Werkende moeders

Yup! Oudste stond al 1.5 jaar op de wachtlijst en we hadden toen maar 2 van de 3 middagen (waaronder de woensdag, die is niet zo populair).

Het heeft een heel jaar geduurd tot we de derde dag erbij kregen. M’n jongste staat al ingeschreven vanaf dat ze 1 is, en nog durf ik er niet op te vertrouwen dat het goed komt…

3 likes

Ik heb er in mijn land geen last van maar bij mijn zus in NL werd er gewoon gezegd dat er geen bso plek beschikbaar was. Ze had 4 dagen nodig, dus dan heb je wel echt een probleem. Ze hebben het meer dan een halfjaar met extra vrije en onbetaalde dagen op moeten lossen, echt heel kut. Het is echt een probleem, en ik snap dat ze geen plekken kunnen toveren, maar het wordt ouders ook niet makkelijk gemaakt.

1 like

Hier hebben we dat gelukkig niet en kon je meteen op de dagen die je wilde. Hopelijk lukt het bij jullie!

1 like

Yep, dit heb ik ook.

Ik wacht al 2 jaar op de dinsdag voor de oudste🥲 en blijkbaar is het zo een dynamische wachtlijst waarbij niet alleen de inschrijfdatum meetelt, maar ook het aantal dagen dat je afneemt etc. Mijn zoon gaat over een half jaar starten en ik hoop dat beide kinderen dan dezelfde dagen kunnen gaan anders hebben we een probleem🫠

@Ohappyday wanneer start haar broertje op school? Hopelijk vindt ze het leuker als hij ook start op de bso!

2 likes

Ik vind school wel fijn, maar er zitten ook veel nadelen aan zoals al die fucking studiedagen?! Zeker in het voorjaar richting de zomer is er amper een normale week school. Komt ook door de feestdagen natuurlijk. Maar bijvoorbeeld ook het spelen, sta je op het plein en dan gaat ze ergens spelen, dus weer terug naar huis en na een paar uurtjes weer ophalen van het speelafspraakje. Dan vlieg je echt van hot naar her. Of als er hier iemand speelt en ik ben iets voor het avondeten vergeten kan ik ook niet nog snel even een boodschap halen.
Daarnaast al die activiteiten op school. Ik wil af en toe ook wel helpen daarbij, maar ja dat kost je dan ook weer een vrije ochtend. Dus school is ook niet alles.

6 likes

Ah echt? Ik heb ook alleen de dinsdag nodig… wat een drama zeg! Kind staat al sinds 1,5 jaar ingeschreven. Bizar. Even afwachten.

En de rest, idd wisselende verhalen. Ligt ook maar net waar je woont natuurlijk. Wij wonen in een semi-grote stad en onze basisschool is heel groot. Als er dan maar 80 bso-plekken zijn is dat niks natuurlijk. Wel ‘fijn’ om te lezen dat ik niet de enige ben. En heb geluk dat mijn ouder het voorlopig wilt oplossen zodat het geen vrije dagen kost. Wat een drama die basisschool zeg haha.

4 likes

Dit herken ik wel. Ik werk sinds januari ergens anders en heb me al vaker af moeten melden dan in mijn vorige baan bij elkaar omdat ik ziek was/kind ziek/opgehaald moest worden etc. Of met een ziek kind op schoot vergaderen :dizzy_face: Echt zo onhandig steeds en dan voelt 4 dagen werken als best veel, want met een vaste vrije dag met kind ook geen tijd om het een keer in te halen. Ik vond de eerste maanden echt heel pittig met inwerken en wennen aan alles dat nieuw is en dan ook nog de combi met effectief weinig tijd voor jezelf (want wil ook dingen doen als gezin en met m’n man en vrienden en familie zien en ooooh ja, huishouden). Bij mij werd 't wel na een maand of 3 makkelijker qua werk omdat je daar dan hopelijk wat meer in zit!

1 like

Mijn kind zit sinds kort op school en ik heb niet echt het idee dat mijn grote klussenlijst minder is geworden. Dus daar zou ik mijn hoop niet op vestigen.

Enige dat ik in de meivakantie heb gedaan is de kinderwagen van zolder gehaald en op Marktplaats gezet.

Maar er is nog een berg babykleding die uitgezocht moet worden waar ik eerder nog niet aan toe gekomen ben, mijn zomer garderobe moet uitgezocht, alle keukenkasten, speelgoed waar niet meer mee gespeeld wordt, onze trapkast is alweer een bende (in januari uitgemest). Eigenlijk wil ik nog een muur schilderen. De tuin is een grote onkruid bende.

