Ik wil dit ook liever, probleem is alleen dat het niet inwisselbaar is maar én/én dan toch🤣
Ik werk ook op 13 minuten (haha) rijden, en veel meer wil ik echt niet. Ben alleenstaande moeder en ook al werk ik voor de helft thuis, wil in de buurt zijn mocht er iets zijn. Plus dat ik hem niet te laat van het KDV wil halen, ivm het avondritueel. Ik heb nu niet mn droombaan, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, zeker nu hij nog zo klein is.
Yes, Ben nu aan het solliciteren. Ben alleen en heb om de week m’n kinderen. Ondanks dat het ‘maar’ 24 kilometer enkele reis is, is m’n werk midden in een centrum van een hele drukke stad.
Vind de reistijd echt doodzonde van m’n energie.
Ik ben in eerste instantie dichter bij huis gaan werken. Ik vond het werk alleen toch niet zo leuk, dus ik ben verder gaan kijken. Ik heb nu veel leuker werk, met juist meer reistijd. Om dat te plooien ga ik dus minder vaak naar kantoor. Dat was even wennen maar voor mij weegt werkplezier wel heel zwaar. Dus als je op je huidige baan verder goed zit zou ik toch eerst kijken of het niet te doen is met minder vaak op kantoor werken.
Edit: Oja en mijn reistijd is sinds ik kinderen heb ook me-time. Dus ik heb dan eindelijk tijd om even een podcast te luisteren, een boek te lezen of online te shoppen. Ik ga dus niet werken onderweg maar gebruik die tijd echt even voor mezelf.
Ik werk al een hele poos op een werkplek met ca 1 u 15 min enkele reistijd, dat doe ik ook al 6 jaar als moeder, nu vaak 3 dagen in de week op kantoor. Inhoud en secundaire voorwaarden zijn daarin voor mij steeds leidend geweest. Bovendien vindt niemand het gek dat ik rond 09.30 aankom vanwege brengen naar school en ik wil ook 1x per week zelf halen van de opvang dus dan ga ik vroeg weg. Ik zie het reizen ook een beetje als me time en werk en privé zijn zo goed van elkaar gescheiden. Het bevalt me prima eigenlijk, al heb ik het geluk wel dat mijn vriend wel in de buurt werkt en er bij calamiteiten meestal wel iets te regelen is
Ik werk ongeveer op 25 min van deur tot deur inclusief brengen. Zonder brengen is het 10 min en zou echt niet meer willen. Ik werk 36 in 4x9 dus zou werken van 8.00 tot 17.30. Ik neem alleen ouderschapsverlof op om te werken van 8.30 tot 16.30 want ben anders echt moe en die kinderen ook van de hele dag opvang. Dan is avondritueel niet gezellig.
Op deze manier wel! Ik kan ook veel thuis werken maar word daar snel neerslachtig van dus ben wel twee keer per week op kantoor! Vaak een keer met brengen en een keer zonder. Werkt fijn en dan heb ik ook nog tijd om te koken rustig
Hoe gaan jullie om met werk en een ziek kind/zelf vaak niet fit zijn? We hebben de laatste weken vaak ons kind op moeten halen of thuis moeten houden omdat ze ziek was, waardoor we allebei in de avonden of weekenden werk moeten inhalen. Daar bovenop ben vooral ik regelmatig ‘in bed blijven-ziek’ in het weekend of totaal niet fit op werk. Ik merk dat m’n werkplezier hierdoor echt onder druk staat en ik ook niet voldoende aan ontspanning toe kom. Vrees dat het erbij hoort en kwestie van uitzitten tot de zomer is?
Ja heel lastig.
Zelf een week echt ziek geweest en nu kind weer niet fit dus weer werk missen. Voelt echt vervelend maar is ook overmacht en hopelijk straks weer voorbij…
Ik worstel hier ook heel erg mee, en moet t vaak zelf oplossen omdat mijn man de hele week van huis is voor zijn werk dus niet zomaar terug kan komen. Gelukkig kan mijn vader vaak helpen maar voel me dan ook schuldig dat ze niet lekker bij papa of mama is.
