andere branche zou me met hetzelfde werk hooguit meer geld opleveren.
Als ik verder weg ga moeten ze 3 dagen naar de voorschoolse vanaf 7u en tot 1830, dat willen we niet.
Wie weet als ze op de middelbare zitten ofzo, of als m’n man een andere functie in de niet-buitendienst zou hebben. Maar ik zou er qua werkplezier nu niet op vooruit gaan, en hij wel op achteruit als hij een andere baan zoekt. Dus voor mij is dit goed nu.

Ik had minstens 3 uur reistijd per dag maar kon dat inderdaad niet meer combineren met mijn gezin. Niet alleen qua tijd en ophalen bij ziekte maar ook dat ik 's avonds uitgeblust en chagrijnig was door de NS en de reistijd (en door omstandigheden op mijn werk, maar die reistijd deed er echt een schepje bovenop). Als ik na een drukke NS-spits thuiskwam kon ik moeilijk ontspannen en schakelen naar ‘thuis’. Ik kon in mijn buurt ook weinig geschikte vacatures vinden, maar uiteindelijk is het wel gelukt en ik ben er super blij mee en zou echt niet meer terug willen naar meer reistijd. Ik heb nu nog steeds ongeveer 1-1,5 uur reistijd per dag maar dat is op de fiets en veel fijner dan die 3+ uur trein. De functie is wel wat minder ‘hoog’ dan mijn vorige baan, het salaris is wel gelijk (dat heb ik uit onderhandeld, ook doorgroeimogelijkheden overigens) maar het is me zo veel meer waard om nu gewoon energie te hebben en fijne avonden en weekenden te hebben.

3 likes

Toen ik weer aan het werk moest, nadat mijn 1e geboren was, ben ik wel (low-key) op zoek gegaan naar een baan in de buurt. Ik had toen minimaal 2 uur reistijd (auto) en het bedrijf deed moeilijk over thuiswerken terwijl ik een kantoorfunctie heb.

Ik vond na 1 jaar een uitdagende baan en ben er maar een beetje op voorruit gegaan qua loon, maar bespaarde ook omdat we nu fors minder aan benzine/auto-onderhoud. En achteraf had ik het ook moeten doen als ik er financieel niet op voorruit ging want die 1.5 uur op de dag zijn me veel waard!

5 likes

Yes, ik heb dat gedaan. Ik had bijna 3 uur reistijd op een dag en nu 15-30 minuten totaal. Ik ben gaan zoeken toen mijn kind ca 8 maanden oud was omdat ik er zoooo klaar mee was. Het is echt een persoonlijke afweging. Mijn baan is er inhoudelijk, financieel en qua collega’s ook op vooruit gegaan en dat maakt de beslissing denk ik makkelijker. Maar de doorslag gaf de flexibiliteit en dat ik nu meer tijd en energie heb s avonds voor mijn kind Ă©n voor mezelf.

3 likes

Ik heb dat gedaan. Toen corona ongeveer afliep zag ik enorm tegen het weer reizen op. Ik had 3 tot 4 uur per dag, naast 8u werken.
Werk nu soms nog buiten de plaats maar ze zijn flexibeler hier en begripvoller.
Nu is kantoor alsnog wel 25 minuten fietsen maar de auto 15 minuten. En de opvang zit nog best ver weg waardoor ik soms zo 45min bezig ben in mijn woonplaats maar het scheelt wel zoveel. Als er wat is ben er zo ipv nog 1.5 tot 2 uur reizen.

Ik zou het niet doen voor minder loon trouwens.
Het kwam zo uit en had naast reizen ook niet zoveel werkplezier meer.

4 likes

Jeetje veel reistijd hadden jullie. Tijd is idd ook iets om mee te wegen, vooralsnog is de tijdswinst wel een argument om ook een lager salaris te accepteren. Maar net als @Mexi toch nog sterk het gevoel dat ik in mijn baan iets heb wat ik nergens anders ga vinden. Heb in mijn zwangerschapsverlof ook met een headhunter gesproken en ik zat te denken dat ik daar misschien kan kijken of ik in haar portfolio kan zodat als er wat unieks voorbij komt ze mij kan bellen (weet niet of dit ĂŒberhaupt een ding is, neem aan van wel). Voor degenen die met tevredenheid van baan gewisseld zijn: hoe kwam jullie ter ore dat die functie er was / vacant was? Of gewoon bedrijven benaderd om eens kennis te maken?

