Ik ben dan gewoon later. Neem wel minder pauze of werk op andere dag langer door.
Als werk maar gedaan is. Aan de uren kom ik wel. Kwartier kletsen op kantoor of kwartier later kan ook.
Alleen met treinreizen is het wel echt vervelend. Haal net de rechtstreekse trein niet dus ben dan meteen stuk later. De optie met overstappen zijn drama.
Maar ik vind het alsnog stressen. Vooral als alleenstaande en mn ex de jongste wel ophaalt om weg te brengen maar steeds later is. Ik breng de oudste dan naar school
Ik werk 3 dagen. 2 dagen brengt mij partner de kinderen. De andere dag doen we de ene week ik de andere week hij. Dat is dan wel mijn thuiswerkdag dus dan begin ik tussen 08.45-09.00. En als jullie het niet redden, dan VSO?
Ik kreeg een melding dat mijn betaalde ouderschapsverlof verloopt. Hierdoor ging ik nadenken over welke opties ik heb als mijn kinderen naar school gaan.
Ik dacht de hele tijd dat ik tzt mijn contract dan wil laten aanpassen want ik vind parttime werken wel fijn eigenlijk (ik heb nu elke week 1 dag ouderschapsverlof om de kinderen op te vangen en om de week 1 dag vrij samen met mijn partner, als de kinderen op de opvang zijn).
Maar ik heb berekend dat als ik bij een fulltime contract maximaal verlof bij koop, dat ik dan eigenlijk parttime kan werken tegen een fulltime salaris
(ik kom dan uit op max 75 verlof dagen dus ik kan bijvoorbeeld elke week een dag vrij + nog vakantie, of heel veel schoolvakanties vrij nemen, of rustige vrije dagen voor mezelf als de kinderen op school zijn).

En nu twijfel ik ook tussen gewoon bso of misschien naschoolse opvang via een gastouder / nanny ofzo. Wat me wel fijn lijkt bij bso is dat de groep kinderen iets groter is. En dat het iets minder kwetsbaar is dan een gastouder (als die uitvalt dan heb je toch een probleemā¦). Maar een gastouder is dan weer iets goedkoper en kun je ipv een vast blok vaak per uur afnemen.
Ik had vroeger een vriendinnetje en daar kwam de oppas / gastouder na school bij hun thuis. Dat lijkt me ook wel chill eigenlijk.
Zoveel keuzes. Gelukkig heb ik nog 1.5 jaar voordat alles daadwerkelijk geregeld moet zijn
Maar met wachtlijsten lijkt het me wel fijn als ik ze al op tijd kan aanmelden/inschrijven.
Relaxed!! Leer me hoe je dit doet, want vakantiedagen bijkopen is meestal toch heel ongunstig? Ik lever daar flink salaris op in
Ik kan het vanuit ikb bijkopen, dan krijg je in mei en december geen extra geld maar tis wel echt heel voordelig.
Ikb lever je 47% op in aan belasting (dus 100 euro ikb krijg je maar 53 euro betaald). Terwijl ik voor die 100 euro bruto wel 5 netto verlofuren kan kopen.
@Madonna inderdaad via het ikb!
Elke uur dat ik bijkoop kost mij brutoloon uurloon + 16.7%
Maarja als ik het laat uitbetalen dan geldt inderdaad hoog belastingtarief. En die uren zijn me nu meer waard dan het geld (meer vrije tijd = meer beter hahaha).
En zo kan ik dan maximaal 187 uren bijkopen.
En als ik 40 uur werk obv 36 uur contract (is fulltime bij ons) dan heb ik sowieso 200 uur nog erbij middels atv.
En wettelijk verlof 144 uur.
En dan ook nog spaarverlof van 64 uur.
Echt bizar veel (als je dit ook wil: ga werken bij een organisatie die onder de cao rijk valt hahaha).
Ik heb een werkende moeder situatie.
Mān man is op vakantie sinds donderdag en komt vrijdag thuis, ik ben 5 dagen vrij en alleen met kind geweest. Maar woensdag is er wat heftigs op werk gebeurd + ik heb veel nieuwe verantwoordelijkheden dus ben iedere vrije dag een uur met werk bezig geweest.
Vannacht was ze wakker van half 11 tot 1 dus ik sliep pas om half 2, kon gelukkig wel tot half 8 slapen.
Toen vandaag heel de dag bezig geweest met die heftige kwestie op werk, dat was tot 5. Toen kind op gehaald en daarna van 6 tot 7 nog daarmee bezig geweest. Haar avondeten was daardoor 3 krentenbollen en een boterham met pindakaas terwijl ze bumba keek. Iets wat ik in principe niet zo erg vind, het is eenmalig. Maar toen lag ze dus op bed en ze wilde steeds naar mijn bed (daar heeft ze vannacht even gelegen) en ze was zooo druk net de hele tijd. Ben nadat ze al een half uur lag te miepen nog een uur met dr bezig geweest.
Ik heb vandaag 1 kaasflap op en een stukje baklava en ik kan gewoon nu de energie niet vinden om nog iets te eten. Zelfs de chips dip maken is te veel werk nu.
Ik heb gelukkig op werk wel 1 taak uitbesteed aan een collega maar het is gewoon ff te veel in combinatie met die vakantie van mān man en ik baal daar van want ik wil helemaal niks doorschuiven. Alles is ook nog eens urgent.
