Werkende moeders

Ja, het wegvallen van reistijd is echt een bevrijding, daar ga je echt energie van overhouden.

Misschien heb je gelijk over het posten. Als ik een beetje afgerekend heb met mijn eigen demonen ga ik dat ook wel doen.

9 likes

Ik vind het de laatste tijd ook zwaar. Heb al meerdere malen random dagen vrij genomen om even bij te tanken, maar dat is echt geen duurzame oplossing. Vooral nu met de tweede vind ik het extra zwaar. We zijn pas rond half 9 's avonds klaar met naar bed brengen en schoonmaken. Een uur later wil ik al naar bed. Dan weer tussen 6 en 7 op en het riedeltje begint opnieuw. Ik heb amper tijd voor mezelf. Ligt ook aan mezelf want in de weekenden wil ik gewoon samen dingen doen.

Maar ik heb gewoon geen tijd meer voor het organiseren van mijn leven ofzo. Ik wil echt de keukenkastjes uitmesten of de voorraadkast opruimen of een grondige grote schoonmaak doen, maar met dat uurtje 's avonds lukt dat echt niet. Dat soort dingen doen op mijn mamadag is ook drie keer niks. En ja in het weekend kan het prima, dan stuur ik man en kinderen wel weg, maar dat wil ik ook niet.

Ben wel blij dat m’n baby eindelijk weer doorslaapt want dan heb ik in ieder geval nog dat uurtje ipv direct om te vallen als de kinderen op bed liggen.

En helaas gaat ander werk er niet bij helpen, ik wil wel graag 32 uur werken en de reistijd die ik nu heb is al heel kort.

15 likes

Herkenbaar. Ik heb ook geen idee hoe dit anders zou kunnen. Ik hoop maar gewoon dat het over een paar jaar beter gaat omdat mijn kind dan ouder en zelfstandiger is, waardoor alles makkelijker wordt ofzo.

2 likes

Ja ik hoop ook dat het wat makkelijker wordt naarmate ze ouder worden, dat merkte ik bij m’n oudste in ieder geval wel. Kijk er stiekem al naar uit dat hij naar school gaat want dan heb ik in ieder geval een groot deel van de dag maar 1 kind die dan ook nog een dutje doet hopelijk. Duurt alleen nog wel even voor hij gaat.

2 likes

Herkenbaar ik denk wekelijks aan de vriezer die helemaal.schoongemaakt moet wordenđŸ«  en soms denk ik ook in dat ene uurtje eraan om iets te doen, maar op de bank zitten en bijkomen en sowieso spullen/lunch klaarmaken voor de volgende dag is aantrekkelijker

5 likes

Dat vind ik wel hoopvol om te lezen, want ik herken ook heel erg wat je schrijft, ondanks dat ik er maar 1 heb. Dat gebrek aan echt tijd voor jezelf hebben of gewoon even niets doen voor langer dan een afgebakend uurtje. En eigenlijk niets kunnen doen zoals je het zou willen. Vooral dat vind ik op werk lastig, het idee dat ik te weinig lever.

2 likes

Dat uitkijken naar het moment dat kind naar school gaat doe ik inderdaad ook. Ik ben heel benieuwd of dat inderdaad een verschil gaat maken (is bij ons vanaf september) of dat het vies tegenvalt. Ik houd jullie op de hoogte, haha.

2 likes

Heel herkenbaar idd (en ik heb maar één kind). Ik pak eens in de zoveel tijd dit soort grote klussen op op een opvangdag waarop ik zelf vrij neem van werk. Die vrije dagen zijn gewoon keihard werken :sweat_smile:

1 like

Ik vind het tegenvallen :sweat_smile:
Idd wel lekker rustig op de dag dat ik thuis ben en de oudste naar school is. Maar wel altijd gedoe met ophalen, want dat is hier om 14.00u en dan slaapt de jongste eigenlijk.
En op werkdagen is halen en brengen een nog groter gedoe omdat beide kinderen naar andere plekken moeten. Daarnaast is de oudste gesloopt, zeker aan het einde van de week dus zit ik aan het einde van de werkdag nog meer op de klok te kijken om naar huis te sprinten zodra het kan.

3 likes

Ja en gewoon even tijd om niets te doen is ook wel lekker.

