Werkende moeders

Mijn ervaring is dat de basisschool in combinatie met onregelmatige/vroege diensten alleen nog maar lastiger wordt.

Waar de kinderopvang nog hele ruime openingstijden heeft, start school relatief laat. Zeker als je diensten vroeg starten. En bij ons (en ik woon in een grote stad) is bijv geen voorschoolse opvang beschikbaar.

Maar dit is mijn ervaring, misschien ervaren anderen het juist positiever.

1 like

Totaal niet. Dan ben je gebonden aan vaste tijdstippen van brengen en ophalen. Je hebt VSO en NSO. Scholen beginnen echt op meest onhandige tijdstippen in mijn ogen.

8 likes

Omdat de vrouw vaak minder verdiend (per uur, niet eens perse omdat ze minder werkt)… dus het opvang bedrag is zo hoog omdat partner zoveel verdiend (dus weinig KOT) & daarmee is het geen oplossing als een man minder gaat werken (kosten wise).
Stel de vrouw is onderwijsassistent (4 dagen, netto 1700€), en de man is eh, weet ik veel consultant (4 dagen, 3500€ netto). Dan hakt het er veel harder in als die man nog minder gaat werken, en kan het wel goedkoper zijn als zij stopt met werken… in die zin ā€œkostā€ het feit dat zij werkt geld.
En daar staat natuurlijk van alles tegenover waardoor dat prima is (van plezier, voldoening tot pensioen etc etc). Maar dat het dan zo voelt als vrouw (&man) snap ik wel.

Edit: ik kost ons bijv geld haha. Op korte termijn, zou het ons 50€ minder binnen brengen als ik stop met werken en de opvang valt helemaal weg. Dat zelfde kan ik niet van mijn man zeggen want die verdiend gewoon heel veel meer in dezelfde tijd… dus dan hebben we het niet over 50 maar 1500€ ofzo als hij stopt en de opvang ook :sweat_smile:. Maarja no fucks given want ik bouw pensioen op, vind m’n werk fantastisch en op den duur is het alleen nog BSO en loont het wel gewoon weer en dan heb ik geen gat in mn CV en heb ik m’n registraties nog (die zou ik ook verliezen bij niet voldoende uren maken bijv).

11 likes

Het betreft wel opvang voor 2 kinderen. En waar dat, naar mijn weten, bij een tweede gereduceerd tarief is bij de gastouder, is dat bij t kdv niet. Een flex contract ligt ook hoger dan vaste dagen contract.

Vso/bso is hier volgens mij wel mogelijk nog dus daar maak ik me voor nu nog niet druk om.

Net nog even met mn vriend gezeten en wie weet kunnen we nog wa sleutelen aan mn rooster waarin ook hij wat concessies moet doen. De kosten zullen desondanks hoog blijven maar dat betekent wel dat ik kan blijven werken zoals ik dat wil.

Ik snap dat de opvang niet gratis kan maar ik hoop toch echt dat de tegemoetkomingen beter zullen worden voor werkende vrouwen.

3 likes

Volgens mij krijg je niet zozeer korting bij het kdv voor tweede kind (althans nog nooit gehoord) maar wel meer KOT. Voor je eerste kind bijv 33% waar je bijde tweede dan 66% terug krijgt. Dus in die zin is je tweede kind (of eigenlijk het kind met de minste uren) goedkoper per uur

2 likes

Ons (nog te geboren) kind gaat volgend jaar ook naar de opvang en schrok idd ook van de eigen bijdrage. Had zo’n rekentool ingevuld op de site van de organisatie. Ze vragen dan om toetsingsinkomen. Als we ons bruto jaarinkomen berekenen, mag je voor het toetsingsinkomen je hypotheekrente dan nog aftrekken bv? Ik kom er via Google niet helemaal uit. Ene site lijkt te zeggen van wel, andere van niet. Maar het zou maandelijks toch wat schelen.

6 likes

ā€œ Wat uw toetsingsinkomen is, hangt af van uw situatie:

• Doet u belastingaangifte? Dan is uw toetsingsinkomen gelijk aan uw verzamelinkomen uit uw definitieve aanslag inkomstenbelasting.ā€Link

Kan je het uit je recente aangifte bijv halen? :relaxed:

1 like

Vind het vooral heel onterecht en choquerend dat je zoveel meer betaald door je onregelmatige uren. Nooit bij stilgestaan maar jeetje zo lullig

6 likes

Ah zo lijkt het er wel op inderdaad. Dankje! Had al eens een berekening via hen gedaan maar die was zo ingewikkeld.

1 like

Ja we hebben toch mensen nodig voor nachtdiensten etc als maatschappij, inderdaad erg lullig dat je daar dan zoveel extra voor aan kinderopvang voor moet betalen.