Hoe doen anderen dat? Want je hebt al je gewone huishouden, dat doen we aardig 50/50. Ik meer huishouden mijn vriend doet meer met kind en vriend werkt 36 uur en ik 32. Maar na een werkdag moet er gekookt worden, kind naar bed, opgeruimd. Dan is het een uur of 19.45 als we klaar zijn. We sporten allebei 3x per week en we hebben ook onze grotere huishoudelijke klussen zoals badkamer en wc grondig en keuken grondig. Uitgebreid stofzuigen en stof afnemen etc. Dat doen we in het weekend of als kind naar school is op onze vrije dagen.

Als je dan ook nog een beetje leuk weekend wilt hebben, wanneer mest je dan dingen uit of ga je klussen?

Ik vind het zonde om al mijn vakantiedagen hieraan op te offeren en bovendien zijn we in de vakantie ook weleens daadwerkelijk op vakantie.
We hebben wel eens een weekend wat grotere klussen gedaan en dan kind uit logeren gedaan, maar ik doe dan liever iets leuks met zijn tweeën.

Ik lees hier al dat de meesten hier er ook geen oplossing voor hebben. Maar misschien zijn er toch mensen met tips die hun shit wel op orde hebben. Ik voel me altijd zo’n unsuccessfull adult/parent als ik hierover nadenk. Ik ben verdomme veertig…
Sorry voor mijn enorme klaagzang, maar moest t ff kwijt.

4 likes

Mijn oplossing is: niet doen. Af en toe een klus als het ECHT moet of als je ECHT zin hebt. Maar hoe nodig is het nou echt dat die kast winterkleren uitgezocht wordt, of dat de kinderkleding verkocht wordt? Lekker nog een jaar mee wachten, komt vanzelf een keer. Gewoon alleen oppakken wat echt nu moet scheelt al zoooveel.

9 likes

Enige wat ik kan aanraden als je het je kunt veroorloven is een hulp om schoon te maken. Al is het maar 1x per 2 of 3 weken zodat dan de grote dingen gedaan kunnen worden. Scheelt ons in ieder geval echt veel tijd.

Verder doen wij regelmatig dat 1 van ons de kinderen een weekend meeneemt naar familie die verder weg woont en die we niet zo vaak zien. De ander blijft dan thuis en doet de klussen die veel tijd kosten waar je doordeweeks niet aan toe komt (groot onderhoud aan huis en tuin, kleding uitzoeken en wegbrengen/verkopen etc).

En bij ons is het altijd wel al om 19.30 klaar qua avondritueel dus 's avonds is er ook vaak nog wel tijd om wat dingen te doen, vaak de was ofzo. Keuken opruimen doe ik altijd direct na het eten terwijl de kinderen tv kijken.

Oh ja en sporten doe ik vaak in mijn pauze op de dagen dat ik thuiswerk. Scheelt ook een paar avonden (en ik ben overdag veel gemotiveerder dan 's avonds)

9 likes

Dit klinkt echt als slim teamwork!

3 likes

ik heb ook sinds kort mn dochter op de basisschool!

het allereerste wat mijn teamchef zei “ga je nu weer meer werken???”

ik heb er even over nagedacht maar nee, ik blijf 24u werken, succes ermee.

10 likes

Toen ik nog maar 1 kind had, deed ik het af en toe op mijn vrije dag als zij naar school was, maar meestal toch in het weekend/een vrije dag. Of we doen het opruimen/de klusjes samen, dan is zij in de buurt bezig met spelen, tekenen, meehelpen en dan ruim ik bijv de kast op

Dat kan prima op die leeftijd vond ik zolang je het een beetje kadert en niet een heel groot project aanpakt.

1 like

Super herkenbaar dat je nergens aan toekomt, maar met 2 oudere kinderen (7-11) lukt dat nu wel weer. Weer energie/tijd voor. Maar ja, das wel een lange adem. En ook nu nog steeds druk, veel chaotischer dan de crèche jaren, maar de kinderen een stuk zelfstandiger en geen slaapgebrek dat helpt.

En hier merk ik, zodra we boven de 60 uur werken samen, wordt het minder relaxed thuis. Inmiddels werk ik al jaren als zzp’er, hou mn uren beperkt (en compenseer dat met een hoog uurtarief) en daarmee de rust in huis (en geen bso nodig). Maar das wel luxe. Hebben ook beide fulltime gewerkt met een baby en daar denk ik nog regelmatig aan terug hoe pittig dat was.

