Huh nee dat is toch niet prima? Ik zou het echt niet oké vinden als mijn partner de mogelijkheid van verlof niet zou pakken. Ik ben zelf de niet barende moeder en ik vind werken veel relaxter dan de hele dag thuis bij 2 kinderen (en leuker, sorry not sorry) maar no way dat ik mijn vrouw er alleen voor zou laten opdraaien icm herstellen van een zwangerschap en bevalling.
Ik neem zelf ook mijn 9 weken ouderschapsverlof niet geheel op omdat dit financieel lastig is…
Daarnaast misschien voor mijn beurt gepraat omdat mijn vriend voor zichzelf werkt en sowieso geen recht heeft op al deze regelingen en we hier dus thuis niet over na hebben hoeven denken.
Precies dit indd.
Er is sowieso geen “perfecte oplossing”. Beiden lang thuis OF meteen weer aan t werk is niet fijn. Vandaar zoeken naar middenweg in die scheve regelingen.
Mijn eerdere dilemma is opgelost want we hadden nog niet gesproken over salaris en toen ik ernaar vroeg was het echt heel laag, dus helaas. Wel weer een boost voor mijn zelfvertrouwen dat ze me wel wilden aannemen. En dat ik nooit meer solliciteer op vacatures zonder salarisindicatie haha.
Echt zo jammer dit hè. Je leest en ziet dit zoveel.
Hier brengt m’n partner de kids naar school/ opvang. Gelukkig beeft hij dat zo geregeld met zijn werk en voor hem ook ontzettend belangrijk om ze zelf af te zetten. Bij hem is het echt een no-go / absoluut niet bespreekbaar dat hij voor 9 uur op z’n werk is. Heel strijdvaardig hierin. Zodat ik als vrouw zijnde niet m’n werk hoef aan te passen. Als vrouw offer je al zoveel op. Het minste wat een man kan doen, is dit vind ik.
Ja mijn partner heeft 3 weken verlof na de bevalling opgenomen, en daarna had hij nog tot eind van mijn verlof 1 dag per week vrij. Toen was er volgens mij nog verlof over dus heeft hij daar vakantie van genomen. Hij werkte toen bij een werkgever waarbij hij zijn vakanties niet betaald kreeg, dus het voelde ineens als betaalde vakantie ipv 30% inleveren. Maar je mag het dus ook versnipperd opnemen, het hoeft niet aaneengesloten.
Wij hadden VSO aangevraagd toen onze dochter naar de basisschool ging. Maar vlak van te voren kregen we te horen dat de VSO vanwege personeelsgebrek gestopt werd. En een alternatief werd niet aangeboden.
Mijn werkdag begint om 7.30 en moet op locatie zijn, dus ik ben blij dat mijn partner het kan opvangen. Maar onhandig is het wel.
Het blijft een gepuzzel wel. De vso is echt een uitkomst, maar die hebben wij niet. Ik ga sowieso als regel stellen dat ik gewoon om 9 uur zal beginnen bij toekomstige banen. Zoals jouw man ook doet @Ohappyday . Mag wel verwachten dat een werkgever daarin meedenkt, lijkt me.
Wat apart dat er dus plaatsen zijn waar geen voorschoolse opvang bestaat?!
In ons kleine dorp heeft echt elke BSO locatie (stuk of 6) ook VSO
Hier hebben ze wel VSO maar geen BSO op de woensdagmiddag. Te weinig aanmeldingen ofzo. Ook bijzonder vind ik.
Ik ben dan gewoon later. Neem wel minder pauze of werk op andere dag langer door.
Als werk maar gedaan is. Aan de uren kom ik wel. Kwartier kletsen op kantoor of kwartier later kan ook.
Alleen met treinreizen is het wel echt vervelend. Haal net de rechtstreekse trein niet dus ben dan meteen stuk later. De optie met overstappen zijn drama.
Maar ik vind het alsnog stressen. Vooral als alleenstaande en mn ex de jongste wel ophaalt om weg te brengen maar steeds later is. Ik breng de oudste dan naar school
Ik werk 3 dagen. 2 dagen brengt mij partner de kinderen. De andere dag doen we de ene week ik de andere week hij. Dat is dan wel mijn thuiswerkdag dus dan begin ik tussen 08.45-09.00. En als jullie het niet redden, dan VSO?
Ik kreeg een melding dat mijn betaalde ouderschapsverlof verloopt. Hierdoor ging ik nadenken over welke opties ik heb als mijn kinderen naar school gaan.
Ik dacht de hele tijd dat ik tzt mijn contract dan wil laten aanpassen want ik vind parttime werken wel fijn eigenlijk (ik heb nu elke week 1 dag ouderschapsverlof om de kinderen op te vangen en om de week 1 dag vrij samen met mijn partner, als de kinderen op de opvang zijn).
Maar ik heb berekend dat als ik bij een fulltime contract maximaal verlof bij koop, dat ik dan eigenlijk parttime kan werken tegen een fulltime salaris (ik kom dan uit op max 75 verlof dagen dus ik kan bijvoorbeeld elke week een dag vrij + nog vakantie, of heel veel schoolvakanties vrij nemen, of rustige vrije dagen voor mezelf als de kinderen op school zijn).
