Het voordeel van eerst onbetaald ouderschapsverlof is dat je recht houdt op je originele werkuren. Je kan daar dus op terugvallen.
Als je je uren vermindert dan kan het lastiger zijn als je later toch weer meer uren wil gaan werken.
Maar moet jullie baby dan niet meer naar de opvang als jullie weer meer gaan werken? Dat kost natuurlijk ook een hele hoop. Want als dat het geval is dan ga je dus weer meer uren werken, om die extra opvangdag(en) te betalen.
Ik werk op de opvang waar mijn baby naartoe gaat en krijg wel korting dus dat scheelt! Nu gaat hij maar 1 dag (en 1 dag oma) en hij vindt het wel heel leuk (tot nu toe😂). Dus een extra dag zou ik ook wel leuk vinden voor hem.
In mijn hoofd is de ideale situatie. Ik 3 dagen werken en één week in de maand 4 dagen. Ik plan deze vierde dag in wanneer er ruimte is voor mijn baby om extra te komen op het kdv. Ik hoef hier ook niet extra voor te betalen. En mijn vriend 4,5 dag werken per week. Baby structureel een ochtend meer naar de opvang en mijn vriend haalt hem op en zijn de middag samen.
Afhankelijk van je CAO/arbeidsvoorwaarden heeft dit invloed op de opbouw van je vakantiedagen en pensioen. Voordeel is dat ouderschapsverlof alleen geweigerd mag worden bij een zwaarwegend belang van de werkgever. En dat je geen vakantiedagen hoeft op te nemen, maar misschien bouw je er dus ook minder op.
Is het voor je vriend misschien een optie om 36 uur te werken in 4 dagen (dat is mijn man gaan doen), 38 uur in 4.5 dag of 38 uur met de ene week 40 uur in 5 dagen en de andere week 36 uur in 4 dagen? Dan heb je minder verlies van salaris maar wel een uitdaging waar je om de week je kind laat.
Hoe staat hij hier zelf in? Heeft hij die behoefte wel/ook?
Ik moet daar nog eens goed induiken!
Hm ik weet het niet. Als hij langere dagen gaat werken maken we beiden best lange dagen. Ik weet of dat fijn gaat zijn voor de avonden. Het is een optie en zou eens bespreken hoe hij dat vindt! En om de week is inderdaad lastig met opvang. Mijn schoonmoeder is wel flexibel maar mijn voorkeur gaat uit naar extra opvang bij het kdv.
En hij heeft die behoefte ook! Alleen hij heeft beste een grote vaste last per maand alimentatie. En het is ook een beetje onduidelijk wat daarmee gebeurd als je vrijwillig minder gaat werken. Waarschijnlijk blijft het even hoog.
En mocht je ooit nog een kindje krijgen, dan heb je tijdens je zwangerschapsverlof wel volledig salaris en kun je daarna weer betaald ouderschapsverlof opnemen. Misschien helemaal niet van toepassing, maar mocht het wel zo zijn dan scheelt dit behoorlijk wat.
Dit is echt een goede. Ik had wel al nagedacht over betaald ouderschapsverlof maar niet over het zwangerschapsverlof, mocht het ons nog een keer gegund zijn.
@Vloeistof Afhankelijk van je pensioenregeling; maar soms bouw je nog steeds pensioen op obv je volledige contract als je onbetaald ouderschapsverlof opneemt.
Oh ik dacht dat er dan gekeken wordt naar wat je de laatste zoveel maanden hebt verdiend. Maar dat is dus niet zo? Zit het nu te googlen maar kom steeds op het betaalde ouderschapsverlof uit
Nee, in je zwangerschapsverlof gaat je salaris over je contracturen. Ik neem 4 uur in de week onbetaald ouderschapsverlof op waardoor ik 32 uur werk. Heb nu wel minder vakantiedagen, maar bouw nog wel pensioen op over 36 uur. En in mijn zwangerschapsverlof van afgelopen jaar had ik weer een fulltime salaris, wat best lekker is!
Volgens mij daalt dat. Ze kijken naar draagkracht. Misschien zijn er online rekentools.
Ik weet niet hoe jullie qua reistijd zitten, wij hebben allebei een kwartier reistijd. Mijn man werkt 4 x 9 en begint vroeg, ik werk 2 x 9 en 2 x wat ik wil en ik begin wat later. Doordat we zo weinig reistijd hebben zijn we allebei om 6 uur sowieso thuis.
Je reistijd is nu natuurlijk langer omdat je zonder fiets zit maar dat wordt wel nog beter.
Ik ga van 28 naar 32 uur. Ik had 't niet verwacht dat ik dat wilde maar heb een grote promotie gemaakt op werk en ik vind het zo leuk dat ik graag ook extra tijd erin wil steken.
