Werkende moeders

Ik heb in corona tijd ontslag genomen. Toen was het ook telefonisch en via teams meeting.
Misschien kan je dat ook nog doen, is het semi persoonlijk.

En met dagen als je niet genoeg hebt misschien wat bijkopen ?

Ik heb ook 2x in Corona tijd ontslag genomen en dus ook een keer telefonisch en via Teams. Soms is het niet anders, en ik vind dat ook persoonlijk genoeg als in persoon even niet kan.

2 likes

Ik snap niet hoe ouderschapsverlof berekend wordt.
Je krijgt 9 weken. Dit neemt waars bijna niemand achter elkaar op, dus omrekenen naar dagen is dan handig.
9Ɨ5= 45 dagen? (fulltime)
Mijn werkgever rekent voor mijn 4 dagen werken: 9x4=36 dagen.
Echter ik werk 32u (38u cao) dan is het toch niet 9Ɨ4 maar 38/32= 0,84 Ɨ 45= ± 38 dagen.

Zo werkt t namelijk met salaris en vakantiedagen ook naar rato op basis van fulltime 38u.
Waars denk ik te moeilijk maar krijg het antwoord niet gevonden.

2 likes

Je krijgt 9x het aantal uur dat je per week werkt. Dus 9x32 uur = 288 uur. Omgerekend 288 uur/8 uur (werkdag) = 36 dagen

1 like

Ja, zoals @Mexi het zegt. Er zijn denk ik best wel wat mensen die het achter elkaar opnemen. Ik heb het ook achter m’n normale verlof gepland. Mijn vervanger was toen nog aan het werk en dat vond ik fijner dan na m’n verlof m’n werk in minder dagen te gaan doen.

1 like

Ik heb het achter m’n gewone verlof gepland. Er is toch nog geen plek op de opvang dus deels ook noodgedwongen :sweat_smile:… maar ga er ook maar gewoon van genieten :blush:

4 likes

Ik heb het ook achter mijn verlof geplakt, vind na 12 weken weer gaan werken ook echt supersnel! (Moet wel financieel haalbaar zijn natuurlijk)

Is wel lekker, maar op een gegeven moment vond ik het fijn weer mijn eigen ding te doen en even weg van huis etc. Dan voelde ik me mentaal ook weer wat meer normaal/handen vrij. Lijkt me ook heel intens om van 0 weer naar 32u te gaan zo plots, wanneer je weer moet beginnen.

Ga nu een jaar lang een dag minder werken, alleen dat zou dan op een thuiswerkdag zijn.
3 dagen op kantoor met reistijd vind ik ook intens, en door collegas en verantwoordelijkheid krijg ik dan niks gedaan. Wil dus nog bespreken of ik 2 dagen kantoor en 1 dag thuis ook mag aanhouden, ben bang dat ze er geen voorstander van zijn wegens betrokkenheid bij de mensen uit mn team. Lastig, zal met goede argumenten moeten komen…

4 likes

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik werd gillend gek van m’n dochter. Zowel met 3 maanden toen ik weer ging werken (2 dagen pw) als met 7 maanden toen ik weer 4 dagen ging werken (28 uur).
Ik weet niet hoe ik 't anders in zou delen maar herken iig je gevoel van ook iets anders willen doen.

Even de andere kant: ik wilde ook weer wat doen, beginnen met 24u na 6 mnd naar 32 en daarna zien. maar ik bleek een slechte parttime medewerker / moeder combinatie te hebben (voor mezelf, want toen ik weer wat voor mezelf had wilde ik daar meer energie instoppen dan me lukte in m’n parttime week/thuis commitment). Waardoor ik na een maand al weer 32 of 36u werkte, want de uren maakte ik toch, dan maar beter volledig betaald en meer rust doordat ik meer tijd voor m’n eigen werk ipv dat die tijd naar m’n baby hoorde te gaan. Uiteindelijk wel volledig betaald ouderschapsverlof opgemaakt in weken vrij en op momenten dat kind ziek was en er een opvanguitdaging was.

Zou ik nogmaals een baby krijgen zou ik het er 100% meteen achteraan plakken, want dan was ik echt vrij en uit het werk ipv de combinatie. :grimacing:

5 likes

Oh dit snap ik helemaal hoor. Voor sommigen werkt die scheiding nou eenmaal beter, kan het me goed voorstellen!

