En is iets minder uren werken een optie?
Al is het maar een kwartier per dag ofzo. Dat je het even wat makkelijker hebt.
Ik zou al het minimale werken wat ze vragen.
Er is vast wel het een en ander bespreekbaar maar ik wil ook niet meteen lastig zijn.
Echt, voordat ik kinderen had was er geen twijfel over, vind dat soms wel jammer dat je toch dingen moet opgeven of er duizend keer over moet nadenken.
Hoeveel leuker is de nieuwe baan, en is het ook zo leuk als de collega 's niet zo leuk zijn?
Wat zijn de redenen om het wƩl te doen?
Omdat ik wel meer energie van het werk zelf krijg, dat weet ik uit eerdere ervaring. Ik zit nu een beetje in een sleur met mijn huidige werk, en daar kan ik ook niet echt uitraken door waar het is (lekker vaag, sorry).
Ik denk dat mijn vraag hier het beste past.
Mijn partner werkt 4 dagen en heeft straks 19 weken recht op vrij. (1 week geboorteverlof, 5 weken aanvullend, 9 weken ouderschapsverlof en 4 wkn vakantie). Nu is het niks voor hem (en mij) om zo lang thuis te zitten, en die 30% die we mislopen is ook jammer.
Zijn er mensen die afspraken hebben gemaakt met hun werkgever(dus op een creatieve manier) door bijvoorbeeld wel gebruik te maken van dit recht? Bijvoorbeeld een half jaar op papier 40 u te werken ipv de huidige 32? en dan een vaste dag extra vrij per week? Of de 30% aan te vullen met af en toe werken zodat ze toch 100% betaald krijgen? Ben erg benieuwd, wij hebben hier beiden geen ervaring mee, werkgever is klein en flexibel hierin/staat open voor een voorstel, want die ziet hem liever ook niet 19 wkn niet.
Mijn zwager heeft toen voor die 30% gewerkt, zodat hij wel 100% betaald kreeg. Dus hij was wel veel thuis, maar ook nog wat aan het werk.
En met vakantie zouden jullie natuurlijk samen op vakantie kunnen gaan. Misschien niet direct erachter aan plakken (kan wel) maar wat later in het jaar.
@Ikgebruiklievergeennaam (toch?) ik ben het eigenlijk wel met je eens en vind niet dat je je post heb hoeven verwijderen.
@Tubing ik begrijp je vraag niet? Vraag je hoe je het beste misbruik kan maken van het systeem om vaders meer tijd door te laten brengen met hun babies maar dat je wel meer betaalt krijgt zonder dat je daadwerkelijk tijd doorbrengt met je nieuwe gezin? Want zān werkgever ziet hem liever wel tijdens die 19 weken en jij ziet hem liever niet
Hij werkt 32u werkt en dus is deze balans er bij ons sowieso al. De flexibiliteit rondom werk/prive willen we in deze periode graag behouden. Dus we zijn hier een goede balans in aan het zoeken. We worden er beiden niet blij van om een half jaar thuis te zitten, maar hij heeft hier wel recht op.
Mijn vraag is welke manieren er zijn om hier vorm aan te geven, bijv aanvullen met een aantal uur p/w werken, Verspreiden over een langere periode een halve dag minder, of contract laten aanpassen oid. Dat laatste zie ik als win/win voor bedrijf als hemzelf, om hier een optimale vorm aan te geven, wil niets doen wat niet āmagā (heb het ook niet over zwart werken ofzo) maar dit is volgens mij gewoon onderling bespreekbaar.
Maar waarom zou je dit dan doen als het je niet gelukkig maakt? Ik heb zelf die 9 weken ouderschapsverlof gebruikt om een paar maanden 2 dagen in de week minder te werken na mijn zwangerschapsverlof, dat beviel heel goed en je voelt het financieel dan ook minder.
Volgens mij kan je niet zomaar je contracturen verhogen, je moet dan na de periode van ouderschapsverlof ook een x aantal tijd dit verhoogde aantal uur werken anders moet je terugbetalen.
Ja mijn man heeft dit āper ongelukā gedaan in 2020, toen was de regeling nieuw.
Ons voorstel was idd dat hij 70% vrij was, en 30% werkte en dan dus 100% uitbetaald kreeg. (Dus 3.5 dag thuis en 1.5 dag werken).
HR ging daar mee akkoord en de regeling was toen nieuw dus zij dachten dat het wel kon.