8 likes

Ik vind het ook bizarre bedragen. Wij betaalden 2800 bruto voor 2 kinderen 3 dagen opvang (niet eens flexibel), en kregen 1600 terug, maar dan is het alsnog een extra hypotheek.
En dan ken ik zoveel mensen die het helemaal met opa’s en oma’s regelen en die zich echt niet realiseren dat ze daarme tienduizenden euro’s besparen over de jaren heen. Begrijp me niet verkeerd, ben heel blij met kinderopvang en mijn kinderen ook, maar ik vind het ook wel bizar dat je er zoveel aan kwijt bent.
Die kosten heb ik nooit als ā€œvan mijā€ gezien (nu verdien ik ook meer dan mijn man), maar echt als een investering voor een uiteindelijk toch relatief korte periode.
Nu heel blij met VSO en BSO want hoe krijg je het anders geregeld zonder familie in de buurt. Nu mijn oudste naar school en BSO/VSO ipv opvang gaat is het trouwens niet eens zoveel goedkoper helaas (wat ik wel verwacht had).

2 likes

Mijn hoop is gevestigd op de jaren dat ze na schooltijd alleen kunnen blijven en we de bso kunnen afbouwen🤣

5 likes

Dan worden we rijk! :money_mouth_face: Tot ze gaan studeren :smiling_face_with_tear:

7 likes

Nee daartussen komt nog de periode waarin ze een beugel moeten… :smiling_face_with_tear:

1 like

Ja he… dan heb je een knelpuntberoep en dan is het onmogelijk bijna om dat beroep te blijven doen als je kinderen krijgt. En dan is t ook moeilijk om een opvang te vinden met die uren + heel duur…
Heb veel collega’s die dan minder gaan werken of een andere baan/functie zoeken.

3 likes

Opzich is dit wel logisch toch?
Voor mij loont het bijv. persoonlijk ook om een uurtarief flexibel te betalen dan een vast rooster.

Echter met een contact van 40 weken / 52 weken en zo lang vaste dagen/uren, is voor een opvang ook veel minder gedoe dan maandelijkse planningen die afhankelijk van aangemelde kinderen worden gemaakt. Dus voor zo’n opvang is dat natuurlijk ook enorm veel gedoe en afhankelijkheid. Is mijn kind bijv een week ziek, zolang ik 24u van te voren afmeld, hoef ik de uren ook niet te betalen etc. Het voordeel is bijv ook dat ik per kwartier betaal (qua inroosteren) en bijv. Niet van 7-12 als ik m pas om 9u wil brengen.

Wat ik bizar vindt is dat er, hier in elk geval, in/om het dorp 5 KDV’s zitten en maar 1 flexibel (mijne is dan mega flexibel wat chill is), maar de kinderen eerst volgende is 15 km verder.

Dat opvang zo duur is in het algemeen, dat is wel mega kut en ontmoedigend.

Wij werken beide fulltime, maar man in 5 ploegen shifts. Dus mijn gezeur is vooral dat ik het echt altijd heel kut vind om relatief veel weekenden alle zorg op me moet nemen, maar vind het ook stom als ik dan in het weekend oppas inschakel omdat ik gewoon in de bank wil liggen. De opvang kosten en m’n mom guilt stimuleren me ook niet om structureel een dag vrij te nemen en kind naar kdv te doen. :smiling_face_with_tear:

Opzich niet gek dat het duurder is. Anders zou iedereen er gebruik van maken als een verkapte oppas. Dan zou het maximum tarief voor mensen met dit soort beroepen hoger moeten zijn.

Ja klopt snap de extra kosten wel. Tis gewoon stom dat als je al zo’n beroep hebt waardoor je niet anders kan, meer moet betalen.
Ja of ik zoek een andere baan maar dan missen we als samenleving weer een verpleegkundige…
Ik denk sowieso dat mijn vriend en ik goed moeten nadenken voor als de basisschool leeftijd begint. Want dan is het echt niet te doen. Hij gaat waarschijnlijk binnen 2 jaar dichterbij werken en andere functie doen. Ik niet, vind het nu zo leuk wat ik doe… (we werken allebei onregelmatig dag, avond, nacht, weekends).

3 likes

Ik snap de extra kosten voor een flexibel opvang met als indicatie beroep in de zorg (of hadden beroep met wisselende diensten) juist niet! Het is in 9 van de 10 keer toch de vrouw die dan stopt met werken of naar een ander beroep gaat door de kosten. Het leidt tot nog meer oneerlijkheid. Juist deze groep mag de opvang wat mij betreft goedkoper zijn.

7 likes

Ik snap wel dat de opvang duurder is, maar misschien moet je met een cruciaal beroep in de zorg dan bijv meer kinderopvangtoeslag krijgen. Maar goed, dat systeem is al te ingewikkeld natuurlijk.

6 likes