Oh ik dacht dat er dan gekeken wordt naar wat je de laatste zoveel maanden hebt verdiend. Maar dat is dus niet zo? Zit het nu te googlen maar kom steeds op het betaalde ouderschapsverlof uit
Nee, in je zwangerschapsverlof gaat je salaris over je contracturen. Ik neem 4 uur in de week onbetaald ouderschapsverlof op waardoor ik 32 uur werk. Heb nu wel minder vakantiedagen, maar bouw nog wel pensioen op over 36 uur. En in mijn zwangerschapsverlof van afgelopen jaar had ik weer een fulltime salaris, wat best lekker is!
Volgens mij daalt dat. Ze kijken naar draagkracht. Misschien zijn er online rekentools.
Ik weet niet hoe jullie qua reistijd zitten, wij hebben allebei een kwartier reistijd. Mijn man werkt 4 x 9 en begint vroeg, ik werk 2 x 9 en 2 x wat ik wil en ik begin wat later. Doordat we zo weinig reistijd hebben zijn we allebei om 6 uur sowieso thuis.
Je reistijd is nu natuurlijk langer omdat je zonder fiets zit maar dat wordt wel nog beter.
Ik ga van 28 naar 32 uur. Ik had 't niet verwacht dat ik dat wilde maar heb een grote promotie gemaakt op werk en ik vind het zo leuk dat ik graag ook extra tijd erin wil steken.
Ik ben nu ook buiten mān werkdagen om veel met werk bezig en mān man redeneerde dat ik er dan net zo goed gewoon voor betaald kon krijgen.
Ik ben heel blij dat doordat mān dochter nu goed slaapt en vrolijk is ik die ruimte heb om meer energie aan werk te geven.
Dit snap ik niet zo goed. Verdelen jullie de kosten niet dan? En als je beiden minder werkt heb je toch ook minder kinderopvang nodig dus toch ook minder kosten?
Andere voordelen van onbetaald ouderschapsverlof zijn dat je je pensioen wel volgens je contracturen blijft opbouwen en wij kregen bv een soort compensatie voor de inflatie. Dit was een x bedrag naar rato van je dienstverband. Ik kreeg dat bedrag toen 100% omdat ik onbetaald ouderschapsverlof had en dus nog fulltime contracturen had terwijl ik wel onbetaald ouderschapsverlof had destijds.
Kan me voorstellen dat dat heel lastig is maar je kunt het ook anders zien: je werkzaamheden zijn nu toch al overgenomen door collegaās dus er hoeft als het goed is geen oplossing voor je werkzaamheden gezocht te worden.
Ik vermoed dat de kostenpost die hij heeft, die ze later noemt, dan alimentatie is. Dat verdeel je waarschijnlijk niet Ʃn is enkel afhankelijk van zijn inkomen volgens mij
@Vloeistof zie dat jij het in een spoiler heb staan, als ik het weg moet halen hoor ik het wel ![]()
Mijn reistijd is ook minimaal! Ik fiets nu een kwartier en als ik met baby ga, hoef ik eigenlijk ook maar 2 haltes met de metro en 10 minuutjes lopen. Maar hij gaat dus nu nog maar 1 dag mee. Mijn vriend werkt vooral vanuit huis maar werkt ook heel dichtbij. En hij is wel heel flexibel. Dus dat zou we kunnen maar ik weet eigenlijk niet hoe hij daarin staat.
Ik heb ook wisselende diensten door de week heen. Dus ben 1 Ć” 2 keer wel laat thuis. En nu is het fijn dat mijn vriend dan vaak al heeft gekookt en al begonnen is met het avondritueel voor de baby.
@jahoor het gaat inderdaad om alimentatie. Ik draag daar niet aan bij. Mijn inkomen word ook niet meegerekend.
Ik heb nu een sollicitatie lopen en ik twijfel vooral vanwege de afstand. Het is een halfuur verder reizen en minder flexibel qua thuiswerken. Ik vind het nu met een kwartier reistijd allemaal al krap met ophalen en koken. Mijn man is ook pas om zes uur klaar en moet ook op kantoor werken, dus die komt pas als het eten klaar is.
Ik weet natuurlijk niet of ik het word maar ik zie zoveel praktische bezwaren, terwijl ik het werk wel leuker vind dan wat ik nu doe. Ik ben echter zo verwend met mijn reistijd en flexibele werkgever, ik ben zo bang dat op te geven.
Kan je man later beginnen, als hij tot 6 uur werkt? Dat hij dan 's ochtends de kinderen brengt en jij op tijd kan beginnen, zodat je 's middags op tijd weg kan?
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Van 15 minuten fietsen met veel thuiswerken naar 30-40 minuten met de auto en niet thuiswerken. En ja, het is echt een gedoe en gepuzzel en bijna elke dag stressen. Maar toch is het me dat waard, want mijn werk en collegaās zijn er zoveel leuker op geworden.