Puntje bij paaltje kon het niet, want zo werkt het systeem niet. Het mag niet.
Zijn werkgever heeft het toen met creatief boekhouden opgelost, want voor zij er achter kwamen was de baby er al en hadden wij alles erom heen gepland dat het zo mochtā¦
ook konden we het inkomsten verlies destijds echt niet dragen (want ik was zzpāer en dus praktisch inkomenloos in mn verlof en de bouw van ons huis was vertraagd dus extra lang dubbele woonlasten).
Maar het mag dus niet. Ook niet met bijv vakantiedagen oid
Edit: uitspreiden mag wel! Dus bijv een jaar lang een dag, of 1.5 dag. En je zou ook je vakantiedagen mee kunnen nemen naar volgend jaar, dan kan je het 2e jaar van die 4 weken vakantie ook nog een periode een dag extra vrij zijn. En dan bijv van je ouderschapsverlof dit jaar op vakantie (door naast elke week 1 dag, ook een keer 2wkn te doen)
Ik vind jouw reactie best wel relevant want ik vind (en onderzoek ook) dat Nederland best wel achterloopt met gelijkheid tussen mannen en vrouwen en moeders en vaders (dat bijvoorbeeld best wel schrikbarend veel mannen en vrouwen bijvoorbeeld vinden dat je als moeder de eerste 4 jaar überhaupt niet behoort te werken maar vooruit als je het anders niet kan betalen maar oh wee als je het voor die extra vakantie doet of nog erger voor je eigen ontwikkeling of omdat je werk of financieel onafhankelijk zijn belangrijk vindt).
En dat er dan een vraag komt hoe je het voordeligst voor jezelf deze (niet al perse super top maar beter dan niks) regeling zo voordelig mogelijk kan inzetten maar liever wel met zo min mogelijk tijd doorbrengen met je gezin. Dat vind ik eigenlijk vooral wel een beetje verdrietig.
Je man zou in die tijd ook een tuin overkapping kunnen maken in plaats van tijd met jullie doorbrengen. Of gek idee niet 4 weken vakantie op het einde eraan vast plakken maar op een ander moment opnemen.
Het wordt inmiddels best complex, maar wil toch uitgebreid reageren, want wil geen verkeerde interpretaties, ben zelf namelijk juist ook voor gelijke rechten etc.
@Fishing Thanks.
@Dr.Watson Bij jullie heeft ditzelfde geen problemen opgeleverd? of is dat op een andere manier gegaan dan bij Fishing?
Heb nu dit artikel gevonden: Uren uitbreiden en gelijktijdig ouderschapsverlof opnemen. Hoe zit dat? | Weblogs | OP Rijk Lijkt wel te mogen, of ik lees het verkeerd, ben soms niet helemaal helder meer door de hormonen haha.
Zoveel mogelijk uitsmeren is dan wellicht een optie, zo ga ik het zelf ook doen. En indd vakantie meenemen naar volgend jaar, goede tip!
@Ikgebruiklievergeennaam mee eens hoor, wist de juiste plek niet. Wellicht helpt een klein stukje achtergrondinfo; Wij zijn voor dezelfde zorgverdeling en rechten (werken allebei 32u). zijn allebei dus evenveel thuis met peuter.
Dit treft mij als moeder natuurlijk ook. Vind de 70% voor hem vooral zuur, want hij kan het minder missen. Ik verdien wat meer, en doordat mannen geen 100% krijgen leggen ze deze verantwoordelijkheid en het dragen van de zorg nog altijd bij vrouwen neer, en daarbij ook nog in ons geval het financiƫle gedeelte, maar dat regelen we onderling wel.
Het gaat er bij ons absoluut niet over dat hij zo min mogelijk tijd doorbrengt met ons gezin, ik snap daarover de frustratie hier zeker, zie dit ook bij andere gezinnen.
@Calypso Voor baby wordt dezelfde fijne verdeling aangehouden als bij peuter (na 3 maanden) daarvoor doen we het het liefste zoveel mogelijk op gevoel en flexibiliteit van beiden, vandaar ook nog zoekende daarin.
Ook mentaal voor de moeder speelt dit mee om fulltime thuis te zitten met 2 kleintjes 3+ maanden lang. (merkte ik bij de eerste tenminste) je hele leven veranderd, ben benieuwd of dat nu bij een 2e ook zo is. Vind het daarom lastig inschatten waar ik/baby/papa behoefte aan hebben, mijn vriendinnen nemen allemaal zo lang mogelijk achter elkaar verlof, (mannen werken fulltime) vandaar dat ik dat als soort ānormā zag in mijn berichten hierboven, worden wij zelf niet blij van. Ik vind de discussie hier daarom goed passen, er komt zoveel meer bij kijken dan mijn praktische vraag rondom de papa, maar voor mama is hierin minder ākeuzeā.