Terwijl ik hele goede herinneringen heb aan vroeger ziek zijn, niet naar school kunnen en dan lekker bij opa en oma zijn.
Ze zeggen dat het tegen de zomer beter wordt, heb vorig jaar niet zoveel verschil gemerkt maar ze is nu weer wat ouder dus goede hoop.
Bij ons was het echt uitzitten inderdaad. Vooral het eerste jaar opvang was echt zooooo vaak een van de kinderen ziek en vervolgens werd ik daarna ook vaak ziek. Niet leuk, maar ook niks aan te doen…
Ik had in die periode ook echt niet de energie om in het weekend of in de avond werk in te gaan halen (ik sliep meestal ook om half 9 al in verband met zeer slechte nachten). Dus tot de kinderen 1.5 waren ongeveer had ik het ook echt lastig met mijn werk.
Maar daarna ging mijn dochter ineens weer doorslapen, waren de kinderen niet meer zo vaak ziek en hoefden we ze ook niet meer bij elke snottebel van de opvang te halen.
Toen werd het leven ineens weer een stuk beter en vond ik mijn werk ook weer gewoon leuk hahaha. En kon ik ook weer ontspannen en opgeladen aan het werk gaan. In plaats van met een leeg getrokken batterij de dag door worstelen.
Ik zei trouwens gewoon tegen mijn manager als een van de kinderen ziek was. En ik belde dan ook meteen mijn partner zodat hij kon regelen om de volgende dag thuis te zijn indien nodig (hadden we zo afgesproken omdat ik makkelijker acuut mijn werk kan neer leggen). En ik ben er gewoon van uit gegaan dat mijn manager het dan verder aan de achterkant regelde, of ze vond het wel prima zo. In elk geval heb ik er nooit vrije dagen ofzo voor in hoeven zetten gelukkig (dan was er ook niks meer over gebleven )
Tot nu toe heb ik mn dochter nooit hoeven op te halen tijdens mn werkdag, het ziek zijn begon al in de nacht en mijn werkdag nam ik dan op als verlof. Maar ik las dat het plots naar huis moeten, valt onder calamiteitenverlof?
Wanneer mijn kind ziek is meld ik mezelf ziek en zeg ik zelf dat ik ziek ben, nee niet netjes maar mijn werk is totaal niet flexibel met dat soort dingen. We hebben helaas ook geen achterwacht zoals beschikbare familie of vrienden
Ja ik snap het wel.
Bij mij is t vaak dat eerst mn kind ziek is en ik daarna… dus dan is dat lastig maar begrijp heel goed dat je het zo oplost.
Ja heb vaker gezeik over mij heen gekregen als mijn kind ziek was terwijl een kind niet naar de opvang mag. Mijn vriend heeft veel opgevangen omdat hij makkelijk thuis kon werken maar dat is ook niet echt fijn wanneer je ook werk moet verrichten. Ergens snap ik het werk ook maar je voelt je gewoon heel rot, het is dat ik leuk werk heb en ook financieel het nodig heb maar anders was het echt een overweging om de eerste 2/3 jaar niet te werken om dit soort dingen op te vangen
Ik heb zelf werk wat bijna niet niet op locatie kan. Mijn man kan wel thuis of in de avonden werken dus de afspraak is hier dat de eerste dag altijd voor hem is. Daarnaast is mijn man zelf ook van mening dat mijn werk “maatschappelijk” een grotere meerwaarde heeft en heeft dat ook letterlijk wel eens tegen z’n baas gezegd (vonden ze niet leuk haha).
We werken beide 4 dagen dus met hem als eerste dag is het wel vaak dat het of daarna weekend is, of een van onze vrije dagen óf fit genoeg voor toch opvang haha.
M’n man haalt z’n uren dan inderdaad in de avonden en weekenden zoveel als mogelijk in.
