Wanneer mijn kind ziek is meld ik mezelf ziek en zeg ik zelf dat ik ziek ben, nee niet netjes maar mijn werk is totaal niet flexibel met dat soort dingen. We hebben helaas ook geen achterwacht zoals beschikbare familie of vrienden
Ja ik snap het wel.
Bij mij is t vaak dat eerst mn kind ziek is en ik daarna⊠dus dan is dat lastig maar begrijp heel goed dat je het zo oplost.
Ja heb vaker gezeik over mij heen gekregen als mijn kind ziek was terwijl een kind niet naar de opvang mag. Mijn vriend heeft veel opgevangen omdat hij makkelijk thuis kon werken maar dat is ook niet echt fijn wanneer je ook werk moet verrichten. Ergens snap ik het werk ook maar je voelt je gewoon heel rot, het is dat ik leuk werk heb en ook financieel het nodig heb maar anders was het echt een overweging om de eerste 2/3 jaar niet te werken om dit soort dingen op te vangen
Ik heb zelf werk wat bijna niet niet op locatie kan. Mijn man kan wel thuis of in de avonden werken dus de afspraak is hier dat de eerste dag altijd voor hem is. Daarnaast is mijn man zelf ook van mening dat mijn werk âmaatschappelijkâ een grotere meerwaarde heeft en heeft dat ook letterlijk wel eens tegen zân baas gezegd (vonden ze niet leuk haha).
We werken beide 4 dagen dus met hem als eerste dag is het wel vaak dat het of daarna weekend is, of een van onze vrije dagen Ăłf fit genoeg voor toch opvang haha.
Mân man haalt zân uren dan inderdaad in de avonden en weekenden zoveel als mogelijk in.
De tweede dag is voor mij en als ik het aan zie komen (als ze maandag on 14u kotsend en met 40gr koorts thuis zijn bijv) zeg ik die dag alvast mân afspraken af en meld dat ik hoogstwaarschijnlijk thuis ben⊠thuis kan ik wel wat qua administratieve taken doen maar niet echt veel.
En bij bijv kdv sluiting of de juf ziek thuis heb ik hem ook wel eens mee genomen naar mân werk (of bijv een halve dag), maar toen was ie al wel zeker 3 en begreep dan ook het concept iPad en even wachten (met een time timer bijv).
Edit: ik spaar dan ook die administratieve dingen op, of vraag een collega X van mij over te nemen zodat ik Y (wat dan wel thuis kan) van haar kan overnemen. En dat kan ik dan in de avonden of weekenden wel doen bijv
Bij mij is mn man helaas al op werk in de ochtend en ben ik de sjaak ook al vind ik mijn werk belangrijker
gelukkig werk ik wel in een team waarbij het oke is om je werkdag te ruilen, in te halen of iets anders te regelen ivm ziek kind
Klopt! HR zei tegen mij dat als je tijdens de dag naar huis moet, dat een calamiteit is. Maar dat de dag(en) erna voor eigen rekening is. Letterlijk want dan moet je onbetaald verlof opnemen. Maar dat is toch super raar? Je kan je kind zo beter naar de opvang sturen en bij wijze van na 5 minuten gebeld worden dat je haar moet halen ![]()
Als ik zo lees over horkerige werkgevers, partner die lastig thuis kan blijven of zelf niet thuis kunnen werken dan heb ik nog echt een luxe positie hoor want wij kunnen allebei thuis werken en redelijk flexibel zijn. Ik vind het vooral mentaal tegenvallen om steeds te schakelen en fysiek zwaar om steeds ziek te zijn maar lees vooral veel herkenning en helaas niet dat er een heeeele chille makkelijke fix is haha.
Het is ook ruk. Hier volgen ze altijd elkaar op en als je âmazzelâ hebt volg je zelf pas in t weekend of blijf je zo kwakkelend dat je net niks aan je week hebt maar toch wel fit genoeg om door te gaan. Maar los van gezond eten en leven (slapen lol
) kan je er volgens mij niet veel aan doen.
Ja, een aupair of gastouder aan huis misschien ipv opvang buiten de deurbmisschien⊠hoe wel je ook dan waarschijnlijk een van beide zelf graag bij je zieke kind wil zijnâŠ
Oh wow, serieus? Staat dat zo in jouw CAO of is dat ergens wettelijk bepaald? Ik neem altijd vakantieverlof op, maar ik heb veel verlofdagen dus dat doet niet zoveel pijn. Onbetaald zou ik echt heel kut vinden.
Verder heel herkenbaar, vanaf half oktober tot aan kerst waren we achter elkaar ziek, slechte nachten door ziek kind enzovoort. Sindsdien was het even rustig maar inmiddels zijn kind en ik weer ziek ![]()
Ik heb als ik dit zo lees enorm veel geluk met mijn werkgever (wist ik al wel hoor). Ik probeer ziekte van kind altijd te verdelen met partner (allebei halve dag werken of bij meerdere dagen ziek om en om werken) maar ik hoef geen vakantieuren in te leveren als ik niet aan het werk ben.