Ik ben nu ook buiten m’n werkdagen om veel met werk bezig en m’n man redeneerde dat ik er dan net zo goed gewoon voor betaald kon krijgen.
Ik ben heel blij dat doordat m’n dochter nu goed slaapt en vrolijk is ik die ruimte heb om meer energie aan werk te geven.
Dit snap ik niet zo goed. Verdelen jullie de kosten niet dan? En als je beiden minder werkt heb je toch ook minder kinderopvang nodig dus toch ook minder kosten?
Andere voordelen van onbetaald ouderschapsverlof zijn dat je je pensioen wel volgens je contracturen blijft opbouwen en wij kregen bv een soort compensatie voor de inflatie. Dit was een x bedrag naar rato van je dienstverband. Ik kreeg dat bedrag toen 100% omdat ik onbetaald ouderschapsverlof had en dus nog fulltime contracturen had terwijl ik wel onbetaald ouderschapsverlof had destijds.
Kan me voorstellen dat dat heel lastig is maar je kunt het ook anders zien: je werkzaamheden zijn nu toch al overgenomen door collega’s dus er hoeft als het goed is geen oplossing voor je werkzaamheden gezocht te worden.
Ik vermoed dat de kostenpost die hij heeft, die ze later noemt, dan alimentatie is. Dat verdeel je waarschijnlijk niet én is enkel afhankelijk van zijn inkomen volgens mij
@Vloeistof zie dat jij het in een spoiler heb staan, als ik het weg moet halen hoor ik het wel
Mijn reistijd is ook minimaal! Ik fiets nu een kwartier en als ik met baby ga, hoef ik eigenlijk ook maar 2 haltes met de metro en 10 minuutjes lopen. Maar hij gaat dus nu nog maar 1 dag mee. Mijn vriend werkt vooral vanuit huis maar werkt ook heel dichtbij. En hij is wel heel flexibel. Dus dat zou we kunnen maar ik weet eigenlijk niet hoe hij daarin staat.
Ik heb ook wisselende diensten door de week heen. Dus ben 1 á 2 keer wel laat thuis. En nu is het fijn dat mijn vriend dan vaak al heeft gekookt en al begonnen is met het avondritueel voor de baby.
@jahoor het gaat inderdaad om alimentatie. Ik draag daar niet aan bij. Mijn inkomen word ook niet meegerekend.
Ik heb nu een sollicitatie lopen en ik twijfel vooral vanwege de afstand. Het is een halfuur verder reizen en minder flexibel qua thuiswerken. Ik vind het nu met een kwartier reistijd allemaal al krap met ophalen en koken. Mijn man is ook pas om zes uur klaar en moet ook op kantoor werken, dus die komt pas als het eten klaar is.
Ik weet natuurlijk niet of ik het word maar ik zie zoveel praktische bezwaren, terwijl ik het werk wel leuker vind dan wat ik nu doe. Ik ben echter zo verwend met mijn reistijd en flexibele werkgever, ik ben zo bang dat op te geven.
Kan je man later beginnen, als hij tot 6 uur werkt? Dat hij dan 's ochtends de kinderen brengt en jij op tijd kan beginnen, zodat je 's middags op tijd weg kan?
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Van 15 minuten fietsen met veel thuiswerken naar 30-40 minuten met de auto en niet thuiswerken. En ja, het is echt een gedoe en gepuzzel en bijna elke dag stressen. Maar toch is het me dat waard, want mijn werk en collega’s zijn er zoveel leuker op geworden.
En ook: het went. Zowel voor mij en mijn partner als voor de kinderen. Je moet gewoon samen weer even in een ritme komen. Goed plannen en vooruit koken helpt bijvoorbeeld echt. Dan staat er 's avonds in 5-10 minuten eten op tafel voor de kinderen.
Zou het alleen doen als je werk nu niet leuk is. Het wordt alleen maar “meer gedoe” in de toekomst met school en vaste tijden.
Wij hadden door verhuizing een opvang die op een half uur rijden van huis zat en het gaf zoveel gedoe. Echt blij nu alles weer in de buurt zit!
Ja hij begint later, dus brengen doet hij sowieso.
Ik twijfel dus over of de collega’s leuker zijn, haha, ik heb nu namelijk echt heel leuke collega’s die ik eigenlijk niet wil missen. Ik zou ze het liefst willen meenemen. Dus dat is ook nog een dilemma
@Yzile ja ik vind mijn werk wel leuk en ik zit er prima op mijn plek.
Maar misschien is er nog wel wat te onderhandelen over (vaker) thuiswerken.