Werkende moeders

Zelfde voor mij dus echt heel erg fijn! Al hebben wij ook een gastouder als opvang en daar mag ze naartoe terwijl ze ziek is, tenzij het een besmettelijke is. In praktijk wordt het altijd even bespreken, maar heb dr nog nooit thuisgehouden, hoogstens eerder opgehaald.

Ben zelf nu overigens ook alweer aantal dagen ziek. Stond vorige week nog te verkondigen dat mijn man altijd alleen maar ziek wordt als de dreumes ziek is, maar helaaaaaas. :smiling_face_with_tear:

1 like

Wow ben echt teleurgesteld hoe weinig werkgevers betaald zorgverlof toestaan.
Ik val onder de cao sociaal werk en mag 1,4 week volledig betaald verlof opnemen per jaar. Mijn dochter is vorig jaar maar 1 x ziek geweest zonder opvang (verder is ze erg graag ziek als we vakantie hebben) en ik heb toen deels gewerkt en einde vd week m’n baas gemaild hoeveel uren zorgverlof ik ingezet heb.
Mjjn dochter is nu al maanden niet ziek geweest en ik ben volgens mij al 5 x ziek geweest in 2 maanden :dizzy_face:

Daarvoor heb je ook kortdurend zorgverlof en mag niet zomaar geweigerd worden. Check even eigen cao nog wel.

3 likes

Wij waren allemaal zo aan het kwakkelen dat ik eind december twee weken ziek gemeld was. Het waren vooral man en kinderen die ziek waren maar alles kwam dus op mij neer en ik kon er echt niet bij werken. Was zo uitgeput.
Dus je kan ook jezelf nog ziekmelden als het niet meer gaat.

1 like

Ja en anders kortdurend zorgverlof! Zou je anders even bij je werkgever moeten checken maar volgens mij wordt er veel te vaak onterecht gewoon vakantieverlof voor ingezet terwijl er verschillende vormen verlof bestaan. Kortdurend zorgverlof is overigens bij mijn cao 70% betaald.

1 like

Totdat je kind in het ziekenhuis ligt en dan moet je maar gewoon komen opdraven want er word daar voor je kind gezorgd, word er gezegd. Let wel: ik werk zelf in het ziekenhuis en dit word dan vanuit de leidinggevenden gezegd :roll_eyes: Kind was toen sowieso onder de 1,5 en Ik heb nauwelijks een verpleegkundige gezien, laat staan dat ze de hele dag naast het bed gaan zitten. Kan me daar zo over opvreten. Hetzelfde in covid tijd, mn oudste had met 5/6 maanden covid, vlak na de heftige covid tijd. Of er geen opa of oma was die even kon oppassen. :triumph::triumph:

1 like

Ja klopt, staat helaas ook zo beschreven bij het wettelijk zorgverlof op rijksoverheid website. Vind het bizar.

1 like

Sowieso: als er niemand anders is die voor je kind kan zorgt - ook de andere ouder niet.
Dan kom je in de discussie of de andere ouder niet vrij kan nemen :smiling_face_with_tear:

1 like

Nou, dit is dus wat recent tegen mij gezegd is door HR. Maar ik pak nu de secundaire arbeidsvoorwaarden erbij en ik zie dat voor zorgeverlof het nederlands recht wordt gevolgd. Dus dat zou dan toch 70% doorbetaling betekenen?

Wat ik trouwens meeneem uit dit hele gesprek, is dat ik meer ruimte voor mezelf kan creĂ«eren door niet meer of harder of op andere uren te werken om alles in te halen, maar dat het ook een gesprek met m’n werkgever is over wat haalbaar en wettelijk mogelijk is. Behalve de foutieve info over kortdurend zorgverlof weet ik eigenlijk helemaal niet hoe chill zij erin staan en ik lijk hier wel te lezen dat dat echt verschil maakt. Dus ik ga daar eens een gesprek voor inplannen!

2 likes

Jaa ik weet niet of ik dat mag inzetten als mn partner om 7u al op werk is en ik bij wakker worden er achter kom dat mn dochter niet naar school kan? Ik ga het uitzoeken!

Anyways ik wil geen uren inleveren, niet ingekort worden op mn salaris of wat voor soort onzin dan ookđŸ€Ł maar dat is helaas een utopie.

En @Kusjessoldaat ik heb ook extra 1,5 week bovenop de 4 weken, maar die gebruik ik ook natuurlijk voor een extra week in de mei of kerstvakantie bijv dus daar ga ik ook snel doorheen!

1 like

Je zorgverlof vervalt maar volgens mij mag je dan calamiteiten verlof opnemen. Als mijn kind in het ziekenhuis ligt kan mij de wereld gestolen worden ga echt niet opdraven naar het werk.

4 likes

Ik vind het wel een lastige discussie hoe je dan betaald wordt als je niet komt werken. Incidenteel heb ik nergens problemen mee. Maar als ik als voorbeeld m’n directe collega neem, waar ik al 6 jaar mee samen werk die meldt zich elke twee weken 1 dag ziek, want kind is ziek / heeft geen oppas of alternatief. Dit wordt al die tijd geaccepteerd. Alhoewel we het vermoeden hebben dat hij het niet doorgeeft aan de manager dat hij er niet is 
 en elke keer moet de rest van de groep arts-assistenten zijn taken over nemen. Ik werd dus vaak over, omdat zijn werk op m’n lijst komt. Maar het komt bijvoorbeeld ook op het bordje van collega’s die geen kinderen hebben of helemaal niet willen. Vind dat toch ergens oneerlijk.