Mijn man heeft de 70% aangevuld met vakantie dagen. Zo kreeg hij toch 100% betaald
Ik vraag me iets al heel lang af: scholen van basisschoolkinderen beginnen om 8:30. Dan komt er nog reistijd bij etc. en voor je dan op kantoor zit, is het al 9 uur of later. Op mijn stage mag ik bij hoge uitzondering om 9 uur beginnen, maar hoe doen andere ouders dit als ze om 8:30 op werk moeten zijn?
Bij ons zit dit in het dag-opvang programma. Dus alsin opvang-uren.
Ja ik wilde dat ook nog als toevoeging erbij doen dat die regeling vooral gebruikt wordt door hoogopgeleide twee verdieners waarbij de zorg vaker iets gelijker is verdeeld en niet perse waar er daadwerkelijk ook nog echt veel te winnen is qua gelijkheid.
@Ikgebruiklievergeennaam nou interessant en janken van de uitkomst maar ik ben het helemaal met je eens want als mannen hetzelfde ārisicoā zouden lopen om er net zo lang uit te zijn als vrouwen dan word je als vrouw op de arbeidsmarkt toch minder gediscrimineerd.
@Calypso er zullen vast vrouwen zijn die na 3 maanden weer wilden werken maar dat komt er volgens mij ook een beetje omdat je dus van die drie maanden ongeveer 2 maanden alleen thuis bent met een baby. Werd ik ook niet heel blij van. Van werken overigens ook niet want ik vond dat het eerste jaar echt heel pittig (maar gelukkig kon ik vanaf maart 2020 toch full time thuiswerken en konden we allebei veel tijd doorbrengen met het gezin ).
@Tubing ik ben van voor die hele regeling dus ik weet niet hoe het werkt en het interesse me niet want ik ga er bij Gods genade nooit gebruik van maken. Maar als je partner er geen gebruik van wil maken dan gaat ie toch gewoon lekker werken? Is ie en weg bij jullie en verdient ie gewoon 100%. Win-win klinkt het. Anders gaat ie zo te horen toch maar zitten vissen in die 19 weken.
@yojojo ik weet het niet want ik zou dat niet kunnen regelen als ik nog op kantoor zou werken. Voor zover ik weet biedt onze bso ook geen voorschoolse opvang aan dus ik kan je wel vertellen wat de meeste gezinnen gemiddeld genomen als oplossing kiezen. Namelijk dat de vrouw minder gaat werken of een baan in de buurt zoekt.
Ja heeeel irritant is dit, in ons geval doet mijn man het brengen omdat het bij mij ivm werktijden niet kan. Ik heb veel hoop om binnenkort een flexibelere baan te hebben. Je kunt wel ook voorschoolse opvang opnemen
De bso waar ik ons kind heb inschreven biedt ook vso vanaf 7.15 dus dat helpt voor veel ouders al enorm. Wij hebben het zelf gelukkig niet nodig straks want allebei flexibele baan. Maar ken ook genoeg ouders die met hetzelfde probleem zitten en dan maar inderdaad minder werken of in de avonduren inhalen.
Maar het is toch niet verplicht deze 5 weken en 9 weken op te nemen? Het is een mogelijkheid maar geen plicht⦠dus als hij ze liever niet opneemt of slechts deels verspreid over een jaar bijv. dan is dat toch prima?
Er bestaat VSO, voorschoolse opvang. Dan breng je je kind om 7.00 of 7.30 daar en zij brengen je kind om 8.30 naar school.
Overigens ben ik zelf echt heel erg toe aan werken na deze 3mnd. Mijn man is 1 dag per week thuis en als ik ga werken is hij 3 en later 2 dagen thuis waardoor baby zo lang mogelijk thuis is. Maar ik mis echt intens het gebruiken van mān hoofd en het sociaal contact op wat mn werk brengt.
Weet ook nu heel zeker dat ik geen sabatical hoef en geen thuis blijf moeder type ben.
Dus rot op met je financiƫle en belasting technisch en opvang blabla is het beter als ik thuis ben (vanwege fors loon verschil). Ik ga gewoon werken