En nu twijfel ik ook tussen gewoon bso of misschien naschoolse opvang via een gastouder / nanny ofzo. Wat me wel fijn lijkt bij bso is dat de groep kinderen iets groter is. En dat het iets minder kwetsbaar is dan een gastouder (als die uitvalt dan heb je toch een probleem…). Maar een gastouder is dan weer iets goedkoper en kun je ipv een vast blok vaak per uur afnemen.
Ik had vroeger een vriendinnetje en daar kwam de oppas / gastouder na school bij hun thuis. Dat lijkt me ook wel chill eigenlijk.
Zoveel keuzes. Gelukkig heb ik nog 1.5 jaar voordat alles daadwerkelijk geregeld moet zijn Maar met wachtlijsten lijkt het me wel fijn als ik ze al op tijd kan aanmelden/inschrijven.
Relaxed!! Leer me hoe je dit doet, want vakantiedagen bijkopen is meestal toch heel ongunstig? Ik lever daar flink salaris op in
Ik kan het vanuit ikb bijkopen, dan krijg je in mei en december geen extra geld maar tis wel echt heel voordelig.
Ikb lever je 47% op in aan belasting (dus 100 euro ikb krijg je maar 53 euro betaald). Terwijl ik voor die 100 euro bruto wel 5 netto verlofuren kan kopen.
@Madonna inderdaad via het ikb!
Elke uur dat ik bijkoop kost mij brutoloon uurloon + 16.7%
Maarja als ik het laat uitbetalen dan geldt inderdaad hoog belastingtarief. En die uren zijn me nu meer waard dan het geld (meer vrije tijd = meer beter hahaha).
En zo kan ik dan maximaal 187 uren bijkopen.
En als ik 40 uur werk obv 36 uur contract (is fulltime bij ons) dan heb ik sowieso 200 uur nog erbij middels atv.
En wettelijk verlof 144 uur.
En dan ook nog spaarverlof van 64 uur.
Echt bizar veel (als je dit ook wil: ga werken bij een organisatie die onder de cao rijk valt hahaha).
Ik heb een werkende moeder situatie.
M’n man is op vakantie sinds donderdag en komt vrijdag thuis, ik ben 5 dagen vrij en alleen met kind geweest. Maar woensdag is er wat heftigs op werk gebeurd + ik heb veel nieuwe verantwoordelijkheden dus ben iedere vrije dag een uur met werk bezig geweest.
Vannacht was ze wakker van half 11 tot 1 dus ik sliep pas om half 2, kon gelukkig wel tot half 8 slapen.
Toen vandaag heel de dag bezig geweest met die heftige kwestie op werk, dat was tot 5. Toen kind op gehaald en daarna van 6 tot 7 nog daarmee bezig geweest. Haar avondeten was daardoor 3 krentenbollen en een boterham met pindakaas terwijl ze bumba keek. Iets wat ik in principe niet zo erg vind, het is eenmalig. Maar toen lag ze dus op bed en ze wilde steeds naar mijn bed (daar heeft ze vannacht even gelegen) en ze was zooo druk net de hele tijd. Ben nadat ze al een half uur lag te miepen nog een uur met dr bezig geweest.
Ik heb vandaag 1 kaasflap op en een stukje baklava en ik kan gewoon nu de energie niet vinden om nog iets te eten. Zelfs de chips dip maken is te veel werk nu.
Ik heb gelukkig op werk wel 1 taak uitbesteed aan een collega maar het is gewoon ff te veel in combinatie met die vakantie van m’n man en ik baal daar van want ik wil helemaal niks doorschuiven. Alles is ook nog eens urgent.
(we zijn bezig met mijn inwerkproces directeur bestuurder dus tis ook niet dat ik echt iemand boven me heb staan). Het stomste is ook dat als ik mag kiezen ik liever deze week vol op die werktaken zit dan op die zorg voor m’n dochter. Maarja ik mag niet kiezen want heb gewoon maar zoveel opvang geregeld en de rest moet ik zelf doen.
Maar is het niet zo dat je dat verschil in de percentages weer terug krijgt van de belastingsdienst? Dat dacht ik altijd omdat je het in feite “te veel” betaalt. Anders ga ik ook maar uren kopen denk ik! Heb ook al m’n betaalde verlof opgemaakt volgens mij.
Nee tis juist andersom als je werk het bruto uitbetaald vraagt de belastingdienst daarna de helft terug. In onze cao staat dus dat je het bruto uitbetaald mag krijgen maar onze salarisadministratie wil dat niet doen omdat je dan terug moet betalen.
@appa ik zat nog te denken over je berekening dat ik niet helemaal snapte hoe je 40 uur ipv 36 pw kon werken als je ook verlof opneemt.
Nee joh, dat is helemaal niet raar. Je hebt gewoon regels waar je je aan moet houden dus kan het niet anders. Je kan het ook eerst schriftelijk doen en dan nog vragen of ze daarna nog even met je wil praten, afhankelijk van hoe goed jullie band is