Ik had een heel plan gemaakt om alles in secties te doen qua opruimen en schoonmaken en toen dacht ik ‘laat maar, ik wil niks doen’. Maar ik kan ook heel slecht tegen overbodige troep in huis, dat blijft echt in mijn hoofd zitten. Ik kan er ook niet tegen dat we nog steeds veel babyspeelgoed hebben wat niks aan is voor de kinderen, maar ik wil het dan ook echt goed uitzoeken en weer spullen van zolder halen. Of dat er nog allemaal te kleine maatjes in de kledingkast liggen. Of dat ik de kolf nog steeds niet heb verkocht maar eigenlijk nieuwe foto’s moet maken. En zo loopt m’n hoofd dus steeds over.

@Geranium ja dat probeer ik ook af en toe. Maar ik heb laatst drie dagen vrij gehad (restje ouderschapsverlof) en alsnog kwam ik niet overal aan toe haha, echt erg. En ik wilde ook chillen natuurlijk.

@Calypso scheelt dat dit vooral het probleem wordt van mijn man, en alleen op vrijdag zou ik hem dan op een vaste tijd moeten ophalen want de rest is BSO.

6 likes

Ik maak s’avonds echt nooit schoon. Heb vanavond bij hoge uitzondering de vuilniszakken geleegd en vervangen :rofl:

6 likes

Zo deden we het eerst ja, maar met een tweede vind ik dat wel echt lastig. Dus wat we doen is samen eten, samen het bad, en de een gaat schoonmaken en de ander brengt ze naar bed. Maar dat laatste duurt voor beiden zo drie kwartier. En dan is het half 9.

Schoonmaken als in de vaat doen trouwens, niet de wc’s schrobben of dweilen.

Oppas willen we naar op zoek nu de jongste wat makkelijker slaapt, maar ik vind het wel lastig want ik ken sowieso geen oppassen persoonlijk in de buurt.

2 likes

Gaan ze elke avond in bad? Want daar zijn we hier mee gestopt en dat scheelt al heel veel. Ik beval over een week of 3 van mijn tweede kind, dus ik wordt een klein beetje huiverig. Ik herken nl wel wat je zegt over tijd (en vooral energie) voor van die grotere to-do’s als een kledingkast uitzoeken of de vriezer ontdooien en opruimen. Ik heb nu verlof en ben echt zo onwijs productief op de opvangdagen van mijn dochter, omdat ik AL die opgestapelde to-do’s nu toch echt af wil vinken voordat de tweede er is. Voelt echt niet zoals mijn eerste keer verlof, toen was alles al lang geregeld qua babykamer enzo voordat ik verlof kreeg. Nu voelt het als een race tegen de klok. Weinig relaxt aan dit zwangerschapsverlof als je constant meubels aan het schilderen bent, kastjes aan het uitzoeken, dingen aan het deepcleanen en lijstjes maken met van alles te bestellen voor het kind er is. En dan inderdaad de angst dat straks met de 2e ook twee paar handen nodig zijn in de avondroutine. Ik hoop daar toch wel echt dusdanig handig in te worden dat we alsnog verdeel en heers kunnen doen zoals we dat nu doen. Dus 1 van de 2 doet bedritueel, ander ruimt de keuken en woonkamer op en vanaf 19:30 is de avond van ons.

Het ligt natuurlijk een beetje aan de leeftijd van je kind/kinderen, maar wat mij helpt (mijn kinderen zijn 4.5 en 1.5 ongeveer)

• je kind zoveel mogelijk zelf laten doen. Uitkleden, kleding uitzoeken, wassen, bordje naar de keuken brengen, vuile was in de mand gooien.
  • kind betrekken bij opruimen. Eind van de middag zetten we Simsala Saartje opruimlied op en hoppa gaan!
  • als het kan de kinderen tegelijk onder de douche gooien. Vaak spelen ze dan even en ga ik een kopje thee drinken op het toilet en uitpuffen. Als ik de jongste afdroog, blijft de oudste even alleen onder de douche. Douchen ook niet elke dag. Ja goed met dit warme weer vaak wel. Maar als het even kan gewoon soppen met de washand.
  • de oudste de jongste laten helpen ‘trek jij vast de schoenen van Kareltje uit, dan gaat mama vast de handdoeken klaarleggen’.
  • SCHERMTIJD!!!
    -accepteren dat je niet op alle vlakken kunt shinen :kissing_heart::kissing_heart::kissing_heart:
    En mocht het een optie zijn: beide kinderen op een ikc. Daardoor zit bij ons kdv, basisschool en bso op 1 locatie. Scheelt heel veel.
6 likes