1 like

Ik ging gewoon zelf opzoek en ook specifiek tijdens de sollicitatie gevraagd naar ratio thuis/kantoor werken.

Ik moest bij mijn vorige werkgever 3 keer per week op locatie zijn, dat betekende 07.00 uur vertrekken van huis en 18.30 uur thuis, ik vond dat te laat helemaal omdat ik mijn zoontje dan maximaal een uurtje kon zien voordat het bedtijd was. Nu werk ik op half uurtje fietsen of 20 minuten bus afstand van mijn huis en werk voornamelijk thuis.

2 likes

Ik had tegen veel mensen hier in de buurt, die ongeveer in mijn werkveld werken, gezegd dat ik op zoek was. Toen werd ik gebeld dat er iets was wat onder mijn kunnen is maar waar ze me graag voor wilden hebben zodat ik bij hen binnen was. Vond ik prima (mits dus hetzelfde salaris), ik was toen ook weer net zwanger dus had ook geen zin in de vele verantwoordelijkheden van mijn vorige baan. En we hebben dus wel doorgroeimogelijkheden besproken, concreet.

5 likes

Ik ben op zoek naar iets anders, maar niet per se dichter bij huis. Ik zit nu op 50-55 min deur tot deur enkele reis, en werk 2 dagen pw thuis (ik werk 4 dagen). Voor mij is uitdaging in mijn werk alleen maar belangrijker geworden sinds ik moeder ben eigenlijk. Voor mij is mijn werk ook belangrijk onderdeel van mijn identiteit buiten moeder zijn om. Ik zou persoonlijk dus geen baan met minder uitdaging en perspectief maar dicht bij huis accepteren, maar ik snap wel dat anderen een andere keuze maken. Voor mij overheerst het gevoel dat mijn nieuwe baan het ‘waard’ moet zijn qua werkplezier om weg te zijn van mijn kind en dat blijkt in de praktijk een lastig criterium :joy: Ik heb het yes gevoel nog niet gevonden in ieder geval, maar hopelijk komt dat snel.

8 likes

Ja helemaal eens. Juist behoefte aan een soort cognitieve vermoeidheid ipv alleen “gebroken nachten” en de gezins-vermoeidheid.

Zou liever financieel terug gaan met dezelfde uitdaging - dichtbij, dan dichtbij en financiële vooruit maar minder uitdaging haha

4 likes

Ik wilde minimale concessies doen aan de verantwoordelijkheden en doorgroeikansen. Maar dan wel tegen een lagere reistijd en dezelfde flexibiliteit. Ik heb obv eerdere werkervaring gekeken naar het type werkzaamheden dat ik leuk vond, welke inhoud me aanspreekt, welke sfeer/cultuur op de werkvloer me aanspreekt maar ook flexibiliteit en reisafstand meegenomen als factor. Toen ik dat scherp had, kwamen er toevallig twee vacatures op mijn pad vanuit m’n netwerk die goed bij m’n hele wensenlijst pasten maar waar ik anders misschien niet eens naar had gekeken want hele andere sector. Dus kan het zeker aanraden om goed scherp te hebben wat je wilt en waar je onderhandelruimte zit en vanuit daar in je netwerk of met recruiters te kijken.

En misschien is er in je woonregio misschien geen baan waar het doorgroeipotentieel super duidelijk en snel is binnen dezelfde organisatie, maar is voor nu een baan waar je dingen kan leren die je uiteindelijk weer helpen ergens anders door te groeien ook al prima?

1 like

Voor mij geldt exact hetzelfde verhaal, en ook geen seconde spijt van. Ik houd zoveel meer tijd en energie over, en het voelt ook veel minder stressvol om die flexibiliteit te hebben, dat mn salaris wat lager is neem ik dan voor lief.

1 like