@Feather bij mij lost vaak m’n man op met z’n werk om dan op de kids te passe . Vaak zijn het mijn schoonouders die dan de zorg overnemen. Maar nu zijn ze bv 3 maanden op vakantie. Dan wordt het echt passen en meten. In eerste instantie is het dan toch m’n partner die zich opoffert. In tweede instantie ben ik het als ik de spreekuren kan verzetten. Maar zoals @Fishing aangeeft mijn werk is maatschappelijk belangrijker en als ik niet kom dan loopt er heel wat mis qua patiĂ«ntenzorg
 niet dat ik niet onmisbaar ben hoor haha

@Sovereign aww! Dat is heel helaas heel herkenbaar
wij zijn toen niet gaan werken. Voet bij stuk gehouden.

3 likes

Dat klopt ook wel hoor, calamiteit is als je onverhoopt weg moet / niet kan komen en niks anders kan regelen (max 24u).

Bij zorgverlof verval je in een vervelend geval in de discussie of er echt niemand anders is die zorg kan dragen. Waarbij als je kind in het ziekenhuis ligt, zorg gedragen wordt door het ziekenhuis. Je kunt je als werkgever wel afvragen wat je ermee wint; want als je er echt schijt aan hebt verschijnt er toch een ziekmelding en dat is ook allemaal onnodig werk. Volgens mij kun je als werkgever hier beter afspraken over maken en/of kijken of er in flexibiliteit wat te regelen valt :clown_face:.

Als werknemer zou ik vooral niet mezelf gaan gooien op de rechten en plichten. Zet niet echt de toon voor een fatsoenlijk constructief gesprek.

@Feather ik zou eerder het gesprek voeren over je werk-privé balans. Dat deze periode je zwaar valt en samen wil kijken hoe hier aan werklast iets in te regelen valt zodat het voor jezelf behapbaar blijft. Dat dat aan jouw kan flexibiliteit vraagt lijkt me prima, maar als je bijv iets zou kunnen laten vallen tijdelijk aan taken, je het misschien beter rond krijgt en ook juist energie krijgt van je werk ipv dat het ten koste gaat van je plezier. Uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij.

4 likes

Eigenlijk bizar toch dat je moet werken als je kind in het ziekenhuis ligt.
We zorgen juist dat een ouder altijd bij een kind aanwezig kan zijn tijdens ziekenhuisopname. Dat is ook een recht van een kind. We zorgen voor een bed voor de ouder etc.
Verpleegkundigen komen als ze het druk hebben alleen binnen voor de noodzakelijke dingen en kunnen niet altijd spelen met de kinderen. Pfff.

Ik ben nog niet terug naar mn oorspronkelijke uren, maar kan me echt al druk maken over als ons kind ziek wordt en hoe we dat gaan oplossen met onze banen. Kan mn werk niet zomaar neerleggen, of anderen moeten 10x zo hard werken voor mij. Hee vervelend. Ik bereid me alvast voor dat we ooit een andere baan zullen moeten zoeken.

Je hoeft niet perse te werken, ik denk dat de meeste werkgevers daarin wel flexibel willen zijn. Het gaat er meer om dat je er geen calamiteiten of zorgverlof voor mag inzetten.

3 likes

Misschien een stomme vraag, maar kan het nergens vinden. Wie houdt het bij als je onbetaald ouderschapsverlof opneemt?

Je werkgever. Als je van werkgever wisselt, dan vraagt je nieuwe werkgever hoeveel onbetaald verlof je nog hebt. Dan mogen ze op jou vertrouwen maar ook vragen om een brief van je vorige werkgever.

Toevallig net die brief opgevraagd en een brief van mn nieuwe werkgever gehad met bevestiging van de opgevraagde dagen in 2024 (maar dat deed mn vorige werkgever dan weer niet).

Edit - je werkgever houdt dit bij omdat je over die dagen geen vakantiedagen en salaris opbouwt, wel pensioen.

1 like

Of onbetaald ouderschapsverlof gevolgen heeft voor je pensioen ligt aan je pensioenregeling. Dus even goed naar (laten) kijken

2 likes

Bij ons gaat alles online. Ik moest een kind invoeren en dan de uren per week opgeven en dat wordt dan door mijn leidinggevende goedgekeurd.

1 like

Mijn baby is nu een half jaar en tot zijn eerste verjaardag neem ik een dag ouderschapsverlof op. Ik heb 38 uur per week op contract (ik werk 4x9 en één week in de maand 5x9). Nu is dit dus 3x9 en één week 4x9.

Mijn vriend werkt 40 uur en neemt ook één dag ouderschapsverlof op per week dus werkt nu 32 uur.

We moeten een beetje gaan nadenken over wat we willen na het eerste jaae. Ik zou het liefst willen dat het zo blijft maar financieel is dat voor ons beide wel echt een achteruitgang. Mijn vriend ziet dit ook minder zitten voor zichzelf omdat hij ook meer kosten heeft. Ik zou het financieel wel redden. Maar ik vind het wel jammer voor hem en voor de baby als zij alleen het weekend samen hebben. Ik hoop ergens dat hij naar 36 uur wilt en dan een middag samen met de baby kan zijn.

Vind het echt lastig.

Daarnaast twijfel ik ook om eerst onbetaald ouderschapsverlof op te nemen ipv meteen minder uren te gaan werken op contract. Maar ik kon niet per sé meer voordelen daarvan vinden.

3 likes