1 like

Ik heb een vakantiedag gewijd aan kleding uitzoeken en weggeven / wegbrengen. Die dag waren man en kinderen foetsie zodat ik er echt voor kon zitten.

Huishouden zoals stofzuigen dweilen is mijn allergrootste en beste aankoop een robot stofzuiger / dweilen geweest. Die zet ik aan als we de kinderen naar bed brengen en tegen de tijd dat een ieder gedoucht / voorgelezen / ingestopt is is de robot al op de helft.

Grote schoonmaak eens in de 2 / 3 weken maar ik ben heel makkelijk in tussendoor soms even ergens teen doekje over halen.

We hebben een glazenwasser voor buiten.

De tuin doe ik ook tussendoor op momenten dat de kinderen buitenspelen.

De was doet mijn man ( werkt grootste deel van de week thuis :pray:t2:).

Ik denk de beste tips die ik heb zijn:

1. Laat gaan dat je een picture perfect schoon en opgeruimd huis ‘moet’ hebben voor een ander
  2. Doe tussendoor kleine dingen ( doekje over kasten, kapot speelgoed weggooien, niet leuk speelgoed gelijk die middag naar een weggeefhoek op school etc)
  3. Robot stofzuiger / dweil ( indien je financiële situatie dit toelaat
  4. ‘Nooit met lege handen de trap op / af’ - regel
2 likes

Voor het huishouden hebben wij hulp, dat scheelt enorm. Verder doet mijn man de dagelijkse dingen zoals koken, tafel afruimen en stofzuigen.
Sporten kom ik helaas echt nog niet aan toe. Dat begint ook om 19.00 en dan zitten wij nog volop in het avondritueel. We brengen nu elk een kind naar bed maar werken toe naar twee kinderen in je eentje: dan is de ander vrij.

Verder slack ik echt op alle fronten… voel me niet voldaan na een werkdag moet ik zeggen omdat ik niet goed presteer en wel vaak moe ben/te laat begin/eerder stop.

5 likes

Sporten start ik deze week in de lunch van mijn thuiswerk dag. Ik hoop dat ik dat erin kan houden. Nu nog een tweede sportmoment vinden. Ik ben van plan om een oppas te zoeken voor 75 min op een doordeweekse avond zodat mijn man en ik dan tegelijkertijd kunnen sporten, vond dat een goede tip van hier!

Verder hele herkenbare struggles, maar tegelijkertijd geniet ik er enorm van dat ik EN moeder ben EN een badass met een carrière. Ik merk dat ik er zelf ook gelukkiger van word. Bij mij was een half jaar geleden extra werken juist de oplossing voor een boel stress :blush:

1 like

Thanks @Uprooted @Zitzak en @Jeezlouiz voor de reacties en tips.

Ik denk dat een huishoudelijke hulp uitkomst kan bieden, we betalen nu een stuk minder aan kinderopvang, dus dat kan wel uit. De enige maar die ik heb is dat het nu nog te rommelig en soms ook vies is dat ik nog niemand ‘vreemds’ dat wil laten doen. Ik weet dat ik daarmee vooral mezelf in de weg zit hoor.

Robot stofzuiger is ook een goeie!

Sporten kan bij mij op de sportschool niet rond lunchtijd, zijn van 12 tot 16 dicht helaas.

Verder is het een kwestie van pick your battles en ook wel soms gewoon doen met kind erbij. Ik merk wel dat het scheelt dat je niet meer zo kapot moe bent als in de eerdere jaren. Het is meer het gevoel dat je altijd iets ‘moet’ terwijl ik soms ook gewoon geen zin heb om dingen te moeten doen en gewoon uit wil slapen, leuke dingen wil doen of lekker in de tuin liggen lezen. Maar toch ook de shit op orde willen hebben, maar ja voor wie dan?

Ik heb gelukkig behoorlijk flexibel werk en herken ook wel van hierboven gezegd wordt dat ik daar ook niet de volle 100% geef en soms niet genoeg uren maak voor mijn gevoel. Toch ben ik wel blij met mijn werk, ik zou niet fulltime thuis kunnen zijn daar word ik geen leuker mens van.

Nou morgenochtend op mijn vrije dag is kind naar school en ga ik iets ‘aanpakken’ maar ook iets leuks voor mezelf doen heb ik besloten.

2 likes

Mijn vriend is as we speak aan het dweilen haha.

1 like