1 like

Je hoeft niet weken alleen thuis te zitten met je baby. Wij hebben beide het ouderschapsverlof achter het zwangerschapsverlof geplakt en zijn met zn drieƫn 2 maanden op vakantie gegaan :sunglasses:

12 likes

O hou op, zo jaloers! Ik wilde dat ook maar was financieel niet haalbaar. Hebben jullie ervan genoten?

1 like

Oh dat is echt balen als je het daarom moet laten. Het was heerlijk maar ook wel aanpoten natuurlijk met een baby Europa door. Had het niet willen missen. We gingen simpel camperen met een tent waardoor de kosten wel mee vielen en we hebben het gelukt dat we ons ouderschapsverlof kunnen aanvullen met vakantiedagen waardoor de inkomsten niet daalden. Maar ja het moet maar net passen.

1 like

Ooh moet even zeiken hoor! Ik werk 24 uur in wisseldiensten, partner heeft ook geen 9-5 baan en moet wel eens doordeweeks van huis of zit ook wel eens in het buitenland. Daardoor ben ik genoodzaakt om alleen doordeweeks dagdiensten te doen en mn avonddiensten zij alleen op vrijdag of in t weekend. Wij hebben flexibele opvang, wat uiteraard duurder is maar dat kan voor mij niet anders aangezien ik om 7 uur op mn werk moet zijn en zij gelukkig al om 6 uur open gaan. Ik kreeg net voor de 2e keer de rekening binnen na mn verlof van de tweede en ik kan wel janken, ben meer dan 1800 euro aan de opvang kwijt en krijg nog geen derde daarvan terug. Dit is bijna mn hele salaris. Ik weet ook gewoon niet hoe ik t anders moet doen, ik zie t niet. Ik wil zo graag 24 uur blijven werken maar dit kan ook niet zo.

3 likes

Ik zou het zelf niet zien als bijna jouw hele salaris, maar als X% van jullie gezamenlijke inkomen. Als je het niet leuk vindt om te werken, moet je vooral stoppen of iets anders zoeken, maar anders zou ik proberen om de kosten van de kinderopvang anders te beschouwen dan dat jij (en niet je partner) werkt om de kinderopvang te betalen. Je werkt vast niet alleen omdat het moet toch? Hopelijk ook omdat je het leuk vindt, omdat je jezelf nog in een andere rol dan die van moeder wil zien, omdat je enige financiƫle zelfstandigheid wil behouden, omdat de kinderen straks niet meer naar de opvang gaan en je dan nog steeds een leuke baan en salaris hebt, etc etc. Verder is het wel triest dat de opvang zo duur is natuurlijk, maar ja, daar doe je niets aan :smiling_face_with_tear:

31 likes

Erg he, wat je voor kinderopvang moet neertellen…

Maar ik vraag me wel af waarom we altijd de kosten van de kinderopvang alleen aan het inkomen van de moeder relateren, en niet aan dat van beide partners.

13 likes

Betaalt je partner niet mee dan? Laat anders het factuur bij hem binnenkomen dat hij het ook voorschiet. Kan mentaal ook wel eens helpen.

5 likes

Bij ons gaat alles op de grote hoop dus ja, het heeft ook effect op hem. Echter is het ter vergelijking dat je bijna 1 salaris er aan kwijt bent en in dit geval is dat mijn salaris. En ja, ik wil juist graag blijven werken voor genoeg redenen, ik zeg dat letterlijk… Jammer dat ik me nog bijna moet gaan verdedigen voor mn post terwijl er duidelijk bij staat dat ik even wil zeiken. E1900 aan je opvang kwijt zijn is toch gewoon om te janken

11 likes

Ik vind het echt een absurd hoog bedrag voor 24 uur opvang. Ik zit voor hetzelfde aantal uren opvang op 800 euro (nee ik denk iets meer want heb nu 24 uur gedaan maar je hebt ook nog reistijd). Maar ik heb een gastouder en geen vroege of late tijden (07.30-17.45 is de max).
Het lijkt me ook echt kut altijd maar de weekenddiensten te moeten pakken. Wordt dat wel beter als ze straks naar school gaat?

5 likes