En ook: het went. Zowel voor mij en mijn partner als voor de kinderen. Je moet gewoon samen weer even in een ritme komen. Goed plannen en vooruit koken helpt bijvoorbeeld echt. Dan staat er 's avonds in 5-10 minuten eten op tafel voor de kinderen.
Zou het alleen doen als je werk nu niet leuk is. Het wordt alleen maar āmeer gedoeā in de toekomst met school en vaste tijden.
Wij hadden door verhuizing een opvang die op een half uur rijden van huis zat en het gaf zoveel gedoe. Echt blij nu alles weer in de buurt zit!
Ja hij begint later, dus brengen doet hij sowieso.
Ik twijfel dus over of de collegaās leuker zijn, haha, ik heb nu namelijk echt heel leuke collegaās die ik eigenlijk niet wil missen. Ik zou ze het liefst willen meenemen. Dus dat is ook nog een dilemma ![]()
@Yzile ja ik vind mijn werk wel leuk en ik zit er prima op mijn plek.
Maar misschien is er nog wel wat te onderhandelen over (vaker) thuiswerken.
En is iets minder uren werken een optie?
Al is het maar een kwartier per dag ofzo. Dat je het even wat makkelijker hebt.
Ik zou al het minimale werken wat ze vragen.
Er is vast wel het een en ander bespreekbaar maar ik wil ook niet meteen lastig zijn.
Echt, voordat ik kinderen had was er geen twijfel over, vind dat soms wel jammer dat je toch dingen moet opgeven of er duizend keer over moet nadenken.
Hoeveel leuker is de nieuwe baan, en is het ook zo leuk als de collega 's niet zo leuk zijn?
Wat zijn de redenen om het wƩl te doen?
Omdat ik wel meer energie van het werk zelf krijg, dat weet ik uit eerdere ervaring. Ik zit nu een beetje in een sleur met mijn huidige werk, en daar kan ik ook niet echt uitraken door waar het is (lekker vaag, sorry).
Ik denk dat mijn vraag hier het beste past.
Mijn partner werkt 4 dagen en heeft straks 19 weken recht op vrij. (1 week geboorteverlof, 5 weken aanvullend, 9 weken ouderschapsverlof en 4 wkn vakantie). Nu is het niks voor hem (en mij) om zo lang thuis te zitten, en die 30% die we mislopen is ook jammer.
Zijn er mensen die afspraken hebben gemaakt met hun werkgever(dus op een creatieve manier) door bijvoorbeeld wel gebruik te maken van dit recht? Bijvoorbeeld een half jaar op papier 40 u te werken ipv de huidige 32? en dan een vaste dag extra vrij per week? Of de 30% aan te vullen met af en toe werken zodat ze toch 100% betaald krijgen? Ben erg benieuwd, wij hebben hier beiden geen ervaring mee, werkgever is klein en flexibel hierin/staat open voor een voorstel, want die ziet hem liever ook niet 19 wkn niet.
Mijn zwager heeft toen voor die 30% gewerkt, zodat hij wel 100% betaald kreeg. Dus hij was wel veel thuis, maar ook nog wat aan het werk.
En met vakantie zouden jullie natuurlijk samen op vakantie kunnen gaan. Misschien niet direct erachter aan plakken (kan wel) maar wat later in het jaar.
@Ikgebruiklievergeennaam (toch?) ik ben het eigenlijk wel met je eens en vind niet dat je je post heb hoeven verwijderen.
@Tubing ik begrijp je vraag niet? Vraag je hoe je het beste misbruik kan maken van het systeem om vaders meer tijd door te laten brengen met hun babies maar dat je wel meer betaalt krijgt zonder dat je daadwerkelijk tijd doorbrengt met je nieuwe gezin? Want zān werkgever ziet hem liever wel tijdens die 19 weken en jij ziet hem liever niet ![]()
Hij werkt 32u werkt en dus is deze balans er bij ons sowieso al. De flexibiliteit rondom werk/prive willen we in deze periode graag behouden. Dus we zijn hier een goede balans in aan het zoeken. We worden er beiden niet blij van om een half jaar thuis te zitten, maar hij heeft hier wel recht op.
Mijn vraag is welke manieren er zijn om hier vorm aan te geven, bijv aanvullen met een aantal uur p/w werken, Verspreiden over een langere periode een halve dag minder, of contract laten aanpassen oid. Dat laatste zie ik als win/win voor bedrijf als hemzelf, om hier een optimale vorm aan te geven, wil niets doen wat niet āmagā (heb het ook niet over zwart werken ofzo) maar dit is volgens mij gewoon onderling bespreekbaar.