(we zijn bezig met mijn inwerkproces directeur bestuurder dus tis ook niet dat ik echt iemand boven me heb staan). Het stomste is ook dat als ik mag kiezen ik liever deze week vol op die werktaken zit dan op die zorg voor mān dochter. Maarja ik mag niet kiezen want heb gewoon maar zoveel opvang geregeld en de rest moet ik zelf doen.
Maar is het niet zo dat je dat verschil in de percentages weer terug krijgt van de belastingsdienst? Dat dacht ik altijd omdat je het in feite āte veelā betaalt. Anders ga ik ook maar uren kopen denk ik! Heb ook al mān betaalde verlof opgemaakt volgens mij.
Nee tis juist andersom als je werk het bruto uitbetaald vraagt de belastingdienst daarna de helft terug. In onze cao staat dus dat je het bruto uitbetaald mag krijgen maar onze salarisadministratie wil dat niet doen omdat je dan terug moet betalen.
@appa ik zat nog te denken over je berekening dat ik niet helemaal snapte hoe je 40 uur ipv 36 pw kon werken als je ook verlof opneemt.
Nee joh, dat is helemaal niet raar. Je hebt gewoon regels waar je je aan moet houden dus kan het niet anders. Je kan het ook eerst schriftelijk doen en dan nog vragen of ze daarna nog even met je wil praten, afhankelijk van hoe goed jullie band is ![]()
Ik heb in corona tijd ontslag genomen. Toen was het ook telefonisch en via teams meeting.
Misschien kan je dat ook nog doen, is het semi persoonlijk.
En met dagen als je niet genoeg hebt misschien wat bijkopen ?
Ik heb ook 2x in Corona tijd ontslag genomen en dus ook een keer telefonisch en via Teams. Soms is het niet anders, en ik vind dat ook persoonlijk genoeg als in persoon even niet kan.
Ik snap niet hoe ouderschapsverlof berekend wordt.
Je krijgt 9 weken. Dit neemt waars bijna niemand achter elkaar op, dus omrekenen naar dagen is dan handig.
9Ć5= 45 dagen? (fulltime)
Mijn werkgever rekent voor mijn 4 dagen werken: 9x4=36 dagen.
Echter ik werk 32u (38u cao) dan is het toch niet 9Ć4 maar 38/32= 0,84 Ć 45= ± 38 dagen.
Zo werkt t namelijk met salaris en vakantiedagen ook naar rato op basis van fulltime 38u.
Waars denk ik te moeilijk maar krijg het antwoord niet gevonden.
Je krijgt 9x het aantal uur dat je per week werkt. Dus 9x32 uur = 288 uur. Omgerekend 288 uur/8 uur (werkdag) = 36 dagen
Ja, zoals @Mexi het zegt. Er zijn denk ik best wel wat mensen die het achter elkaar opnemen. Ik heb het ook achter mān normale verlof gepland. Mijn vervanger was toen nog aan het werk en dat vond ik fijner dan na mān verlof mān werk in minder dagen te gaan doen.
Ik heb het achter mān gewone verlof gepland. Er is toch nog geen plek op de opvang dus deels ook noodgedwongen
⦠maar ga er ook maar gewoon van genieten ![]()
Ik heb het ook achter mijn verlof geplakt, vind na 12 weken weer gaan werken ook echt supersnel! (Moet wel financieel haalbaar zijn natuurlijk)
Is wel lekker, maar op een gegeven moment vond ik het fijn weer mijn eigen ding te doen en even weg van huis etc. Dan voelde ik me mentaal ook weer wat meer normaal/handen vrij. Lijkt me ook heel intens om van 0 weer naar 32u te gaan zo plots, wanneer je weer moet beginnen.
Ga nu een jaar lang een dag minder werken, alleen dat zou dan op een thuiswerkdag zijn.
3 dagen op kantoor met reistijd vind ik ook intens, en door collegas en verantwoordelijkheid krijg ik dan niks gedaan. Wil dus nog bespreken of ik 2 dagen kantoor en 1 dag thuis ook mag aanhouden, ben bang dat ze er geen voorstander van zijn wegens betrokkenheid bij de mensen uit mn team. Lastig, zal met goede argumenten moeten komenā¦
Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik werd gillend gek van mān dochter. Zowel met 3 maanden toen ik weer ging werken (2 dagen pw) als met 7 maanden toen ik weer 4 dagen ging werken (28 uur).
Ik weet niet hoe ik 't anders in zou delen maar herken iig je gevoel van ook iets anders willen doen.
Even de andere kant: ik wilde ook weer wat doen, beginnen met 24u na 6 mnd naar 32 en daarna zien. maar ik bleek een slechte parttime medewerker / moeder combinatie te hebben (voor mezelf, want toen ik weer wat voor mezelf had wilde ik daar meer energie instoppen dan me lukte in mān parttime week/thuis commitment). Waardoor ik na een maand al weer 32 of 36u werkte, want de uren maakte ik toch, dan maar beter volledig betaald en meer rust doordat ik meer tijd voor mān eigen werk ipv dat die tijd naar mān baby hoorde te gaan. Uiteindelijk wel volledig betaald ouderschapsverlof opgemaakt in weken vrij en op momenten dat kind ziek was en er een opvanguitdaging was.
Zou ik nogmaals een baby krijgen zou ik het er 100% meteen achteraan plakken, want dan was ik echt vrij en uit het werk ipv de combinatie. ![]()