Ik vind het met school erbij juist ingewikkelder worden. Kind is op meerdere locaties, vaak dingen waar je toch bij wil zijn; dans optreden, ophalen na schoolreisje (want dan vervalt de BSO), inloop ochtend, weeksluiting, Kinderboekenweek opening, paasontbijt :upside_down_face:

Vindt het ook fijn om beetje in school te zien hoe het gaat ofzo? Dat ik daar niet 1x per jaar ben op de ouderavond ofzo. Dus brengen hem wel elke dag (om de beurt) zelf.
En voor de kinderen is het ook wel waardevol dat er iemand is bij dat soort momenten. Laatst hadden ze dans optreden en dan de laatste helft was interactief met ouders erbij. Dan zijn er 3 kindjes zonder ouder (of opa / oma) en dat vind ik dan toch sneu. Gezicht van m’n zoon lichtte ook helemaal op toen hij mij spotte in de zaal.
Maar dat is wel een puzzel, dan neemt een van ons vrij of halve dag thuis werken oid. Dat soort dingen hadden we op de opvang niet haha (& is geen vrije school ofzo).

Edit: maar mijn man kan wel vrij makkelijk thuis werken, waardoor hij ook bijv kan opvangen als zoon ergens wil spelen oid. Dat geeft wel veel lucht

Ik vind onze kinderen te vies om niet elke avond in bad te doen haha. De oudste speelt elke dag buiten met zand wat je vervolgens overal vindt en de jongste heeft elke avond pastasaus of yoghurt in z’n haar :’)
Het hoeft ook niet helemaal te veranderen hĂš, en in principe kan ik ze alleen in bad doen maar het is wel moeilijker.

@chachaloco ik denk dat die leeftijden ook al veel beter zijn! Die van mij zijn net 1 en ruim 3, en die van 3 kan best wat dingen zelfstandig maar zijn broertje helpen is nog lastig.
En tussendoor heb ik echt wel tijd om te ontspannen, ze kunnen bijvoorbeeld heel lief samenspelen en dan kan ik gewoon op de bank hangen of een boek lezen, maar dat is toch wat anders dan écht lekker tijd voor jezelf hebben.

Ik weet ook wel dat het een fase is en ik zoek niet echt naar oplossingen, maar wilde vooral even klagen.

8 likes

Ik tel ook af tot het moment dat beide kinderen naar school gaan. School/BSO zit op een andere locatie dan het kinderdagverblijf en dat kost zeker aan het einde van de dag zoveel extra tijd

Ik heb me ingesteld dat het gewoon even twee pittige jaren worden, maar daarna ben ik op mijn vrije dag ook een aantal uur écht vrij. Maar dan komen er ook vast weer andere uitdagingen op je pad

Ik herken heel erg dat steeds van die niet-zo-urgente klusjes blijven liggen. Ik moet nog steeds bij de jongste de wintergarderobe uitsorteren en aanvullen met zomerspul wat we nog van de oudste hebben.

Af en toe denk ik: ik moet een lijst maken met al die klusjes en er elke avond 1 afstrepen. Maar ik heb ook niet altijd zin om na een drukke dag ook nog ee productieve avond te draaien.

3 likes

Ik merk ook dat ik vaak verlang naar het moment dat ze wat minder afhankelijk zijn en dan voel ik me dĂĄĂĄr weer rottig over đŸ«  ik vind het ouderschap maar een raar iets.

7 likes

Haha ja dit precies.

3 likes

Ik vraag me heel erg af hoe andere ouders het doen met bso. Mijn kind gaat nog niet naar school, maar volgend jaar wel. Ik heb al bericht gekregen dat de wachtlijsten voor bso heel erg lang zijn. Nu heb ik het geluk dat we maar 1 middag bso nodig hebben en dat mijn ouder flexibel werkt dus mijn kind dan kan ophalen voor zolang nodig. Maar is er bij jullie ook zo’n drukte op de bso? Hoe gaan jullie hier mee om?