De tweede dag is voor mij en als ik het aan zie komen (als ze maandag on 14u kotsend en met 40gr koorts thuis zijn bijv) zeg ik die dag alvast m’n afspraken af en meld dat ik hoogstwaarschijnlijk thuis ben… thuis kan ik wel wat qua administratieve taken doen maar niet echt veel.
En bij bijv kdv sluiting of de juf ziek thuis heb ik hem ook wel eens mee genomen naar m’n werk (of bijv een halve dag), maar toen was ie al wel zeker 3 en begreep dan ook het concept iPad en even wachten (met een time timer bijv).
Edit: ik spaar dan ook die administratieve dingen op, of vraag een collega X van mij over te nemen zodat ik Y (wat dan wel thuis kan) van haar kan overnemen. En dat kan ik dan in de avonden of weekenden wel doen bijv
Bij mij is mn man helaas al op werk in de ochtend en ben ik de sjaak ook al vind ik mijn werk belangrijker gelukkig werk ik wel in een team waarbij het oke is om je werkdag te ruilen, in te halen of iets anders te regelen ivm ziek kind
Klopt! HR zei tegen mij dat als je tijdens de dag naar huis moet, dat een calamiteit is. Maar dat de dag(en) erna voor eigen rekening is. Letterlijk want dan moet je onbetaald verlof opnemen. Maar dat is toch super raar? Je kan je kind zo beter naar de opvang sturen en bij wijze van na 5 minuten gebeld worden dat je haar moet halen
Als ik zo lees over horkerige werkgevers, partner die lastig thuis kan blijven of zelf niet thuis kunnen werken dan heb ik nog echt een luxe positie hoor want wij kunnen allebei thuis werken en redelijk flexibel zijn. Ik vind het vooral mentaal tegenvallen om steeds te schakelen en fysiek zwaar om steeds ziek te zijn maar lees vooral veel herkenning en helaas niet dat er een heeeele chille makkelijke fix is haha.
Het is ook ruk. Hier volgen ze altijd elkaar op en als je “mazzel” hebt volg je zelf pas in t weekend of blijf je zo kwakkelend dat je net niks aan je week hebt maar toch wel fit genoeg om door te gaan. Maar los van gezond eten en leven (slapen lol ) kan je er volgens mij niet veel aan doen.
Ja, een aupair of gastouder aan huis misschien ipv opvang buiten de deurbmisschien… hoe wel je ook dan waarschijnlijk een van beide zelf graag bij je zieke kind wil zijn…
Oh wow, serieus? Staat dat zo in jouw CAO of is dat ergens wettelijk bepaald? Ik neem altijd vakantieverlof op, maar ik heb veel verlofdagen dus dat doet niet zoveel pijn. Onbetaald zou ik echt heel kut vinden.
Verder heel herkenbaar, vanaf half oktober tot aan kerst waren we achter elkaar ziek, slechte nachten door ziek kind enzovoort. Sindsdien was het even rustig maar inmiddels zijn kind en ik weer ziek
Ik heb als ik dit zo lees enorm veel geluk met mijn werkgever (wist ik al wel hoor). Ik probeer ziekte van kind altijd te verdelen met partner (allebei halve dag werken of bij meerdere dagen ziek om en om werken) maar ik hoef geen vakantieuren in te leveren als ik niet aan het werk ben.
Buiten wat werk verrichten tijdens slaapjes als het werk niet kan blijven liggen haal ik ook niet in de avonden of weekenden werk in en dat wordt ook niet van me gevraagd. Ik vind eerlijk gezegd die ziekte dagen al zwaar genoeg, kan me niet voorstellen hoe ik overeind zou blijven als ik dan alle vrije momenten nog werkuren zou moeten sprokkelen.
Het scheelt enorm dat ik thuis kan werken en afgerekend word op output en niet op gewerkte uren. En dat ik, ondanks dat kind best regelmatig ziek is geweest sinds het najaar, zelf niet ziek ben geweest. Partner heeft veel meer meegepakt dan ik wat dat betreft (afkloppen).