Buiten wat werk verrichten tijdens slaapjes als het werk niet kan blijven liggen haal ik ook niet in de avonden of weekenden werk in en dat wordt ook niet van me gevraagd. Ik vind eerlijk gezegd die ziekte dagen al zwaar genoeg, kan me niet voorstellen hoe ik overeind zou blijven als ik dan alle vrije momenten nog werkuren zou moeten sprokkelen.
Het scheelt enorm dat ik thuis kan werken en afgerekend word op output en niet op gewerkte uren. En dat ik, ondanks dat kind best regelmatig ziek is geweest sinds het najaar, zelf niet ziek ben geweest. Partner heeft veel meer meegepakt dan ik wat dat betreft (afkloppen).
Zelfde voor mij dus echt heel erg fijn! Al hebben wij ook een gastouder als opvang en daar mag ze naartoe terwijl ze ziek is, tenzij het een besmettelijke is. In praktijk wordt het altijd even bespreken, maar heb dr nog nooit thuisgehouden, hoogstens eerder opgehaald.
Ben zelf nu overigens ook alweer aantal dagen ziek. Stond vorige week nog te verkondigen dat mijn man altijd alleen maar ziek wordt als de dreumes ziek is, maar helaaaaaas. ![]()
Wow ben echt teleurgesteld hoe weinig werkgevers betaald zorgverlof toestaan.
Ik val onder de cao sociaal werk en mag 1,4 week volledig betaald verlof opnemen per jaar. Mijn dochter is vorig jaar maar 1 x ziek geweest zonder opvang (verder is ze erg graag ziek als we vakantie hebben) en ik heb toen deels gewerkt en einde vd week mân baas gemaild hoeveel uren zorgverlof ik ingezet heb.
Mjjn dochter is nu al maanden niet ziek geweest en ik ben volgens mij al 5 x ziek geweest in 2 maanden ![]()
Daarvoor heb je ook kortdurend zorgverlof en mag niet zomaar geweigerd worden. Check even eigen cao nog wel.
Wij waren allemaal zo aan het kwakkelen dat ik eind december twee weken ziek gemeld was. Het waren vooral man en kinderen die ziek waren maar alles kwam dus op mij neer en ik kon er echt niet bij werken. Was zo uitgeput.
Dus je kan ook jezelf nog ziekmelden als het niet meer gaat.
Ja en anders kortdurend zorgverlof! Zou je anders even bij je werkgever moeten checken maar volgens mij wordt er veel te vaak onterecht gewoon vakantieverlof voor ingezet terwijl er verschillende vormen verlof bestaan. Kortdurend zorgverlof is overigens bij mijn cao 70% betaald.
Totdat je kind in het ziekenhuis ligt en dan moet je maar gewoon komen opdraven want er word daar voor je kind gezorgd, word er gezegd. Let wel: ik werk zelf in het ziekenhuis en dit word dan vanuit de leidinggevenden gezegd
Kind was toen sowieso onder de 1,5 en Ik heb nauwelijks een verpleegkundige gezien, laat staan dat ze de hele dag naast het bed gaan zitten. Kan me daar zo over opvreten. Hetzelfde in covid tijd, mn oudste had met 5/6 maanden covid, vlak na de heftige covid tijd. Of er geen opa of oma was die even kon oppassen. ![]()
![]()
Ja klopt, staat helaas ook zo beschreven bij het wettelijk zorgverlof op rijksoverheid website. Vind het bizar.
Sowieso: als er niemand anders is die voor je kind kan zorgt - ook de andere ouder niet.
Dan kom je in de discussie of de andere ouder niet vrij kan nemen ![]()
Nou, dit is dus wat recent tegen mij gezegd is door HR. Maar ik pak nu de secundaire arbeidsvoorwaarden erbij en ik zie dat voor zorgeverlof het nederlands recht wordt gevolgd. Dus dat zou dan toch 70% doorbetaling betekenen?
Wat ik trouwens meeneem uit dit hele gesprek, is dat ik meer ruimte voor mezelf kan creĂ«eren door niet meer of harder of op andere uren te werken om alles in te halen, maar dat het ook een gesprek met mân werkgever is over wat haalbaar en wettelijk mogelijk is. Behalve de foutieve info over kortdurend zorgverlof weet ik eigenlijk helemaal niet hoe chill zij erin staan en ik lijk hier wel te lezen dat dat echt verschil maakt. Dus ik ga daar eens een gesprek voor inplannen!
Jaa ik weet niet of ik dat mag inzetten als mn partner om 7u al op werk is en ik bij wakker worden er achter kom dat mn dochter niet naar school kan? Ik ga het uitzoeken!
Anyways ik wil geen uren inleveren, niet ingekort worden op mn salaris of wat voor soort onzin dan ookđ€Ł maar dat is helaas een utopie.
En @Kusjessoldaat ik heb ook extra 1,5 week bovenop de 4 weken, maar die gebruik ik ook natuurlijk voor een extra week in de mei of kerstvakantie bijv dus daar ga ik ook snel doorheen!
Je zorgverlof vervalt maar volgens mij mag je dan calamiteiten verlof opnemen. Als mijn kind in het ziekenhuis ligt kan mij de wereld gestolen worden ga echt niet opdraven naar het werk.